din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2099 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002

  Publicat: 10 Dec 2023       18133 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Legea 360/2002, actualizata 2024, privind Statutul politistului

Actualizat prin Legea 153/2023 pentru completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului


Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Operatiune prin care o persoana fizica sau juridica depune numerar la ghiseul unei banci
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
(termen CNA). Ansamblul programelor de radiodifuziune sau de televiziune, al emisiunilor si al celorlalte elemente ale unor servicii specifice, furnizat de un radiodifuzor,
Unica autoritate de justitie din Romania, garantul suprematiei Constitutiei, care se supune numai Constitutiei si legii sale de organizare si functionare.
Procedeu defensiv de aparare a drepturilor si libertatilor publice, aflat la dispozitia justitiabililor;
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Persoana care face parte din conducerea unei institutii,
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
(Basis) Pretul de cumparare a unui anumit activ, ajustat pentru anumite evenimente cum ar fi acordarea dividendelor in actiuni.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Propunere ce o adreseaza un subiect de drept, persoana fizica sau juridica, unui alt subiect de drept, cu privire la incheierea unei conventii, in conditii determinate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblul de atributii si responsabilitati stabilite prin Constitutie, legi si/sau alte acte normative, dupa caz, obtinute prin investire, ca urmare a rezultatului procesului electoral, direct sau indirect, ori prin numire.
Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
Act adoptat de organele de stat,

(1) Politistul nemultumit de rezultatul obtinut la proba/probele eliminatorii sau la testul scris/interviul structurat pe subiecte profesionale poate formula contestatie, o singura data pentru fiecare proba, in termen de 24 de ore de la afisare.

(2) Comisia de solutionare a contestatiilor are obligatia de a solutiona contestatiile in termen de 2 zile lucratoare de la expirarea termenului de depunere.

(3) Admiterea contestatiei la proba/probele eliminatorie/ eliminatorii are drept consecinta replanificarea candidatului si sustinerea din nou a probei/probelor respective.

(4) Nota acordata dupa solutionarea contestatiei la testul scris/interviul structurat pe subiecte profesionale este definitiva.

(5) Rezultatele la contestatii se aduc la cunostinta prin afisare.

Art. 2745

Agentul de politie care a absolvit studii superioare poate participa la concursul pentru ocuparea unui post de executie vacant de ofiter, daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

a) este declarat A�aptA� la evaluarea psihologica organizata in acest scop;

b) nu este cercetat disciplinar sau nu se afla sub efectul unei sanctiuni disciplinare;

*) Prin Decizia nr. 88/2023 Curtea Constitutionala admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca sintagma "nu este cercetat disciplinar" din cuprinsul dispozitiilor art. 2745 lit. b) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului este neconstitutionala.

c) nu este pus la dispozitie ori suspendat din functie in conditiile art. 2721 alin. (2) sau art. 2725 lit. a) , b) si h) ;

d) a obtinut calificativul de cel putin A�bineA� la ultimele doua evaluari anuale de serviciu .

Art. 2746

(1) La concursul pentru ocuparea unui post de conducere vacant poate participa politistul care:

a) este declarat A�apt medicalA� si A�aptA� la evaluarea psihologica organizata in acest scop;

b) nu este cercetat disciplinar, nu se afla sub efectul unei sanctiuni disciplinare sau fata de acesta nu a fost pusa in miscare actiunea penala;

*) Prin Decizia nr. 789/2021 Curtea Constitutionala admite exceptia de neconstitutionalitate si constata ca sintagma "nu este cercetat disciplinar" din cuprinsul dispozitiilor art. 2746 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul politistului este neconstitutionala.

c) a obtinut calificativul de cel putin A�bineA� la ultimele doua evaluari anuale de serviciu;

d) indeplineste conditiile de vechime si studii, conform alin. (2) si (3) .

(2) Conditiile de vechime necesare participarii ofiterilor de politie la concurs sunt:

I.pentru functia de inspector general si inspector general adjunct/similare si functiile superioare celei de sef serviciu/similare de la nivelul aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne:

a) vechime in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei - 7 ani;

b) vechime in functii de conducere in unitati ale Ministerului Afacerilor Interne - 4 ani;

II.pentru functiile superioare celei de sef serviciu/similare, altele decat cele prevazute la pct. I:

a) vechime in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei - 5 ani;

b) vechime in functii de conducere in unitati ale Ministerului Afacerilor Interne - 3 ani;

III.pentru functiile de contabil-sef si functiile de sef serviciu/similare de la toate nivelurile ierarhice, precum si pentru functiile de sef politie oras si adjunct sef politie oras:

a) vechime in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei - 2 ani;

b) vechime in specialitatea structurii pentru care se organizeaza concurs - 3 ani;

IV.pentru oricare alte functii de conducere inferioare celor prevazute la pct. III, de la toate nivelurile ierarhice - vechime in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei - 2 ani.

V.pentru functiile de sef birou care presupun atributii de politie judiciara - 2 ani vechime in specialitatea studiilor necesare exercitarii functiei sau 3 ani vechime in calitate de organ de cercetare al politiei judiciare.

(3) Prevederile alin. (2) pct. IV se aplica si pentru participarea agentilor de politie la concursul de ocupare a functiilor pentru care agentii de politie beneficiaza de indemnizatie de conducere .

(4) Poate participa la concursul pentru ocuparea functiilor prevazute la alin. (2) pct. I, II, III ofiterul de politie care a absolvit studii postuniversitare sau studii universitare de master in domeniul management sau in specialitatea studiilor functiei de baza .

(5) Face exceptie de la conditia prevazuta la alin. (2) pct. III lit. b) functia de sef de serviciu/similara, daca unitatea nu are prevazuta o functie de ofiter de executie in domeniu .

(6) Functia similara se stabileste prin raportare la coeficientul de ierarhizare, nivelul ierarhic si gradul profesional prevazut.

Art. 2747

(1) Candidatului declarat A�admisA� la concursul pentru ocuparea unei functii de executie i se acorda gradul profesional si este numit in functie numai daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 10 alin. (1) . Motivarea deciziilor bazate pe considerente de ordine publica sau securitate nationala nu se comunica.

(2) Candidatul declarat A�admisA� la concursul pentru ocuparea unei functii de executie in situatia prevazuta la art. 9 alin. (2) sau pentru ocuparea unui post de conducere vacant, din statul de organizare al altei unitati decat cea in care este incadrat, se muta in interesul serviciului, fara acordul sefului unitatii cedente.

Art. 2748

In cazul in care ocuparea postului vacant pentru care s-a organizat concurs nu este posibila din motive care tin exclusiv de persoana candidatului declarat A�admisA�, oferta de ocupare a postului se face candidatului clasat pe urmatorul loc, in ordinea descrescatoare a notelor obtinute.

Art. 2749

Pentru politistul care ocupa in Ministerul Afacerilor Interne o functie de demnitate publica ori cu rang de demnitar sau o functie la cabinetul demnitarului, unitatea are obligatia de a rezerva postul ocupat, in conditiile art. 2735 alin. (1) lit. a) -c) in cazul posturilor de conducere ori in conformitate cu reglementarile legale in cazul posturilor de executie, de catre politist anterior numirii. La eliberarea din functia de demnitate publica ori cu rang de demnitar sau din functia la cabinetul demnitarului, politistul este numit in postul rezervat.

CAPITOLUL III:Drepturile, indatoririle si restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati ale politistului

SECTIUNEA 1:Drepturile politistului

Art. 28

(1) Politistul are dreptul la:

a) salariu lunar, potrivit legii;

b) ajutoare si alte drepturi banesti, ale caror cuantumuri se stabilesc prin lege;

c) uniforma, echipament specific, alocatii pentru hrana, asistenta medicala si psihologica, proteze, precum si medicamente gratuite, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului;

d) locuinta de interventie, de serviciu, sociala sau de protocol, dupa caz, in conditiile legii;





Afişează Statutul politistului, actualizat 2024 - Legea 360/2002 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Statutul politistului    Statutul politistului actualizat    Statutul politistului actualizat 2024    Legea 360/2002    Legea 360/2002 actualizata

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Functionari publici cu statut special. Dreptul la decontarea biletelor de calatorie cu avionul in afara teritoriului Romaniei. Procedura de aprobare a dreptului de decontare. Principiul teritorialitatii aplicarii legii civile
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 265/10 martie 2021

Decizia CCR nr. 318/2019 - admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) din anexa nr. VII la Legea-cadru nr. 284/2010
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 317/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea privind organizarea si functionarea politiei judiciare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. nr. 224/2019 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor prevederi din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia C.C.R. Nr. 783/2018 referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia CCR nr. 71/2019 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a unor dispozitii din Statutul cadrelor militare
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Decizia nr. 90/2019 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Legea nr. 293/2004
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Abatere disciplinara. Ordonanta procurorului de scoatere de sub urmarire penala. Exercitarea actiunii disciplinare.
Pronuntaţă de: Decizia nr.65 din 11 ianuarie 2005, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal

Politist. Eliberare din functie. Incetarea raporturilor de serviciu. Deosebire.
Pronuntaţă de: Decizia nr. 2220 din 13 iunie 2006, I.C.C.J., Sectia de contencios administrativ si fiscal



Articole Juridice

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Constitutionalitatea reglementarii prin acte ale puterii executive a unor aspecte particulare din domeniul legilor organice
Sursa: Irina Maria Diculescu

Neconstitutionalitatea reglementarii cadrului legal cu privire la recompensele si sanctiunile aplicate cadrelor militare prin acte administrative
Sursa: Irina Maria Diculescu

Constitutionalitatea stabilirii persoanelor competente cu privire la raporturile de munca ale politistilor prin ordin de ministru
Sursa: Irina Maria Diculescu

Competenta instantelor dupa calitatea persoanei in cazul infractiunilor savarsite de ofiterii de politie
Sursa: PNA.ro | Autor: Aurelian Niculita