b) sesizarea instantei competente in vederea anularii rezultatelor concursului, respectiv a anularii atestatului de abilitare;
c) sesizarea comisiei de etica universitara in vederea analizarii modului in care si-au indeplinit obligatiile legale angajatii institutiei de invatamant, inclusiv referenti sau conducatori de doctorat care au coordonat elaborarea de teze de doctorat dovedite a fi plagiate, personalul implicat in organizarea concursurilor din institutia de invatamant superior sau a procedurii de acordare a atestatului de abilitare;
d) suspendarea dreptului institutiei de invatamant superior de a organiza sustineri de teze de abilitare pe o perioada de la unu la 3 ani;
e) suspendarea dreptului institutiei de invatamant superior de a organiza concursuri pentru ocuparea posturilor de conferentiar si profesor universitar pe o perioada de la unu la 3 ani;
f) retragerea acreditarii domeniului din cadrul IOSUD, ceea ce implica retragerea dreptului IOSUD de a organiza concurs de admitere pentru selectarea de noi studenti-doctoranzi in domeniul respectiv;
g) retragerea autorizatiei de functionare provizorie a institutiei de invatamant superior.
(5) In cazul nerespectarii prevederilor prezentei legi, precum si a normelor de etica si deontologie universitara de catre institutia de invatamant superior, Ministerul Educatiei, dupa parcurgerea tuturor etapelor prevazute la art. 172 alin. (13) , poate lua una dintre urmatoarele masuri, gradual, in functie de gravitatea faptelor:
a) monitorizarea pe o perioada cuprinsa intre 3 luni si un an a institutiei de invatamant superior, in conformitate cu prevederile ordinului ministrului educatiei privind constituirea comisiei de monitorizare . Din comisia de monitorizare vor face parte cel putin cate un reprezentant al ARACIS si al CNEMU;
b) dizolvarea structurilor de conducere responsabile, respectiv consiliul departamentului, consiliul facultatii ori CSUD, sau eliberarea din functie a rectorului dupa consultarea senatului universitar;
c) solicita ARACIS desfasurarea unei proceduri de evaluare externa a calitatii cu privire la respectarea standardelor si indicatorilor de performanta;
d) propune Guvernului initierea unui proiect de hotarare sau lege, dupa caz, de reorganizare sau desfiintare a institutiei de invatamant superior in cauza.
CAPITOLUL XXI:Raspunderea disciplinara a personalului didactic si de cercetare, a personalului didactic si de cercetare auxiliar, precum si a personalului de conducere din invatamantul superior
Art. 175
(1) Personalul didactic si de cercetare, personalul didactic si de cercetare auxiliar, precum si cel de conducere din invatamantul superior poate fi cercetat disciplinar.
(2) Cercetarea disciplinara se poate realiza pentru incalcarea urmatoarelor obligatii:
a) obligatia de a respecta prevederile contractului de munca, respectiv de a realiza norma de munca si de a indeplini atributiile stabilite conform fisei postului;
b) obligatia de a respecta normele prevazute in regulamentele institutiei de invatamant superior, in masura in care acestea nu se incadreaza in dispozitiile art. 168;
c) alte obligatii prevazute in legislatia cu privire la relatiile de munca .
(3) Normele de conduita sunt stabilite in carta universitara, fara a aduce atingere dreptului la opinie, libertatii de exprimare si libertatii academice.
(4) Sanctiunile disciplinare care se pot aplica sunt urmatoarele:
a) avertismentul scris;
b) diminuarea cu pana la 20% a salariului de baza pe o durata de cel mult 2 ani;
c) suspendarea, pentru o perioada determinata de timp, dar nu mai mult de 5 ani, a dreptului de inscriere la un concurs pentru ocuparea unei functii didactice superioare ori a unei functii de conducere sau de exercitare a calitatii de membru in comisii de doctorat, de masterat sau de licenta;
d) destituirea din functia de conducere din invatamant;
e) desfacerea disciplinara a contractului de munca .
Art. 176
(1) In institutiile de invatamant superior, propunerea de sanctionare disciplinara se face de catre directorul de departament sau de catre conducatorul unitatii de cercetare, de proiectare sau de microproductie, de decan, de directorul general administrativ ori de rector sau de cel putin 1/3 din numarul total al membrilor departamentului, consiliului facultatii sau senatului universitar, dupa caz. Acestia actioneaza in urma unei sesizari primite sau se autosesizeaza, in cazul unei abateri constatate direct.
(2) Sanctiunea disciplinara prevazuta la art. 175 alin. (4) lit. a) se stabileste de consiliul facultatii. Sanctiunile disciplinare prevazute la art. 175 alin. (4) lit. b) si c) se stabilesc de consiliul de administratie, iar sanctiunile disciplinare prevazute la art. 175 alin. (4) lit. d) si e) se stabilesc de senatele universitare.
(3) Sanctiunile disciplinare se aplica de catre rector.
(4) In institutiile de invatamant superior, sanctiunile se comunica, in scris, personalului vizat de compartimentul de resurse umane al institutiei.
Art. 177
(1) Sanctiunea disciplinara se aplica numai dupa efectuarea cercetarii faptei sesizate, audierea celui in cauza si verificarea sustinerilor facute de acesta in aparare.
(2) Pentru cercetarea abaterilor disciplinare savarsite de personalul didactic si de cercetare se constituie comisii de analiza formate din 3-5 membri, cadre didactice sau de cercetare care au functia didactica/de cercetare cel putin egala cu a celui care a savarsit abaterea si un reprezentant al organizatiei sindicale, dupa caz.
(3) Comisiile de cercetare disciplinara sunt numite, dupa caz, de:
a) rector, cu aprobarea consiliului de administratie;
b) Ministerul Educatiei, pentru rectorul institutiei de invatamant superior, pentru directorii bibliotecilor centrale universitare si pentru rezolvarea contestatiilor privind deciziile senatelor universitare si ale conducerii bibliotecilor centrale universitare;
c) directorul general, in cazul bibliotecilor centrale universitare.
(4) Pentru cercetarea abaterilor disciplinare savarsite de personalul didactic auxiliar si personalul administrativ se constituie comisii de analiza formate din 3-5 membri si un reprezentant al organizatiei sindicale, dupa caz. Comisiile de analiza sunt numite de consiliul de administratie.
Art. 178
(1) Orice persoana poate sesiza institutia de invatamant cu privire la savarsirea unei fapte ce poate constitui abatere disciplinara. Sesizarea se face in scris si se inregistreaza la registratura institutiei de invatamant.
(2) Dreptul persoanelor sanctionate disciplinar de a se adresa instantelor judecatoresti este garantat.
Art. 179
In cazul in care cel sanctionat disciplinar nu a mai savarsit abateri disciplinare in cursul unui an de la aplicarea sanctiunii, autoritatea care a aplicat sanctiunea disciplinara poate dispune radierea sanctiunii, facandu-se mentiunea corespunzatoare in dosarul de personal al celui in cauza.
TITLUL II:Invatarea pe tot parcursul vietii
CAPITOLUL I:Dispozitii generale
Art. 180
(1) Prezentul titlu reglementeaza cadrul general si integrator al programelor de invatare pe tot parcursul vietii, organizate in institutiile de invatamant superior si pentru nivelurile de calificare 5-8.
(2) Invatarea pe tot parcursul vietii reprezinta totalitatea activitatilor de invatare realizate de fiecare persoana in orice etapa a vietii in contexte formale, nonformale si informale, avand ca rezultat o imbunatatire sau o actualizare a cunostintelor, a abilitatilor si aptitudinilor, a competentelor si a atitudinilor sau participarea in societate dintr-o perspectiva personala, civica, sociala sau legata de ocuparea fortei de munca, inclusiv prin asigurarea unor servicii de consiliere si orientare in cariera.
(3) Invatarea pe tot parcursul vietii, in sensul prezentei legi, cuprinde invatamantul superior, educatia si formarea profesionala, educatia adultilor, activitatile pentru tineret si alte tipuri de invatare din afara contextelor formale de educatie si formare .
(4) In invatamantul superior, invatarea pe tot parcursul vietii cuprinde: