din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2208 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       5150 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Sunt persoanele complet straine de actul juridic, adica persoanele carora actul juridic nu le poate profita in nici un fel ori nu le poate indatora in nici un fel.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
Balanta veniturilor si cheltuielilor dintr-o anumita perioada
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Procedura de impartire a patrimoniului cu prilejul lichidarii societatii ca urmare a fuziunii sau a dizolvarii acesteia, ce are ca obiect realizarea elementelor de activ
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Ansamblu de conditii si elemente naturale qle Terrei: aerul, apa, solul si subsolul, toate straturile atmosferice, toate materiile organice si anorganice, precum si fiintele vii, sistemele naturale �n interactiune cuprinzand elementele enumerate anterior, inclusiv valorile materiale si spirituale.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
(al unitatii de protectie speciala). Gestionarea activitatilor si resurselor (materiale, umane, financiare) la nivelul unitatilor de protectie speciala, efectuata de conducerea unitatii, in baza prerogativelor legale.
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
(Subsidiary) Companie in care peste 50% din actiunile cu drept de vot (voting shares) sunt detinute de catre o alta companie, denumita companie mama (parent company).

q) indeplineste alte atributii, conform cartei universitare.

(3) Componenta si marimea senatului universitar sunt stabilite prin carta universitara, astfel incat sa se asigure eficienta decizionala si reprezentativitatea comunitatii academice.

(4) Mandatul senatului universitar este de 5 ani. Durata mandatului unui membru al senatului universitar este de 5 ani. Pentru studenti, durata mandatului se reglementeaza prin carta universitara.

(5) Senatul universitar este convocat de presedintele senatului, rector sau la cererea a cel putin o treime dintre membrii senatului universitar. Prin exceptie, pentru probleme studentesti, senatul universitar poate fi convocat la cererea intregului grup al reprezentantilor studentilor membri ai senatului universitar.

Art. 138

(1) Rectorul reprezinta legal institutia de invatamant superior in relatiile cu tertii si realizeaza conducerea executiva a acesteia. Rectorul este ordonatorul de credite al institutiei de invatamant superior. Rectorul are urmatoarele atributii:

a) propune spre aprobare senatului universitar misiunea institutiei de invatamant superior;

b) realizeaza managementul si conducerea operativa a institutiei de invatamant superior;

c) negociaza si semneaza contractul institutional cu Ministerul Educatiei;

d) incheie contractul de management cu senatul universitar;

e) propune spre aprobare senatului universitar structura si reglementarile de functionare ale institutiei de invatamant superior;

f) propune spre aprobare senatului universitar proiectul de buget si raportul privind executia bugetara;

g) prezinta senatului universitar, in vederea validarii, cel mai tarziu in prima zi lucratoare a lunii aprilie a fiecarui an, raportul prevazut la art. 19;

h) conduce consiliul de administratie;

i) indeplineste alte atributii stabilite de senatul universitar, in conformitate cu contractul de management, carta universitara si legislatia in vigoare.

(2) Misiunea institutiei de invatamant superior, mentionata la alin. (1) lit. a) , poate fi:

a) de educatie: presupune organizarea exclusiv a activitatilor de predare, invatare si evaluare si a celor de cercetare conexe proceselor de predare-invatare, evaluarea misiunii institutiei facandu-se dupa criterii si indicatori nationali/internationali, cu relevanta academica locala/regionala;

b) de educatie si cercetare: presupune organizarea activitatilor de predare, invatare si evaluare, precum si de cercetare, evaluarea misiunii institutiei facandu-se dupa criterii si indicatori nationali/internationali, cu relevanta academica regionala/nationala;

c) de educatie si cercetare avansata: presupune organizarea activitatilor de predare, invatare si evaluare, precum si de cercetare, cu impact in dezvoltarea cunoasterii si dezvoltarea economica si tehnologica la nivel national si international, evaluarea misiunii institutiei facandu-se dupa criterii si indicatori internationali, cu relevanta academica nationala/internationala.

(3) In procesele de asigurare a calitatii se va tine cont de diferentierea misiunilor, definita la alin. (2) si asumata de fiecare institutie de invatamant superior.

(4) Rectorul poate delega atributiile de reprezentant legal si ordonator de credite, in conditiile legilor in vigoare.

(5) Durata mandatului de rector este de 5 ani. O persoana nu poate ocupa functia de rector la aceeasi institutie de invatamant superior pentru mai mult de doua mandate.

(6) In calculul numarului maxim de mandate prevazut la alin. (5) se iau in considerare si mandatele de 5 ani incomplete, intrerupte in urma demisiei, demiterii sau suspendarii.

Art. 139

Consiliul de administratie al institutiei de invatamant superior asigura, sub conducerea rectorului sau a unei alte persoane desemnate prin carta universitara, in cazul institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare, conducerea operativa a institutiei de invatamant superior si aplica deciziile strategice ale senatului universitar. De asemenea, consiliul de administratie are urmatoarele atributii:

a) avizeaza si stabileste in termeni operationali bugetul institutional;

b) avizeaza executia bugetara si bilantul anual;

c) propune, in cadrul proiectului de buget, nivelul cheltuielilor de protocol aferente activitatilor curente;

d) aproba propunerile de scoatere la concurs a posturilor didactice si de cercetare;

e) avizeaza propunerile de programe noi de studii si formuleaza propuneri catre senatul universitar de lichidare a acelor programe de studii care nu se mai incadreaza in misiunea institutiei de invatamant superior sau care sunt ineficiente academic si financiar;

f) aproba operatiunile financiare care depasesc plafoanele stabilite de senatul universitar, in institutiile de invatamant superior de stat, precum si de fondatori, in institutiile de invatamant superior particulare;

g) propune senatului universitar strategii ale institutiei de invatamant superior pe termen mediu si lung si politici pe domenii de interes ale institutiei de invatamant superior.

Art. 140

Numarul si durata mandatelor prorectorilor se stabilesc prin carta universitara.

Art. 141

Consiliul facultatii reprezinta organismul decizional si deliberativ al facultatii. Consiliul facultatii are urmatoarele atributii:

a) aproba, la propunerea decanului, structura, organizarea si functionarea facultatii;

b) aproba programele de studii gestionate de facultate;

c) controleaza activitatea decanului si aproba rapoartele anuale ale acestuia privind starea generala a facultatii, asigurarea calitatii si respectarea eticii si deontologiei universitare la nivelul facultatii;

d) indeplineste alte atributii, stabilite prin carta universitara sau aprobate de senatul universitar si in conformitate cu legislatia in vigoare.

Art. 142

Decanul reprezinta facultatea si raspunde de managementul si conducerea facultatii. Decanul prezinta anual un raport consiliului facultatii privind starea facultatii. Decanul conduce sedintele consiliului facultatii si aplica hotararile rectorului, ale consiliului de administratie si senatului universitar. Atributiile decanului sunt stabilite in conformitate cu prevederile cartei universitare si cu legislatia in vigoare.

Art. 143

(1) Directorul de departament realizeaza managementul si conducerea operativa a departamentului. Directorul de departament raspunde de elaborarea si implementarea planurilor de invatamant, de statele de functii, de managementul cercetarii si al calitatii si sprijina conducerea institutiei de invatamant superior in activitatea de management financiar al departamentului. In exercitarea acestei functii, el este ajutat de consiliul departamentului, conform cartei universitare.

(2) Selectia, angajarea, evaluarea periodica, formarea, motivarea si incetarea relatiilor contractuale de munca ale personalului sunt de raspunderea directorului de departament, a directorului consiliului scolii doctorale sau a decanului, conform prevederilor cartei universitare.

Art. 144

(1) Directorul de filiala asigura managementul si coordonarea operativa a filialei, urmarind calitatea si eficienta in activitatile derulate in cadrul acesteia, precum si dezvoltarea ei adecvata strategiei institutiei de invatamant superior, conform regulamentului propriu de organizare si functionare.

(2) Functia de conducere de director de filiala se ocupa prin concurs organizat de consiliul de administratie al institutiei de invatamant superior. Presedintele comisiei de concurs este rectorul institutiei sau o persoana desemnata de catre acesta. Validarea concursului se face de catre senatul universitar, iar numirea pe post, de catre rector.

(3) Organizarea si functionarea filialei se stabilesc prin carta universitara.

(4) Directorul extensiei universitare asigura managementul si coordonarea operativa a extensiei, urmarind calitatea si eficienta in activitatile derulate in cadrul acesteia, precum si dezvoltarea ei adecvata strategiei institutiei de invatamant superior si a facultatii, conform regulamentului propriu de organizare si functionare.





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.