b) resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau bugetele locale;
c) donatii si sponsorizari din partea unor persoane fizice sau juridice, din tara ori din strainatate, in conditiile legii si ale normelor instituite de ministrul de interne;
d) chirii, dobanzi si orice alte surse legale.
(2) Consiliile prevazute la art. 49 alin. (4) lit. c) vireaza periodic Corpului o cota-parte din veniturile incasate, in conditiile stabilite prin regulament.
(3) Fondurile banesti obtinute in conditiile alin. (1) pot fi utilizate pentru perfectionarea pregatirii profesionale, acordarea de burse si de ajutoare, crearea unor institutii cu scop stiintific, investitii legate de dotarea cu mijloace adecvate activitatilor Corpului, cheltuieli administrativ-gospodaresti, asistenta juridica a membrilor, cumpararea si administrarea unor hoteluri, case de odihna si cluburi ale politistilor si pentru fondul de salarii destinat aparatului tehnico-administrativ propriu.
Art. 52
Modul de organizare si functionare a Corpului se stabileste, in conditiile prezentei legi, prin Regulamentul de organizare si functionare aprobat prin hotarare a Guvernului.
CAPITOLUL IV:Recompense, raspunderea juridica si sanctiuni
SECTIUNEA 1:Recompense
Art. 53
Pentru contributii deosebite la apararea ordinii publice, a drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor si la prevenirea faptelor antisociale, politistului i se pot conferi decoratii, in conditiile legii.
Art. 54
(1) Politistul poate fi recompensat prin:
a) ridicarea unei sanctiuni disciplinare aplicate, in situatia in care se remarca in mod deosebit in activitatea desfasurata;
b) multumiri scrise, aduse la cunostinta individual sau in fata personalului, pentru indeplinirea in conditii foarte bune a atributiilor de serviciu si misiunilor;
c) felicitari scrise sau verbale, aduse la cunostinta individual sau in fata personalului, pentru indeplinirea deosebita a atributiilor de serviciu si misiunilor;
d) premii in bani sau obiecte, atunci cand s-a evidentiat prin obtinerea de rezultate exemplare in activitate;
e) insemne onorifice, diplome de merit si distinctii, pentru obtinerea de rezultate foarte bune la absolvirea unor cursuri sau la competitii sportive, cu prilejul unor aniversari, manifestari cultural-artistice si sociale ori al finalizarii unor actiuni/misiuni, precum si in situatia incetarii raporturilor de serviciu pentru motive neimputabile;
f) arme albe sau de foc, pentru acte de eroism, curaj deosebit, devotament si pentru merite deosebite in indeplinirea unor atributii de serviciu si misiuni;
g) titluri de onoare, pentru acte de eroism, curaj deosebit, devotament si pentru merite deosebite in indeplinirea unor atributii si misiuni;
h) inscrierea pe placa de onoare a gradului profesional, numelui si prenumelui, la absolvirea perioadei de formare intr-o institutie de invatamant a Ministerului Afacerilor Interne, ca sef de promotie.
(11) Recompensele prevazute la alin. (1) se acorda de catre persoanele care au competenta de numire in functie a politistului sau, dupa caz, de catre sefii ierarhici superiori ai persoanelor mentionate, care au competenta de gestiune a resurselor umane.
(12) Pentru o sanctiune disciplinara dispusa de seful ierarhic superior, recompensa prevazuta la alin. (1) lit. a) se acorda tot de catre acesta, la propunerea sefului unitatii in care isi desfasoara activitatea politistul sanctionat. In cazul politistului mutat la alta unitate, recompensa se acorda de catre seful care indeplineste functia similara celui care a aplicat sanctiunea disciplinara.
(13) In cazul politistului aflat sub efectul unei sanctiuni disciplinare, recompensa prevazuta la alin. (1) lit. a) se acorda prioritar, in raport cu celelalte recompense.
(2) Pentru merite exceptionale in atingerea unor obiective deosebite in activitatea politiei, politistul poate fi avansat in gradul profesional urmator, inaintea indeplinirii stagiului minim, in conditiile stabilite prin ordin al ministrului de interne.
(3) - Art. 54, alin. (3) din capitolul IV, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2012 de Art. VIII, punctul 2. din Ordonanta urgenta 71/2011.
SECTIUNEA 2:Raspunderea juridica si sanctiuni
Art. 55
Incalcarea de catre politist, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu angajeaza raspunderea sa disciplinara, materiala, civila sau penala, dupa caz.
Art. 56
Este absolvit de orice raspundere politistul care, prin exercitarea, in limitele legii, a atributiilor de serviciu, a cauzat suferinte sau vatamari unor persoane ori a adus prejudicii patrimoniului acestora.
Art. 57
Constituie abateri disciplinare, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, urmatoarele fapte savarsite de politist, comise cu vinovatie:
a) comportarea necorespunzatoare, in serviciu, familie sau in societate, care aduce atingere onoarei, probitatii profesionale a politistului sau prestigiului institutiei;
b) neglijenta manifestata in indeplinirea indatoririlor de serviciu sau a dispozitiilor primite de la sefii ierarhici sau de la autoritatile anume abilitate de lege;
c) intarzierea repetata sau nejustificata a solutionarii lucrarilor;
c1) refuzul nejustificat de a indeplini o atributie de serviciu cuprinsa in fisa postului;
d) depasirea atributiilor de serviciu ori lipsa de solicitu-dine in relatiile cu cetatenii;
e) absenta nemotivata ori intarzierea repetata de la serviciu;
f) producerea de pagube materiale unitatii din care face parte sau patrimoniului Ministerului de Interne;
g) incalcarea normelor privind confidentialitatea activitatii desfasurate;
h) nerespectarea prevederilor juramantului de credinta;
i) imixtiunea ilegala in activitatea altui politist;
j) interventia pentru influentarea solutionarii unor cereri privind satisfacerea intereselor oricarei persoane .
k) incalcarea prevederilor referitoare la indatoriri, incompatibilitati, conflicte de interese si interdictiile stabilite prin lege.
Art. 58
(1) Sanctiunile disciplinare care pot fi aplicate politistilor sunt:
a) mustrare scrisa;
b) diminuarea salariului functiei de baza cu 5-20% pe o perioada de 1-3 luni;
c) amanarea promovarii in grade profesionale sau functii superioare pe o perioada de 1-3 ani;
Functionari publici cu statut special. Dreptul la decontarea biletelor de calatorie cu avionul in afara teritoriului Romaniei. Procedura de aprobare a dreptului de decontare. Principiul teritorialitatii aplicarii legii civile Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 265/10 martie 2021
Decizia CCR nr. 318/2019 - admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. nr. 224/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia C.C.R. Nr. 783/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Decizia nr. 90/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Legea nr. 293/2004 Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire. Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal
Politist. Abatere disciplinara. Ordonanta procurorului de scoatere de sub urmarire penala. Exercitarea actiunii disciplinare. Pronuntaţă de: Decizia nr.65 din 11 ianuarie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice Sursa: Irina Maria Diculescu
Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative Sursa: Irina Maria Diculescu
Constitutionalitatea stabilirii persoanelor competente cu privire la raporturile de munca ale politistilor prin ordin de ministru Sursa: Irina Maria Diculescu
Competenta instantelor dupa calitatea persoanei in cazul infractiunilor savarsite de ofiterii de politie Sursa: PNA.ro | Autor: Aurelian Niculita