a) responsabilitatea organizatiilor furnizoare de educatie/institutiilor de invatamant superior pentru asigurarea calitatii lor si a activitatilor pe care acestea le desfasoara;
b) adaptarea la diversitatea institutiilor, programelor si studentilor;
c) consolidarea unei culturi a calitatii;
d) corelarea cu cerintele si asteptarile studentilor, ale angajatorilor, precum si ale tuturor partilor interesate la nivelul societatii;
e) centrarea preponderent pe rezultate.
(2) Asigurarea si evaluarea calitatii se realizeaza cu respectarea principiilor legalitatii, responsabilitatii, independentei si autonomiei, eticii si deontologiei universitare, legitimitatii, profesionalismului, impartialitatii, transparentei, eficientei si sustenabilitatii.
(3) Activitatile de evaluare a organizatiilor furnizoare de educatie/institutiilor de invatamant superior si a programelor/domeniilor de studii de nivel universitar si postuniversitar se realizeaza cu respectarea prevederilor legale privind prevenirea conflictului de interese.
Art. 222
In intelesul prezentei legi, expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) organizatia furnizoare de educatie este o institutie de invatamant. Pot furniza servicii de educatie si alte persoane juridice fara scop patrimonial care, in urma procesului de evaluare externa si autorizare, dobandesc statutul de organizatie furnizoare de educatie ce le confera dreptul de a desfasura activitati de invatamant pe baza de programe si/sau domenii de studii de nivel universitar si/sau postuniversitar, legal organizate;
b) educatia in invatamantul universitar se refera la programele si activitatile de formare academica sau profesionala a adultilor;
c) beneficiarii directi ai educatiei sunt studentii, studentii-doctoranzi, precum si cursantii cuprinsi intr-o forma de educatie in care invatarea se realizeaza in contexte formale;
d) beneficiarii indirecti ai educatiei sunt angajatorii, angajatii, familiile beneficiarilor directi si, intr-un sens larg, intreaga societate .
Art. 223
(1) Asigurarea calitatii educatiei in invatamantul superior reprezinta un ansamblu de actiuni de dezvoltare a capacitatii institutionale, precum si de elaborare, planificare si organizare de programe de studii, de nivel universitar si postuniversitar si de formare profesionala a adultilor, in vederea indeplinirii standardelor. Respectivele actiuni sunt derulate constant si includ un proces continuu de evaluare a calitatii educatiei, atat a organizatiilor furnizoare de educatie/institutiilor de invatamant superior, cat si a programelor si domeniilor de studii de nivel universitar si postuniversitar.
(2) Procesele de asigurare a calitatii contribuie la formarea increderii beneficiarilor in capacitatea organizatiei furnizoare de educatie de a oferi servicii de educatie in conformitate cu standardele de calitate . Asigurarea calitatii educatiei trebuie sa reprezinte o prioritate permanenta pentru orice organizatie furnizoare de educatie, precum si pentru angajatii acesteia.
(3) Evaluarea calitatii educatiei consta in examinarea multicriteriala a masurii in care o organizatie furnizoare de educatie/institutie de invatamant superior si programele furnizate de aceasta indeplinesc standardele . Evaluarea calitatii educatiei vizeaza, in mod fundamental, invatarea, predarea si evaluarea, include mediul de invatare, dar si legaturile relevante cu cercetarea si inovarea. Procesul vizeaza si evaluarea facilitatilor si serviciilor oferite studentilor sau cursantilor, inclusiv prin masurarea satisfactiei acestora cu privire la acestea. Atunci cand evaluarea calitatii este efectuata de insasi organizatia furnizoare de educatie/institutia de invatamant superior, aceasta ia forma evaluarii interne. Evaluarea externa a calitatii se realizeaza de catre o autoritate cu competenta in domeniu .
(4) Acreditarea organizatiilor furnizoare de educatie/institutiilor de invatamant superior si a programelor/domeniilor lor de studii de nivel universitar si postuniversitar este parte a evaluarii externe a calitatii, prin care se certifica respectarea standardelor pentru organizarea si functionarea acestora.
Art. 224
(1) Procesele de asigurare a calitatii trebuie organizate si implementate astfel incat sa conduca la imbunatatirea continua a calitatii educatiei si sa raspunda asteptarilor beneficiarilor, precum si sa furnizeze informatii comprehensive despre sistemul de invatamant superior. Acestea trebuie prezentate intr-un mod transparent si sa fie usor accesibile tuturor persoanelor interesate.
(2) Prin asigurarea calitatii se exprima capacitatea unei organizatii furnizoare de educatie/institutii de invatamant superior de a oferi programe si domenii de studii de nivel universitar si postuniversitar, in conformitate cu standardele prevazute de legislatia in vigoare.
(3) Imbunatatirea calitatii educatiei presupune planificare, implementare, evaluare si actiune corectiva continua din partea organizatiei furnizoare de educatie/institutiei de invatamant superior, bazata pe selectarea si adoptarea celor mai potrivite proceduri in raport cu standardele prevazute de legislatia in vigoare.
CAPITOLUL II:Metodologia asigurarii calitatii educatiei
Art. 225
(1) Calitatea in educatie este asigurata prin urmatoarele procese:
a) planificarea si realizarea efectiva a rezultatelor asteptate ale invatarii;
b) evaluarea interna a rezultatelor;
c) evaluarea externa a rezultatelor;
d) auditarea evaluarii interne a rezultatelor.
(2) Evaluarea calitatii educatiei se realizeaza pe baza urmatoarelor elemente:
a) criteriul - se refera la un aspect fundamental de organizare si functionare a unei organizatii furnizoare de educatie/institutii de invatamant superior;
b) standardul - reprezinta descrierea cerintelor formulate in termeni de reguli sau rezultate, care definesc nivelul minim obligatoriu de realizare a unei activitati in educatie;
c) indicatorul de performanta - reprezinta un instrument de masurare a gradului de realizare a unei activitati desfasurate de o organizatie furnizoare de educatie/institutie de invatamant superior, prin raportare la standarde.
(3) Elementele si procesele de asigurare a calitatii si relatiile dintre ele se diferentiaza in functie de:
a) tipul organizatiei furnizoare de educatie/institutiei de invatamant superior si misiunea acesteia;
b) ciclul de invatamant universitar din care face parte programul de studii evaluat sau domeniul de studii postuniversitare si de formare profesionala a adultilor;
c) tipul si forma de organizare a programului de studii;
d) procesul de evaluare a calitatii.
(4) Auditarea se realizeaza prin evaluarea externa a mecanismelor interne de asigurare a calitatii, stabilite de o institutie de invatamant superior, cu scopul de a imbunatati in mod continuu activitatile si procesele la nivelul programelor de studii si al institutiei, prin verificarea respectarii criteriilor, standardelor si indicatorilor de performanta aferenti domeniului C, Managementul calitatii, descris la art. 226 alin. (4) .
(5) Elementele si procesele de evaluare externa si de auditare se descriu printr-o metodologie elaborata de ARACIS, in concordanta cu Standardele si liniile directoare privind asigurarea calitatii invatamantului superior adoptate la nivelul Spatiului european al invatamantului superior, si aprobata prin hotarare a Guvernului, la initiativa Ministerului Educatiei. Metodologia prevede cel putin standardele si indicatorii de performanta, etapele proceselor de evaluare, modalitatile de adoptare a deciziilor si conditiile in care o institutie de invatamant superior poate parcurge o procedura de evaluare externa la nivel institutional simplificata sau, dupa caz, de auditare.
(6) In cadrul evaluarii externe definite la alin. (1) lit. c) , institutiile de invatamant superior pot sa isi elaboreze propriile standarde si indicatori de performanta de referinta, in cadrul domeniilor si criteriilor prevazute la art. 226 alin. (1) -(4) , in concordanta cu misiunea asumata si cu obiectivele strategice proprii.
Art. 226
(1) Asigurarea si evaluarea calitatii educatiei se refera la urmatoarele domenii:
a) capacitatea institutionala;
b) eficacitatea educationala;
c) managementul calitatii.
(2) Capacitatea institutionala, care rezulta din organizarea interna si din resursele disponibile, este descrisa prin urmatoarele criterii:
a) structurile si procesele institutionale de tip managerial si administrativ, care implica studentii si alte parti interesate;
b) baza materiala si optimizarea utilizarii acesteia;
c) resurse umane adecvate si proceduri transparente de recrutare a personalului, elaborate in conditiile legii;