din anul 2007, atuul tau de DREPT!
926 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       4909 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Puterile publice existente in stat.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Aceasta sintagma se refera la finantarea unei activitati de doua ori, din doua surse diferite.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Plata efectuata din eroare de catre o persoana pentru o datorie inexistenta sau de care nu era tinuta sa raspunda, avand ca urmare obligatia beneficiarului de a restitui cee ce a primit in mod necuvenit.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Indicator rezultat din analiza raportului unor aspecte diferite din activitatea unei societati, cum ar fi coeficientul de randament, coeficientul de rotatie, de solvabilitate, rentabilitate, lichiditate etc.

(6) Institutiile de invatamant superior de stat pot utiliza sumele din finantarea de baza, intr-un procent de maximum 10% din valoarea acesteia, pentru cheltuieli de investitii, in beneficiul procesului educational, de cercetare, inovare si antreprenoriat, in conformitate cu o metodologie adoptata prin ordin al ministrului educatiei.

(7) Finantarea de baza si finantarea complementara sunt utilizate pentru activitati desfasurate in cadrul tuturor componentelor organizatorice prevazute la art. 20 alin. (1) .

(8) Finantarea complementara se aloca de catre Ministerul Educatiei si este compusa din:

a) subventii pentru cazare si masa;

b) fonduri alocate pe baza de prioritati si norme specifice pentru dotari si alte cheltuieli de investitii si reparatii capitale;

c) fonduri alocate pentru cercetarea stiintifica din institutiile de invatamant superior, inclusiv pentru investitii specifice, pentru institutele de cercetare-dezvoltare si pentru statiunile de cercetare-dezvoltare care functioneaza in structura sau in coordonarea/subordinea institutiilor de invatamant superior;

d) fonduri alocate pentru cluburile sportive universitare;

e) fonduri alocate pentru gradini botanice;

f) fonduri alocate pentru unitatile de invatamant preuniversitar din structura si in subordinea institutiilor de invatamant superior;

g) fonduri alocate pentru unitatile de invatamant preuniversitar - scoli din spital, potrivit legii;

h) fonduri alocate pentru unitatile medicale, inclusiv stomatologice si farmacii universitare din structura si/sau in subordinea institutiilor de invatamant superior.

(9) Fondurile alocate institutiilor pentru finantarea cercetarii stiintifice sunt considerate venituri proprii ale acestora si sunt utilizate conform autonomiei universitare in vederea realizarii obiectivelor cercetarii stiintifice, inclusiv pentru cheltuieli de investitii, in conformitate cu bugetul aprobat.

(10) Finantarea cercetarii stiintifice din institutiile de invatamant superior de stat se compune din:

a) finantarea complementara alocata de Ministerul Educatiei;

b) fonduri obtinute pe baza de competitii organizate de autoritatile publice ale statului;

c) fonduri obtinute din competitiile sau contractele nationale sau internationale;

d) fonduri obtinute din contracte cu mediul privat.

(11) Finantarea suplimentara se acorda din fonduri publice de Ministerul Educatiei pentru a stimula excelenta institutiilor si a programelor de studii din cadrul institutiilor de invatamant superior de stat . Finantarea suplimentara reprezinta minimum 33% din suma alocata la nivel national institutiilor de invatamant superior de stat ca finantare de baza, pe baza criteriilor si a standardelor de calitate stabilite de Comisia Nationala a Finantarii Invatamantului Superior si aprobate de Ministerul Educatiei prin metodologia de finantare .

(12) Fondul de dezvoltare institutionala se aloca institutiilor de invatamant superior de stat conform unor criterii competitive, bazate pe standarde elaborate de Comisia Nationala a Finantarii Invatamantului Superior. Metodologia de alocare si utilizare a fondului pentru dezvoltare institutionala se elaboreaza de catre Ministerul Educatiei si se aproba prin ordin al ministrului educatiei.

(13) Ministerul Educatiei negociaza si semneaza contractele de finantare prevazute la alin. (18) pe baza planurilor strategice multianuale de dezvoltare institutionala.

(14) Planurile strategice multianuale de dezvoltare institutionala sunt elaborate cu consultarea Ministerului Educatiei si asumate de institutiile de invatamant superior de stat acreditate. Planurile strategice multianuale sunt documente publice.

(15) In baza planului strategic multianual prevazut la alin. (13) , institutia de invatamant superior elaboreaza planurile operationale anuale. Planul strategic multianual se elaboreaza tinand cont de:

a) prioritatile statului in domeniul invatamantului superior, al cercetarii, dezvoltarii si inovarii, al educatiei si formarii profesionale si al ocuparii fortei de munca, prevazute de legislatia specifica si documentele de politici publice;

b) domeniile prioritare de dezvoltare a Romaniei;

c) strategiile si documentele adoptate la nivelul Uniunii Europene care vizeaza invatamantul superior;

d) componenta internationala prevazuta la art. 117-120;

e) nevoia de investitii pentru dezvoltarea infrastructurii institutiilor de invatamant superior;

f) nevoile inregistrate pe piata muncii si cererea pentru pregatirea profesionala manifestata de catre absolventii de liceu si de catre angajatori.

(16) Pentru institutiile de invatamant superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala care functioneaza in coordonarea Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justitiei sau Serviciului Roman de Informatii, planurile strategice multianuale sunt analizate, dupa caz, si de ministerele sau institutiile de resort.

(17) Ministerul Educatiei monitorizeaza implementarea planului strategic multianual de dezvoltare institutionala.

(18) Finantarea institutiilor de invatamant superior de stat se face pe baza de contract incheiat intre Ministerul Educatiei si institutia de invatamant superior respectiva, dupa cum urmeaza:

a) contract institutional, pentru fondurile prevazute la alin. (3) lit. a) -h) ;

b) contract complementar, pentru finantarea cheltuielilor prevazute la alin. (8) .

(19) Contractele institutionale si complementare sunt supuse controlului periodic efectuat de Ministerul Educatiei, prin structurile de specialitate si CNFIS.

(20) Fondurile pentru burse si protectie sociala a studentilor din institutiile de invatamant superior de stat se aloca in functie de numarul de studenti inmatriculati la programele de studii la forma de invatamant cu frecventa, pe locuri fara taxa de studii, pe baza costului standard pentru fondul de burse si protectie sociala.

(21) Valoarea costului standard pentru fondul de burse si protectie sociala in lei/luna/student este echivalentul a 10% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata .

(22) Costul standard pentru constituirea fondului de burse si protectie sociala a studentilor se aloca pentru 12 luni, pentru studentii de la invatamantul cu frecventa, fara taxa de studii.

(23) In cazul studentilor inmatriculati in cadrul programelor de studii de licenta din domeniile aferente STIM, costului standard pentru fondul de burse si protectie sociala i se aplica un coeficient de 33%.

(24) Institutiile de invatamant superior pot suplimenta fondul de burse din venituri proprii.

(25) Studentii pot beneficia de:

a) burse de excelenta olimpica I/internationala;

b) burse de performanta;

c) burse de studiu;

d) burse pentru invatamant dual;

e) burse pentru masterat didactic;

f) burse sociale;

g) burse speciale, acordate de institutia de invatamant superior, in baza unei metodologii aprobate de senatul universitar;

h) burse de performanta sportiva.

(26) Cuantumul minim al bursei sociale se propune anual de catre CNFISa�� se adopta prin ordin al ministrului educatiei si trebuie sa acopere cheltuielile minime de masa si cazare. Bursele sociale se cumuleaza cu alte tipuri de burse, daca studentul indeplineste criteriile pentru ambele categorii de burse, conform criteriilor generale de acordare a burselora�� stabilite prin ordin al ministrului educatiei.

(27) Criteriile specifice de acordare a burselor se stabilesc prin metodologii proprii fiecarei institutii de invatamant superior.





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.