din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2353 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       5107 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Act adoptat de organele de stat,
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Reprezentanta, filiala sau sucursala a unei institutii sau intreprinderi
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Ansamblul normativelor de calitate in furnizarea unui serviciu public si/sau de utilitate publica, stabilite prin acte normative.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Act adoptat de organele de stat,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Asigurarea mijloacelor de existenta unui minor sau altei persoane fizice
Riscul reputational este riscul inregistrarii de pierderi sau al nerealizarii profiturilor estimate, ca urmare a lipsei de incredere a publicului in integritatea Bancii.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Legatura politica si juridica permanenta dintre persoana fizica si stat,
Loc in care persoana fizica isi are locuinta statornica sau principala.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Veniturile si cheltuielile Uniunii Europene sunt prevazute in bugetul comunitatii, in baza unor prognoze anuale. Cheltuielile operationale determinate de transpunerea in practica a Titlurilor V si VI ale Tratatului asupra Uniunii Europene constituie o exceptie de la regula, fiind in sarcina statelor membre.
Institutie specializata a statului din structura M.A.I., a carei organizare si functionare este reglementata prin lege organica.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,

(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (3) si (4) , in cazul programelor de studii integrate finalizate cu diploma comuna sau cu diploma dubla sau multipla, acreditarea se realizeaza fara parcurgerea procedurii de autorizare de functionare provizorie si fara a se face distinctie in ceea ce priveste limba de predare si spatiul geografic in care se desfasoara.

(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (4) , in cazul programelor de studii din cadrul invatamantului dual, acreditarea se realizeaza fara a se face distinctie in ceea ce priveste unitatea administrativ-teritoriala in care se desfasoara.

(8) Nomenclatorul domeniilor si al programelor de studii universitare, domeniile si programele de studii universitare acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriu, unitatea administrativ-teritoriala de desfasurare, numarul de credite de studii transferabile pentru fiecare program de studii universitare, forma de invatamant si limba sau limbile de predare, precum si numarul maxim de studenti care pot fi scolarizati, propus de agentiile de evaluare a calitatii care au evaluat fiecare program/domeniu, se stabilesc anual, prin hotarare a Guvernului, pentru programele de studii universitare de scurta durata, studii universitare de licenta si pentru domeniile de studii universitare de masterat/doctorat, initiata de Ministerul Educatiei inaintea datei de 31 martie a fiecarui an, cu consultarea CNR si cu avizul ARACIS si al Autoritatii Nationale pentru Calificari, denumita in continuare ANC. Domeniile de studii din nomenclator sunt corelate cu domeniile din Clasificarea internationala standard a educatiei ISCED-F 2013.

(9) Pana la data de 31 august a fiecarui an calendaristic, Ministerul Educatiei poate initia hotararea pentru modificarea si/sau completarea hotararii Guvernului prevazuta la alin. (8) , cu aplicabilitate pentru anul universitar urmator.

(10) Prin exceptie de la prevederile alin. (8) , in cazuri temeinic justificate, Ministerul Educatiei poate aproba institutiilor de invatamant superior un numar suplimentar de locuri, in limita a 10% din numarul maxim de studenti care pot fi scolarizati, stabilit de ARACIS sau de catre alta agentie de asigurare a calitatii, pentru programul de studii solicitat, destinat scolarizarii cetatenilor europeni si din state terte, sau pentru mobilitati academice ale studentilor in baza acordurilor guvernamentale, universitare sau a programelor speciale aprobate, in conditiile legii. Institutia de invatamant superior are obligatia de a informa ARACIS despre suplimentarea de locuri aprobata.

(11) Inmatricularea pe locurile prevazute la alin. (10) se poate realiza pana cel tarziu la sfarsitul semestrului intai al anului universitar in curs la data aprobarii.

Art. 31

(1) Cultele recunoscute oficial de stat pot solicita Ministerului Educatiei organizarea unui invatamant teologic specific in cadrul invatamantului de stat in institutiile de invatamant superior de stat existente, ca facultati cu dubla coordonare, adica relationare stat si cult, destinat pregatirii personalului de cult si activitatii social-misionare a cultelor, numai pentru absolventii cu diploma de bacalaureat, proportional cu ponderea numerica a fiecarui cult in configuratia religioasa a tarii, potrivit recensamantului oficial. Infiintarea, organizarea si functionarea acestui invatamant se realizeaza potrivit legii si prevederilor specifice fiecarui cult.

(2) Cultele recunoscute oficial de stat au dreptul de a organiza invatamant confesional, prin infiintarea si administrarea propriilor institutii de invatamant particular, conform prevederilor prezentei legi.

SECTIUNEA 3:Forme de organizare a programelor de studii si contracte de studii universitare

Art. 32

(1) Formele de organizare a programelor de studii sunt:

a) cu frecventa, caracterizata prin activitati de invatamant si/sau de cercetare programate pe intreaga durata a unei zile, specifice fiecarui program de studii universitare, respectiv ciclu de studii universitare, aproximativ uniform distribuite saptamanal/zilnic pe parcursul semestrului si care presupune intalnirea studentilor cu cadrele didactice si de cercetare in spatiul universitar. Unele activitati de invatamant si/sau de cercetare din cadrul programelor de studii organizate la forma de invatamant cu frecventa se pot desfasura in mod sincron, prin utilizarea unor resurse electronice, informatice si de comunicatii specifice, prevazute in standardele de calitate elaborate si aprobate de ARACIS in mod diferentiat pentru fiecare domeniu de studii;

b) cu frecventa redusa, caracterizata prin activitati dedicate mai ales unor cursuri de sinteza si pregatirii aplicative, programate in mod compact si periodic, presupunand prezenta fizica in spatiul universitar a studentilor si cadrelor didactice de predare, completate de alte mijloace de pregatire specifice invatamantului la distanta, precum cele realizate prin intermediul unor resurse electronice, informatice si de comunicatii specifice;

c) la distanta, caracterizata prin utilizarea unor resurse electronice, informatice si de comunicatii specifice, activitati de autoinvatare si autoevaluare, completate de activitati specifice de tutorat, presupunand o combinatie de activitati educationale si de cercetare la distanta si fata in fata.

(2) Activitatile de evaluare continua si evaluare sumativa de tip examen se pot realiza in conditiile intalnirii nemijlocite in spatiul universitar a studentilor cu cadrele didactice si de cercetare si pot implica utilizarea resurselor electronice, informatice si de comunicatii specifice sau in regim online, cu respectarea standardelor minime privind organizarea aprobate prin ordin al ministrului educatiei. Examenele de finalizare a studiilor, pentru toate formele de organizare a programelor de studii, se realizeaza in conditiile intalnirii nemijlocite in spatiul universitar a studentilor cu cadrele didactice si de cercetare.

(3) ARACIS elaboreaza standarde de calitate specifice, centrate pe rezultatele invatarii, privind modul de desfasurare a activitatilor de predare, invatare, cercetare, instruire practica si evaluare, diferentiate pentru formele de organizare a programelor de studii prevazute la alin. (1) si in raport cu domeniile de studii, precum si cu ciclurile de studii prevazute la art. 26.

Art. 33

(1) Programele de studii universitare de scurta durata se pot organiza la urmatoarele forme de invatamant: cu frecventa, cu frecventa redusa si la distanta.

(2) Programele de studii universitare de licenta se pot organiza la urmatoarele forme de invatamant: cu frecventa, cu frecventa redusa si la distanta.

(3) Programele de studii universitare de masterat se pot organiza la urmatoarele forme de invatamant: cu frecventa si cu frecventa redusa.

(4) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) si (3) programele de studii de licenta si masterat din domeniile reglementate la nivelul Uniunii Europene, care se pot organiza doar la forma de invatamant cu frecventa.

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (3) si (10) , programele de studii universitare de masterat se pot organiza si la forma de invatamant la distanta, in domeniile si conform conditiilor stabilite prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei, in urma consultarii ARACIS.

(6) Programele de studii universitare de doctorat se pot organiza, de regula, la forma de invatamant cu frecventa.

(7) Prin exceptie de la prevederile alin. (6) , programele de studii universitare de doctorat se pot organiza si la forma de invatamant cu frecventa redusa.

(8) Pentru programele de studii universitare de doctorat, obligatiile referitoare la frecventa si frecventa redusa sunt stabilite de catre senatul institutiei de invatamant superior, la propunerea Consiliului pentru Studiile Universitare Doctorale, denumit in continuare CSUD.

(9) Actele de studii eliberate de institutiile de invatamant superior, in conditiile legii, pentru aceleasi programe de studii, indiferent de forma de invatamant absolvita, sunt echivalente. Metodologia de organizare a examenelor, rezultatele invatarii, corespondenta dintre rezultatele invatarii si notele, competentele, actele de studii acordate, calificarea trebuie sa fie identice pentru orice forma de invatamant corespunzatoare unui anumit program de studii din cadrul unei institutii de invatamant superior.

(10) Pot organiza programe de studii universitare la formele de invatamant cu frecventa redusa si la distanta numai institutiile de invatamant superior care au acreditat programul de studii respectiv la forma de invatamant cu frecventa.

(11) In situatia in care se instituie starea de urgenta, starea de alerta sau starea de asediu si pana la eliminarea restrictiilor de catre autoritatile de resort, activitatile organizate in invatamantul universitar se pot desfasura si online, pentru asigurarea exercitarii dreptului fundamental la invatatura prevazut la art. 32 din Constitutia Romaniei, republicata, si sunt recunoscute pentru formele de invatamant prevazute la art. 32 alin. (1) .

(12) Institutiile de invatamant superior elaboreaza, in baza autonomiei universitare si cu asumarea raspunderii publice, propria metodologie privind derularea activitatilor desfasurate in institutia de invatamant superior in sistem online, aprobata de senatul universitar, care sa asigure buna desfasurare a activitatilor.

Art. 34

(1) Institutia de invatamant superior semneaza cu fiecare student, student-doctorand, cursant, respectiv cercetator postdoctoral inmatriculat la un program de studii un contract de studii universitare, in concordanta cu prevederile regulamentelor de organizare si desfasurare a programelor de studii si cu respectarea legislatiei in vigoare. Contractele de studii nu se modifica in timpul anului universitar.

(2) In institutiile de invatamant superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala, contractul de studii universitare semnat cu fiecare student militar sau student de politie se stabileste prin ordin al conducatorului institutiei si cuprinde drepturile si obligatiile reciproce ale partilor, inclusiv obligatia de restituire a cheltuielilor de intretinere si de instruire militara din timpul scolarizarii.

SECTIUNEA 4:Admiterea la programe de studii universitare

Art. 35

(1) Admiterea la programe de studii universitare se realizeaza cu respectarea principiilor echitatii si egalitatii de sanse, accesul la oportunitatile de invatare realizandu-se fara niciun fel de discriminare, precum si cu instituirea unor masuri de sprijin pentru asigurarea accesului grupurilor aflate in situatii de risc .

(2) Admiterea in invatamantul superior de stat, particular si confesional pentru fiecare ciclu si program de studii universitare este de competenta fiecarei institutii de invatamant superior si se organizeaza pe baza regulamentelor specifice privind organizarea si desfasurarea procesului de admitere stabilite de fiecare institutie de invatamant superior, cu respectarea prevederilor legale in vigoare. Ministerul Educatiei elaboreaza metodologia-cadru de organizare a procesului de admitere in invatamantul superior.

(3) Conditiile de admitere trebuie facute publice in fiecare an de catre institutia de invatamant superior, cu cel putin 6 luni inainte de sustinerea examenului de admitere.

(4) La admiterea in invatamantul superior de stat si particular, pentru fiecare ciclu si program de studii universitare, cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor apartinand Spatiului Economic European si ai Confederatiei Elvetiene, precum si cetatenii britanici si membrii familiilor acestora, ca beneficiari ai Acordului privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord din Uniunea Europeana si din Comunitatea Europeana a Energiei Atomice 2019/C 384 I/01, pot candida in aceleasi conditii prevazute de lege pentru cetatenii romani, inclusiv in ceea ce priveste taxele de scolarizare. Admiterea in invatamantul superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala se desfasoara si cu respectarea conditiilor de cetatenie romana si domiciliu in tara, stabilite conform legii.

(5) Absolventii invatamantului liceal din sisteme internationale acreditate si recunoscute de Ministerul Educatiei au dreptul de a participa la procesul de admitere in invatamantul superior romanesc, inclusiv din anul absolvirii studiilor liceale, prin procedura de acceptare conditionata, candidatul admis urmand a aduce in maximum 6 luni de la admitere diploma echivalenta de bacalaureat international. Mecanismul face parte integranta din metodologia-cadru de organizare a procesului de admitere in invatamantul superior.

(6) Institutiile de invatamant superior pot percepe de la candidati, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, taxe de inscriere, in cuantumurile aprobate de senatele universitare. Senatele universitare pot sa prevada, prin regulamentele proprii privind organizarea si desfasurarea procesului de admitere, scutirea de la plata acestor taxe sau reducerea lor pentru anumite categorii de candidati.

(7) O persoana poate beneficia de finantare de la bugetul de stat pentru un singur program de studii universitare de scurta durata, pentru un singur program de studii universitare de licenta, pentru un singur program de studii universitare de master si pentru un singur program de studii doctorale. Prin exceptie, absolventii unui program de studii universitare de masterat care au beneficiat de finantare de la bugetul de stat pot urma un program de studii universitare de masterat didactic cu finantare de la bugetul de stat .

(8) Persoana care a beneficiat gratuit de scolarizare in cadrul unui program de studii universitare pe loc finantat de la bugetul de stat are, in conditiile legii, dreptul de a urma un alt program de studii universitare in cadrul aceluiasi ciclu de studii universitare:

a) in regim cu taxa, daca institutia de invatamant superior de stat organizeaza programul si in acest mod;

b) in regim gratuit, cu finantare de la bugetul de stat, in conditiile in care persoana achita contravaloarea serviciilor de scolarizare de care a beneficiat anterior cu finantare de la bugetul de stat, integral sau partial, in cazurile in care programul de studii la care a fost admis este organizat doar cu finantare integrala de la buget . Studentii pot achita contravaloarea serviciilor de scolarizare de care au beneficiat anterior Ministerului Educatiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei;

c) in regim gratuit, doar in cazul programelor universitare de masterat profesional de conducere interarme, care sunt obligatorii pentru evolutia ofiterilor in cariera militara, precum si in cazul programelor universitare de masterat profesional pentru formarea ofiterilor de informatii si pentru formarea initiala a ofiterilor/ofiterilor de politie din Ministerul Afacerilor Interne.

(9) La inmatriculare, persoana prevazuta la alin. (8) prezinta declaratia pe propria raspundere cu privire la studiile universitare de acelasi nivel parcurse anterior. Raspunderea inmatricularii in aceste situatii revine exclusiv institutiei de invatamant superior care inmatriculeaza studentul.

(10) Persoana admisa la un program de studii universitare de scurta durata, program de studii universitare de licenta, de masterat sau de doctorat are calitatea de student, pe intreaga perioada a prezentei sale in cadrul programului respectiv, de la inmatriculare si pana la absolvirea programului de studii, prin obtinerea tuturor creditelor aferente programului de studii urmat sau exmatriculare, mai putin in perioadele de intrerupere a studiilor.

(11) Persoana admisa la un program de studii universitare de doctorat are calitatea de student-doctorand pe intreaga perioada a prezentei sale in cadrul programului respectiv, de la inmatriculare si pana la absolvirea programului de studii sau pana la exmatriculare, mai putin in perioadele de intrerupere a studiilor, dar incluzand eventualele prelungiri acordate de catre senatul universitar.

(12) Calitatea de student, precum si de student-doctorand se mentine inclusiv in perioada mobilitatilor interne si internationale. In cazul mobilitatilor academice internationale ale studentilor care vin sa studieze pe cont propriu valutar, recunoasterea creditelor transferabile se realizeaza de catre institutiile de invatamant superior, in temeiul autonomiei universitare.





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.