CAPITOLUL I: Dispozitii generale
Art. 1
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. serviciu media audiovizual - serviciul aflat sub responsabilitatea editoriala a unui furnizor de servicii media audiovizuale, avand drept scop principal, al acestuia sau al unei sectiuni disociabile a acestuia, furnizarea de programe in scop informativ, de divertisment sau educativ pentru publicul larg, prin retele de comunicatii electronice, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare; un astfel de serviciu media audiovizual este fie un serviciu de programe de televiziune sau radiodifuziune, astfel cum este definit la pct. 2, fie un serviciu media audiovizual la cerere, astfel cum este definit la pct. 3, si/sau un serviciu media care constituie o comunicare comerciala audiovizuala, astfel cum este definita la pct. 15;
11. serviciu de platforma de partajare a materialelor video - serviciul al carui scop principal al acestuia sau al unei sectiuni disociabile a acestuia ori o functionalitate esentiala a acestuia consta in furnizarea catre publicul larg de programe sau de materiale video generate de utilizatori sau furnizarea ambelor categorii, in scop informativ, de divertisment sau educativ, pentru care furnizorul platformei de partajare a materialelor video nu are responsabilitate editoriala, prin retele de comunicatii electronice, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, a caror organizare este stabilita de catre furnizorul platformei de partajare a materialelor video, inclusiv prin mijloace automate sau algoritmi, in special prin afisare, marcare si secventionare;
2. serviciu de programe de televiziune / radiodifuziune - serviciu media audiovizual liniar prestat de un radiodifuzor, in care programele sunt difuzate in succesiune continua, indiferent de modalitatea tehnica utilizata, avand un continut si un orar prestabilite, pentru vizionarea / audierea simultana de programe, pe baza unei grile de programe, sub o anumita denumire si identificat printr-o sigla, in cazul televiziunii, sau printr-un semnal sonor, in cazul radiodifuziunii;
3. serviciu media audiovizual la cerere - un serviciu media audiovizual neliniar, in care vizionarea de programe se face la cererea individuala a utilizatorului si la momentul ales de acesta, prestat de un furnizor de servicii media pe baza unui catalog de programe selectionate si puse la dispozitie de catre furnizorul de servicii media;
4. program - ansamblu de imagini in miscare cu sau fara sunet care constituie un element distinct, indiferent de lungimea acestuia, in cadrul unei grile sau al unui catalog realizat de un furnizor de servicii media audiovizuale, inclusiv filme artistice de lung metraj, videoclipuri, evenimente sportive, comedii de situatie, documentare, programe pentru copii, precum si filme si seriale pentru televiziune;
5. serviciu generalist de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeaza cumulat si in proportii echiiibrate programe audiovizuale cu continut informativ, educativ si de divertisment, in principalele domenii de interes si care se adreseaza majoritatii publicului;
51. servicii publice de televiziune si de radiodifuziune - serviciile de programe de televiziune oferite de Societatea Romana de Televiziune si serviciile de programe de radiodifuziune oferite de Societatea Romana de Radiodifuziune;
6. serviciu comunitar de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeaza programe audiovizuale dedicate unui public apartinand unei comunitati specifice;
7. serviciu tematic de televiziune sau de radiodifuziune - serviciu care difuzeaza programe audiovizuale dedicate preponderent unui anumit domeniu si care se adreseaza unui segment al publicului;
8. serviciu de teletext - totalitatea informatiilor puse la dispozitia publicului sub forma de text, codificate in interiorul semnalului de imagine, care pot fi accesate cu ajutorul unui decodor standard al receptorului TV in momentul, pe durata si pentru continutul ales;
9. serviciu de videotext - totalitatea mesajelor puse la dispozitia publicului sub forma de text sau semne grafice, in cadrul unei grile ori al unui catalog, realizate de un furnizor de servicii media audiovizuale, avand forma si continutul serviciilor de televiziune sau fiind comparabil ca forma si continut cu acestea;
10. retransmisie - captarea si transmiterea simultana, nealterata si integrala a serviciilor de programe de televiziune si/sau de radiodifuziune, destinate receptionarii de catre public, prin orice retele de comunicatii electronice, astfel cum sunt reglementate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2011, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare;
11. responsabilitate editoriala - exercitarea unui control efectiv asupra selectionarii programelor si asupra organizarii acestora, fie intr-o grila cronologica, in cazul transmisiilor de televiziune, fie intr-un catalog, in cazul serviciilor media audiovizuale la cerere . In sensul dispozitiilor prezentei legi, responsabilitatea editoriala nu implica, prin sine si in mod necesar, un alt tip de raspundere juridica pentru continutul serviciilor furnizate;
12. furnizor de servicii media - persoana fizica sau juridica avand responsabilitate editoriala pentru alegerea continutului audiovizual al serviciului media audiovizual si care stabileste modul de organizare a acestuia;
13. radiodifuzor - furnizor de servicii media audiovizuale in domeniul serviciilor de programe de televiziune si/sau de radiodifuziune;
14. distribuitor de servicii - orice persoana care constituie si pune la dispozitia publicului o oferta de servicii de programe prin retransmisie, pe baza de relatii contractuale cu radiodifuzorii ori cu alti distribuitori;
15. comunicare comerciala audiovizuala - imagini cu sau fara sunet care sunt destinate sa promoveze, direct sau indirect, bunurile, serviciile sau imaginea unei persoane fizice sau juridice care desfasoara o activitate economica, aceste imagini insotind sau fiind incluse intr-un program sau intr-un material video generat de utilizator in schimbul unei plati sau al unei retributii similare unei plati ori in scopul autopromovarii; formele de comunicare comerciala audiovizuala includ, printre altele, publicitatea radiodifuzata sau televizata, sponsorizarea, teleshoppingul si plasarea de produse;
16. comunicare audiovizuala cu continut comercial mascat - reprezentarea prin cuvinte sau imagini a bunurilor, serviciilor, numelui, marcii ori activitatilor unui producator de bunuri sau furnizor de servicii in cadrul programelor, in cazul in care o astfel de reprezentare este destinata de catre furnizorul de servicii media audiovizuale unor scopuri publicitare nedeclarate si poate induce in eroare publicul cu privire la natura sa. Astfel de reprezentari sunt considerate intentionate mai ales atunci cand se fac in schimbul unei plati sau al unei retributii similare unei plati;
17. publicitate televizata - orice forma de mesaj difuzat fie in schimbul unei plati, fie al unei retributii similare unei plati sau difuzat in scopuri de autopromovare, de catre o persoana juridica publica sau privata ori de catre o persoana fizica, in legatura cu o activitate comerciala, ramura de activitate, meserie ori profesie, pentru a promova furnizarea de bunuri si servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi si obligatii;
18. publicitate subliminala - orice publicitate care utilizeaza stimuli prea slabi pentru a putea fi perceputi in mod constient, dar care poate influenta comportamentul economic al publicului;
19. sponsorizare - orice contributie la finantarea serviciului media audiovizual, serviciului de platforma de partajare a materialelor video, a materialelor video generate de utilizatori sau a programelor, efectuata de persoane juridice de drept public sau privat ori de persoane fizice, neangajate in activitati de furnizare de servicii media audiovizuale sau de servicii de platforma de partajare a materialelor video sau in realizarea de opere audiovizuale, in scopul promovarii numelui, a marcii, a imaginii, a activitatii sau a produselor proprii;
20. teleshopping - oferta directa transmisa publicului in vederea furnizarii de bunuri sau servicii, inclusiv bunuri imobiliare, drepturi si obligatii, in schimbul unei plati;
21. plasare de produse - orice forma de comunicare comerciala audiovizuala ce consta in includerea sau referirea la un produs, la un serviciu sau la marcile acestora, prin inserarea in cadrul unui program sau al unui material video generat de utilizator, in schimbul unei plati sau al unei retributii similare unei plati;
22. telepromovare - forma de publicitate realizata prin inserarea in programe a unor secvente dedicate promovarii, de catre prezentatorii programelor, a unuia sau a mai multor produse ori servicii, secventele fiind separate de celelalte parti ale programului prin mijloace optice si/sau acustice;
23. publicitate interactiva - tehnica de difuzare a publicitatii televizate care permite telespectatorului sa opteze pentru accesul la publicitate prin intermediul unui serviciu media audiovizual nelinear, la momentul, pe durata si la continutul publicitar ales de acesta;
24. publicitate prin ecran partajat - tehnica de difuzare a publicitatii televizate, inclusiv a autopromovarii, sau a elementelor de identificare a sponsorului, care consta in difuzarea televizata simultana a continutului editorial si a continutului publicitar sau a mesajului relativ la sponsor, acestea din urma fiind demarcate prin mijloace optice si/sau acustice, astfel incat natura lor sa fie evidenta pentru public;
25. publicitate virtuala - tehnica de difuzare a publicitatii televizate care consta in prelucrarea imaginii, in cazul difuzarii de transmisii ale unor evenimente, prin inlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse in incinta in care se desfasoara respectivele evenimente cu mesaje publicitare introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje in orice zona a imaginii transmise;
26. sponsorizare virtuala - tehnica de difuzare a elementelor de identificare a sponsorului, care consta in prelucrarea imaginii, in cazul difuzarii de transmisii ale unor evenimente, prin inlocuirea imaginii panourilor publicitare expuse in incinta in care se desfasoara respectivele evenimente cu mesaje relative la sponsori, introduse de radiodifuzor sau prin suprapunerea de noi imagini cu astfel de mesaje in orice zona a imaginii transmise;
27. durata programata - interval de timp care insumeaza durata efectiva a programului sau a transei de program si durata publicitatii televizate, difuzata, dupa caz, in interiorul acestora;
28. drepturi de exclusivitate - drepturile obtinute de catre un radiodifuzor, in temeiul unui contract, de la organizatorul unui eveniment si/sau de la proprietarul ori, dupa caz, administratorul locului unde se desfasoara evenimentul, de la autori si de la alti detinatori de drepturi in cauza, in vederea difuzarii televizate exclusive de catre acest radiodifuzor, pe o zona geografica determinata;
29. eveniment de importanta majora - orice eveniment care poate prezenta interes pentru o parte importanta a publicului si care este cuprins in lista aprobata prin hotarare a Guvernului, la propunerea Consiliului National al Audiovizualului;
30. licenta audiovizuala - actul juridic emis in baza deciziei Consiliului National al Audiovizualului, prin care se acorda unui radiodifuzor aflat in jurisdictia Romaniei dreptul de a difuza, intr-o zona determinata, un anume serviciu de programe; in functie de modalitatea tehnica de transmisie, licenta audiovizuala poate fi analogica sau digitala;
31. licenta de emisie - actul juridic prin care Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii acorda titularului de licenta audiovizuala analogica dreptul de a utiliza, pentru o perioada determinata, una sau mai multe frecvente radio, dupa caz, in conformitate cu licenta audiovizuala analogica;
311. sistem digital terestru - sistemul de radiodifuziune si/sau televiziune in care semnalele sunt transmise de la statiile de emisie catre utilizatorii finali pe cale radio terestra sub forma de multiplex, in conformitate cu un standard de radiodifuziune/televiziune digitala audio/video;
312. licenta de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru - actul administrativ prin care se acorda unei persoane fizice sau juridice, autorizate in conditiile legii de Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii sa furnizeze retele de comunicatii electronice si servicii de comunicatii electronice destinate publicului, dreptul de a utiliza pe o perioada determinata frecventele radio, in sistem digital terestru;
32. autorizatie de retransmisie - actul juridic emis in baza deciziei Consiliului National al Audiovizualului, prin care se acorda dreptul de retransmisie pe teritoriul Romaniei a unui serviciu de programe care nu se incadreaza in prevederile art. 75 alin. (1) si (2) ;
33. - Art. 1, punctul 33. din capitolul I a fost abrogat la 22-nov-2009 de Art. 1, punctul 5. din Legea 333/2009.
34. multiplex digital terestru - grupul de servicii de programe de radiodifuziune si televiziune, servicii multimedia suplimentare si alte date asociate de identificare transmise de la statiile de emisie catre utilizatorii finali pe cale radio terestra, utilizand modulatie digitala in limitele unui canal de televiziune standard/bloc de frecventa, avand acoperire nationala, regionala ori locala, dupa caz;
35. operator de multiplex de radiodifuziune/televiziune - persoana fizica sau juridica, romana ori straina, care detine licenta de utilizare a frecventelor radio in sistem digital terestru si care are dreptul de a opera o retea/statie de radiodifuziune sonora sau de televiziune, in conditiile legii, in scopul furnizarii unuia sau mai multor grupuri de programe de radiodifuziune si televiziune, de servicii multimedia suplimentare si de date asociate de identificare, multiplexate;
36. codare - procedeu prin care semnalul initial este transformat la emisie astfel incat acesta sa poata fi restabilit la receptie numai daca se cunoaste algoritmul de codare;
37. criptare - modalitatea de modificare a unui flux de informatii in format electronic dupa un algoritm prestabilit, in vederea protejarii acestuia la transmisia prin medii nesigure, reconstituirea informatiei initiale fiind posibila doar prin folosirea unui algoritm de decriptare adecvat;
38. sistem cu acces conditionat - orice modalitate tehnica sau dispozitiv prin intermediul caruia accesul sub o forma inteligibila la un serviciu protejat de difuzare a programelor de radio ori de televiziune se poate face in mod restrictionat, pe baza de abonament sau pe baza altei forme de autorizare individuala prealabila.
In cuprinsul prezentei legi sunt, de asemenea, aplicabile definitiile prevazute la art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 34/2002 privind accesul la retelele publice de comunicatii electronice si la infrastructura asociata, precum si interconectarea acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 527/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
39. material video generat de utilizator - serie de imagini in miscare cu sau fara sunet care constituie un element distinct, indiferent de lungimea acestuia, si care este creat de un utilizator si este incarcat pe o platforma de partajare a materialelor video de catre utilizatorul respectiv sau de catre orice alt utilizator;
40. decizie editoriala - decizie luata in mod periodic in scopul exercitarii responsabilitatii editoriale si in legatura cu functionarea de zi cu zi a serviciului media audiovizual;
41. furnizor de platforma de partajare a materialelor video - persoana fizica sau juridica ce ofera un serviciu de platforma de partajare a materialelor video;
Hotararea CEDO in Cauza Catana impotriva Romaniei Pronuntaţă de: CEDO
Competenta materiala. Cerere de efectuare a perchezitiei domiciliare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, sectia I penala, sentinta nr. 689 din 6 iunie 2006