din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1238 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 504/2002, actualizata 2024, a audiovizualului

Legea 504/2002, actualizata 2024, a audiovizualului

  Publicat: 10 Dec 2023       2797 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Legea 504/2002, actualizata 2024, a audiovizualului

Actualizata prin Legea 217/2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, precum si a Legii audiovizualului nr. 504/2002

Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Viciu de consimtamant. Este amenintarea unei persoane cu un rau care sa-I produca o temere ce o determina sa consimta la incheierea unui act juridic civil, pe care altfel nu l-ar fi incheiat.
Viciu de consimtamant. Este amenintarea unei persoane cu un rau care sa-I produca o temere ce o determina sa consimta la incheierea unui act juridic civil, pe care altfel nu l-ar fi incheiat.
Legea 8 din 1996. Prin difuzare, in sensul legii 8/1996, se intelege distribuirea catre public a originalului ori a copiilor unei opere, prin vanzare, inchiriere, imprumut sau prin orice alt mod de transmitere cu titlu oneros sau cu titlu gratuit.
Actiunea prin care o persoana determina,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Folosirea bunurilor corporale si incorporale, folosire care antreneaza pierderea imediata sau treptata a utilitatilor lor.
Orice forma de comunicare destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii liberale;
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Contracte incheiate la bursa bazate pe activele suport (subiacente), precum cele referitoare la valori mobiliare, valute selective, marfuri negociabile la bursa etc.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Asistenta financiara nerambursabila primita de Romania, in calitate de stat membru al Uniunii Europene,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Concept utilizate de stiintele comportamentale (psihologie, sociologie, psihologie judiciara), prin el intelegandu-se ansamblul actelor, reactiilor (glandulare, motorii, afective, verbale) prin care o persoana raspunde intr-o imprejurare data la solicitarile mediului inconjurator.
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
(Board of Directors) Grup de oficiali alesi de adunarea generala anuala a actionarilor care au fost imputerniciti sa administreze compania si sa puna in aplicare masurile de natura strategica adoptate de adunarea generala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Relatie sociala care ia nastere in legatura cu insusirea de catre oameni a buburilor materiale, in primul rand a mijloacelor de productie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
(termen CNA). Actul juridic prin care Consiliul National al Audiovizualului acorda unui radiodifuzor aflat �n jurisdictia Rom�niei dreptul de a difuza, �ntr-o zona determinata, un anume serviciu de programe.
(termen CNA). Actul juridic prin care Autoritatea Nationala de Reglementare �n Comunicatii acorda titularului de licenta audiovizuala, �n conditiile stabilite de aceasta, dreptul de a utiliza, pentru o perioada determinata, una sau mai multe frecvente radioelectrice, dupa caz, �n conformitate cu licenta audiovizuala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Fractiune a dreptului de proprietate comuna asupra unui bun sau asupra unei mase de bunuri.
(termen CNA). Captarea si transmiterea simultana a serviciilor de programe sau a unor parti importante din asemenea servicii, prin orice mijloace tehnice, �n integralitatea lor si fara nici o modificare, difuzate de radiodifuzori si destinate receptionarii de catre public;

Furnizorii de platforme de partajare a materialelor video au obligatia sa ia masuri corespunzatoare pentru a proteja:

a) minorii, de programele, de materialele video generate de utilizatori si de comunicarile comerciale audiovizuale care le pot afecta dezvoltarea fizica, mintala sau morala, in special de programele care contin pornografie sau violenta nejustificata, conform prevederilor art. 39 alin. (1) ;

b) publicul larg, de programele, de materialele video generate de utilizatori si de comunicarile comerciale audiovizuale care contin incitari la violenta sau la ura impotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe motive precum sex, rasa, culoare, origine etnica sau sociala, caracteristici genetice, limba, religie sau convingeri, opinii politice sau de alta natura, apartenenta la o minoritate nationala, avere, nastere, dizabilitati, varsta sau orientare sexuala sau boala cronica contagioasa ori necontagioasa;

c) publicul larg, de programele, de materialele video generate de utilizatori si de comunicarile comerciale audiovizuale avand un continut a carui difuzare constituie instigare publica la savarsirea de infractiuni la Legea nr. 535/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sau la Legea nr. 196/2003 privind prevenirea si combaterea pornografiei, republicata, ori infractiuni de natura rasista si xenofoba.

Art. 428

(1) Furnizorii de platforme de partajare a materialelor video aflati in jurisdictia Romaniei au obligatia sa ia masuri in vederea respectarii prevederilor art. 29 alin. (1) si (2) , atat cu privire la comunicarile comerciale audiovizuale care sunt promovate, comercializate sau organizate de catre respectivii furnizori, cat si cu privire la comunicarile comerciale audiovizuale care nu sunt promovate, comercializate sau organizate de catre acestia, tinand seama de controlul limitat exercitat de platformele de partajare a materialelor video respective asupra acestor comunicari comerciale audiovizuale.

(2) Furnizorii de platforme de partajare a materialelor video au obligatia sa ia masuri in vederea informarii in mod clar a utilizatorilor, atunci cand programele si materialele video generate de utilizatori contin comunicari comerciale audiovizuale, cu conditia ca aceste comunicari sa fie declarate, conform alin. (7) lit. c) , sau daca furnizorul are cunostinta de acest lucru.

(3) In domeniul platformelor de partajare a materialelor video este incurajata utilizarea coreglementarii si a autoreglementarii prin intermediul codurilor de conduita, in vederea reducerii in mod efectiv a expunerii copiilor la comunicarile comerciale audiovizuale privind produse alimentare si bauturi care contin substante nutritive si substante cu efect nutritional sau fiziologic, in special grasimi, acizi grasi trans, sare sau sodiu si zaharuri, al caror consum excesiv nu este recomandat in regimul alimentar global.

(4) Codurile de conduita, prevazute la alin. (3) , trebuie sa dispuna ca nicio comunicare comerciala audiovizuala sa nu scoata in evidenta calitatea pozitiva a aspectelor nutritionale ale produselor alimentare sau bauturilor precizate la alineatul respectiv.

(5) Furnizorii de platforme de partajare a materialelor video sunt incurajati sa faca schimb de bune practici cu privire la codurile de conduita prevazute la alin. (3) .

(6) Masurile prevazute la alin. (1) si (2) sunt in sarcina tuturor furnizorilor de platforme de partajare a materialelor video aflati in jurisdictia Romaniei si se stabilesc in functie de natura continutului in cauza, de daunele pe care le poate cauza, de caracteristicile categoriei de persoane care trebuie protejate, precum si de drepturile si interesele legitime aflate in joc, inclusiv cele ale furnizorilor de platforme de partajare a materialelor video si ale utilizatorilor care au creat si/sau au incarcat continutul, precum si de interesul public general, acestea trebuind sa fie fezabile si proportionale, tinand seama de amploarea serviciului de platforma de partajare a materialelor video si de natura serviciului furnizat.

(7) In scopul protectiei minorilor, furnizorii de platforme de partajare a materialelor video au obligatia sa ia masuri pentru controlul accesului la continut, astfel:

a) includerea si aplicarea, in termenii si conditiile serviciilor de platforma de partajare a materialelor video, a cerintelor derivate din aplicarea prevederilor art. 427;

b) includerea si aplicarea, in termenii si conditiile serviciilor de platforma de partajare a materialelor video, a cerintelor prevazute la art. 29 alin. (1) si (2) , privind comunicarile comerciale audiovizuale care nu sunt promovate, comercializate sau organizate de catre furnizorii de platforme de partajare a materialelor video;

c) includerea unei functionalitati prin care utilizatorii care incarca materiale video generate de utilizatori sa declare daca astfel de materiale video contin comunicari comerciale audiovizuale in masura in care acestia au cunostinta de acest lucru sau in masura in care se poate presupune in mod rezonabil ca acestia au cunostinta de acest lucru;

d) instituirea si utilizarea unor mecanisme transparente si usor de utilizat care sa le permita utilizatorilor de platforme de partajare a materialelor video sa raporteze sau sa semnaleze respectivului furnizor al platformei de partajare a materialelor video continutul mentionat la art. 427 care este furnizat pe platforma sa;

e) instituirea si utilizarea unor sisteme prin intermediul carora furnizorii de platforme de partajare a materialelor video sa le explice utilizatorilor acestor platforme care au fost efectele raportarii si ale semnalarii prevazute la lit. d) ;

f) instituirea si utilizarea unor sisteme care sa permita verificarea varstei utilizatorilor de platforme de partajare a materialelor video in ceea ce priveste continutul care poate afecta dezvoltarea fizica, mintala sau morala a minorilor;

g) instituirea si utilizarea unor sisteme usor de utilizat care sa le permita utilizatorilor de platforme de partajare a materialelor video sa clasifice continutul prevazut la art. 427;

h) furnizarea unor sisteme de control parental aflate sub controlul utilizatorilor finali in ceea ce priveste continutul care poate afecta dezvoltarea fizica, mintala sau morala a minorilor;

i) instituirea si utilizarea unor proceduri transparente, usor de utilizat si eficace de gestionare si solutionare a plangerilor utilizatorilor catre furnizorul de platforme de partajare a materialelor video in ceea ce priveste aplicarea masurilor prevazute la lit. d) -h) ;

j) instituirea unor masuri si instrumente eficace privind educatia in domeniul mediei audiovizuale si sporirea gradului de informare a utilizatorilor cu privire la respectivele masuri si instrumente .

(8) Datele cu caracter personal ale minorilor, colectate sau generate de catre furnizorii de platforme de partajare a materialelor video, prin orice modalitate, in baza aplicarii prevederilor de la alin. (7) lit. f) si h) , nu pot fi prelucrate in scopuri comerciale, cum ar fi marketingul direct, crearea de profiluri si publicitatea orientata in functie de comportament.

Art. 429

(1) In cazul in care continutul unei platforme de partajare a materialelor video incalca dispozitiile art. 427 si 428 si nu sunt disponibile alte mijloace eficace pentru a interzice incalcarea acestor dispozitii si pentru a evita riscul unor prejudicii grave aduse intereselor colective ale publicului sau intereselor legitime ale unei persoane, Consiliul va solicita:

a) furnizorilor de platforma de partajare a materialelor video sa indeparteze continutul ilegal sau sa restrictioneze accesul la acesta sau sa afiseze un avertisment catre utilizatori in momentul accesarii acestui continut sau sa dezactiveze contul utilizatorului pe o perioada de pana la 12 luni;

b) furnizorilor de servicii care ofera spatiu de stocare pentru platformele de partajare a materialelor video sa inlature, sa dezactiveze sau sa restrictioneze accesul la o platforma de partajare a materialelor video;

c) operatorilor de registre, care aloca nume de domeniu pentru platformele de partajare a materialelor video, sa elimine numele de domeniu al platformei de partajare a materialelor video.

(2) Consiliul va solicita furnizorilor de platforma de partajare a materialelor video luarea masurilor prevazute la alin. (1) lit. a) numai in baza unei decizii motivate. Decizia trebuie sa fie suficient de precisa si argumentata in mod corespunzator, astfel incat sa permita furnizorului sa ia o decizie avizata in ceea ce priveste actiunile care trebuie intreprinse pentru a da curs deciziei primite. Decizia poate fi atacata la instanta de contencios administrativ, in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Consiliul va solicita furnizorilor de servicii de stocare si operatorilor de registre luarea masurilor prevazute la alin. (1) lit. b) si c) in baza unei decizii motivate sau in baza unei hotarari judecatoresti definitive.

(4) Consiliul poate solicita furnizorilor de platforma de partajare a materialelor video, in cazul dispunerii masurii prevazute la alin. (1) lit. a) , de cel putin doua ori, restrictionarea accesului utilizatorului pe o perioada nedeterminata pe platforma in cauza. Consiliul poate solicita aplicarea acestei restrictii numai in baza unei decizii motivate. Decizia trebuie sa fie suficient de precisa si argumentata in mod corespunzator, astfel incat sa permita furnizorului sa ia o decizie avizata in ceea ce priveste actiunile care trebuie intreprinse pentru a da curs deciziei primite. Decizia poate fi atacata la instanta de contencios administrativ, in conditiile Legii nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

(5) In activitatea de supraveghere si control, Consiliul va solicita Institutului National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, in cazul registrului de domenii si subdomenii in zona A�. roA�, transmiterea datelor sau a informatiilor care pot conduce la identificarea persoanelor care furnizeaza un serviciu media audiovizual, un serviciu de platforma de partajare a materialelor video sau care incarca si genereaza materiale video pe o platforma de partajare. Datele solicitate sunt transmise fara intarziere Consiliului, in conformitate cu prevederile legale privind protectia datelor cu caracter personal.

(6) Mecanismele complete ale masurilor de implementare vor fi stabilite de Consiliu . Aceste mecanisme ar trebui sa fie usor de accesat si de utilizat si sa permita transmiterea notificarilor prin mijloace electronice.

(7) Mecanismele prevazute la alin. (6) vor fi elaborate si aprobate de catre Consiliu, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a legii.

(8) Implementarea solicitarilor Consiliului, conform alin. (1) , se va realiza cu celeritate, dar nu mai tarziu de 48 de ore.

Art. 4210

(1) In scopul punerii in aplicare a masurilor prevazute la art. 427 si art. 428 alin. (6) -(8) , Consiliul incurajeaza utilizarea coreglementarii si a autoreglementarii.

(2) Consiliul instituie, prin decizii, mecanismele necesare pentru a evalua adecvarea masurilor prevazute la art. 427 si art. 428 alin. (6) -(8) , implementate de catre furnizorii de platforme de partajare a materialelor video.

CAPITOLUL IV:Regimul juridic al proprietatii in domeniul audiovizualului

Art. 43

(1) Radiodifuzorii sunt persoane juridice de drept public sau privat, fundatii ori asociatii fara scop patrimonial, precum si persoane fizice autorizate conform legii.

(2) Regimul radiodifuzorilor de drept public se reglementeaza prin lege organica.

(3) Radiodifuzorii de drept privat, care sunt persoane juridice, se constituie si functioneaza sub forma societatilor comerciale.

(4) Dreptul de proprietate asupra actiunilor sau a partilor sociale se poate transfera in conformitate cu prevederile prezentei legi si cu conditia sa nu aduca atingere drepturilor si obligatiilor prevazute in licenta sau licentele detinute de societatea comerciala respectiva.

(5) Orice persoana fizica sau juridica ce detine sau dobandeste o cota egala sau mai mare de 10% din capitalul ori drepturile de vot ale unei societati comerciale titulare de licenta audiovizuala ori de licenta de emisie sau ale unei societati care controleaza o societate titulara a unei astfel de licente are obligatia de a notifica aceasta situatie Consiliului, in termen de o luna de la data la care a ajuns la aceasta cota .

(6) Actiunile reprezentand capitalul social al societatilor comerciale pe actiuni nu pot fi decat nominative.

(7) Este interzisa utilizarea numelui unei alte persoane, in orice mod, de catre o societate comerciala care solicita acordarea unei licente audiovizuale ori de emisie sau a oricarei alte autorizatii privind un serviciu de comunicare audiovizuala ori care controleaza o societate titulara a unei astfel de licente ori autorizatii, in scopul eludarii prevederilor prezentei legi.

Art. 44

(1) Pentru a proteja pluralismul de opinii si diversitatea culturala, concentrarea proprietatii si extinderea cotei de audienta in domeniul audiovizualului sunt limitate la dimensiuni care sa asigure eficienta economica, dar care sa nu genereze aparitia de pozitii preponderente in formarea opiniei publice.

(2) In intelesul prezentei legi si pentru determinarea cotei de audienta a serviciilor de programe sau a concentrarii proprietatii in cazul distribuitorilor de servicii de retransmisie prin intermediul retelelor de comunicatii electronice, se considera ca:





Afişează Legea 504/2002, actualizata 2024, a audiovizualului pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 504/2002    Legea 504/2002 actualizata    Legea 504/2002 actualizata 2024    Codul audiovizualului

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Hotararea CEDO in Cauza Catana impotriva Romaniei
Pronuntaţă de: CEDO

Competenta materiala. Cerere de efectuare a perchezitiei domiciliare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, sectia I penala, sentinta nr. 689 din 6 iunie 2006