Art. 261
(1) Senatele universitare sunt obligate ca, in termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentei legi, sa definitiveze noua carta universitara, regulamentele si metodologiile de organizare si functionare a institutiilor de invatamant superior, in conformitate cu prezenta lege.
(2) La finalizarea actualului mandat, noile organe de conducere ale institutiilor de invatamant superior se vor stabili in conformitate cu dispozitiile prezentei legi.
Art. 262
Institutiile de invatamant superior de stat avand activitati de predare in limba minoritatilor nationale, care isi pastreaza statutul de institutii de invatamant superior multiculturale si multilingve, conform prezentei legi, sunt:
a) Universitatea "Babes-Bolyai" din Cluj-Napoca - in limbile romana, maghiara si germana;
b) Universitatea de Medicina, Farmacie, Stiinte si Tehnologie "George Emil Palade" din Targu Mures - in limbile romana si maghiara;
c) Universitatea de Arte din Targu Mures - in limbile romana si maghiara.
Art. 263
(1) Pentru monitorizarea eficientei manageriale, a echitatii si a relevantei invatamantului superior pentru piata muncii se stabileste, in termen de maximum 12 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi, un sistem de indicatori statistici de referinta pentru invatamantul superior, corelat cu sistemele de indicatori statistici de referinta la nivel european din domeniu .
(2) Sistemul de indicatori va fi elaborat de Ministerul Educatiei, cu sprijinul UEFISCDI, prin consultarea CNSPIS, a ARACIS, a CNFIS, a CNATDCU, a ANC, a CNR si a federatiilor nationale studentesti, si se aproba prin hotarare a Guvernului. Raportul anual privind starea invatamantului superior se bazeaza pe indicatorii prevazuti la alin. (1) .
Art. 264
La data intrarii in vigoare a prezentei legi, programele universitare de masterat didactic, organizate in conformitate cu Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, intra in lichidare.
Art. 265
Pana la data intrarii in vigoare a actelor normative subsecvente emise in executarea prezentei legi se aplica prevederile actelor normative in vigoare, in masura in care nu contravin acesteia.
Art. 266
Definitiile unor termeni si expresii din cuprinsul prezentei legi sunt prevazute in anexa care face parte integranta din aceasta.ANEXA:LISTA definitiilor termenilor si expresiilor utilizate in cuprinsul legii
1.Abandonul universitar la nivelul unui ciclu de studiu reprezinta ponderea studentilor din cadrul unei generatii care nu au reusit sa absolve studiile in termen de 2 ani de la finalizarea duratei teoretice a programului de studiu.
2.Abilitarea reprezinta certificarea calitatii unei persoane de a conduce lucrari de doctorat.
3.Acreditarea este procesul prin care institutia de invatamant superior/organizatia interesata, pe baza evaluarii externe realizate in conditiile prezentei legi, dobandeste dreptul de organizare a procesului de admitere, de desfasurare a procesului de invatamant, de organizare a examenelor de finalizare a studiilor si de a emite diplome si certificate recunoscute de Ministerul Educatiei, la nivel institutional sau de programe/domenii de studii, certificat printr-o hotarare a Guvernului/ordin al ministrului educatiei, conform prevederilor prezentei legi.
4.Activitati didactice online sincrone reprezinta acele activitati didactice la care studentii si cadrele didactice participa in acelasi timp, dar in locatii separate, in general altele decat campusul universitar.
5.Aptitudinile si competentele transversale sunt cele considerate in mod obisnuit ca nefiind legate in mod specific de un anumit loc de munca, sarcina, disciplina academica sau domeniu de cunoastere, ci ca fiind abilitati care pot fi utilizate intr-o mare varietate de situatii si medii de lucru. Definitia "competentelor transversale" are asociate 6 domenii: 1) gandire critica si inovatoare; 2) abilitati interpersonale; 3) abilitati intrapersonale; 4) cetatenie; 5) alfabetizare media si informationala si 6) altele. Domeniul "altele" a fost creat ca o modalitate prin care cercetatorii pot include competente, cum ar fi sanatatea fizica sau valorile religioase, care ar putea sa nu se incadreze in una dintre celelalte.
6.Asigurarea calitatii reprezinta un proces continuu de evaluare a calitatii unui sistem, a unei institutii sau a unui program de invatamant superior de catre autoritatea sau autoritatile competente pentru a asigura partile interesate ca standardele educationale satisfacatoare sunt mentinute si imbunatatite permanent.
7.Asigurarea calitatii educatiei in invatamantul superior este un proces continuu de evaluare a calitatii institutiilor de invatamant superior/organizatiilor furnizoare de educatie si a programelor/domeniilor de studii de nivel universitar si postuniversitar organizate de acestea.
8.Autonomia institutionala este gradul de autoguvernare necesar pentru luarea unei decizii eficiente de catre institutiile de invatamant superior cu privire la standardele lor academice, munca, managementul si activitatile conexe.
9.Autorizarea de functionare provizorie este procesul prin care institutia de invatamant superior/organizatia furnizoare de educatie - pe baza evaluarii externe realizate, in conditiile prezentei legi, de catre ARACIS - dobandeste calitatea de furnizor de educatie, prin ordin al ministrului educatiei sau, dupa caz, prin hotarare a Guvernului. Autorizarea de functionare provizorie confera dreptul de organizare a procesului de admitere, precum si de organizare si desfasurare a procesului de invatamant.
10.Beneficiarii directi ai educatiei si formarii profesionale sunt studentii, precum si persoanele adulte cuprinse intr-o forma de educatie si formare profesionala .
11.Beneficiarii indirecti ai educatiei si formarii profesionale sunt familiile beneficiarilor directi, angajatorii, comunitatea locala si, intr-un sens larg, intreaga societate .
12.Cadrul national al calificarilor este un instrument pentru stabilirea calificarilor, in conformitate cu un set de criterii ce corespund unor niveluri specifice de invatare. Cadrul national al calificarilor are ca scop integrarea si coordonarea subsistemelor nationale de calificari si imbunatatirea transparentei, accesului, progresului si calitatii calificarilor in raport cu piata muncii si societatea civila.
13.Calificarea este rezultatul formal al unui proces de evaluare si validare, care este obtinut atunci cand o autoritate sau un organism competent stabileste ca o persoana a dobandit rezultate ale invatarii corespunzatoare unor standarde prestabilite.
14.Calitatea educatiei este ansamblul de caracteristici ale unui program de studii si ale furnizorului acestuia prin care sunt indeplinite standardele de calitate, precum si asteptarile beneficiarilor.
15.Cadrul european al calificarilor - CEC (European Qualifications Framework EQF) este un instrument de corespondenta intre diferitele cadre sau sisteme si niveluri ale calificarilor, fiind un cadru comun de referinta cu opt niveluri, exprimate ca rezultate ale invatarii. Asigura imbunatatirea transparentei si a recunoasterii aptitudinilor si competentelor si presupune definirea descriptorilor pentru fiecare nivel si stabilirea unor criterii de corelare. Sprijina practicile existente in materie de recunoastere datorita faptului ca asigura un nivel sporit de incredere, intelegere si comparabilitate a calificarilor. Aceasta poate facilita procesul de recunoastere in scopuri profesionale si de invatare.
16.Cercetarea stiintifica universitara include cercetarea stiintifica propriu-zisa, creatia artistica si activitatile specifice performantei sportive din institutiile de invatamant superior.
17.Certificarea rezultatelor invatarii reprezinta procesul prin care se confirma in mod formal rezultatele invatarii dobandite de persoana care invata, in urma unui proces de evaluare.
18.Clasificarea europeana a ocupatiilor - ESCO este clasificarea multilingva europeana a aptitudinilor, competentelor si ocupatiilor. ESCO descrie, identifica si clasifica ocupatiile si competentele profesionale relevante pentru piata muncii din Uniunea Europeana si educatie si formare profesionala .
19.Clasificarea internationala standard a educatiei (ISCED-F 2013) este clasificarea internationala de referinta pentru organizarea programelor de educatie si a calificarilor aferente pe domenii si niveluri educationale.
20.Competenta reprezinta capacitatea dovedita de a utiliza cunostinte, aptitudini si abilitati personale, sociale si/sau metodologice in situatii de munca sau de studiu pentru dezvoltarea profesionala si personala.
21.Competentele profesionale sunt un ansamblu unitar si dinamic de cunostinte si abilitati. Cunostintele se exprima prin urmatorii descriptori: cunoastere, intelegere si utilizare a limbajului specific, explicare si interpretare. Abilitatile se exprima prin urmatorii descriptori: aplicare, transfer si rezolvare de probleme, reflectie critica si constructiva, creativitate si inovare.
22.Competentele transversale reprezinta achizitii valorice si atitudinale care depasesc un anumit domeniu/program de studiu si se exprima prin urmatorii descriptori: autonomie si responsabilitate, interactiune sociala, dezvoltare personala si profesionala.
23.Consortiul universitar reprezinta o asociere voluntara, de interes general, constituita de catre doua sau mai multe institutii de invatamant superior acreditate, cu scopul de a coopera in principalele domenii de activitate .
24.Creditele de studii transferabile in sistem european (ECTS - European Credit Transfer System) exprima volumul de munca pentru activitati de invatare necesar pentru a dobandi un set de rezultate ale invatarii. Creditele ECTS sunt exprimate, in general, in numere intregi.
25.Criteriul reprezinta un set de standarde care se refera la un aspect fundamental de organizare si functionare a unui/unei furnizor de educatie/unitati/institutii furnizoare de educatie in procesul autorizarii de functionare provizorie/acreditarii/mentinerii acreditarii/evaluarii externe si interne si asigurarii calitatii.
26.Cunostintele reprezinta rezultatul asimilarii de informatii prin invatare. Cunostintele reprezinta ansamblul de fapte, principii, teorii si practici legate de un anumit domeniu de munca sau de studiu. In contextul Cadrului european al calificarilor, cunostintele sunt descrise ca teoretice si/sau faptice. Cunostintele se exprima prin urmatorii descriptori: cunoastere, intelegere si utilizare a limbajului specific, explicare si interpretare.
27.Echivalare reprezinta procesul de evaluare a curriculumului parcurs pana la eliberarea actului de studii si compatibilitatea lui cu sistemul de invatamant romanesc, care se poate finaliza cu eliberarea unui atestat. Atestatul de echivalare confera titularului dreptul la continuarea studiilor si/sau accesul pe piata fortei de munca, in conditiile legii.
28.Educatia este ansamblul proceselor de punere in aplicare a programelor si activitatilor de invatare si formare de rezultate ale invatarii. Educatia include atat activitatile de invatare in context formal, cat si in context nonformal sau informal.
29.Educatia si formarea profesionala reprezinta ansamblul coerent si continuu de activitati si experiente de invatare prin care trece subiectul invatarii pe intreaga durata a traseului sau educational-formativ.
30.EQF/CEC - Cadrul european al calificarilor pentru invatare pe tot parcursul vietii este un instrument de referinta pentru a compara nivelurile de calificare ale diferitelor sisteme de calificari si care promoveaza atat invatarea de-a lungul vietii, cat si egalitatea de sanse in societatea bazata pe cunoastere, precum si continuarea integrarii cetatenilor pe piata europeana a muncii, respectand in acelasi timp marea diversitate a sistemelor nationale de educatie.
31.Evaluarea institutionala a calitatii consta in examinarea multicriteriala a calitatii educatiei, a masurii in care o organizatie furnizoare de educatie/institutie de invatamant superior si programele de studii organizate de aceasta indeplinesc standardele de calitate . Atunci cand evaluarea calitatii este efectuata de organizatie, aceasta ia forma evaluarii interne. Atunci cand evaluarea calitatii este efectuata de o agentie nationala sau internationala specializata, aceasta ia forma evaluarii externe.
32.Evaluarea pe parcurs cuprinde teste, proiecte, teme pentru acasa, referate sau alte forme de evaluare, care se realizeaza in timpul semestrului.