din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1173 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       4908 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Persoana care face parte din conducerea unei institutii,
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Forma a vinovatiei , reglementata in cap. I , t. II, art. 19, C. pen., partea generala.Legea arata ca fapta este savarsita cu intentie cand infractorul:
Prevazuta in cap. IV, t. VII, art. 133, C. pen., partea generala, cauza care inlatura consecintele condamnarii si care da dreptul persoanei condamnate de a fi repusa in folosinta drepturilor de care a fost lipsita.
1. Aptitudine a persoanei de a-si da seama de sensul, importanta si urmarile actiunilor pe care le savarseste, precum si de a-si dirija liber vointa, potrivit cu scopurile urmarite.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Puterile publice existente in stat.
Denumire generica pentru toate felurile de monede si semne ale valorii. Au aparut din necesitatea de a facilita schimburile de marfuri.
Legat prin care testatorul impune legatarului o obligatie (de a da, de a face sau de a nu face), fie in interesul testatorului,
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.

(5) Functia de director de extensie universitara se ocupa prin concurs organizat de catre rectorul universitatii.

Art. 145

Studentii au cel putin un reprezentant in comisiile de etica, de acordare a burselor, de cazari, de asigurare a calitatii, precum si in alte comisii cu caracter social. In cazul institutiilor de invatamant superior confesionale, comisiile pastorale pot fi formate fara participarea studentilor, conform specificului dogmatic si canonic al cultului fondator.

Art. 146

(1) Functiile de conducere prevazute la art. 131 alin. (2) nu se cumuleaza.

(2) In cazul vacantarii unui post in functiile de conducere se procedeaza la alegeri partiale, in cazul directorului de departament sau al directorului de filiala, sau se organizeaza concurs public, potrivit cartei universitare, in termen de maximum 3 luni de la data vacantarii.

(3) Modalitatea de desemnare a rectorului, dintre cele prevazute la art. 133, stabilita cu ocazia alegerilor generale, se mentine valabila.

(4) Numarul de prodecani din institutiile de invatamant superior se stabileste prin carta universitara.

(5) Atributiile si competentele structurilor si ale functiilor de conducere din invatamantul superior sunt stabilite prin carta universitara a institutiei, potrivit legii. Hotararile senatelor universitare, ale consiliilor de administratie, ale consiliilor facultatilor si ale departamentelor se iau cu votul majoritatii membrilor prezenti, daca numarul celor prezenti reprezinta cel putin doua treimi din numarul total al membrilor. Membrii acestor structuri de conducere au drept de vot deliberativ egal. Hotararile mentionate se vor publica, dupa caz, pe site-ul institutiei de invatamant superior sau al facultatii respective.

(6) Structura administrativa a institutiei de invatamant superior este condusa de catre un director general administrativ si, dupa caz, de unul sau mai multi directori generali adjuncti administrativi si este organizata pe directii. Postul de director general administrativ, precum si de director general adjunct administrativ se ocupa prin concurs organizat de consiliul de administratie al institutiei de invatamant superior. Presedintele comisiei de concurs este rectorul institutiei. Din comisie face parte, in mod obligatoriu, un reprezentant al Ministerului Educatiei. Validarea concursului se face de catre senatul universitar, iar numirea pe post se realizeaza de catre rector.

(7) Unitatile de cercetare-dezvoltare sunt conduse de directori ai unitatilor respective, potrivit cartei universitare.

(8) Prin carta universitara, institutia de invatamant superior isi poate dezvolta structuri consultative formate din reprezentanti ai mediului socioeconomic si personalitati din mediul academic, cultural si profesional extern.

(9) Nu pot ocupa functiile de conducere prevazute la art. 131 alin. (2) persoanele condamnate penal definitiv pentru savarsirea cu intentie a unei infractiuni pentru care nu a intervenit reabilitarea.

CAPITOLUL XVIII:Finantarea si patrimoniul institutiilor de invatamant superior de stat

Art. 147

Finantarea cheltuielilor pentru educatie, la nivelul sistemului national de invatamant preuniversitar si superior, cu toate componentele sale, reprezinta, anual, minimum 15% din cheltuielile bugetului general consolidat.

Art. 148

(1) Finantarea invatamantului superior de stat se asigura din fonduri publice, in concordanta cu urmatoarele cerinte:

a) asumarea dezvoltarii invatamantului superior, ca responsabilitate publica, si a educatiei in general, ca prioritate nationala;

b) asigurarea calitatii invatamantului superior la nivelul standardelor din Spatiul european al invatamantului superior, pentru pregatirea resurselor umane si dezvoltarea personala in calitate de cetateni ai unei societati democratice bazate pe cunoastere;

c) profesionalizarea resurselor umane, in concordanta cu diversificarea pietei muncii si cu nevoia de anticipare a profesiilor viitorului;

d) dezvoltarea invatamantului superior, a cercetarii stiintifice si a creatiei artistice in institutiile de invatamant superior pentru a raspunde nevoilor de dezvoltare economica si sociala, precum si integrarea in viata stiintifica internationala.

(2) Invatamantul superior de stat este gratuit, pentru cifra de scolarizare aprobata anual de Guvern, si cu taxa, in conditiile legii. Institutiile de invatamant superior pot acorda din bugetul propriu granturi de scolarizare la toate nivelurile si ciclurile de invatamant.

(3) In invatamantul superior de stat se pot percepe taxe pentru: depasirea duratei de scolarizare prevazute de lege, inscrierea la concursuri de admitere, inmatriculare, reinmatriculare, repetarea examenelor, precum si a altor forme de verificare care depasesc prevederile regulamentului de studii. De asemenea se pot percepe taxe si pentru activitati neincluse in regulamentul de studii, conform metodologiei aprobate de senatul universitar.

(4) Finantarea invatamantului superior de stat poate fi realizata si prin contributia altor ministere, pe baza de contract, pentru pregatirea de specialisti in functie de cerintele ministerelor respective, precum si din alte surse, inclusiv din imprumuturi si ajutoare externe.

(5) Autoritatile administratiei publice locale pot finanta, din bugetul propriu, institutiile de invatamant superior de stat .

(6) Institutiile de invatamant superior de stat pot primi donatii din tara si din strainatate, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

(7) Toate resursele de finantare ale institutiilor de invatamant superior de stat se constituie ca venituri proprii.

(8) Executia bugetara anuala a institutiilor de invatamant superior de stat se face publica.

(9) Statul poate sprijini invatamantul superior particular si confesional particular acreditat. Autoritatile publice locale pot oferi stimulente pentru anumite categorii de studenti si absolventi in vederea pregatirii specialistilor pentru piata muncii, potrivit cerintelor locale.

(10) Pentru sumele de bani sau bunurile primite de institutiile de invatamant superior in baza unui legat cu sarcina sau a unei donatii cu sarcina, senatul universitar hotaraste asupra modalitatii de gestionare a acestora, putand constitui plasamente de fonduri, realiza investitii, incheia contracte de vanzare, de schimb sau de inchiriere sau desfasurand orice alta activitate considerata oportuna, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, in scopul indeplinirii sarcinilor impuse prin testament sau prin contractul de donatie, utilizate in acord cu misiunea institutiei de invatamant superior.

Art. 149

(1) Institutiile de invatamant superior de stat functioneaza ca institutii finantate din fonduri alocate de la bugetul de stat, din venituri proprii si din alte surse, potrivit legii.

(2) Veniturile institutiilor de invatamant superior de stat se compun din:

a) sume alocate de la bugetul Ministerului Educatiei, pe baza de contract;

b) venituri alocate de la alte ministere, autoritati sau institutii publice centrale si locale, pe baza de contract;

c) venituri proprii, dobanzi, donatii, dividende, sponsorizari si taxe percepute in conditiile legii de la persoane fizice si juridice, romane sau straine, si din alte surse inclusiv din imprumuturi si ajutoare externe;

d) alte surse potrivit legii.

(3) Sumele alocate de la bugetul Ministerului Educatiei, pe baza de contract, conform metodologiilor aprobate prin ordin al ministrului educatiei, la propunerea CNFIS, dupa caz, cuprind:

a) finantarea de baza;

b) finantarea suplimentara;

c) fonduri alocate pe baza competitionala, pentru dezvoltare institutionala;

d) fonduri pentru granturile doctorale;

e) fonduri pentru situatii speciale;

f) fonduri alocate pentru incluziune, burse si protectia sociala a studentilor;

g) subventii pentru transportul local in comun al studentilor;

h) finantarea obiectivelor si a altor cheltuieli de natura investitiilor;

i) finantarea complementara.

(4) Veniturile proprii sunt utilizate de institutiile de invatamant superior, in conditiile autonomiei universitare si cu respectarea principiului raspunderii publice, in vederea realizarii obiectivelor care le revin in cadrul politicii statului din domeniul invatamantului si cercetarii stiintifice, precum si pentru implementarea obiectivelor si activitatilor stabilite prin carta universitara si strategiile proprii.

(5) Finantarea de baza se realizeaza prin intermediul granturilor de studii, calculate pe baza costului mediu per student echivalent, per domeniu, per cicluri de studiu si per limba de predare. Granturile de studii vor fi alocate prioritar spre acele domenii care asigura dezvoltarea sustenabila si competitiva a societatii.





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.