din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1907 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       4905 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica destinate unor categorii de persoane, unui grup sau unor persoane
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica destinate unor categorii de persoane, unui grup sau unor persoane
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Confirmare intr-o anumita functie
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Confirmare intr-o anumita functie
Confirmare intr-o anumita functie
Cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica destinate unor categorii de persoane, unui grup sau unor persoane
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica destinate unor categorii de persoane, unui grup sau unor persoane
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.

(2) Programe de formare profesionala a adultilor pot fi desfasurate si de catre furnizori de formare cu respectarea prevederilor legale privind asigurarea calitatii.

(3) Institutiile de invatamant superior sunt considerate acreditate, pentru a organiza, in cadrul domeniilor de licenta unde au programe de studii universitare acreditate, programe de formare profesionala a adultilor, de nivel 5.

(4) Programele de formare profesionala a adultilor pot avea volume reduse de invatare, vizand competente si/sau rezultate ale invatarii corespunzatoare, care se finalizeaza cu o microcertificare. Acestea au urmatoarele caracteristici:

a) sunt rezultatul intentionat al unei invatari specifice;

b) pot reprezenta o forma de evaluare, validare si atestare a invatarii nonformale si informale, cu respectarea prevederilor legale;

c) vizeaza masurarea de cunostinte si abilitati si a gradului de autonomie si responsabilitate, raspunzand unor nevoi ale societatii, personale, culturale sau ale pietei muncii;

d) sunt eliberate in baza unei evaluari bazate pe standarde transparente;

e) volumul de munca specific activitatilor educationale aferente acestor programe este descris prin utilizarea Sistemului european de acumulare si transfer al creditelor de studii (ECTS) ;

f) sunt structurate astfel incat sa raspunda nevoilor cursantilor, fiind imbunatatite in mod constant pornind de la evaluarea satisfactiei beneficiarilor;

g) pot fi realizate prin colaborarea intre institutiile de invatamant superior sau organizatiile furnizoare de educatie si angajatori, parteneri sociali sau alti furnizori de educatie, pentru a creste relevanta acestora in raport cu piata fortei de munca .

(5) Microcertificarile sunt acordate si pot fi utilizate pornind de la urmatoarele principii:

a) pot fi utilizate in mod individual si sunt portabile;

b) sunt cumulabile in vederea obtinerii unei calificari corespunzatoare;

c) creditele si rezultatele invatarii atestate prin microcertificari pot fi recunoscute si echivalate in ciclurile de studii aferente invatamantului superior si intre domeniile de studii;

d) absolvirea unui program de studii postuniversitare poate fi considerata ca fiind obtinerea unei microcertificari.

(6) Prevederile alin. (4) si (5) sunt puse in aplicare in conformitate cu prevederile unui cadru metodologic aprobat prin ordin al ministrului educatiei, la propunerea ANC si ARACIS.

(7) Creditele de studii si rezultatele invatarii dobandite prin microcertificari pot fi recunoscute si echivalate in ciclurile de studii aferente invatamantului superior si intre domeniile de studii.

(8) In vederea organizarii programelor de formare profesionala a adultilor, institutiile de invatamant superior acreditate elaboreaza un regulament propriu de organizare si desfasurare a programelor respective, care include si procedurile de evaluare interna a calitatii.

(9) Programele de formare profesionala a adultilor se pot desfasura in forma de invatamant cu frecventa, cu frecventa redusa sau la distanta. Acestea se pot desfasura si in sistem online sau hibrid, indiferent de tip, cu respectarea prevederilor legale privind asigurarea calitatii.

(10) Programele de formare profesionala a adultilor, inclusiv microcertificarile, se finalizeaza cu un certificat, care poate fi emis si in format digital si care are urmatoarele caracteristici:

a) este stocat intr-un registru digital national sau european, menit sa asigure autenticitatea certificarilor;

b) respecta legislatia cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.

(11) Modelele de certificate utilizate, interoperabilitatea registrelor si fluiditatea schimbului de date se realizeaza de catre ANC in baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(12) Certificatele de atestare a competentelor profesionale specifice unei ocupatii, precum si certificatele de atestare partiala a competentelor profesionale specifice unei ocupatii au regimul juridic al actelor de studii. Acestea pot fi emise si in format digital, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

(13) Institutiile de invatamant superior sunt acreditate pentru a organiza, pentru tinerii absolventi de liceu care nu au diploma de bacalaureat, programe de formare profesionala a adultilor, de nivel 5, in vederea pregatirii pentru examenul de bacalaureat. Aceste programe se desfasoara in baza unui regulament aprobat de senatul universitar.

CAPITOLUL II:Responsabilitati referitoare la invatarea pe tot parcursul vietii

Art. 186

(1) Ministerul Educatiei are ca atributii principale, in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii:

a) elaborarea strategiilor si a politicilor nationale in domeniul educatiei si al formarii profesionale;

b) elaborarea reglementarilor referitoare la organizarea si functionarea sistemului de invatare pe tot parcursul vietii;

c) monitorizarea, evaluarea si verificarea, direct sau prin organismele abilitate, a functionarii sistemului de invatare pe tot parcursul vietii, pe domeniul de competenta;

d) stabilirea mecanismelor si a metodologiilor de validare si recunoastere a rezultatelor invatarii, pe domeniul de competenta;

e) alte atributii prevazute de legislatia din domeniul educatiei si formarii profesionale.

(2) Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale are ca atributii principale, in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii:

a) elaborarea, impreuna cu Ministerul Educatiei, a politicilor si a strategiilor nationale privind formarea profesionala a adultilor;

b) reglementarea formarii profesionale la locul de munca si a formarii profesionale prin ucenicie la locul de munca;

c) monitorizarea, evaluarea, acreditarea si controlarea directa sau prin organisme abilitate a furnizorilor de formare, altii decat cei din cadrul sistemului national de invatamant;

d) coordonarea si controlul autorizarii furnizorilor de formare profesionala a adultilor, altii decat institutiile de invatamant superior;

e) gestionarea registrelor nationale ale furnizorilor de formare profesionala a adultilor;

f) asigurarea reglementarii sistemului de asigurare a calitatii pentru alti furnizori de programe de formare profesionala a adultilor decat institutiile de invatamant superior;

g) alte atributii prevazute de legislatia din domeniul educatiei si formarii profesionale.

(3) Ministerul Culturii are ca atributii principale, in domeniul invatarii pe tot parcursul vietii:

a) stimularea cresterii gradului de acces si de participare a publicului la cultura;

b) propunerea si promovarea parteneriatelor cu autoritatile administratiei publice locale si cu structurile societatii civile pentru diversificarea, modernizarea si optimizarea serviciilor publice oferite de institutiile si asezamintele de cultura, in vederea satisfacerii necesitatilor culturale si educative ale publicului;

c) promovarea recunoasterii competentelor profesionale, respectiv garantarea drepturilor si a intereselor creatorilor, artistilor si specialistilor din domeniul culturii;

d) alte atributii prevazute de legislatia din domeniul educatiei si formarii profesionale.

Art. 187

(1) Ministerele si autoritatile administratiei publice centrale pot avea responsabilitati in domeniul educatiei si formarii pentru profesiile reglementate prin legi speciale.

(2) Formarea continua a personalului din institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala se reglementeaza, in sensul prezentei legi, prin ordine si instructiuni proprii emise de catre conducatorii acestora.

(3) Structura organizatorica, profilurile, specializarile, cifrele anuale de scolarizare si criteriile de selectie a candidatilor pentru invatamantul de formare continua nonuniversitara a personalului militar, de informatii, ordine publica si securitate nationala se stabilesc de Ministerul Apararii Nationale, de Ministerul Afacerilor Interne, de Serviciul Roman de Informatii si de alte institutii cu atributii in domeniul apararii, informatiilor, ordinii publice si securitatii nationale, potrivit specificului si nivelurilor de invatamant.





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.