din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2747 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

  Publicat: 10 Dec 2023       18125 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Legea 360/2002, actualizata 2024, privind Statutul politistului

Actualizat prin Legea 153/2023 pentru completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului


(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Indicator rezultat din analiza raportului unor aspecte diferite din activitatea unei societati, cum ar fi coeficientul de randament, coeficientul de rotatie, de solvabilitate, rentabilitate, lichiditate etc.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Convingere intima a unei persoane ca ceea ce face este bine,
Reglementata in cap. I, t. II, C. proc. pen., partea speciala, hotarare pronuntata de instanta de judecata in cursul judecatii care nu rezolva fondul cauzei, ci se pronunta asupra diverselor cereri, probleme sau exceptii ori masuri procesuale (ex. arestarea preventiva etc.) care se ivesc in timpul judecatii.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Confirmare intr-o anumita functie
NATURA 2000 (Obiectiv de tip NATURA 2000)
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,

(12) La expirarea perioadei de stagiu sau de proba, politistul sustine examenul de definitivare in profesie. Politistului declarat nepromovat ii inceteaza raportul de serviciu .

(13) Perioada de stagiu si perioada de proba constituie vechime in politie.

(14) Metodologia privind organizarea perioadei de stagiu si a perioadei de proba, precum si cea privind organizarea si desfasurarea examenului de definitivare in profesie se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne.

Art. 22

(1) Functiile politistilor se diferentiaza prin categorie, grad profesional si coeficient de ierarhizare.

(2) Functiile politistilor, dupa natura lor, sunt de executie si de conducere, iar dupa nivelul studiilor absolvite sunt functii din categoria A si functii din categoria B.

(3) Fiecare dintre cele doua categorii de functii se imparte in grade profesionale, conform structurii ierarhice prevazute la art. 14.

(4) Politistii se incadreaza in functii de executie prevazute in statele de organizare cu grade profesionale egale sau mai mari cu cel mult 3 trepte fata de cele pe care le au.

(41) - Art. 22, alin. (4^1) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 02-iul-2018 de Art. I, punctul 6. din Ordonanta urgenta 53/2018.

(42) Dupa definitivarea in profesie, politistul este incadrat in functie in conditiile alin. (4) .

(5) Functiile si modul de salarizare ale politistilor se stabilesc prin lege, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

(6) Pentru motive temeinic justificate, politistii pot fi numiti, la solicitarea acestora, in functii inferioare gradelor profesionale pe care le au, cu exceptia situatiilor care decurg din aplicarea art. 2731 alin. (3) sau art. 2749.

(7) Competentele emiterii actelor administrative privind nasterea, modificarea, suspendarea si incetarea raportului de serviciu al politistului se stabilesc prin ordin al ministrului administratiei si internelor, in conditiile legii.

(8)

- Art. 22, alin. (8) din capitolul II, sectiunea 2 a fost abrogat la 21-iun-2016 de Art. I, punctul 17. din Ordonanta urgenta 21/2016.

Art. 23

(1) La acordarea primului grad profesional, absolventul sau persoana care a dobandit calitatea de politist in conditiile art. 9 alin. (21) , (22) si (3) depune juramantul de credinta in fata sefului institutiei de invatamant sau, dupa caz, a sefului unitatii de politie si in prezenta a doi politisti.

(2) Juramantul de credinta are urmatorul continut: "Jur sa respect Constitutia, drepturile si libertatile fundamentale ale omului, sa aplic in mod corect si fara partinire legile tarii, sa-mi indeplinesc cu raspundere si buna credinta indatoririle ce-mi revin potrivit functiei si sa pastrez secretul profesional. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"

(3) Juramantul de credinta se poate depune si fara formula religioasa de incheiere .

(4) Juramantul de credinta este semnat de catre absolventul sau politistul incadrat direct sau transferat si, dupa caz, de catre seful institutiei de invatamant sau de seful unitatii, precum si de catre politistii asistenti.

(5) Juramantul de credinta este contrasemnat de ministrul de interne, se pastreaza la dosarul personal al politistului, iar o copie de pe inscris se inmaneaza acestuia.

(6) Semnarea juramantului de credinta presupune si acordul implicit al politistului pentru testarea fidelitatii si integritatii sale profesionale prin efectuarea unor verificari de specialitate, in conditiile legii.

Art. 24

La acordarea primului grad profesional, la numirea si eliberarea dintr-o functie de conducere, precum si la incetarea raporturilor de serviciu, politistul este obligat sa isi declare averea, conform legii.

Art. 25

(1) Fiecare politist are un dosar personal care cuprinde:

a) documentul de numire in functie, documentul de atestare a studiilor si cel privind depunerea juramantului;

b) documentele privind evaluarea anuala a activitatii acestuia, avansarile in functii, grade sau categorii, recompensele acordate, precum si sanctiunile ce i-au fost aplicate, ordonate cronologic si fara discontinuitati;

c) declaratia de avere si alte documente, stabilite prin ordin al ministrului de interne.

(2) Se interzice introducerea in dosarul personal al politistului a oricaror documente referitoare la opiniile sale politice, sindicale, religioase sau de orice alta natura .

(3) Politistul isi poate consulta dosarul personal, iar, la cerere, i se vor elibera copii de pe actele existente, care nu contin informatii clasificate, in conditiile legii.

Art. 26

(1) Evaluarea activitatii profesionale individuale si a conduitei politistului, denumita in continuare evaluare de serviciu, se realizeaza o data pe an. Perioada evaluata este cuprinsa intre 1 ianuarie si 31 decembrie din anul pentru care se face evaluarea, iar in cazul personalului didactic si didactic auxiliar perioada evaluata este corespunzatoare anului de invatamant.

(2) Prin exceptie, evaluarea de serviciu se realizeaza si pentru o perioada mai mica decat cea prevazuta la alin. (1) , in urmatoarele situatii:

a) la acordarea gradului profesional urmator;

b) la modificarea sau suspendarea raportului de serviciu, care produce consecinte pe o perioada mai mare de 60 de zile calendaristice, sau la incetarea raportului de serviciu;

c) la modificarea sau suspendarea raportului de serviciu, care produce consecinte pe o perioada mai mare de 60 de zile calendaristice, sau la incetarea raportului de serviciu, in alte situatii decat cele prevazute la art. 69 alin. (1) lit. g) , h) , i) sau l) , al persoanei care are competenta de a intocmi evaluarea;

d) in alte situatii decat cele prevazute la lit. a) -c) , atunci cand activitatea desfasurata de politist este mai mare de 30 de zile .

(3) Evaluarea de serviciu realizata in conditiile alin. (1) reprezinta evaluare de serviciu anuala, iar cea realizata in conditiile alin. (2) reprezinta evaluare de serviciu partiala.

(4) Politistului i se intocmeste evaluare de serviciu anuala numai daca perioada de activitate desfasurata este, cumulat, de cel putin 6 luni inclusiv.

(5) In situatia in care perioada prevazuta la alin. (4) este rezultatul mai multor perioade de activitate profesionala insumate, evaluate in conditiile alin. (2) , rezultatul evaluarii de serviciu anuale se stabileste pe baza punctajului obtinut ca medie ponderata a punctajelor obtinute la evaluarile de serviciu partiale.

Art. 261

(1) Evaluarea de serviciu anuala se realizeaza intre 1 ianuarie si 15 februarie din anul urmator perioadei evaluate.

(2) In cazul personalului didactic si didactic auxiliar, evaluarea de serviciu anuala se realizeaza intre 1 octombrie si 15 noiembrie.

Art. 262

(1) Evaluarea de serviciu se intocmeste de catre seful nemijlocit si se aproba de seful ierarhic al acestuia. Au competente de evaluare a personalului exclusiv sefii care indeplinesc atributiile functiilor prevazute cu salariu de comanda, persoanele care ocupa functii de demnitate publica, precum si prefectii.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , ministrul afacerilor interne intocmeste si aproba evaluarea de serviciu pentru politistii din institutiile/unitatile/structurile pe care le coordoneaza nemijlocit, pentru care are competenta de numire.

(3) In cazul politistilor care au calitatea de atasati de afaceri interne sau ofiteri de legatura, evaluarea de serviciu se intocmeste de catre seful structurii care coordoneaza activitatea acestora si se aproba de secretarul de stat coordonator al activitatilor de reprezentare externa.

(4) Nu poate realiza evaluarea de serviciu persoana care se afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) este sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu politistul evaluat;





Afişează Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Statutul politistului    Statutul politistului actualizat    Statutul politistului actualizat 2024    Legea 360/2002    Legea 360/2002 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Functionari publici cu statut special. Dreptul la decontarea biletelor de calatorie cu avionul in afara teritoriului Romaniei. Procedura de aprobare a dreptului de decontare. Principiul teritorialitatii aplicarii legii civile
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 265/10 martie 2021

Decizia CCR nr. 318/2019 - admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 224/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. Nr. 783/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 90/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Legea nr. 293/2004
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Abatere disciplinara. Ordonanta procurorului de scoatere de sub urmarire penala. Exercitarea actiunii disciplinare.
Pronuntaţă de: Decizia nr.65 din 11 ianuarie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea stabilirii persoanelor competente cu privire la raporturile de munca ale politistilor prin ordin de ministru
Sursa: Irina Maria Diculescu

Competenta instantelor dupa calitatea persoanei in cazul infractiunilor savarsite de ofiterii de politie
Sursa: PNA.ro | Autor: Aurelian Niculita