Art. 188
(1) Cadrul national al calificarilor este un instrument pentru clasificarea calificarilor in conformitate cu un set de criterii care corespund unor niveluri specifice de invatare atinse, ale carui scopuri sunt integrarea si coordonarea subsistemelor nationale de calificari si imbunatatirea transparentei, accesului, progresului si calitatii calificarilor in raport cu piata muncii si societatea civila.
(2) CNC tine cont si este corelat cu Cadrul european al calificarilor pentru invatarea pe tot parcursul vietii (EQF/CEC) . CNC este structurat pe 8 niveluri de calificare, fiecare nivel fiind definit de un set de descriptori care indica rezultatele invatarii relevante, exprimate sub forma de cunostinte, abilitati si responsabilitate si autonomie. CNC, formatul si continutul acestuia se aproba prin hotarare a Guvernului Romaniei, initiata de Ministerul Educatiei.
(3) Implementarea CNC vizeaza sistemul national de calificari obtinute in ucenicie, invatamantul secundar, precum si in invatamantul tertiar universitar si nonuniversitar, atat in contexte formale, cat si in contexte informale si nonformale, din perspectiva invatarii pe tot parcursul vietii.
(4) CNC permite recunoasterea, masurarea si relationarea tuturor rezultatelor invatarii dobandite in contexte de invatare formale, nonformale si informale si asigura coerenta calificarilor si a titlurilor certificate. Existenta unui cadru national al calificarilor contribuie la evitarea duplicarii si suprapunerii calificarilor, ii ajuta pe cei ce invata sa ia decizii in cunostinta de cauza privind planificarea carierei si faciliteaza evolutia profesionala, in perspectiva invatarii pe tot parcursul vietii.
(5) CNC contribuie la asigurarea calitatii sistemului de educatie si formare profesionala si sprijina mobilitatea cursantilor si absolventilor.
(6) Corespondenta dintre nivelurile CNC, actele de studii sau calificare eliberate, tipul de programe de educatie si formare profesionala prin care pot fi dobandite niveluri de calificare, nivelurile de referinta ale Cadrului european al calificarilor, precum si conditiile de acces corespunzatoare fiecarui nivel de calificare se realizeaza prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului muncii si solidaritatii sociale.
(7) Recunoasterea certificatelor dobandite, dupa caz, in sistem formal, nonformal si informal la furnizori de formare profesionala autorizati/acreditati sau in centre de evaluare a competentelor autorizate/acreditate si/sau in cadrul altor entitati cu rol echivalent din afara Romaniei se realizeaza in baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
Art. 189
(1) Validarea rezultatelor invatarii realizate in contexte nonformale si informale se realizeaza etapizat, dupa cum urmeaza:
a) identificarea a ceea ce o persoana stie sau poate sa faca;
b) evaluarea daca ceea ce o persoana stie sau poate sa faca corespunde unor cerinte si standarde;
c) validarea rezultatelor invatarii in raport cu un set de criterii predefinite intr-un standard;
d) acordarea unei certificari sau diplome, recunoscuta oficial.
(2) In procesul de validare a rezultatelor invatarii dobandite in contexte nonformale si informale se aplica proceduri de evaluare interna a calitatii.
(3) Identificarea, descrierea, evaluarea, validarea si certificarea rezultatelor invatarii obtinute in contexte nonformale si informale se realizeaza pe baza unei metodologii elaborate de ANC, prin consultarea cu ARACIS, aprobata prin ordin al ministrului educatiei.
Art. 190
(1) Institutiile de invatamant superior pot realiza recunoasterea competentelor dobandite de tineri si adulti, in contexte nonformale si informale, in cadrul centrelor de evaluare si recunoastere infiintate, in acest scop, pe baza unei metodologii elaborate de catre ANC si ARACIS si aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale.
(2) Actele de studii acordate de institutiile de invatamant superior, in urma recunoasterii rezultatelor invatarii in contexte nonformale si informale, produc aceleasi efecte juridice ca si actele de studii obtinute in cadrul invatarii realizate in contexte formale organizata de catre institutiile de invatamant superior.
Art. 191
(1) Programele de formare profesionala a adultilor, precum si sistemele de identificare, documentare, evaluare si certificare a rezultatelor invatarii obtinute in contexte nonformale si informale vor utiliza sistemul european de acumulare si transfer al creditelor de studii (ECTS) .
(2) Rezultatele invatarii si creditele asociate acestora, dobandite anterior in contexte formale sau ca urmare a identificarii, evaluarii si recunoasterii rezultatelor invatarii nonformale si informale, sunt transferate si integrate in programul de formare pe care il urmeaza persoana care invata.
(3) Persoanele care doresc sa fie evaluate in vederea recunoasterii rezultatelor invatarii obtinute in contexte de invatare nonformale si informale se pot adresa unei institutii de invatamant superior acreditate, care organizeaza programe de studii pentru nivelurile de calificare 5-8.
(4) In functie de procesul de evaluare desfasurat, institutia de invatamant superior elibereaza actele de studii sub forma unor certificate prevazute la art. 196 alin. (4) .
(5) Certificatele se elibereaza insotite de o anexa a certificatului, denumita "Supliment descriptiv al certificatului", in care se precizeaza rezultatele invatarii si competentele asociate pentru care candidatul a fost declarat competent.
Art. 192
(1) Portofoliul educational reprezinta un instrument care faciliteaza identificarea, documentarea, evaluarea si certificarea rezultatelor invatarii si ale competentelor personale si valorificarea acestora in parcursul academic si profesional si in insertia pe piata muncii a fiecarui individ.
(2) Portofoliul educational contine dovezi ale rezultatelor invatarii, dobandite in contexte formale, nonformale si informale de educatie.
(3) Portofoliul educational integreaza si instrumentele europene care evidentiaza rezultatele invatarii unei persoane, cum ar fi Europass si Youthpass.
(4) In termen de 2 ani de la intrarea in vigoare a prezentei legi, Ministerul Educatiei va implementa o platforma digitala, conectata cu RUNIDAS si toate celelalte baze de date care pot alimenta portofoliul, prin intermediul careia fiecare cetatean va putea sa isi creeze propriul portofoliu de invatare, avand acces direct la rezultatele invatarii, calificarile, diplomele si certificatele dobandite in invatamantul formal, pe care le poate completa cu informatii suplimentare proprii.
Art. 193
(1) Statul asigura accesul gratuit la servicii de consiliere si orientare in cariera tuturor elevilor, studentilor si persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca .
(2) Consilierea si orientarea carierei pe tot parcursul vietii se refera la totalitatea serviciilor si activitatilor care asista persoanele de orice varsta si in orice moment al existentei lor sa faca alegeri in sfera educationala, de formare sau munca si sa isi gestioneze cariera.
(3) In sensul prezentei legi, consilierea si orientarea in cariera includ urmatoarele tipuri de activitati:
a) informarea cu privire la cariera, care se refera la toate informatiile necesare pentru a planifica, obtine si pastra un anumit loc de munca;
b) educatia cu privire la cariera, care se realizeaza in institutiile de invatamant superior prin intermediul activitatilor desfasurate de centrele de consiliere, care ofera informatii privind piata muncii, dezvoltarea abilitatilor de a face alegeri privind educatia, formarea, munca si viata in general, oportunitatile de a experimenta diverse roluri din viata comunitatii sau din cea profesionala, precum si instrumentele pentru planificarea carierei;
c) institutiile de invatamant superior pot sa incheie parteneriate cu agenti economici publici sau privati sau cu alte institutii, cu scopul de a testa si aprofunda aspectele privind consilierea si orientarea in cariera a studentilor si a altor categorii de persoane inmatriculate;
d) consilierea in cariera, care ajuta persoanele sa isi clarifice scopurile si aspiratiile, sa isi inteleaga propriul profil educational, sa ia decizii informate, sa fie responsabile pentru propriile actiuni si sa isi gestioneze cariera si procesul de tranzitie in diferite momente;
e) consilierea pentru angajare, care ajuta persoanele sa isi clarifice scopurile imediate privind angajarea si sa invete despre abilitatile necesare pentru a cauta si a obtine un loc de munca;
f) plasarea la locul de munca, care reprezinta sprijinul acordat persoanelor pentru gasirea unui loc de munca .
(4) Pentru punerea in aplicare a prevederilor alin. (1) , precum si pentru facilitarea corelarii sistemului de invatamant cu piata muncii, in toate institutiile de invatamant superior functioneaza centre de consiliere care desfasoara activitati de consiliere si orientare in cariera pentru elevii de liceu, studenti si absolventi, in cadrul carora vor functiona unitati de analiza si gestiune previzionala a solicitarilor pietei muncii, care vor realiza si activitati de monitorizare a parcursului profesional al absolventilor.
(5) Centrele de consiliere din cadrul institutiilor de invatamant superior desfasoara, prin personal specializat angajat, activitati de consiliere educationala si vocationala, consiliere si orientare in cariera si consiliere in scop de optimizare personala adresate studentilor. Aceste centre pot oferi studentilor si altor membri ai comunitatii universitare si servicii de consiliere psihologica, cu respectarea legislatiei in vigoare.
(6) Metodologia privind organizarea si functionarea centrelor de consiliere din institutiile de invatamant superior se aproba prin ordin al ministrului educatiei.
(7) Ministerul Educatiei si Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale colaboreaza in scopul cresterii calitatii educatiei, prin sincronizarea si asigurarea continuitatii activitatilor de consiliere si orientare in cariera de care beneficiaza o persoana pe parcursul intregii vieti.
(8) Ministerele prevazute la alin. (7) stabilesc, prin ordin comun, instrumente si metodologii comune referitoare la formarea specialistilor in consiliere si orientare, utilizarea instrumentelor Europass si Youthpass, precum si organizarea de activitati comune de sensibilizare a cadrelor didactice si a formatorilor, a parintilor si a publicului larg cu privire la dimensiunea consilierii si orientarii in educatie si formarea profesionala .
(9) Pentru asigurarea transparentei serviciilor si a mobilitatii persoanelor in spatiul european, Ministerul Educatiei si Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale realizeaza demersurile necesare pentru integrarea Romaniei in retelele europene de consiliere si orientare pe tot parcursul vietii.
Art. 194
(1) Autoritatea Nationala pentru Calificari este institutie publica cu personalitate juridica in coordonarea Ministerului Educatiei, cu atributii in materie de calificari.
(2) ANC indeplineste rolul de Punct national de coordonare pentru Cadrul european al calificarilor. In indeplinirea acestui rol, ANC are ca misiune elaborarea, implementarea, actualizarea si gestionarea urmatoarelor instrumente:
a) Cadrul national al calificarilor;