33.Evaluarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se stabileste faptul ca o persoana a dobandit anumite cunostinte, abilitati si responsabilitate si autonomie intr-un domeniu de studii.
34.Hartuirea sexuala reprezinta pretinderea in mod repetat de favoruri de natura sexuala in cadrul unei relatii de munca sau al unei relatii intre personalul din invatamantul superior si studenti, daca prin aceasta victima a fost intimidata sau pusa intr-o situatie umilitoare.
35.Indicatorul de performanta reprezinta un instrument de masurare a gradului de realizare a unei activitati desfasurate de o organizatie furnizoare de educatie/institutie de invatamant superior prin raportare la standarde, respectiv la standardele de referinta. Nivelul minim al indicatorilor de performanta corespunde cerintelor unui standard. Nivelul maxim al indicatorilor de performanta corespunde cerintelor unui standard de referinta, este optional si diferentiaza calitatea in mod ierarhic, progresiv.
36.Institutia de invatamant superior este o persoana juridica de drept public sau de drept privat, dupa caz, ce functioneaza independent pe baza principiului autonomiei universitare si care furnizeaza programe de invatamant superior, sub conditia evaluarii externe in vederea asigurarii calitatii educatiei, fiind recunoscuta de catre autoritatea competenta a unui stat parte sau de catre unitatea teritoriala a acesteia ca apartinand sistemului sau de invatamant superior.
37.Invatarea pe tot parcursul vietii se refera la toate activitatile de invatare formale, nonformale sau informale care se desfasoara pe intreaga durata de viata a unei persoane si care are scopul de a imbunatati si dezvolta capacitatile umane, cunostintele, abilitatile, atitudinile si competentele.
38.Invatamantul reprezinta un serviciu public organizat in conditiile unui regim juridic de drept public in scopul educarii si formarii profesionale a cetatenilor.
39.Invatamantul public este echivalentul invatamantului de stat, asa cum este definit in Constitutia Romaniei, republicata.
40.Invatamantul privat este echivalentul invatamantului particular, asa cum este definit in Constitutia Romaniei, republicata.
41.Libertatea academica este libertatea personalului academic si a studentilor de a se angaja in cercetare, predare, invatare si comunicare in si cu societatea, fara interferente sau teama de represalii.
42.Mandatul este perioada in care o persoana, desemnata prin vot sau prin concurs intr-o functie de conducere la nivelul unei institutii de invatamant superior din cadrul sistemului national de invatamant, pune in aplicare programul managerial pe baza caruia a fost investita.
43.Mobilitatea academica a studentilor reprezinta dreptul studentilor si studentilor-doctoranzi de a li se recunoaste creditele transferabile dobandite, in conditiile legii, la alte institutii de invatamant superior din tara sau din strainatate. Mobilitatea academica a studentilor poate fi interna sau internationala si, dupa caz, definitiva sau temporara.
44.Mobilitatea fizica presupune deplasarea studentului la institutia de invatamant superior la care are loc perioada de studii si desfasurarea de activitati de invatare, predare, cercetare, aplicatii practice si de evaluare in spatiul universitar.
45.Mobilitatea virtuala presupune utilizarea unor resurse si instrumente electronice, informatice si de comunicatii specifice pentru a facilita si sprijini activitatile de invatare, predare, cercetare, aplicatii practice si de evaluare desfasurate intr-o alta institutie de invatamant superior decat cea de trimitere.
46.NEETs - tinerii care au parasit sistemul de educatie inainte de a obtine o calificare profesionala si nu sunt cuprinsi in nicio forma de educatie sau formare profesionala .
47.Ocupatia este activitatea utila, aducatoare de venit (in bani sau natura) , pe care o desfasoara o persoana intr-o unitate economico-sociala. Aceasta se desfasoara in mai multe locuri de munca ce implica sarcini similare si care necesita un set de abilitati similare. Ocupatia unei persoane poate fi exprimata prin functia sau meseria exercitata de aceasta.
48.Organizatia furnizoare de educatie este o institutie de invatamant superior. Orice persoana juridica fara scop patrimonial care se supune procesului de evaluare externa a calitatii educatiei si obtine autorizarea de functionare provizorie dobandeste statutul de organizatie furnizoare de educatie, ce ii confera dreptul de a desfasura activitati de invatamant pe baza de programe si/sau domenii de studii de nivel universitar si/sau postuniversitar, legal organizate.
49.Programele de calificare profesionala reprezinta oferta educationala care conduce la dobandirea unei calificari profesionale inscrise in Registrul national al calificarilor.
50.Programele de studii concretizeaza oferta educationala a unei institutii de invatamant superior/organizatii furnizoare de educatie.
51.Programele de studii in domeniile invatarii stiintelor exacte, ingineriei si matematicii (STIM) sunt programe de studii din ramurile de stiinta: matematica, fizica, chimie si inginerie chimica, biologie, biochimie si stiinte ingineresti.
52.Programele de studii integrate sunt programe de invatamant superior elaborate in comun, puse in aplicare si recunoscute pe deplin de doua sau mai multe institutii de invatamant superior din Spatiul european al invatamantului superior. Programele comune pot fi puse in aplicare la orice nivel din invatamantul superior, si anume, licenta, masterat sau doctorat, sau chiar pentru un ciclu scurt. Programele comune pot fi nationale, atunci cand toate institutiile de invatamant superior implicate sunt din aceeasi tara, sau transnationale/internationale, atunci cand cel putin doua tari diferite sunt reprezentate in randul institutiilor de invatamant superior implicate.
53.Programul de studii acreditat este programul de studii pentru care, in urma unui proces de evaluare externa efectuat de o agentie de asigurare a calitatii, se certifica indeplinirea cerintelor minime ale standardelor si indicatorilor de performanta aferenti procesului de acreditare, printr-o hotarare a Guvernului/ordin al ministrului educatiei, dupa caz.
54.Programul de studii autorizat este programul de studii evaluat pentru care, in urma unui proces de evaluare externa efectuat de ARACIS, se certifica indeplinirea conditiilor si cerintelor minime ale standardelor si indicatorilor de performanta aferenti procesului de autorizare de functionare provizorie, printr-o hotarare a Guvernului/ordin al ministrului educatiei, dupa caz.
55.Recunoasterea formala a rezultatelor invatarii inseamna procesul in baza caruia o autoritate competenta acorda un statut oficial rezultatelor invatarii dobandite, in vederea frecventarii unor programe de studii suplimentare sau a incadrarii in munca, prin:
a) acordarea de calificari: certificate, diplome sau titluri;
b) validarea invatarii nonformale si informale;
c) acordarea de echivalente, de credite sau de derogari.
56.Registrul european pentru asigurarea calitatii in invatamantul superior (EQAR) reprezinta registrul oficial al Spatiului european al invatamantului superior in care sunt inregistrate agentiile de asigurare a calitatii care au demonstrat ca respecta in masura substantiala un set comun de principii privind asigurarea calitatii in Europa . Aceste principii sunt stabilite in Standardele si orientarile europene pentru asigurarea calitatii in Spatiul european al invatamantului superior (ESG) .
57.Registrul matricol unic al universitatilor din Romania (RMUR) este o baza de date nationala electronica in care sunt inregistrati toti studentii din institutiile de invatamant superior de stat, particulare sau confesionale, acreditate ori autorizate sa functioneze provizoriu. Constituirea RMUR se realizeaza pe baza registrelor matricole ale institutiilor de invatamant superior.
58.Registrul national al calificarilor este o baza de date nationala ce cuprinde descrierea tuturor calificarilor din Romania, formata din RNCP si RNCIS.
59.RUNIDAS - Registrul unic national integrat al diplomelor si actelor de studii.
60.Rezultatele invatarii sunt enunturi care se refera la ceea ce cunoaste, intelege si este capabil sa faca un cursant la terminarea unui proces de invatare si care sunt definite sub forma de cunostinte, abilitati, responsabilitate si autonomie.
61.Societatea cunoasterii este o societate in care cunoasterea constituie principala resursa, fiind creata, impartasita si utilizata pentru a genera prosperitate si bunastare membrilor sai.
62.Spatiul european al invatamantului superior (SEIS) reprezinta un cadru de colaborare internationala dezvoltat in cadrul Procesului Bologna cu scopul imbunatatirii compatibilitatii sistemelor de invatamant superior in vederea cresterii mobilitatii studentilor, personalului si a cercetatorilor si cresterii angajabilitatii absolventilor, prin implementarea unor reforme structurale si utilizarea unor instrumente comune, consolidarea mecanismelor de asigurare a calitatii si cu respectarea valorilor fundamentale ale invatamantului superior: autonomie, libertate academica si integritate, participarea studentilor si a personalului in guvernanta institutiei de invatamant superior, responsabilitatea publica pentru invatamantul superior.
63.Specializarea reprezinta o arie dintr-un domeniu stiintific care, in urma parcurgerii unui program de studii universitare, conduce la o calificare .
64.Statele terte reprezinta orice stat, cu exceptia statelor membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului economic european si a Confederatiei Elvetiene.
65.Suplimentul la diploma este anexat unei diplome de invatamant superior eliberate de catre autoritatile sau organismele competente, astfel incat persoanelor terte - in special celor din alte tari - sa le fie mai usor sa inteleaga rezultatele invatarii dobandite de titularul calificarii, precum si natura, nivelul, contextul, continutul si statutul educatiei si formarii absolvite si ale aptitudinilor dobandite.
66.Unitatea de rezultate ale invatarii reprezinta partea unei calificari care cuprinde un set coerent de cunostinte, abilitati si responsabilitate si autonomie, care pot fi evaluate si validate.
67.Validarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se confirma ca rezultatele invatarii dobandite de o persoana, evaluate si certificate, corespund cerintelor specifice pentru o unitate sau o calificare .