CAPITOLUL IV:Procesele de evaluare externa a calitatii educatiei si de auditare
Art. 229
(1) Evaluarea externa a calitatii educatiei pentru programe si domenii de studii universitare, postuniversitare, inclusiv de formare profesionala a adultilor si a institutiilor de invatamant superior si organizatiilor furnizoare de educatie, se face la termenele stabilite in vederea acreditarii, periodic, precum si la initiativa acestora sau a Ministerului Educatiei.
(2) Rezultatele evaluarilor se aduc la cunostinta persoanelor implicate si se publica pe site-ul ARACIS, precum si in baze de date electronice administrate de structuri internationale la care ARACIS a aderat pentru asigurarea transparentei si in vederea informarii beneficiarilor educatiei.
(3) Evaluarea externa a calitatii educatiei se aplica pentru:
a) structura institutionala a organizatiei furnizoare de educatie/institutiei de invatamant superior;
b) programele de studii universitare de scurta durata;
c) programele de studii universitare de licenta;
d) domeniile de studii universitare de masterat si doctorat;
e) domeniile de studii postuniversitare, inclusiv de formare profesionala a adultilor.
(4) Auditarea se poate aplica pentru structura institutionala a institutiei de invatamant superior.
(5) In procesul de evaluare externa sau de auditare, dupa caz, se analizeaza concordanta intre evaluarea interna a calitatii educatiei si situatia reala.
Art. 230
(1) Orice persoana juridica, publica sau privata, interesata in furnizarea de educatie de nivel universitar se supune procesului de evaluare in vederea acreditarii, in conditiile legii.
(2) Acreditarea presupune parcurgerea a doua procese succesive:
a) autorizarea de functionare provizorie, care acorda dreptul de a organiza admitere la studii si de a desfasura proces de invatamant;
b) acreditarea, care acorda, alaturi de drepturile prevazute la lit. a) , si dreptul de a organiza, dupa caz, studii de scurta durata, de licenta, de masterat, de doctorat, studii postuniversitare si de formare profesionala a adultilor si examene de finalizare a acestor studii, precum si dreptul de a emite diplome, certificate si alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educatiei.
(3) Evaluarea externa a calitatii educatiei, in vederea acreditarii, se realizeaza, distinct, pe fiecare ciclu de studii, dupa cum urmeaza:
a) pentru fiecare program de studii din cadrul ciclului de studii universitare de scurta durata;
b) pentru fiecare program de studii din cadrul ciclului de studii universitare de licenta;
c) pentru fiecare domeniu de studii universitare de masterat;
d) pentru fiecare domeniu de studii universitare de doctorat.
(4) Programele de studii postuniversitare, inclusiv de formare profesionala a adultilor, se supun evaluarii externe in vederea acreditarii, la nivel de domeniu, avand in vedere domeniile de licenta sau masterat in vigoare.
Art. 231
Evaluarea externa a calitatii educatiei, in vederea acreditarii, se realizeaza fara parcurgerea procedurii de autorizare de functionare provizorie, in urmatoarele cazuri:
a) domenii de studii universitare de masterat, organizate de institutii de invatamant superior acreditate;
b) domenii de studii universitare de doctorat, organizate de institutii de invatamant superior acreditate in aceleasi domenii de studii universitare de masterat acreditate;
c) domenii de studii universitare de doctorat, organizate de Academia Romana;
d) programe de studii integrate;
e) programe de studii de nivel postuniversitar, organizate de institutii de invatamant superior acreditate;
f) programe de formare profesionala a adultilor, organizate de institutii de invatamant superior acreditate.
Art. 232
Mentinerea acreditarii se realizeaza prin evaluare periodica din 5 in 5 ani, dupa cum urmeaza:
a) la nivel institutional;
b) la nivelul fiecarui program de studii universitare de scurta durata;
c) la nivelul fiecarui program de studii universitare de licenta;
d) la nivelul fiecarui domeniu de studii universitare de masterat;
e) la nivelul fiecarui domeniu de studii universitare de doctorat;
f) la nivelul fiecarui domeniu de studii postuniversitare.
Art. 233
In perioada dintre procesele de evaluare externa a calitatii sau de auditare, dupa caz, definite la art. 229-232 si art. 225 alin. (4) , institutia de invatamant superior/organizatia furnizoare de educatie beneficiaza de suport, in vederea asigurarii calitatii, din partea unei agentii de asigurare a calitatii din tara sau din strainatate, denumita in continuare AAC, inregistrata EQAR, in cadrul unui proces de evaluare intermediara.
Art. 234
(1) Institutiile de invatamant superior care au parcurs doua cicluri de evaluare periodica la nivel institutional, consecutive, incheiate cu rapoarte de mentinere a acreditarii, au dreptul de a solicita un proces de evaluare externa institutionala simplificata sau de auditare, conform metodologiei de evaluare externa prevazute la art. 225 alin. (5) .
(2) Procesul de evaluare externa simplificata presupune utilizarea unui sistem de standarde si indicatori stabilit de comun acord cu institutia de invatamant superior.
(3) Standardele si indicatorii prevazuti la art. 225 alin. (6) pot fi luati in considerare in procesul de evaluare externa simplificata.
CAPITOLUL V:Etapele si rezultatele evaluarii externe a calitatii
Art. 235
(1) Evaluarea externa a calitatii educatiei, in vederea autorizarii de functionare provizorie, se declanseaza la cererea, dupa caz:
a) a unei persoane juridice interesate in furnizarea de educatie, care isi propune sa ofere, dupa caz, unul sau mai multe programe de studii universitare de scurta durata, unul sau mai multe programe de studii universitare de licenta si/sau programe de studii universitare de masterat;
b) a unei institutii de invatamant superior, care isi propune sa organizeze, alternativ sau cumulativ: