din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1646 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       5141 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Persoana fizica membra a unei societati comerciale care, pe baza unui contract, convine sa contribuie cu bunuri,
Persoana fizica sau juridica proprietara a uneia sau mai multor actiuni emise de o societate comerciala pe actiuni sau in comandita pe actiuni.
Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Incalcarea dispozitiilor cu caracter administrativ sau disciplinar,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Act adoptat de organele de stat,
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Trasatura esentiala a infractiunii, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19 , C. pen., partea generala. Ea priveste latura subiectiva a infractiunii,
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Pricipiu general de drept, potrivit caruia autoritatile de stat, institutiile publice si toti cetatenii sunt obligati sa respecte legea,comportamentul lor sa fie conform prevederilor acesteia.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Infractiune constand in conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fara permis de conducere
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act adoptat de organele de stat,
Mod de sesizare a organelor de urmarire penala, prevazut in sectiunea I, cap. IV, t. I, C. proc. pen., partea speciala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Orice forma de comunicare destinata sa promoveze, direct sau indirect, produsele, serviciile, imaginea, numele ori denumirea, firma sau emblema unui comerciant ori membru al unei profesii liberale;
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Hartie de valoare care reprezinta o cota fixa din capitalul unei societati pe actiuni.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
Pierdere a unor drepturi ca urmare a unei condamnari sau a neexercitarii unui drept.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.

b) situatia in care o persoana detine sau exercita una dintre functiile de conducere de rector, de prorector, de decan, de prodecan, de director de departament sau director de filiala/extensie universitara si este numita sau aleasa in functia de ministru, secretar de stat, primar, viceprimar sau de presedinte al consiliului judetean;

c) situatia in care un ordonator de credite din cadrul unei institutii de invatamant superior detine sau exercita, in paralel, o alta functie in calitate de ordonator de credite al unei institutii publice centrale sau locale;

d) situatia in care o persoana detine in cumul calitatea de membru in consiliul de administratie al institutiei de invatamant superior de stat si calitatea de asociat sau actionar la o societate comerciala infiintata de institutia de invatamant superior de stat in conditiile art. 16 alin. (1) .

(6) Persoanele aflate in situatia de incompatibilitate prevazuta la alin. (5) au la dispozitie 15 zile pentru eliminarea situatiei de incompatibilitate, inclusiv prin suspendarea din una dintre functii.

SECTIUNEA 3:Sanctiuni pentru incalcarea normelor de etica si deontologie universitara

Art. 171

(1) Incalcarile art. 168 se verifica de comisiile de etica universitara.

(2) Orice persoana poate sesiza comisia de etica universitara din institutia de invatamant superior cu privire la savarsirea unei fapte ce poate constitui abatere de la etica si deontologia universitara. Sesizarea se face in scris sau online si se inregistreaza la registratura institutiei de invatamant.

(3) Toate sesizarile primite de comisia de etica universitara, de la nivelul institutiei de invatamant superior, sunt inregistrate, indiferent daca acestea sunt admisibile sau inadmisibile. Numarul de inregistrare va fi transmis catre petenti, la adresa de contact mentionata.

(4) Orice sesizare primita de comisia de etica universitara va fi supusa unui control al admisibilitatii, in conformitate cu prevederile Codului de etica si deontologie universitara. Toate sesizarile cuprind in mod obligatoriu o motivare argumentata privind nerespectarea normelor de etica si deontologie profesionala, cu exemple concrete si cu indicarea considerentelor justificative si a surselor de documentare. Alte conditii de admisibilitate sunt stabilite prin Codul de etica si deontologie profesionala. In cazul in care sesizarea nu indeplineste criteriile de admisibilitate, comisia de etica adopta o hotarare de respingere ca inadmisibila a sesizarii.

(5) Comisia de etica universitara, de la nivelul institutiei de invatamant superior, pastreaza confidentiala identitatea autorului sesizarii.

(6) In cadrul procedurii de cercetare prevazute la alin. (2) , persoana cercetata va fi convocata in scris de catre presedintele comisiei de etica universitara, precizandu-se obiectul, locul, data si ora intrevederii. Neprezentarea persoanei cercetate la convocarea facuta, fara un motiv obiectiv, comunicat in scris, da dreptul comisiei de etica universitara sa continue cercetarea in vederea solutionarii sesizarii.

(7) Membrii comisiei de etica universitara au obligatia sa analizeze cu obiectivitate, in mod impartial, faptele sesizate. Este interzisa exprimarea in spatiul universitar sau in afara lui a oricarei opinii anterior rezolutiei finale de stabilire a existentei abaterii, cu privire la vinovatia persoanei cercetate.

(8) Comisiile de etica universitara analizeaza sesizarile cu privire la plagiat, tinand cont de conditiile de legalitate in vigoare la momentul redactarii tezei de doctorat care a stat la baza emiterii si acordarii titlului de doctor, respectiv a diplomei de doctor, fara a putea reevalua fondul stiintific al tezei de doctorat.

(9) Procedura de verificare se finalizeaza cu adoptarea unei hotarari de admitere sau respingere care vizeaza fondul sesizarii, motivata in fapt si in drept .

(10) Hotararea comisiei de etica universitara reprezinta un act administrativ si trebuie sa cuprinda explicit in textul acesteia faptele care au condus la sanctionarea persoanei vizate, temeiul legal, respectiv considerentele pentru care comisia de etica universitara a inlaturat argumentele formulate de autorul sesizarii.

Art. 172

(1) In baza hotararilor comisiilor de etica universitara, institutiile de invatamant superior aplica sanctiuni personalului didactic, didactic auxiliar si de cercetare, inclusiv cu functie de conducere .

(2) Sanctiunile sunt puse in aplicare prin decizia rectorului.

(3) Tipurile de sanctiuni prevazute pentru incalcarea normelor de etica si deontologie universitara sunt:

a) avertismentul scris;

b) retragerea si/sau corectarea tuturor lucrarilor publicate prin incalcarea normelor de etica si deontologie universitara;

c) destituirea din functia de conducere;

d) interzicerea, pentru o perioada determinata, a accesului la finantare din fonduri publice competitive;

e) suspendarea, pe o perioada determinata de timp intre un an si 5 ani, a dreptului de inscriere la un concurs pentru ocuparea unei functii superioare ori a unei functii de conducere sau ca membru in comisii de concurs;

f) destituirea din functia didactica sau de cercetare.

(4) Comisiile de etica universitara, de la nivelul institutiilor de invatamant superior, cerceteaza existenta abaterilor de la normele de etica si deontologie universitara si se pronunta in termen de 45 de zile calendaristice de la primirea sesizarii, prin hotarare motivata in baza unui raport, care se comunica persoanei cercetate si persoanei care a formulat sesizarea . Deciziile comisiilor de etica se publica pe site-ul institutiei in cadrul careia functioneaza comisia de etica.

(5) In termen de 30 de zile de la comunicare, hotararea de admitere sau de respingere prevazuta la art. 171 alin. (9) poate fi contestata la CNATDCU, CNEMU sau Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii, dupa caz. CNATDCU sau CNEMU, dupa caz, se pronunta prin decizie motivata in termen de 45 de zile calendaristice, care se comunica institutiei de invatamant superior, comisiei de etica universitara. Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii se pronunta in conformitate cu prevederile Legii nr. 206/2004 privind buna conduita in cercetarea stiintifica, dezvoltarea tehnologica si inovare, cu modificarile si completarile ulterioare.

(6) In situatia in care decizia CNATDCU sau CNEMU, dupa caz, este diferita de cea a comisiilor de etica de la nivelul institutiilor de invatamant superior, aceasta va fi pusa in aplicare de institutia de invatamant superior in termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare . Nepunerea in aplicare a deciziilor CNATDCU sau CNEMU, dupa caz, reprezinta o incalcare a raspunderii publice, sanctionata conform art. 174 alin. (5) . Decizia finala se comunica persoanei cercetate si persoanei care a formulat sesizarea de catre CNATDCU sau CNEMU, dupa caz, in termen de 10 zile calendaristice de la emiterea deciziei. Dreptul de a se adresa instantei judecatoresti este garantat.

(7) In situatia in care hotararea comisiei de etica universitara nu este contestata in termenul prevazut la alin. (5) , aceasta devine obligatoriu de indeplinit pentru persoana cercetata si pentru institutia de invatamant superior. In termen de 30 de zile de la ramanerea definitiva si obligatorie a hotararii comisiei de etica universitara, aceasta este pusa in aplicare la nivelul institutiei de invatamant superior, cu avizul prevazut la art. 164. Acest lucru se comunica partilor implicate.

(8) In situatia in care comisia de etica universitara constata existenta plagiatului in cadrul unei teze de doctorat si hotararea nu a fost contestata in termenul prevazut la alin. (5) sau in situatia in care CNATDCU constata existenta plagiatului in cadrul unei teze de doctorat ori nu a fost formulata o actiune conform alin. (6) in termen de 10 zile de la data comunicarii deciziei CNATDCU, aceasta este comunicata rectorului care, in termen de maximum 30 de zile, are obligatia de a formula actiune in contencios administrativ, in vederea anularii diplomei de doctor, pentru diplomele acordate de institutia de invatamant superior, daca diploma de doctor a intrat in circuitul civil si a nascut drepturi subiective garantate de lege. In situatia in care rectorul nu initiaza actiunea de anulare a diplomei de doctor, Ministerul Educatiei formuleaza propria actiune in contencios administrativ, in vederea anularii diplomei de doctor si sesizeaza CNEMU.

(9) In situatia in care comisia de etica universitara constata existenta plagiatului in cadrul unei teze de doctorat si hotararea nu a fost contestata in termenul prevazut la alin. (5) sau in situatia in care CNATDCU constata existenta plagiatului in cadrul unei teze de doctorat ori nu a fost formulata o actiune conform alin. (6) in termen de 10 zile de la data comunicarii deciziei CNATDCU, aceasta este comunicata ministrului educatiei, daca titlul de doctor a fost confirmat prin ordin al ministrului. Ministerul Educatiei, in termen de maximum 30 de zile, formuleaza actiune in contencios administrativ, in vederea anularii ordinului ministrului de confirmare a titlului de doctor, daca ordinul a intrat in circuitul civil si a nascut drepturi subiective garantate de lege.

(10) In situatia in care comisia de etica universitara constata existenta plagiatului in cadrul unei teze de doctorat si hotararea nu a fost contestata in termenul prevazut la alin. (5) sau in situatia in care CNATDCU constata existenta plagiatului in cadrul unei teze de doctorat ori nu a fost formulata o actiune conform alin. (6) in termen de 10 zile de la data comunicarii deciziei CNATDCU, aceasta este comunicata rectorului, care, in termen de maximum 30 de zile, dispune revocarea diplomei de doctor, pentru diplomele acordate de institutia de invatamant superior, daca diploma de doctor nu a intrat in circuitul civil si nu a nascut drepturi subiective garantate de lege.

(11) In situatia in care comisia de etica universitara constata existenta plagiatului in cadrul unei teze de doctorat si hotararea nu a fost contestata in termenul prevazut la alin. (5) sau in situatia in care CNATDCU constata existenta plagiatului in cadrul unei teze de doctorat ori nu a fost formulata o actiune conform alin. (6) , aceasta este comunicata ministrului educatiei, daca titlul de doctor a fost confirmat prin ordin al ministrului. Ministrul educatiei, in termen de maximum 30 de zile, dispune revocarea ordinului ministrului de confirmare a titlului de doctor, daca nu a intrat in circuitul civil si nu a nascut drepturi subiective garantate de lege.

(12) In cazul revocarii sau anularii diplomei de doctor, in termen de 30 de zile, institutia de invatamant superior face modificarile in platforma RUNIDAS si in platforma de administrare a tezelor de doctorat gestionata de UEFISCDI.

(13) In cazul in care CNEMU constata nerespectarea de catre institutia de invatamant superior a obligatiilor prevazute de prezenta lege, Ministerul Educatiei sesizeaza senatul universitar in termen de 30 de zile de la data constatarii. Daca in termen de 3 luni de la data sesizarii senatului universitar institutia de invatamant superior nu a pus in aplicare decizia CNEMU, Ministerul Educatiei poate aplica, in functie de gravitatea faptei, in baza unui raport al corpului de control al ministrului educatiei, una dintre masurile prevazute la art. 174 alin. (5) .

(14) Ministerul Educatiei sau orice persoana fizica sau juridica poate sesiza CNEMU in legatura cu nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 12. In urma primirii unei astfel de sesizari, CNEMU are obligatia de a investiga aspectele sesizate si de a raspunde sesizarii in termen de maximum 3 luni.

(15) Respectarea de catre institutiile de invatamant superior a obligatiilor prevazute la art. 12 si a altor obligatii legale aferente raspunderii publice, precum si respectarea de catre acestea, respectiv CNEMU a obligatiilor prevazute la art. 171-173 constituie un interes legitim public pentru orice persoana fizica sau juridica romana. Nerespectarea acestor obligatii poate fi atacata in contencios administrativ de catre orice persoana fizica sau juridica romana, potrivit legii.

Art. 173

Procedurile de verificare si analiza, precum si toate sesizarile si actiunile formulate conform prezentei sectiuni sunt supuse termenelor limitative, de decadere sau de prescriptie prevazute de prezenta lege si de legislatia aplicabila in materie.

Art. 174

(1) In baza hotararilor comisiilor de etica universitare, institutiile de invatamant superior aplica sanctiuni studentilor, studentilor-doctoranzi, cercetatorilor postdoctoranzi sau altor categorii de cursanti.

(2) Sanctiunile sunt puse in aplicare prin decizia rectorului.

(3) Tipurile de sanctiuni prevazute pentru incalcarea normelor de etica si deontologie universitara sunt:

a) avertismentul scris;

b) anularea rezultatelor evaluarilor;

c) exmatricularea;

d) alte sanctiuni prevazute de Codul de etica si deontologie universitara al institutiei de invatamant superior.

(4) In cazul nerespectarii de catre institutia de invatamant a standardelor minimale nationale stabilite potrivit art. 156 alin. (1) lit. a) , a procedurilor administrative prevazute la art. 69 si 71 sau a normelor de etica si deontologie universitara in obtinerea documentelor si titlurilor universitare, Ministerul Educatiei, pe baza unui raport intocmit de CNATDCU, poate lua una sau mai multe dintre urmatoarele masuri:

a) atentionarea publica a institutiei de invatamant superior cu privire la aspectele constatate;





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.