din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2392 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

  Publicat: 10 Dec 2023       18145 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Legea 360/2002, actualizata 2024, privind Statutul politistului

Actualizat prin Legea 153/2023 pentru completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului


Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Reglementata in cap. I, t. II, C. proc. pen., partea speciala, hotarare pronuntata de instanta de judecata in cursul judecatii care nu rezolva fondul cauzei, ci se pronunta asupra diverselor cereri, probleme sau exceptii ori masuri procesuale (ex. arestarea preventiva etc.) care se ivesc in timpul judecatii.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Cauza de impiedicare a punerii in miscare sau exercitarea actiunii penale,
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Data calendaristica a unui inscris sub semnatura privata, care nu poate fi contestata de terti.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Mijloc de proba scris, prevazut in sectiunea V., cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.

c) analiza sustinerilor prezentate de politist in cuprinsul contestatiei;

d) temeiul de drept in baza caruia se aplica sanctiunea disciplinara;

e) motivul admiterii sau respingerii contestatiei politistului cu privire la sanctiunea aplicata.

(8) Politistul nemultumit de sanctiunea aplicata se poate adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii, fara parcurgerea procedurii prealabile.

(9) In situatia in care sanctiunea a fost dispusa de ministrul afacerilor interne, masura se contesta in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 611

Actul administrativ prin care se aplica sanctiunea pentru abaterile disciplinare savarsite pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi produce efecte de la data comunicarii acestuia si poate fi contestat direct la instanta de contencios administrativ potrivit legii.

Art. 62

(1) Consiliul se constituie si functioneaza la nivelul aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne si al directiilor generale/directiilor din cadrul acestuia, la nivelul inspectoratelor generale, al celorlalte structuri din subordinea Ministerului Afacerilor Interne si structurilor subordonate acestora.

(2) Consiliul este un organism colectiv de analiza juridica si profesionala a abaterilor comise de politisti si a modului in care acestea au fost cercetate, constituit pentru a fi consultat de catre persoanele prevazute la art. 59 alin. (2) .

(3) In situatia in care persoanele prevazute la art. 59 alin. (2) dispun sesizarea si consultarea consiliului, dosarul cercetarii prealabile se inainteaza acestuia, prin grija structurii de resurse umane a unitatii.

(4) Dezbaterile consiliului se consemneaza in procese-verbale de sedinta, iar concluziile si propunerile se consemneaza in incheiere .

(5) Incheierea consiliului trebuie sa cuprinda urmatoarele:

a) numarul si data de inregistrare a raportului de cercetare prealabila, cu rezolutia persoanei prevazute la art. 59 alin. (2) privind sesizarea si consultarea consiliului;

b) numarul actului administrativ prin care s-a constituit consiliul, unitatea in care functioneaza si componenta acestuia, precum si, dupa caz, modificarile survenite in componenta prin inlocuirea unor membri;

c) gradul profesional, numele, prenumele si functia politistului a carui fapta a fost cercetata si unitatea din care face parte;

d) prezentarea pe scurt a faptei sesizate si a circumstantelor in care a fost savarsita;

e) date si informatii referitoare la procedura urmata;

f) evaluarea probelor administrate;

g) alte date si elemente apreciate ca necesare, dupa caz;

h) propunerea consiliului;

i) motivarea propunerii;

j) gradul profesional, numele, prenumele si semnatura presedintelui, ale celorlalti membri ai consiliului, precum si ale secretarului;

k) data intocmirii incheierii.

(6) Consiliul poate propune:

a) clasarea dosarului, in cazul constatarii inexistentei faptelor cercetate, nevinovatiei politistului cercetat, implinirii termenului de prescriptie a raspunderii, precum si in situatia incetarii raporturilor de serviciu ale politistului cercetat;

b) aplicarea masurii prevazute la art. 581;

c) aplicarea uneia dintre sanctiunile prevazute la art. 58 alin. (1) .

(7) Concluziile consiliului cu privire la existenta/inexistenta abaterii disciplinare si vinovatia/nevinovatia politistului cercetat sunt obligatorii pentru persoanele prevazute la art. 59 alin. (2) , iar propunerea cu privire la sanctiunea disciplinara sau cu privire la aplicarea masurii prevazute la art. 581 are caracter consultativ.

Art. 621

In cazul savarsirii unor abateri disciplinare grave care aduc atingere imaginii si credibilitatii institutiei, precum si profesiei de politist, cercetarea prealabila si consultarea consiliilor de disciplina se dispun si se efectueaza imediat dupa constatarea faptei .

Art. 622

In urma analizarii cauzei in consiliu, persoanele prevazute la art. 59 alin. (2) pot lua una dintre urmatoarele masuri:

a) clasarea dosarului, in cazul constatarii inexistentei faptelor cercetate, nevinovatiei politistului cercetat, implinirii termenului de prescriptie a raspunderii, precum si in situatia incetarii raporturilor de serviciu ale politistului cercetat;

b) restituirea motivata a dosarului aceluiasi consiliu pentru completarea cercetarii disciplinare;

c) aplicarea masurii prevazute la art. 581 sau, dupa caz, a unei sanctiuni dintre cele prevazute la art. 58 alin. (1) .

Art. 623

(1) La nivelul structurilor prevazute la art. 62 alin. (1) , cu exceptia directiilor generale/directiilor din cadrul aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne, se stabileste, prin act administrativ al sefului, un colectiv de politisti, desemnati cate maximum 5 din fiecare specialitate existenta in cadrul acestora, definitivati in profesie, apreciati pentru integritatea morala, competenta profesionala si credibilitate, denumit in continuare colectiv.

(2) Membrii colectivului se numesc pe o perioada de 3 ani, cu posibilitatea reinnoirii mandatului o singura data .

(3) Membrii colectivului participa la un program de pregatire privind procedura disciplinara, organizat prin grija structurilor de resurse umane.

Art. 624

(1) Pentru constituirea consiliului, la nivelul structurilor prevazute la art. 62 alin. (1) , prin act administrativ al persoanei prevazute la art. 59 alin. (2) sunt nominalizati 3 membri, dintre politistii care fac parte din colectiv, si un secretar, din cadrul structurii de resurse umane. Consiliul se numeste pentru fiecare caz in parte si are in componenta 3 membri titulari, dintre care unul este desemnat presedinte, si un secretar.

(2) In cazuri obiective se poate dispune inlocuirea unuia sau a unor membri ai consiliului cu alti membri din cadrul colectivului.

(3) La desemnarea membrilor consiliului se urmareste ca unul dintre acestia sa aiba specialitatea politistului cercetat si cel putin unul dintre membri sa fie licentiat in drept . Cele doua conditii pot fi indeplinite cumulativ de acelasi membru.

(4) Nu pot fi nominalizati membri ai consiliului politistii care au calitatea de consilier juridic, aflati in situatia de a aviza ulterior actul administrativ de sanctionare.

Art. 625

In cazul in care, pe parcursul cercetarii disciplinare, exista suspiciuni rezonabile cu privire la savarsirea unor infractiuni, politistul desemnat sa efectueze cercetarea prealabila sau, dupa caz, membrii consiliului intocmesc un proces-verbal despre imprejurarile constatate, in vederea sesizarii organelor de urmarire penala competente, in conditiile art. 61 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala, cu modificarile si completarile ulterioare. In acest caz, procedura disciplinara pentru aceste fapte se suspenda pana la solutionarea definitiva a cauzei penale.

Art. 626

(1) In perioada cercetarii disciplinare, politistul nu poate fi mutat, delegat, detasat, imputernicit pe o functie de conducere si nici nu poate fi trimis la misiuni internationale.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , politistul cercetat poate fi mutat in situatia in care, in urma reorganizarii unitatii, functia ocupata de acesta nu se mai regaseste in statul de organizare.





Afişează Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Statutul politistului    Statutul politistului actualizat    Statutul politistului actualizat 2024    Legea 360/2002    Legea 360/2002 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Functionari publici cu statut special. Dreptul la decontarea biletelor de calatorie cu avionul in afara teritoriului Romaniei. Procedura de aprobare a dreptului de decontare. Principiul teritorialitatii aplicarii legii civile
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 265/10 martie 2021

Decizia CCR nr. 318/2019 - admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 224/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. Nr. 783/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 90/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Legea nr. 293/2004
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Abatere disciplinara. Ordonanta procurorului de scoatere de sub urmarire penala. Exercitarea actiunii disciplinare.
Pronuntaţă de: Decizia nr.65 din 11 ianuarie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea stabilirii persoanelor competente cu privire la raporturile de munca ale politistilor prin ordin de ministru
Sursa: Irina Maria Diculescu

Competenta instantelor dupa calitatea persoanei in cazul infractiunilor savarsite de ofiterii de politie
Sursa: PNA.ro | Autor: Aurelian Niculita