a) formarea initiala realizata prin programele de studii universitare, organizate pe cele patru cicluri de studii, de nivel 6-8;
b) formarea continua, prin programele de studii postuniversitare;
c) programe de formare profesionala a adultilor, de nivel 5;
d) recunoasterea competentelor dobandite in contexte nonformale si informale;
e) servicii de consiliere si orientare in cariera;
f) activitati pentru tineret.
(5) Invatarea pe tot parcursul vietii, in invatamantul superior, se realizeaza, de regula, in contexte formale. Institutiile de invatamant superior pot realiza activitati de invatare pe tot parcursul vietii si in contexte nonformale, in cadrul carora promoveaza cooperarea transsectoriala si asigura parcursuri de invatare flexibile. Prin cooperare transsectoriala se intelege colaborarea intre organisme din sectorul public, astfel cum sunt prevazute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau din sectorul privat cu atributii in domenii diferite, in vederea solutionarii unor provocari comune, astfel incat expertiza, resursele si perspectivele lor sa poata fi integrate in solutionarea problemelor complexe.
(6) Educatia adultilor, ca o componenta a invatarii pe tot parcursul vietii, reprezinta orice forma de invatamant nonprofesional, dupa etapa de educatie initiala, indiferent daca aceasta are un caracter formal, nonformal sau informal.
(7) In invatamantul superior, in cadrul invatarii pe tot parcursul vietii, se organizeaza, in conditiile legii, centre de recunoastere si certificare a competentelor dobandite de tineri si adulti, in contexte nonformale si informale.
(8) Aplicarea altor dispozitii legale din domeniul invatamantului superior care fac referire la sintagma "educatia permanenta" din domeniul invatamantului superior se va realiza tinand cont de prevederile cu privire la invatarea pe tot parcursul vietii, in conformitate cu alin. (1) .
Art. 181
(1) Finalitatile principale ale invatarii pe tot parcursul vietii vizeaza dezvoltarea completa a persoanei, imbunatatirea capacitatii de a se integra sau reintegra in piata muncii, respectiv dezvoltarea durabila a societatii.
(2) Invatarea pe tot parcursul vietii este centrata pe formarea si dezvoltarea competentelor. Acestea pot fi:
a) competentele-cheie definite prin Recomandarea Consiliului din 22 mai 2018 privind competentele-cheie pentru invatarea pe tot parcursul vietii (2018/C 189/01) ;
b) competente profesionale specifice unui domeniu de activitate sau unei calificari;
c) competente transversale, considerate in mod obisnuit ca nefiind legate in mod specific de un anumit loc de munca, sarcina, disciplina academica sau domeniu de cunoastere, ci ca fiind abilitati care pot fi utilizate intr-o mare varietate de situatii si medii de lucru, inclusiv cele regasite in portalul european ESCO.
Art. 182
(1) Invatarea realizata in contexte formale are un caracter intentional si se desfasoara intr-un cadru organizat, structurat, coerent si prestabilit anterior debutului procesului, dedicat in mod specific invatarii. Acesta cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele elemente:
a) curriculum si obiective educationale explicit formulate;
b) derularea invatarii intr-o institutie de invatamant superior sau in alta organizatie furnizoare de educatie definita in prezenta lege;
c) inmatricularea cursantilor intr-o institutie prevazuta la lit. b) care este autorizata sa functioneze provizoriu sau acreditata potrivit legii;
d) evaluarea si certificarea rezultatelor invatarii dobandite prin documente oficiale, reglementate potrivit legislatiei in vigoare.
(2) Invatarea realizata in contexte nonformale are un caracter intentional si se desfasoara in afara sistemului formal de educatie si formare, prin intermediul unor activitati planificate si in cadrul carora exista o forma de sustinere a procesului de invatare, in baza urmatoarelor caracteristici:
a) se realizeaza cu participare voluntara;
b) include o forma de suport de curs pentru participanti;
c) se poate desfasura pe baza unui curriculum si a unor obiective educationale.
(3) Invatarea in context informal poate avea sau nu un caracter intentional si rezulta din activitatile si experientele zilnice ale unei persoane, nefiind organizata sau structurata in ceea ce priveste obiectivele, durata sau sprijinul acordat procesului, fiind dobandite rezultate ale invatarii. Acestea pot fi luate in considerare in contextul masurilor de validare care pot identifica, documenta, evalua si/sau certifica rezultatele invatarii unei persoane .
(4) Certificarea rezultatelor invatarii si a competentelor dobandite in contexte nonformale si informale se poate realiza de organisme abilitate in acest sens, inclusiv institutii de invatamant superior, conform legii. In cazul acestor tipuri de invatare, certificarea nu se realizeaza in mod automat.
Art. 183
(1) Invatarea formala se realizeaza in institutii de invatamant superior/organizatii furnizoare de educatie, in urma parcurgerii procesului de acreditare conform legii.
(2) Invatarea in contexte nonformale se realizeaza la locul de munca, in institutii culturale precum muzee, teatre, centre culturale, biblioteci, centre de documentare, cinematografe, case de cultura, centre de tineret, cluburi sportive si asociatii sportive universitare, precum si prin asociatii profesionale, culturale, sindicate si organizatii neguvernamentale.
(3) Institutiile sau organizatiile in care se realizeaza invatarea in contexte informale pot fi institutiile si organizatiile prevazute la alin. (1) si (2) . Invatarea informala este, de regula, neintentionata si se realizeaza in timpul desfasurarii activitatilor curente in familie, la locul de munca, in comunitate si in retele sociale, a activitatilor de voluntariat, sportive ori culturale sau a altora asemenea.
(4) Pentru activitatile sportive din invatamantul superior, in subordinea Ministerului Educatiei functioneaza Federatia Sportului Scolar si Universitar ca institutie publica, cu personalitate juridica, finantata de la bugetul de stat .
(5) Federatia Sportului Scolar si Universitar participa la elaborarea si contribuie la sustinerea strategiei organizarii si dezvoltarii activitatilor sportive universitare si asigura cadrul necesar dezvoltarii continue, organizarii si functionarii performante a sportului universitar la nivelul tuturor elementelor sale de structura si infrastructura.
(6) Organizarea si functionarea Federatiei Sportului Scolar si Universitar se aproba prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei.
Art. 184
(1) Statul garanteaza si sustine, inclusiv financiar, accesul la invatarea pe tot parcursul vietii pentru toti cetatenii care doresc sa urmeze astfel de programe .
(2) Statul sprijina, inclusiv financiar, participarea la educatie si formare profesionala a adultilor, respectiv recunoasterea si certificarea rezultatelor invatarii si a competentelor dobandite de urmatoarele categorii:
a) persoanele care au parasit timpuriu invatamantul obligatoriu;
b) tinerii care au parasit sistemul de educatie inainte de a obtine o calificare profesionala si nu sunt cuprinsi in nicio forma de educatie sau formare profesionala;
c) persoane dezavantajate sau subreprezentate din punct de vedere social sau economic;
d) persoane cu un nivel scazut de calificare sau care se confrunta cu perioade lungi de inactivitate pe piata muncii, angajati cu risc de somaj, someri si persoane cu varsta de peste 50 de ani;
e) participanti adulti la formarea profesionala;
f) persoane cu nevoi de recunoastere a competentelor dobandite anterior, inclusiv pentru romanii care au locuit sau locuiesc in afara granitelor tarii;
g) persoanele refugiate;
h) personalul unitatilor de invatamant preuniversitar, al institutiilor de invatamant superior, al institutiilor de cultura, al autoritatilor si al institutiilor publice centrale si locale.
Art. 185
(1) Institutiile de invatamant superior pot organiza, in baza evaluarii externe a calitatii educatiei realizate, in conditiile titlului IV, de catre ARACIS, programe de formare profesionala a adultilor, destinate, dupa caz:
a) tinerilor si adultilor care au absolvit cel putin studiile liceale;
b) tinerilor si adultilor absolventi de studii universitare, de cel putin nivel 6, cu scopul de a dobandi, consolida sau actualiza competentele deja acumulate. Competentele pot avea caracter multidisciplinar sau transdisciplinar, provenind din diverse domenii stiintifice.