din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2087 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

  Publicat: 10 Dec 2023       18140 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Legea 360/2002, actualizata 2024, privind Statutul politistului

Actualizat prin Legea 153/2023 pentru completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului


Sustinerile si punctele de vedere ale partilor si procurorului exprimate in cursul procesului penal cu privire la solutionarea cauzei deduse judecatii.
Operatiune efectuata de organele de urmarire penala si instanta de judecata prin care se stabileste concordanta deplina intre fapta concreta savarsita de invinuit sau inculpat si norma penala speciala care incrimineaza acea fapta,precum si in raport cu dispozitiile penale generale aplicabile faptei comise.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Pierdere a unor drepturi ca urmare a unei condamnari sau a neexercitarii unui drept.
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Reprezinta fapta savarsita cu vinovatie de catre functionarii publici, demnitari si asimilatii acestora
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
Exista control comun atunci cand doua sau mai multe intreprinderi sau persoane au posibilitatea de a exercita o influenta determinanta asupra unei alte intreprinderi.
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
Operatiune efectuata de organele de urmarire penala si instanta de judecata prin care se stabileste concordanta deplina intre fapta concreta savarsita de invinuit sau inculpat si norma penala speciala care incrimineaza acea fapta,precum si in raport cu dispozitiile penale generale aplicabile faptei comise.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Reglementeaza in cap. I, t. I, C. proc. pen., partea speciala; sunt procurorul si organele de cercetare penala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,

b) descrierea faptei sesizate si persoanele implicate;

c) procedeele si modalitatile de verificare;

d) concluziile privind existenta sau inexistenta aspectelor sesizate si a vinovatiei politistului cercetat;

e) prevederile legale incalcate de politist si incadrarea juridica a faptelor retinute, cu indicarea probelor si a dovezilor pe care se intemeiaza;

f) motivele privind respingerea cererilor sau a probelor propuse in aparare de catre politistul cercetat;

g) cauzele si conditiile care au generat si favorizat comiterea abaterilor;

h) alte date si elemente apreciate ca necesare, dupa caz.

Art. 593

(1) Dupa efectuarea cercetarii prealabile, dosarul de cercetare prealabila se prezinta persoanei care a dispus-o, care poate lua una dintre urmatoarele masuri:

a) clasarea dosarului, in cazul inexistentei faptei, constatarii nevinovatiei politistului cercetat, prescrierii faptei sau in situatia incetarii raporturilor de serviciu ale politistului cercetat;

b) restituirea motivata a dosarului pentru completarea cercetarii prealabile;

c) aplicarea masurii prevazute la art. 581 sau, dupa caz, a unei sanctiuni disciplinare dintre cele prevazute la art. 58 alin. (1) lit. a) si b) ;

d) sesizarea si consultarea consiliului.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. c) si d) , pentru abaterile disciplinare savarsite pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, persoana care a dispus cercetarea prealabila poate aplica masura prevazuta la art. 581 sau, dupa caz, o sanctiune disciplinara dintre cele prevazute la art. 58 alin. (1) .

Art. 594

Rapoartele ofiterilor din Corpul de control al ministrului ori din structurile de control ale inspectoratelor generale/similare pentru structurile din subordine, intocmite in urma activitatilor de control, constituie rapoarte de cercetare prealabila, daca cerintele privind cercetarea prealabila prevazute de prezenta lege au fost indeplinite.

Art. 60

(1) Sanctiunile disciplinare se dispun in termen de cel mult 6 luni de la data la care persoana prevazuta la art. 59 alin. (2) a luat cunostinta despre comiterea faptei, dar nu mai tarziu de 2 ani de la data savarsirii acesteia. Termenul de 6 luni este termen de prescriptie, iar termenul de 2 ani este termen de decadere.

(2) Termenele prevazute la alin. (1) se suspenda, de drept, pe perioada si in situatiile urmatoare:

a) de la data sesizarii, in conditiile legii, a organelor de urmarire penala si pana la data solutionarii definitive a cauzei, daca pentru fapta care constituie abatere disciplinara s-a dispus sesizarea organelor de urmarire penala;

b) de la data la care politistul se afla in concedii sau invoiri platite, in conditiile legii, este trimis in misiuni ori de la data suspendarii raporturilor de serviciu si pana la data reluarii activitatii sau, dupa caz, incheierii misiunii.

(3) In situatia in care cercetarea prealabila se efectueaza pentru abateri savarsite de mai multi politisti, iar pentru unul/unii dintre acestia a intervenit una dintre situatiile prevazute la alin. (2) , cauza se poate disjunge, urmand ca procedura disciplinara sa continue pentru ceilalti politisti.

(4) La stabilirea sanctiunii se tine seama de activitatea desfasurata anterior, de imprejurarile in care abaterea disciplinara a fost savarsita, de cauzele, gravitatea si consecintele acesteia, de gradul de vinovatie a politistului, precum si de preocuparea pentru inlaturarea urmarilor faptei comise.

(41) La stabilirea sanctiunii pentru abaterile disciplinare savarsite pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, persoana care a dispus cercetarea prealabila are in vedere gravitatea faptei care constituie abatere disciplinara si efectele produse de aceasta, prin raportare la imprejurarea in care aceasta a fost savarsita, in contextul mobilizarii, al starii de urgenta, al starii de asediu sau al starii de razboi.

(5) Sanctiunile disciplinare se dispun prin act administrativ al persoanei prevazute la art. 59 alin. (2) care a dispus efectuarea cercetarii prealabile sau controlul .

(6) Actul administrativ emis in conditiile alin. (5) trebuie sa cuprinda:

a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara si incadrarea juridica a acesteia;

b) precizarea prevederilor legale incalcate de catre politist;

c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate;

d) sanctiunea disciplinara si temeiul legal in baza caruia aceasta se aplica si, dupa caz, motivul pentru care a fost aplicata o alta sanctiune disciplinara decat cea propusa de consiliu;

e) termenul in care sanctiunea disciplinara poate fi contestata si persoana competenta sa solutioneze contestatia, in conditiile art. 61, dupa caz;

f) instanta competenta la care poate fi contestat actul administrativ prin care s-a dispus sanctiunea disciplinara;

g) alte date si elemente apreciate ca necesare, dupa caz.

(7) Actul administrativ prin care se dispune sanctionarea politistului se emite in termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea cercetarii disciplinare.

(8) In cazul destituirii din politie, sanctiunea disciplinara intervine, de drept, de la data ramanerii definitive a actului administrativ de sanctionare, in conditiile art. 61, si se constata prin act administrativ emis de persoana care are competenta sa acorde grade profesionale, potrivit art. 15.

Art. 601

Pentru abaterile disciplinare savarsite pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, procedura disciplinara nu se suspenda, cu exceptia situatiilor in care, potrivit legii, au fost sesizate organele de urmarire penala.

Art. 61

(1) Politistul poate contesta sanctiunea disciplinara, in termen de 10 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta, sefului unitatii ierarhic superioare.

(2) Seful unitatii ierarhic superioare prevazut la alin. (1) se pronunta prin decizie motivata, in termen de 20 de zile de la data inregistrarii contestatiei. Decizia motivata se comunica politistului sanctionat disciplinar, in termen de doua zile lucratoare de la data emiterii acesteia.

(3) Efectele sanctiunii disciplinare se suspenda pana la emiterea deciziei motivate de solutionare a contestatiei.

(4) In situatia in care politistul sanctionat disciplinar nu depune contestatie in termenul prevazut la alin. (1) , actul administrativ de sanctionare produce efecte de la data expirarii acestui termen.

(5) In cazul in care a fost depusa contestatie, seful care a aplicat sanctiunea disciplinara inainteaza cu celeritate sefului unitatii ierarhic superioare dosarul cauzei si un raport motivat cu privire la sanctiunea in cauza, precum si la motivele propunerii de respingere/admitere a contestatiei.

(6) Prin decizie motivata, seful unitatii ierarhic superioare poate dispune, dupa caz:

a) respingerea contestatiei ca tardiv introdusa sau ca neintemeiata si mentinerea sanctiunii aplicate;

b) admiterea contestatiei si aplicarea unei sanctiuni mai blande decat cea aplicata prin actul administrativ contestat sau aplicarea masurii prevazute la art. 581, in situatia in care apreciaza ca scopul raspunderii disciplinare poate fi atins astfel;

c) admiterea contestatiei si anularea actului administrativ de sanctionare.

(7) Decizia motivata trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele:

a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;

b) precizarea prevederilor legale incalcate de politist;





Afişează Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Statutul politistului    Statutul politistului actualizat    Statutul politistului actualizat 2024    Legea 360/2002    Legea 360/2002 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Functionari publici cu statut special. Dreptul la decontarea biletelor de calatorie cu avionul in afara teritoriului Romaniei. Procedura de aprobare a dreptului de decontare. Principiul teritorialitatii aplicarii legii civile
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 265/10 martie 2021

Decizia CCR nr. 318/2019 - admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 224/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. Nr. 783/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 90/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Legea nr. 293/2004
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Abatere disciplinara. Ordonanta procurorului de scoatere de sub urmarire penala. Exercitarea actiunii disciplinare.
Pronuntaţă de: Decizia nr.65 din 11 ianuarie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea stabilirii persoanelor competente cu privire la raporturile de munca ale politistilor prin ordin de ministru
Sursa: Irina Maria Diculescu

Competenta instantelor dupa calitatea persoanei in cazul infractiunilor savarsite de ofiterii de politie
Sursa: PNA.ro | Autor: Aurelian Niculita