b) certificat de competente profesionale sau de calificare partiala prin microcertificare - se elibereaza in cazul in care candidatul a fost declarat competent pentru rezultatele invatarii asociate uneia sau mai multor competente aferente unei calificari sau unei ocupatii, conform standardului de calificare sau standardului ocupational;
c) certificat de competente transversale - se elibereaza in cazul in care candidatul a fost declarat competent pentru rezultatele invatarii asociate uneia sau mai multor competente aferente, conform unor standarde aprobate prin ordin al ministrului educatiei, la propunerea ANC si ARACIS.
(5) Certificatele prevazute la alin. (4) se elibereaza insotite de o anexa a certificatului, denumita supliment descriptiv al certificatului, in care se precizeaza rezultatele invatarii asociate competentelor pentru care candidatul a fost declarat competent.
(6) Validarea competentelor profesionale obtinute in contexte de invatare nonformala si informala, in toate etapele sale de identificare, documentare, evaluare si certificare, are la baza utilizarea rezultatelor invatarii.
(7) Pentru realizarea atributiilor prevazute la alin. (1) , ANC foloseste, in conditiile legii, specialisti si evaluatori externi, pe baza de contract civil incheiat, contractati in acest scop.
(8) ANC este institutie de reglementare pentru ocupatiile de specialist in sisteme de calificare si de evaluator de competente profesionale.
(9) ANC infiinteaza si gestioneaza registrul specialistilor in sisteme de calificare .
(10) Institutiile de invatamant superior recruteaza specialisti in sisteme de calificari care sunt responsabili in procesul de organizare a programelor de studii universitare si de pregatire profesionala.
Art. 197
Ministerul Educatiei impreuna cu Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale elaboreaza un set de indicatori statistici pentru monitorizarea, analiza si prognoza activitatilor de invatare pe tot parcursul vietii.
TITLUL III:Statutul personalului din invatamantul superior
CAPITOLUL I:Personalul din invatamantul superior
Art. 198
(1) Personalul din invatamantul superior este format din personal didactic si personal administrativ din invatamant.
(2) Personalul didactic este format din personal didactic de predare/cercetare si personal didactic/de cercetare auxiliar din institutii de invatamant superior, biblioteci universitare si biblioteci centrale universitare. In invatamantul superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala, personalul didactic de predare include si instructorii militari, instructorii de informatii, precum si instructorii de ordine publica.
(3) Prin personal didactic de predare/cercetare, in sensul prezentei legi, se intelege personalul care detine, in mod legal, una dintre functiile didactice universitare sau de cercetare prevazute de prezenta lege, care apartine unei institutii de invatamant superior si care desfasoara activitati didactice si/sau de cercetare.
(4) In raport cu relatiile de munca stabilite cu institutia de invatamant superior, personalul didactic poate fi: titular sau asociat. In raport cu participarea la procesul didactic si cu gradul de pregatire profesionala, personalul didactic poate fi: personal didactic de predare, personal de cercetare si personal didactic auxiliar.
(5) Functiile didactice auxiliare sunt stabilite in anexele legilor de salarizare, cu posibilitatea completarii lor prin ordin al ministrului educatiei si al ministrului muncii si solidaritatii sociale, in functie de necesitatile institutiilor de invatamant superior sau ale bibliotecilor centrale universitare.
(6) Personalul de sprijin in vederea desfasurarii procesului educational printr-o abordare integrata a nevoilor studentului, profesionisti din alte domenii fundamentale ale dezvoltarii tanarului, precum sanatate, consiliere/evaluare/terapie psihologica si asistenta sociala, este incadrat in sistemul de invatamant superior cu statut de personal didactic auxiliar.
Art. 199
(1) Prin personal didactic titular se intelege personalul didactic care ocupa o functie didactica intr-o institutie de invatamant superior, obtinuta prin concurs, pe perioada nedeterminata, precum si personalul didactic mentinut in functia didactica, conform prevederilor art. 219 alin. (3) . Personal didactic titular este si personalul didactic care beneficiaza de rezervare de post, in conditiile legii. Cadrele didactice si de cercetare angajate pe perioada determinata au statut de cadru didactic si de cercetare asociat.
(2) Calitatea de titular exista numai in raport cu o singura institutie de invatamant superior sau cu o singura institutie de cercetare-dezvoltare; cand un cadru didactic desfasoara activitati didactice sau de cercetare stiintifica in mai multe institutii de invatamant superior ori de cercetare-dezvoltare, calitatea de titular poate fi numai la una dintre ele, iar in celelalte, calitatea este de cadru didactic sau de cercetator asociat.
(3) Functiilor de cercetare-dezvoltare din institutiile de invatamant superior si personalului care le ocupa li se aplica prevederile Legii nr. 319/2003 privind Statutul personalului de cercetare-dezvoltare, cu completarile ulterioare.
(4) In cazul desfiintarii unei institutii de invatamant superior de stat, personalul astfel disponibilizat beneficiaza de salarii compensatorii, conform legislatiei in vigoare.
(5) Angajarea personalului didactic si de cercetare auxiliar si administrativ din invatamant se face prin concurs organizat potrivit legii.
(6) Atributiile personalului didactic auxiliar si administrativ sunt stabilite in fisa postului, avizata, dupa caz, de decan, de directorul departamentului, de conducatorul scolii doctorale sau directorul de extensie, de seful ierarhic superior din cadrul structurilor administrative si aprobata de rector, respectiv director general in cazul bibliotecilor centrale universitare. Fisa individuala a postului este anexa la contractul individual de munca .
(7) Incadrarea intr-o functie didactica de predare sau didactica auxiliara este conditionata de prezentarea unui certificat medical, eliberat pe un formular specific adoptat prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului sanatatii. Avizele pentru exercitarea profesiei sunt stabilite prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului sanatatii.
(8) Mentinerea intr-o functie didactica de predare sau didactica auxiliara este conditionata de un control medical periodic. Periodicitatea si acordarea avizelor pentru exercitarea profesiei sunt stabilite prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului sanatatii, iar fondurile necesare acestor controale sunt asigurate de la bugetul de stat .
(9) Personalul didactic de predare si didactic auxiliar care se considera nedreptatit poate solicita o expertiza a capacitatii de munca in domeniul educatiei.
(10) In situatii de inaptitudine profesionala de natura psihocomportamentala a personalului angajat intr-o institutie de invatamant superior, institutia poate solicita, la sesizarea oricarui factor implicat in procesul educational, prin hotarare a consiliului de administratie, un nou examen medical complet .
(11) Situatiile de inaptitudine profesionala de natura psihocomportamentala sunt analizate si stabilite de catre o comisie formata din 3-5 membri, medici specialisti, constituita la nivelul centrului universitar in baza unui protocol intre Ministerul Educatiei si Ministerul Sanatatii, care realizeaza expertiza capacitatii de munca in domeniul educatiei.
(12) Refuzul personalului didactic de a se prezenta la controlul medical constituie abatere disciplinara si poate duce la desfacerea contractului individual de munca .
CAPITOLUL II:Functiile didactice si de cercetare si ocuparea posturilor
Art. 200
(1) In institutiile de invatamant superior, functiile didactice sunt:
a) asistent universitar;
b) lector universitar/sef de lucrari universitar;
c) conferentiar universitar;
d) profesor universitar.
(2) In institutiile de invatamant superior, functiile de cercetare sunt:
a) asistent de cercetare;
b) cercetator stiintific;
c) cercetator stiintific gradul III;
d) cercetator stiintific gradul II;
e) cercetator stiintific gradul I.
(3) Echivalenta functiilor din cercetare cu functiile didactice opereaza in ambele sensuri, numai cu aprobarea senatului universitar, si este urmatoarea:
a) cercetator stiintific se echivaleaza cu asistent universitar, pentru persoanele care detin o diploma de doctor;
b) cercetator stiintific gradul III se echivaleaza cu lector universitar/sef de lucrari;
c) cercetator stiintific gradul II se echivaleaza cu conferentiar universitar;
d) cercetator stiintific gradul I se echivaleaza cu profesor universitar.