din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2182 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       5147 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Se organizeaza in subordinea consiliilor judetene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, si au activitati decizionale in materia incadrarii persoanelor in grad de handicap.
( lat. expertus, de la experior "incerc, dovedesc"). Mijloc de proba, prevazut in sectiunea X, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala si in diferite legi speciale, consta in rezolvarea unor probleme de stricta specialitate de catre persoane care poseda cunostinte profunde intr-un domneiu dat.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Act prevazut de lege, prin care un organ de stat este informat si abilitat sa desfasoare o anumita activitate
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Zile in care se cuprinde intreg intervalul de timp dintre momentul inceperii si implinirii termenului, inclusiv prima si ultima zi a termenului.
Competenta profesionala reprezinta capacitatea de a realiza activitatile cerute la locul de munca la nivelul calitativ specificat in standardul ocupational.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Confirmare intr-o anumita functie
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,

(5) Componenta comisiilor nationale prevazute la alin. (2) va asigura reprezentarea institutiilor de invatamant superior si a tuturor domeniilor de studii fundamentale si ramurilor de stiinta: matematica si stiinte ale naturii; stiinte ingineresti; stiinte biologice si biomedicale; stiinte sociale; stiinte umaniste si arte; stiinta sportului si a educatiei fizice. Misiunea membrilor comisiilor consultative nationale este aceea de a sprijini Ministerul Educatiei in exercitarea atributiilor in interesul intregului sistem de invatamant superior.

(6) Infiintarea, structura, modul de alegere a membrilor si componenta comisiilor prevazute la alin. (2) , precum si regulamentele de organizare si functionare ale acestora se reglementeaza prin ordin al ministrului educatiei.

(7) Comisiile prevazute la alin. (2) beneficiaza de un secretariat tehnic care se constituie si functioneaza prin ordin al ministrului educatiei. In cazul CNATDCU si CNEMU, in secretariatul tehnic este inclus si un consilier juridic, cu atributii specifice exclusiv in acest sens. Bugetele acestor comisii, inclusiv ale registrelor de experti, sunt gestionate prin UEFISCDI si se constituie pe baza contractuala intre Ministerul Educatiei si UEFISCDI sau din alte surse legal constituite, gestionate de UEFISCDI.

(8) Membrii comisiilor nationale prevazute la alin. (2) au un mandat de 4 ani.

(9) Activitatea comisiilor nationale prevazute la alin. (2) este coordonata de directia generala care gestioneaza invatamantul superior din cadrul Ministerului Educatiei.

(10) Comisiile nationale constituie registre de experti care au rolul de a oferi puncte de vedere tehnice, in cazurile generate de conflictele de interese ale unora dintre membrii respectivelor comisii . De asemenea, registrele de experti ofera expertiza specifica in cazul in care a fost identificata aceasta nevoie in cadrul comisiilor nationale.

Art. 155

CNFIS are urmatoarele atributii principale:

a) propune metodologia de finantare a institutiilor de invatamant superior si stabileste anual costul mediu per student echivalent pe cicluri si domenii de studii, inclusiv pentru invatamantul superior dual;

b) verifica periodic realizarea proiectelor de dezvoltare institutionala si eficienta gestionarii fondurilor publice de catre institutiile de invatamant superior;

c) propune Ministerului Educatiei masuri pentru finantarea complementara a institutiilor de invatamant superior, pe baza de proiecte institutionale;

d) prezinta anual Ministerului Educatiei un raport privind starea finantarii invatamantului superior si masurile de optimizare ce se impun. Acest raport este public;

e) indeplineste orice alte atributii pentru sprijinirea activitatii Ministerului Educatiei in domeniul sau de competenta .

Art. 156

(1) CNATDCU are urmatoarele atributii principale:

a) propune standardele minimale nationale necesare si obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferentiar si profesor din invatamantul superior, a atestatului de abilitare, precum si a diplomei de doctor. Aceste standarde se aproba prin ordin al ministrului educatiei, la propunerea CNATDCU;

b) analizeaza procedura administrativa desfasurata la nivelul institutiei de invatamant superior privind acordarea atestatului de abilitare;

c) analizeaza procedura administrativa desfasurata la nivelul institutiei de invatamant superior privind acordarea diplomei de doctor;

d) verifica, pe baza unei sesizari sau a unui plan de verificare, respectarea standardelor minimale si a procedurii administrative in cazul concursurilor pentru ocuparea posturilor de conferentiar si profesor din invatamantul superior, precum si a gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare din institutiile de invatamant superior si a acordarii atestatului de abilitare, finalizate cu cel mult 3 ani inainte de sesizare sau de decizia de efectuare a verificarii;

e) se pronunta asupra contestatiilor formulate impotriva hotararilor comisiilor de etica universitara din cadrul institutiilor de invatamant superior, pentru solutionarea sesizarilor privind abaterile de la normele de etica si deontologie universitara in obtinerea documentelor si titlurilor universitare;

f) propune ministrului educatiei aplicarea uneia sau mai multora dintre masurile prevazute la art. 174;

g) prezinta anual Ministerului Educatiei si face public un raport privind activitatile desfasurate si propunerile de masuri de imbunatatire;

h) alte atributii stabilite prin lege sau prin regulamentul de organizare si functionare.

(2) Standardele minimale nationale necesare si obligatorii pentru conferirea gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare, inclusiv a celor din institutiile de invatamant superior, sunt elaborate de catre Colegiul Consultativ pentru Cercetare-Dezvoltare si Inovare al Ministerului Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii si aprobate prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului cercetarii, inovarii si digitalizarii.

Art. 157

(1) Selectia membrilor se realizeaza in baza recomandarilor unui comitet de selectie pentru fiecare comisie de specialitate a CNATDCU, constituit prin ordin al ministrului educatiei din cate 3-5 persoane, inclusiv cu afilieri institutionale in afara Romaniei, la propunerea unor organizatii si/sau organisme reprezentative pentru invatamantul superior si cercetarea stiintifica din Romania.

(2) Institutiile de invatamant superior si Academia Romana pot face propuneri de membri in CNATDCU. Pentru a fi luate in considerare, propunerile trebuie asumate prin completarea unor aplicatii individuale de catre persoanele vizate.

(3) Comitetele de selectie, a caror componenta va fi facuta publica, analizeaza aplicatiile pentru calitatea de membru, incarcate pe platforma brainmap.ro, administrata de UEFISCDI, si inainteaza Ministerului Educatiei lista cuprinzand propunerile pentru componenta structurilor CNATDCU.

(4) Propunerile comitetelor de selectie sunt supuse consultarii publice timp de 30 de zile .

(5) Dupa finalizarea termenului de consultare publica, din listele de propuneri intocmite de catre comitetele de selectie, se numesc membrii consiliului general si ai comisiilor de specialitate ale CNATDCU, prin ordin al ministrului educatiei.

(6) Nu pot face parte din CNATDCU demnitari si membri ai structurilor de conducere ale partidelor politice, la toate nivelurile.

(7) Prin ordin al ministrului educatiei, componenta comisiilor de specialitate si a consiliului CNATDCU poate fi modificata in cazul aparitiei situatiilor de incompatibilitate, al unor demisii sau al absentei pe o perioada mai mare de 6 luni, acordandu-se prioritate nominalizarilor din lista de propuneri din etapa de selectie.

Art. 158

(1) CNEMU se constituie prin ordin al ministrului educatiei, membrii fiind selectati pe baza unor criterii de competenta .

(2) Ministerul Educatiei selecteaza membrii CNEMU in baza propunerilor primite de la:

a) Consiliul National al Rectorilor - 2 reprezentanti;

b) Ministerul Educatiei - 3 reprezentanti;

c) Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior - un reprezentant;

d) Comisia Nationala pentru Finantarea Invatamantului Superior - un reprezentant;

e) Comisia Nationala de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare - un reprezentant;

f) federatiile nationale ale studentilor - un reprezentant.

(3) Nu pot face parte din CNEMU persoane care au incalcat normele de etica si deontologie universitara, persoane care detin functii de conducere in institutii de invatamant superior, persoane care fac parte din comisii de etica universitara si membrii sau angajatii altor organizatii, institutii sau comisii prevazute la alin. (2) decat cele care au facut nominalizarea pentru functia de membru CNEMU.

(4) CNEMU se pronunta asupra litigiilor privind nerespectarea eticii managementului universitar si asupra litigiilor referitoare la incalcarea raspunderii publice.

(5) CNEMU are urmatoarele atributii principale:

a) monitorizeaza punerea in aplicare a politicilor de etica si deontologie universitara la nivelul managementului universitar;

b) realizeaza auditarea comisiilor de etica universitara din institutiile de invatamant superior si prezinta un raport anual privind etica managementului universitar si deontologia universitara la nivelul functiilor de conducere din sistemul de invatamant superior. Acest raport se face public;

c) constata incalcarea de catre o institutie de invatamant superior sau de catre rectorul acesteia a obligatiilor prevazute de prezenta lege si propune ministrului educatiei aplicarea uneia sau mai multora dintre masurile prevazute la art. 174 alin. (5) ;

d) propune Ministerului Educatiei Codul-cadru de etica si deontologie universitara, in vederea initierii de catre Ministerul Educatiei a hotararii Guvernului privind aprobarea acestuia. Codul-cadru de etica si deontologie universitara va contine inclusiv setul de standarde de referinta de etica si deontologie universitara in managementul universitar, care stau, alaturi de normele de aplicare prevazute la lit. e) , la baza analizei si constatarilor realizate de CNEMU cu privire la nerespectarea eticii managementului universitar;

e) propune Ministerului Educatiei norme de aplicare pentru Codul-cadru de etica si deontologie universitara;

f) la sesizarea ministrului educatiei sau a senatului universitar, verifica incalcarea dispozitiilor prevazute la art. 12 si, in situatia in care persoana in cauza se face vinovata, poate propune revocarea din functia de rector, cu consultarea senatului universitar. In termen de maximum 5 zile lucratoare de la data eliberarii din functie a rectorului, prin ordin al ministrului educatiei, senatul universitar are obligatia sa desemneze un prorector, in calitate de rector interimar, care reprezinta institutia de invatamant superior si care devine ordonator de credite pana la confirmarea unui nou rector de catre ministrul educatiei. In termen de 3 luni de la eliberarea din functia de rector, senatul universitar finalizeaza procedurile de desemnare a unui nou rector, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, si trimite spre confirmare ministrului educatiei dosarul privind confirmarea noului rector;





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.