(28) Rectorii institutiilor de invatamant superior de stat, prin contractul institutional si prin contractul complementar incheiate cu Ministerul Educatiei, sunt direct responsabili de alocarea resurselor institutiei.
(29) Institutiile de invatamant superior de stat pot aloca fonduri pentru cluburile sportive universitare, activitatile asociatiilor studentesti, pentru institutele nationale de cercetare-dezvoltare, pentru institutele de cercetare-dezvoltare, pentru statiunile didactice si de cercetare-dezvoltare, pentru spitalele, unitatile medicale ambulatorii, inclusiv stomatologice, cabinetele de specialitate, inclusiv stomatologice, si farmaciile universitare, precum si pentru alte entitati aflate in coordonare sau subordonare si pot pune la dispozitia acestora baza materiala a institutiei de invatamant superior, in mod gratuit.
(30) Cluburile sportive universitare, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, institutele de cercetare-dezvoltare, statiunile didactice si de cercetare-dezvoltare, spitalele, unitatile medicale ambulatorii, inclusiv stomatologice, si farmaciile universitare, precum si alte entitati aflate in coordonarea sau subordonarea institutiilor de invatamant superior pot aloca fonduri si pot pune baza materiala proprie la dispozitia institutiilor de invatamant, in mod gratuit.
(31) Institutiile de invatamant superior de stat pot prelua in subordinea lor, pe baza hotararii senatului universitar, cluburi sportive, caz in care cluburile sportive devin ordonatori tertiari de credite.
(32) Institutiile de invatamant superior de stat, pe baza hotararii senatului universitar, pot infiinta sau prelua institute nationale de cercetare-dezvoltare, institute de cercetare-dezvoltare, statiuni didactice si statiuni de cercetare, dezvoltare, spitale, unitati medicale ambulatorii, inclusiv stomatologice, si farmacii universitare, precum si alte entitati, dupa cum urmeaza:
a) in cadrul acestora, ca structuri fara personalitate juridica;
b) in subordinea sau coordonarea acestora, caz in care institutiile de invatamant superior de stat devin ordonatori secundari de credite, iar structurile preluate devin ordonatori tertiari de credite.
(33) Datele care au stat la baza determinarii finantarii din bugetul de stat a institutiilor de invatamant superior de stat sunt informatii publice, care se publica de CNFIS.
(34) In vederea evaluarii impactului programelor nationale si al politicilor publice, Ministerul Educatiei sustine elaborarea de studii privind impactul acestora din 3 in 3 ani, in vederea adaptarii politicilor si finantarii. Studiile pot fi elaborate, dupa caz, de UEFISCDI, ARACIS, ANC, sau de experti externi care colaboreaza cu aceste institutii. Studiile de impact nu pot fi elaborate de institutiile care au implementat politicile/programele analizate.
(35) Participarea la olimpiade si concursuri internationale, la conferinte, workshopuri, congrese si expozitii, scoli de vara, tabere, precum si deplasarile efectuate in cadrul proiectelor finantate din fonduri externe nerambursabile, ale salariatilor si studentilor din institutiile de invatamant superior, sunt exceptate de la prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/2012 privind unele masuri de reducere a cheltuielilor publice si intarirea disciplinei financiare si de modificare si completare a unor acte normative, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 16/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 150
(1) Ministerul Educatiei poate acorda, anual, burse si stagii de specializare romanilor de pretutindeni care doresc sa studieze in cadrul institutiilor de invatamant superior de stat din Romania, pe baza metodologiilor aprobate, prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului afacerilor externe, in urma consultarii cu Departamentul pentru Romanii de Pretutindeni.
(2) Pentru sprijinirea romanilor de pretutindeni, Ministerul Educatiei poate finanta burse pentru stagii de formare profesionala a cadrelor didactice care predau limba romana sau in limba romana in unitati de invatamant sau institutii de invatamant superior din strainatate. Modalitatea de acordare, durata acestora, precum si criteriile de selectie a cadrelor didactice beneficiare se aproba prin ordin comun al ministrului educatiei si al ministrului afacerilor externe, in urma consultarii cu Departamentul pentru Romanii de Pretutindeni.
(3) Ministerul Educatiei poate acorda, anual, burse si stagii de specializare pentru cetatenii straini care doresc sa studieze in cadrul institutiilor de invatamant superior de stat din Romania, astfel:
a) in baza unor acorduri si documente de colaborare bilaterale;
b) in baza ofertei unilaterale a Ministerului Educatiei;
c) la propunerea altor ministere, institutii si organizatii;
d) la propunerea institutiilor de invatamant superior.
(4) Numarul burselor prevazute la alin. (1) -(3) se aproba, anual, prin hotarare a Guvernului privind cifrele de scolarizare.
(5) Conditiile de scolarizare a romanilor de pretutindeni si a cetatenilor straini se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei.
(6) Cuantumul bursei pentru studentii romani de pretutindeni oferite in baza ofertei unilaterale a statului roman este cel putin egal cu cuantumul minim al bursei sociale. Conditiile de finantare a beneficiarilor de burse si stagii de specializare se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(7) Institutiile de invatamant superior pot acorda granturi de studii si burse romanilor de pretutindeni si cetatenilor straini, in conformitate cu metodologiile proprii.
Art. 151
(1) Programele de studii de masterat si doctorat in stiinte si tehnologii avansate, cele care se desfasoara in limbi de circulatie internationala, precum si programele de studii comune cu diploma dubla sau multipla, inclusiv doctoratele in cotutela, cu institutii de invatamant superior de prestigiu din strainatate beneficiaza de finantare suplimentara, acordata conform propunerilor CNFIS.
(2) Fondurile ramase la finalul anului din executia bugetului prevazut in contractul institutional si complementar, precum si fondurile aferente cercetarii stiintifice universitare si veniturile proprii raman la dispozitia institutiilor de invatamant superior si se cuprind in bugetul de venituri si cheltuieli al institutiei, fara varsaminte la bugetul de stat si fara afectarea alocatiilor de la bugetul de stat pentru anul urmator.
Art. 152
(1) Institutiile de invatamant superior de stat sau particulare si confesionale particulare au patrimoniu propriu, pe care il gestioneaza in conditiile legii.
(2) Drepturile pe care le au institutiile de invatamant superior asupra bunurilor din patrimoniul propriu pot fi drepturi reale, dupa caz, drept de proprietate sau dezmembraminte ale acestuia, uz, uzufruct, servitute si superficie, potrivit prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, drept de folosinta dobandit prin inchiriere, concesiune, comodat si altele asemenea ori drept de administrare, in conditiile legii.
(3) In patrimoniul institutiilor de invatamant superior pot exista si drepturi de creanta, izvorate din contracte, conventii sau hotarari judecatoresti.
(4) Institutiile de invatamant superior de stat pot avea in patrimoniu bunuri mobile si imobile din domeniul public sau din domeniul privat al statului.
(5) Drepturile subiective ale institutiilor de invatamant superior asupra bunurilor din domeniul public al statului pot fi drepturi de administrare, de folosinta, de concesiune ori de inchiriere, in conditiile legii.
(6) Bunurile din domeniul public al statului pot fi trecute in domeniul privat al statului si transmise in proprietatea institutiilor de invatamant superior de stat, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Institutiile de invatamant superior, in calitate de titulare ale drepturilor de proprietate asupra bunurilor imobile dobandite, in conditiile legii, isi exercita aceste drepturi conform dispozitiilor dreptului comun, in conditiile prevazute de carta universitara.
(8) Dreptul de proprietate asupra bunurilor imobile, precum si alte drepturi reale ale institutiilor de invatamant superior de stat sunt supuse procedurii publicitatii imobiliare prevazute de legislatia speciala in materie.
(9) In cazul desfiintarii unei institutii de invatamant superior de stat, bunurile aflate in proprietate, ramase in urma lichidarii, trec in proprietatea privata a statului.
(10) Institutiile de invatamant superior particulare sunt titulare ale dreptului de proprietate ori ale altor drepturi reale pe care le exercita asupra patrimoniului, in conditiile legii.
(11) Inscrierea dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile apartinand institutiilor si unitatilor de invatamant si cercetare stiintifica din sistemul invatamantului de stat se face in cartea funciara, cu scutire de la plata taxelor prevazute de lege.
Art. 153
Bunurile mobile si imobile din proprietatea privata a statului, prevazute la art. 152 alin. (4) , disponibile temporar, pot fi inchiriate pe baza de contract, cu renegocierea anuala a contractului, numai in conformitate cu metodologia aprobata prin ordin al ministrului educatiei. Inchirierea se face cu prioritate pentru activitati de invatamant.
CAPITOLUL XIX:Comisiile consultative ale Ministerului Educatiei
Art. 154
(1) Pentru exercitarea atributiilor sale, Ministerul Educatiei constituie comisii consultative si registre corespondente de experti, prin ordin al ministrului educatiei. Acestea contribuie la profesionalizarea si eficientizarea activitatii Ministerului Educatiei.
(2) Comisiile nationale de la nivelul Ministerului Educatiei sunt:
a) Comisia Nationala pentru Finantarea Invatamantului Superior, denumita in continuare CNFIS;
b) Comisia Nationala de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare, denumita in continuare CNATDCU, sprijinita in activitatea sa de un registru de experti, constituit prin ordin al ministrului educatiei;
c) Comisia Nationala de Etica a Managementului Universitar, denumita in continuare CNEMU, sprijinita in activitatea sa de un registru de experti, constituit prin ordin al ministrului educatiei;
d) Comisia Nationala de Statistica si Prognoza a Invatamantului Superior, denumita in continuare CNSPIS;
e) Comisia Nationala a Bibliotecilor Universitare, denumita in continuare CNBU.
(3) Membrii comisiilor consultative nationale prevazute la alin. (2) sunt numiti prin ordin al ministrului educatiei si sunt cadre didactice, avand cel putin functia didactica de conferentiar ori echivalenta obtinuta in strainatate, sau membri ai Academiei Romane si ai unor institutii de cultura. Comisiile nationale prevazute la alin. (2) pot avea in componenta lor si cate un membru al federatiei sindicale reprezentative din invatamantul superior de stat cu cei mai multi membri . CNATDCU si CNEMU au in componenta si cate un reprezentant al studentilor, cu drept de vot. In CNFIS, CNSPIS si CNBU reprezentantul studentilor are statut de observator. Reprezentantii studentilor sunt nominalizati de federatiile nationale studentesti. Criteriile de selectie si numire a membrilor comisiilor nationale prevazute la alin. (2) vizeaza competenta, disponibilitatea asumata de a activa in comisii si absenta sanctiunilor privind incalcarea normelor de etica si deontologie universitara.
(4) Desemnarea membrilor cadre didactice in comisiile consultative nationale prevazute la alin. (2) se face in urma consultarii CNR.