din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2254 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

  Publicat: 10 Dec 2023       18144 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Legea 360/2002, actualizata 2024, privind Statutul politistului

Actualizat prin Legea 153/2023 pentru completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului


Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Masura educativa care se poate lua fata de minor,
Schimbarea care se produce in realitatea obiectiva datorita unei cauze. Rezultatul.
Distanta dintre rude, masurata prin numarul nasterilor intervenite intre rudele in linie dreapta (tatal si fiul sunt rude de gradul I, bunicul si nepotul - de gradul II etc.)
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Principiu fundamental prevazut in cap. I, t. III, C. proc. pen., partea generala.
Potrivit dispozitiilor procesual penale, invinuitul dau inculpatul nu este obligat sa probeze nevinovatia sa,
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
Trasatura esentiala a infractiunii, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19 , C. pen., partea generala. Ea priveste latura subiectiva a infractiunii,
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Principiu de baza al judecatii, asezat in cap. I, t. II, C, proc. pen., partea speciala, potrivit caruia probele administrate in cauza sunt supuse discutiei.
Reprezinta fapta savarsita cu vinovatie de catre functionarii publici, demnitari si asimilatii acestora
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Mijloace de proba, prevazute in cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala.Potrivit legii, inscrisurile pot servi ca mijloace de proba, daca in continutul lor se arata fapte sau imprejurari de natura sa contribuie la aflarea adevarului.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Debitor care se angajeaza alaturi de debitorul initial (numit delegant) sau in locul acestuia sa execute obligatia pe care delegantul o are fata de creditorul delegatar.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Reprezinta date in forma electronica care sunt atasate sau logic asociate cu alte date in forma electronica si care servesc ca metoda de identificare.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Reprezinta date in forma electronica care sunt atasate sau logic asociate cu alte date in forma electronica si care servesc ca metoda de identificare.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Sunt mijloace de convingere prin care se stabileste existenta unor acte sau fapte juridice si, automat, a unor drepturi si obligatii ce rezulta din acestea.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala

d) trecerea intr-o functie inferioara pana la cel mult nivelul de baza al gradului profesional detinut;

e) destituirea din politie.

(2) Mustrarea scrisa consta in reprosul oficial adresat, in scris, politistului vinovat.

(3) Procentul si perioada pentru care se aplica sanctiunea prevazuta la alin. (1) lit. b) se stabilesc prin actul administrativ de sanctionare.

(4) Aplicarea sanctiunii prevazute la alin. (1) lit. c) se dispune fie cu privire la amanarea promovarii in grade profesionale, fie cu privire la amanarea promovarii in functii superioare. In cazul amanarii promovarii in grade profesionale superioare, termenul de executare a sanctiunii curge de la data aplicarii actului administrativ de sanctionare si are ca efect suspendarea curgerii stagiului in grad .

(5) Trecerea intr-o functie inferioara pana la cel mult nivelul de baza al gradului profesional detinut se realizeaza prin eliberarea din functia detinuta si numirea politistului intr-o functie inferioara celei pe care o ocupa, in limita nivelului de baza al gradului profesional detinut. In cazul politistului care ocupa o functie de conducere, numirea se poate face si intr-o functie de conducere inferioara pentru care indeplineste conditiile de ocupare.

(6) Destituirea din politie consta in incetarea raporturilor de serviciu .

Art. 581

- Art. 58^1 din capitolul IV, sectiunea 2 a fost abrogat la 20-mar-2021 de Actul din Decizia 833/2020.

Art. 582

Procedura disciplinara are la baza urmatoarele principii:

a) prezumtia de nevinovatie - politistul cercetat este considerat nevinovat pentru fapta sesizata ca abatere disciplinara atat timp cat vinovatia sa nu a fost dovedita;

b) garantarea dreptului la aparare - se recunoaste dreptul politistului de a formula si de a sustine aparari in favoarea sa, de a prezenta probele si motivatiile pe care le considera necesare in apararea sa si de a fi asistat;

c) celeritatea procedurii - cauza se solutioneaza fara intarziere, cu respectarea drepturilor persoanelor implicate si a regulilor prevazute de lege;

d) contradictorialitatea - asigurarea posibilitatii persoanelor aflate pe pozitii divergente de a se exprima cu privire la orice act sau fapt care are legatura cu abaterea disciplinara sesizata;

e) proportionalitatea - asigurarea unui raport corect intre gravitatea abaterii disciplinare, circumstantele savarsirii acesteia si sanctiunea disciplinara propusa;

f) unicitatea sanctiunii - pentru o abatere disciplinara nu se poate aplica decat o singura sanctiune disciplinara;

g) legalitatea sanctiunii - sanctiunea disciplinara nu poate fi decat una dintre sanctiunile disciplinare prevazute la art. 58 alin. (1) .

Art. 583

(1) Procedura disciplinara nu este publica.

(2) Citarea si ascultarea politistului cercetat, inregistrarea cererilor/rapoartelor scrise ale acestuia si consemnarea sustinerilor sale sunt obligatorii. Procedura disciplinara continua daca politistul, in mod nejustificat, nu da curs citarii procedurale.

(3) Politistul cercetat are dreptul sa cunoasca in intregime actele cercetarii si sa solicite administrarea de probe in aparare. Politistul cercetat are dreptul sa depuna in apararea sa orice inscrisuri doveditoare pe care le detine, inclusiv rapoarte de expertiza extrajudiciara.

(4) Politistul cercetat disciplinar are dreptul sa fie asistat, la cerere, de un politist ales de catre acesta, de un reprezentant desemnat de Corp ori de organizatia sindicala sau de un avocat, cu respectarea prevederilor legale referitoare la protectia informatiilor clasificate, Neindeplinirea conditiilor privind accesul la informatii clasificate ori neprezentarea politistului ales, a reprezentantului ori a avocatului nu constituie motiv de amanare a procedurii cercetarii disciplinare.

(5) Nu au dreptul sa asiste politistul cercetat, in conditiile alin. (4) , urmatoarele persoane:

a) seful unitatii sau inlocuitorul legal al acestuia, in perioada cat indeplineste atributiile titularului;

b) politistul desemnat sa efectueze cercetarea prealabila;

c) politistii care fac parte din colectivul prevazut la art. 623 alin. (1) ;

d) politistul care indeplineste atributii de consilier juridic in unitati ale Ministerului Afacerilor Interne.

Art. 584

(1) Sanctiunile disciplinare se stabilesc si se dispun numai dupa cercetarea prealabila si dupa consultarea Consiliului de disciplina, denumit in continuare consiliul, cu exceptia sanctiunilor prevazute la art. 58 alin. (1) lit. a) si b) , care se pot aplica fara consultarea consiliului.

(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , pentru abaterile disciplinare savarsite pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, sanctiunile disciplinare prevazute la art. 58 alin. (1) se aplica dupa efectuarea cercetarii prealabile, fara consultarea consiliului de disciplina.

Art. 59

(1) Cercetarea prealabila are ca scop stabilirea existentei/inexistentei abaterii disciplinare si a vinovatiei, cu privire la aspectele sesizate sau cunoscute, la cauzele si imprejurarile concrete in care acestea s-au produs.

(2) Cercetarea prealabila se poate dispune de persoana care, pe orice cale, a luat cunostinta de savarsirea uneia sau mai multor fapte ce pot constitui abateri disciplinare, dupa caz, astfel:

a) persoana care are competenta de numire in functie a politistului cercetat sau seful unitatii ierarhic superioare;

b) seful unitatii sau institutiei de invatamant din Ministerul Afacerilor Interne la care politistul este delegat sau detasat ori la care urmeaza cursuri sau sustine examene de cariera;

c) seful institutiei subordonate Ministerului Afacerilor Interne care exercita competente de coordonare si control metodologic al serviciilor publice comunitare sau ministrul afacerilor interne, pentru politistii din cadrul serviciilor publice comunitare sau detasati la aceste servicii .

(3) Cercetarea prealabila se efectueaza la nivelul unitatii conduse de persoana care a dispus-o, cu respectarea termenelor prevazute la art. 60 alin. (1) , de politisti anume desemnati din cadrul acesteia.

(4) Politistii desemnati cu efectuarea cercetarii prealabile se nominalizeaza numai din randul politistilor care au calitatea de organe de cercetare penala ale politiei judiciare sau care au studii juridice si, de regula, sunt cel putin egali in grad sau in functie cu politistul cercetat. Nu poate efectua cercetarea prealabila politistul care indeplineste atributii de consilier juridic in/pentru unitatea in care isi desfasoara activitatea politistul cercetat sau cel care urmeaza sa avizeze, ulterior, pentru legalitate, actul administrativ de sanctionare.

(5) In actul administrativ prin care se declanseaza cercetarea prealabila se nominalizeaza politistul cercetat, politistul care va efectua cercetarea si, dupa caz, un politist desemnat sa ajute la efectuarea acesteia.

Art. 591

(1) Daca in cadrul desfasurarii cercetarii prealabile sunt identificate si alte abateri disciplinare, persoana care a dispus efectuarea cercetarii prealabile poate dispune extinderea cercetarii acestora.

(2) La terminarea verificarilor, politistul desemnat intocmeste un proiect de raport de cercetare prealabila. O fotocopie a proiectului se inmaneaza politistului cercetat sau, dupa caz, in situatia in care documentul contine informatii clasificate, se aduce la cunostinta acestuia, pe baza de semnatura .

(3) Cu aceasta ocazie, in termen de 3 zile lucratoare de la data inmanarii documentului sau, dupa caz, de la data aducerii la cunostinta, in conditiile alin. (2) , politistul cercetat poate formula obiectii si solicita noi probe in aparare. Rezultatul analizei si, dupa caz, al verificarilor se consemneaza in proiectul raportului de cercetare prealabila.

(4) In termen de doua zile lucratoare de la data finalizarii raportului in conditiile alin. (3) , o fotocopie a acestuia se inmaneaza politistului cercetat sau, dupa caz, in situatia in care documentul contine informatii clasificate, se aduce la cunostinta acestuia, pe baza de semnatura .

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) -(4) , pentru abaterile disciplinare savarsite pe timpul starii de urgenta, de asediu, de mobilizare si pe timp de razboi, politistul desemnat intocmeste proiectul raportului de cercetare prealabila in termen de maximum 5 zile calendaristice de la data desemnarii, care se aduce la cunostinta politistului cercetat.

(6) In situatia prevazuta la alin. (5) , politistul cercetat poate formula/depune obiectii si probe in apararea sa, pe toata perioada cercetarii prealabile, dar nu mai tarziu de 6 zile calendaristice de la data desemnarii politistului care efectueaza cercetarea prealabila. Raportul de cercetare prealabila se finalizeaza in termen de maximum 7 zile calendaristice de la data desemnarii. La data finalizarii, raportul se prezinta persoanei care a dispus-o.

Art. 592

Raportul de cercetare prealabila cuprinde, in mod obligatoriu:

a) numarul actului administrativ prin care a fost desemnat cu efectuarea cercetarii prealabile;





Afişează Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Statutul politistului    Statutul politistului actualizat    Statutul politistului actualizat 2024    Legea 360/2002    Legea 360/2002 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Functionari publici cu statut special. Dreptul la decontarea biletelor de calatorie cu avionul in afara teritoriului Romaniei. Procedura de aprobare a dreptului de decontare. Principiul teritorialitatii aplicarii legii civile
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 265/10 martie 2021

Decizia CCR nr. 318/2019 - admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 224/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. Nr. 783/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 90/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Legea nr. 293/2004
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Abatere disciplinara. Ordonanta procurorului de scoatere de sub urmarire penala. Exercitarea actiunii disciplinare.
Pronuntaţă de: Decizia nr.65 din 11 ianuarie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea stabilirii persoanelor competente cu privire la raporturile de munca ale politistilor prin ordin de ministru
Sursa: Irina Maria Diculescu

Competenta instantelor dupa calitatea persoanei in cazul infractiunilor savarsite de ofiterii de politie
Sursa: PNA.ro | Autor: Aurelian Niculita