b) Registrul national al calificarilor.
(3) Gestionarea instrumentelor prevazute la alin. (2) se realizeaza pe baza corelarii cu Cadrul european al calificarilor si in concordanta cu standardele europene in materie.
(4) ANC isi desfasoara activitatea cu respectarea principiilor independentei, impartialitatii, legalitatii, transparentei, eficientei, profesionalismului, responsabilitatii, sustenabilitatii, predictibilitatii si legitimitatii.
(5) Structura organizatorica, atributiile specifice, numarul de posturi, precum si atributiile de conducere si de executie ale personalului se aproba prin hotarare a Guvernului.
(6) Regulamentul de organizare si functionare, statul de functii si conditiile de incadrare ale personalului ANC se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei.
(7) Pentru indeplinirea atributiilor specifice de evaluare, monitorizare si audit, ANC are dreptul sa utilizeze colaboratori externi, specialisti in domeniu, in calitate de experti, pe baza de contract civil, remunerati in conditiile legii.
(8) Pentru realizarea de programe si proiecte cu finantare interna sau internationala si pentru activitati de consultanta executate la cererea unor institutii din Romania sau din strainatate se pot organiza, cu avizul Ministerului Educatiei, activitati finantate integral din venituri proprii, inclusiv unitati interne de implementare pentru programe sau proiecte specifice.
(9) Bugetul de venituri si cheltuieli se intocmeste si se aproba anual.
(10) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale ANC se asigura din venituri proprii si din subventii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educatiei.
(11) La nivelul ANC se constituie un consiliu cu rol consultativ, format din reprezentati ai institutiilor de invatamant preuniversitar si universitar, ai studentilor, ai asociatiilor profesionale, ai administratiei publice centrale, ai patronatelor, ai sindicatelor si ai comitetelor sectoriale. Consiliul asista ANC in stabilirea strategiilor nationale si a planurilor de actiuni pentru dezvoltarea CNC si a educatiei si formarii profesionale a adultilor pe tot parcursul vietii. Regulamentul de organizare si functionare a consiliului este aprobat prin ordin al ministrului educatiei.
(12) ANC este condusa de un presedinte numit prin ordin al ministrului Educatiei, pe baza de concurs organizat potrivit prevederilor legale in vigoare.
(13) Presedintele are calitatea de reprezentant legal si de ordonator secundar de credite, potrivit legii.
Art. 195
(1) Presedintele ANC este ajutat de un vicepresedinte, numit prin ordin al ministrului educatiei. Presedintele si vicepresedintele ANC detin nivelul opt de calificare, conform CNC.
(2) In indeplinirea atributiilor ce ii revin, presedintele ANC emite decizii.
(3) Salarizarea personalului din aparatul de specialitate al ANC se face la nivelul prevazut de lege pentru personalul contractual platit din fonduri publice.
(4) Personalul ANC este format din personal contractual, care se incadreaza in conditiile legii.
(5) Consiliul de administratie este numit prin decizia presedintelui ANC si este format din sapte membri: presedintele ANC si vicepresedintele ANC, doi reprezentanti ai Ministerului Educatiei, precum si cate un reprezentant desemnat de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii si Ministerul Finantelor.
Art. 196
(1) ANC exercita urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza, implementeaza, actualizeaza si gestioneaza CNC pe baza corelarii cu Cadrul european al calificarilor;
b) elaboreaza, implementeaza, actualizeaza si gestioneaza RNC, prin corelatie cu cerintele pietei muncii, cu calificarile din invatamantul preuniversitar, invatamantul tertiar universitar si nonuniversitar, respectiv formarea profesionala a adultilor, care se aproba prin hotarare de Guvern;
c) propune Guvernului, prin Ministerul Educatiei, elemente de politici si de strategii nationale, precum si acte normative referitoare la sistemul national al calificarilor si la dezvoltarea resurselor umane, pe baza consultarilor cu Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si a recomandarilor europene;
d) identifica, coreleaza si stabileste corespondenta dintre nivelurile de calificare si ocupatiile din COR, pe baza unei metodologii privind corespondenta nivelurilor de calificare si titlurile ocupatiilor din COR, aprobata prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Educatiei si cu avizul ANC;
e) avizeaza proiectul de standard de pregatire profesionala, inaintat de Centrul National de Invatamant Tehnologic si Tehnologic Dual si realizat in baza unei metodologii de elaborare si actualizare a calificarilor profesionale aprobate prin ordin al ministrului educatiei;
f) coordoneaza si controleaza la nivel national elaborarea, validarea, aprobarea si gestionarea standardelor ocupationale si de calificare in baza unei metodologii aprobate prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului muncii si solidaritatii sociale;
g) participa la elaborarea de planuri sau programe de interes national in domeniul calificarilor si al formarii profesionale a adultilor;
h) aproba, in urma validarii de catre comitetele sectoriale, standardele ocupationale si de calificare;
i) implementeaza, gestioneaza si actualizeaza Registrul national al standardelor, ce cuprinde standardele ocupationale, de calificare si standardele de pregatire profesionala;
j) este Punct national de contact pentru Cadrul european al calificarilor, Europass, sistemul IMI, ESCO, Euroguidance;
k) elaboreaza metodologia privind identificarea, evaluarea si recunoasterea rezultatelor invatarii in contexte nonformale si informale care se aproba prin ordin al ministrului educatiei;
l) elaboreaza metodologia de acordare a creditelor transferabile in invatarea pe tot parcursul vietii, care se aproba prin ordin al ministrului educatiei;
m) elaboreaza studii si propuneri vizand imbunatatirea sistemului national al calificarilor si armonizarea acestuia cu cele din spatiul european;
n) organizeaza programe specifice de instruire si formare profesionala a adultilor in materie de calificari pentru personalul institutiilor si unitatilor de invatamant, precum si pentru persoane fizice sau persoane juridice de drept privat interesate;
o) propune Ministerului Educatiei proiecte de acte normative, in domeniile sale de competenta;
p) infiinteaza si organizeaza in structura sa Centrul National de Acreditare, denumit in continuare CNA, fara personalitate juridica, cu scopul de a autoriza/acredita centre de evaluare a competentelor profesionale dobandite, in contexte de invatare nonformala si informala, denumite in continuare centre de evaluare. CNA realizeaza si autorizarea/acreditarea de organisme de evaluare;
q) atributiile specifice si regulamentul de organizare si functionare ale CNA se aproba prin decizie a presedintelui ANC, cu avizul Ministerului Educatiei.
(2) CNA exercita urmatoarele atributii principale:
a) realizeaza autorizarea/acreditarea centrelor de evaluare prevazute la alin. (1) lit. p) , altele decat institutiile de invatamant superior;
b) sprijina procesul de corelare a sistemului national de recunoastere si certificare a competentelor profesionale obtinute in contexte de invatare nonformala si informala cu directivele, recomandarile si tendintele in materie existente la nivelul Uniunii Europene;
c) implementeaza, gestioneaza si actualizeaza Registrul national al centrelor de evaluare a competentelor profesionale obtinute in contexte de invatare nonformala si informala;
d) evalueaza si certifica evaluatorii de competente profesionale, evaluatorii de evaluatori si evaluatorii externi;
e) stabileste, printr-o metodologie aprobata prin ordin al ministrului educatiei, criteriile si procedurile de evaluare si certificare a evaluatorilor de competente profesionale, a evaluatorilor de evaluatori si a evaluatorilor externi;
f) organizeaza programe specifice de instruire si formare profesionala in materie de validare a competentelor profesionale obtinute in contexte de invatare nonformala si informala, pentru evaluatorii inscrisi sau in curs de inscriere in Registrul national al evaluatorilor;
g) organizeaza si administreaza Registrul national al evaluatorilor, care cuprinde evaluatorii de competente profesionale, evaluatorii de evaluatori si evaluatorii externi certificati;
h) gestioneaza si actualizeaza certificatele eliberate de centrele de evaluare a competentelor profesionale obtinute in contexte de invatare nonformala si informala, eliberate de alti furnizori decat institutiile de invatamant;
i) propune si aproba ghiduri si proceduri in aria sa de competente.
(3) Procesul de autorizare/acreditare a centrelor de evaluare a competentelor profesionale obtinute in contexte de invatare nonformala si informala este reglementat prin ordin al ministrului educatiei, la propunerea ANC prin CNA.
(4) Centrul de evaluare si certificare autorizat/acreditat, respectiv institutiile de invatamant superior autorizate/acreditate prevazute la art. 74 alin. (1) elibereaza certificate, dupa caz, astfel:
a) certificat de calificare - se elibereaza in cazul in care candidatul a fost declarat competent pentru toate rezultatele invatarii asociate tuturor competentelor aferente unei calificari sau unei ocupatii, conform standardului de calificare sau standardului ocupational;