b) descrierea faptei sesizate si persoanele implicate;
c) procedeele si modalitatile de verificare;
d) concluziile privind existenta sau inexistenta aspectelor sesizate si a vinovatiei politistului cercetat;
e) prevederile legale incalcate de politist si incadrarea juridica a faptelor retinute, cu indicarea probelor si a dovezilor pe care se intemeiaza;
f) motivele privind respingerea cererilor sau a probelor propuse in aparare de catre politistul cercetat;
g) cauzele si conditiile care au generat si favorizat comiterea abaterilor;
h) alte date si elemente apreciate ca necesare, dupa caz.
Art. 593
(1) Dupa efectuarea cercetarii prealabile, dosarul de cercetare prealabila se prezinta persoanei care a dispus-o, care poate lua una dintre urmatoarele masuri:
a) clasarea dosarului, in cazul inexistentei faptei, constatarii nevinovatiei politistului cercetat, prescrierii faptei sau in situatia incetarii raporturilor de serviciu ale politistului cercetat;
b) restituirea motivata a dosarului pentru completarea cercetarii prealabile;
c) aplicarea masurii prevazute la art. 581 sau, dupa caz, a unei sanctiuni disciplinare dintre cele prevazute la art. 58 alin. (1) lit. a) si b) ;
d) sesizarea si consultarea consiliului.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) lit. c) si d) , pentru abaterile disciplinare savarsite pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, persoana care a dispus cercetarea prealabila poate aplica masura prevazuta la art. 581 sau, dupa caz, o sanctiune disciplinara dintre cele prevazute la art. 58 alin. (1) .
Art. 594
Rapoartele ofiterilor din Corpul de control al ministrului ori din structurile de control ale inspectoratelor generale/similare pentru structurile din subordine, intocmite in urma activitatilor de control, constituie rapoarte de cercetare prealabila, daca cerintele privind cercetarea prealabila prevazute de prezenta lege au fost indeplinite.
Art. 60
(1) Sanctiunile disciplinare se dispun in termen de cel mult 6 luni de la data la care persoana prevazuta la art. 59 alin. (2) a luat cunostinta despre comiterea faptei, dar nu mai tarziu de 2 ani de la data savarsirii acesteia. Termenul de 6 luni este termen de prescriptie, iar termenul de 2 ani este termen de decadere.
(2) Termenele prevazute la alin. (1) se suspenda, de drept, pe perioada si in situatiile urmatoare:
a) de la data sesizarii, in conditiile legii, a organelor de urmarire penala si pana la data solutionarii definitive a cauzei, daca pentru fapta care constituie abatere disciplinara s-a dispus sesizarea organelor de urmarire penala;
b) de la data la care politistul se afla in concedii sau invoiri platite, in conditiile legii, este trimis in misiuni ori de la data suspendarii raporturilor de serviciu si pana la data reluarii activitatii sau, dupa caz, incheierii misiunii.
(3) In situatia in care cercetarea prealabila se efectueaza pentru abateri savarsite de mai multi politisti, iar pentru unul/unii dintre acestia a intervenit una dintre situatiile prevazute la alin. (2) , cauza se poate disjunge, urmand ca procedura disciplinara sa continue pentru ceilalti politisti.
(4) La stabilirea sanctiunii se tine seama de activitatea desfasurata anterior, de imprejurarile in care abaterea disciplinara a fost savarsita, de cauzele, gravitatea si consecintele acesteia, de gradul de vinovatie a politistului, precum si de preocuparea pentru inlaturarea urmarilor faptei comise.
(41) La stabilirea sanctiunii pentru abaterile disciplinare savarsite pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, persoana care a dispus cercetarea prealabila are in vedere gravitatea faptei care constituie abatere disciplinara si efectele produse de aceasta, prin raportare la imprejurarea in care aceasta a fost savarsita, in contextul mobilizarii, al starii de urgenta, al starii de asediu sau al starii de razboi.
(5) Sanctiunile disciplinare se dispun prin act administrativ al persoanei prevazute la art. 59 alin. (2) care a dispus efectuarea cercetarii prealabile sau controlul .
(6) Actul administrativ emis in conditiile alin. (5) trebuie sa cuprinda:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara si incadrarea juridica a acesteia;
b) precizarea prevederilor legale incalcate de catre politist;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate;
d) sanctiunea disciplinara si temeiul legal in baza caruia aceasta se aplica si, dupa caz, motivul pentru care a fost aplicata o alta sanctiune disciplinara decat cea propusa de consiliu;
e) termenul in care sanctiunea disciplinara poate fi contestata si persoana competenta sa solutioneze contestatia, in conditiile art. 61, dupa caz;
f) instanta competenta la care poate fi contestat actul administrativ prin care s-a dispus sanctiunea disciplinara;
g) alte date si elemente apreciate ca necesare, dupa caz.
(7) Actul administrativ prin care se dispune sanctionarea politistului se emite in termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea cercetarii disciplinare.
(8) In cazul destituirii din politie, sanctiunea disciplinara intervine, de drept, de la data ramanerii definitive a actului administrativ de sanctionare, in conditiile art. 61, si se constata prin act administrativ emis de persoana care are competenta sa acorde grade profesionale, potrivit art. 15.
Art. 601
Pentru abaterile disciplinare savarsite pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, procedura disciplinara nu se suspenda, cu exceptia situatiilor in care, potrivit legii, au fost sesizate organele de urmarire penala.
Art. 61
(1) Politistul poate contesta sanctiunea disciplinara, in termen de 10 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta, sefului unitatii ierarhic superioare.
(2) Seful unitatii ierarhic superioare prevazut la alin. (1) se pronunta prin decizie motivata, in termen de 20 de zile de la data inregistrarii contestatiei. Decizia motivata se comunica politistului sanctionat disciplinar, in termen de doua zile lucratoare de la data emiterii acesteia.
(3) Efectele sanctiunii disciplinare se suspenda pana la emiterea deciziei motivate de solutionare a contestatiei.
(4) In situatia in care politistul sanctionat disciplinar nu depune contestatie in termenul prevazut la alin. (1) , actul administrativ de sanctionare produce efecte de la data expirarii acestui termen.
(5) In cazul in care a fost depusa contestatie, seful care a aplicat sanctiunea disciplinara inainteaza cu celeritate sefului unitatii ierarhic superioare dosarul cauzei si un raport motivat cu privire la sanctiunea in cauza, precum si la motivele propunerii de respingere/admitere a contestatiei.
(6) Prin decizie motivata, seful unitatii ierarhic superioare poate dispune, dupa caz:
a) respingerea contestatiei ca tardiv introdusa sau ca neintemeiata si mentinerea sanctiunii aplicate;
b) admiterea contestatiei si aplicarea unei sanctiuni mai blande decat cea aplicata prin actul administrativ contestat sau aplicarea masurii prevazute la art. 581, in situatia in care apreciaza ca scopul raspunderii disciplinare poate fi atins astfel;
c) admiterea contestatiei si anularea actului administrativ de sanctionare.
(7) Decizia motivata trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara;
b) precizarea prevederilor legale incalcate de politist;
Functionari publici cu statut special. Dreptul la decontarea biletelor de calatorie cu avionul in afara teritoriului Romaniei. Procedura de aprobare a dreptului de decontare. Principiul teritorialitatii aplicarii legii civile Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 265/10 martie 2021
Decizia CCR nr. 318/2019 - admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 224/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. Nr. 783/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 90/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Legea nr. 293/2004 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire. Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal
Politist. Abatere disciplinara. Ordonanta procurorului de scoatere de sub urmarire penala. Exercitarea actiunii disciplinare. Pronuntaţă de: Decizia nr.65 din 11 ianuarie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice Sursa: Irina Maria Diculescu
Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative Sursa: Irina Maria Diculescu
Constitutionalitatea stabilirii persoanelor competente cu privire la raporturile de munca ale politistilor prin ordin de ministru Sursa: Irina Maria Diculescu
Competenta instantelor dupa calitatea persoanei in cazul infractiunilor savarsite de ofiterii de politie Sursa: PNA.ro | Autor: Aurelian Niculita