(2) Metodologia de evaluare externa prevazuta la alin. (1) lit. a) si standardele si indicatorii specifici pentru fiecare proces de evaluare externa se aproba prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei, la propunerea ARACIS. Metodologia se aplica pentru evaluarea programelor/domeniilor de studii de nivel universitar, postuniversitar, inclusiv de formare profesionala a adultilor, precum si pentru evaluarea la nivel institutional.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) , in cazul programelor de studii integrate finalizate cu diploma comuna sau cu diploma dubla sau multipla, standardele specifice fiecarei etape de acreditare, metodologia de acreditare externa si programarea in timp a procesului de acreditare sunt cele stabilite la nivel european prin Abordarea europeana pentru asigurarea calitatii programelor de studii integrate.
(4) ARACIS poate incheia acorduri de colaborare cu alte AAC, in vederea evaluarii calitatii educatiei.
(5) ARACIS are, in domeniul asigurarii calitatii educatiei, urmatoarele atributii:
a) formuleaza si revizuieste periodic, pe baza bunelor practici, standarde si indicatori pentru evaluarea si asigurarea calitatii in invatamantul superior;
b) colaboreaza cu Ministerul Educatiei si cu Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii si Inspectiei in Invatamantul Preuniversitar, denumita in continuare ARACIIP, in elaborarea si promovarea de politici si strategii de actiune, pentru cresterea calitatii educatiei in Romania;
c) ARACIS si ARACIIP se reunesc semestrial pentru a armoniza intersectorial politicile si strategiile aplicate in domeniul evaluarii si asigurarii calitatii in educatie;
d) organizeaza, anual, consultari cu Ministerul Educatiei, ANC, Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor, CNR, institutiile de invatamant superior, federatiile nationale studentesti si sindicatele nationale reprezentative din invatamantul superior pentru a discuta prioritatile anuale in domeniul asigurarii calitatii educatiei;
e) elaboreaza si publica manuale, ghiduri, lucrari de sinteza a bunelor practici de evaluare si asigurare a calitatii;
f) elaboreaza periodic, la fiecare 3 ani, analize de sistem asupra calitatii invatamantului superior din Romania;
g) colaboreaza cu agentii similare din alte tari pentru dezvoltarea si aplicarea de masuri eficace de imbunatatire a calitatii programelor de studii din invatamantul superior;
h) publica anual un raport cu privire la propria activitate;
i) elaboreaza, o data la 5 ani, rapoarte de autoevaluare a calitatii propriei activitati, in vederea pregatirii evaluarii externe de catre entitati competente in acest domeniu;
j) organizeaza cursuri de formare, conferinte si seminare in domeniul asigurarii si evaluarii calitatii educatiei;
k) participa la programe si proiecte nationale si internationale;
l) asigura consultanta in domeniul asigurarii si evaluarii calitatii educatiei, cu respectarea regimului juridic al conflictelor de interese.
Art. 250
(1) In indeplinirea atributiilor sale, ARACIS constituie un registru national al evaluatorilor, din care pot face parte evaluatori romani sau internationali, experti in evaluarea calitatii. Membrii Registrului national al evaluatorilor pot participa la cursuri de formare dupa selectarea acestora si, periodic, la cursuri de formare continua in domeniul asigurarii calitatii educatiei, organizate de ARACIS sau de alte structuri partenere.
(2) Contractarea evaluatorilor prevazuti la alin. (1) se realizeaza pe baza de contracte civile, tarifele fiind stabilite prin hotarare a Consiliului ARACIS.
Art. 251
(1) ARACIS are obligatia de a indeplini si a respecta standardele privind asigurarea calitatii pe baza carora functioneaza entitatile membre ale EQAR, precum si de a dobandi si a mentine calitatea de membru al acestui registru .
(2) Nerespectarea obligatiilor stabilite la alin. (1) pentru o perioada de 2 ani se sanctioneaza cu suspendarea dreptului ARACIS de a realiza evaluari externe pana la redobandirea calitatii de membru in EQAR.
Art. 252
(1) ARACIS este condusa de un consiliu alcatuit din 21 de membri, din care:
a) 17 sunt cadre didactice din invatamantul superior care reprezinta, de regula, domeniile de studii universitare si provin din institutii de invatamant superior diferite;
b) 2 studenti, reprezentanti ai federatiilor studentesti din Romania, reconfirmati la inceputul fiecarui an universitar;
c) un reprezentant al patronatului;
d) un reprezentant al federatiei sindicale cu cei mai multi membri din invatamantul superior.
(2) Membrii Consiliului ARACIS, cadre didactice, sunt profesori sau conferentiari universitari titulari, cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata, cu experienta in evaluarea calitatii educatiei, selectati pe baza criteriilor de prestigiu profesional si moral si de competenta profesionala si stiintifica.
(3) Membrii Consiliului ARACIS, cadre didactice, se selecteaza prin concurs pe baza unei metodologii aprobate prin hotarare a Consiliului ARACIS si care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, anterior declansarii concursului.
(4) Reprezentantii in Consiliul ARACIS mentionati la alin. (1) lit. b) -d) sunt nominalizati pe baza unei metodologii aprobate prin hotarare a Consiliului ARACIS si care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, anterior declansarii procedurii de nominalizare.
(5) Consiliul ARACIS se organizeaza si functioneaza independent de orice ingerinte ideologice, politice sau religioase.
(6) Durata unui mandat de membru al Consiliului ARACIS este de 4 ani.
(7) Membrii Consiliului ARACIS prevazuti la alin. (1) lit. a) pot indeplini calitatea de membru al consiliului pentru doua mandate.
Art. 253
(1) Consiliul ARACIS este condus de un presedinte si un vicepresedinte, alesi prin vot secret, cu majoritatea membrilor consiliului.
(2) Conducerea executiva a ARACIS este asigurata de un director general, angajat prin concurs, de catre Consiliul ARACIS. Acesta coordoneaza aparatul tehnic al institutiei.
Art. 254
(1) Calitatea de membru in Consiliul ARACIS este incompatibila cu functia de rector si cu orice functie de demnitate publica.
(2) In situatia in care un membru al Consiliului ARACIS este confirmat in functia de rector sau este numit intr-o functie de demnitate publica, acestuia ii inceteaza de drept mandatul de membru al Consiliului ARACIS.
(3) Mandatele de membri ai Consiliului ARACIS care devin vacante se ocupa conform prevederilor metodologiei prevazute la art. 252.
Art. 255
(1) Pot fi experti evaluatori ai ARACIS persoanele din urmatoarele categorii:
a) cadre didactice titulare, cu contract individual de munca pe perioada nedeterminata, cu gradul didactic de lector, conferentiar sau profesor universitar, cu experienta in evaluarea calitatii educatiei;
b) cadre didactice din institutii de invatamant superior din strainatate, cu grade didactice similare de lector, conferentiar sau profesor universitar, cu experienta in evaluarea calitatii educatiei;
c) studenti si studenti-doctoranzi;
d) cursanti;
e) reprezentanti ai angajatorilor.
(2) Selectarea expertilor evaluatori se realizeaza pe baza unei proceduri transparente, folosind criterii de competenta, aprobate de catre Consiliul ARACIS si publicate pe site-ul agentiei.
(3) Expertii evaluatori selectati sunt inscrisi de ARACIS in Registrul national al evaluatorilor. ARACIS organizeaza periodic sesiuni de pregatire pentru acestia.