(4) Fiecare facultate este reprezentata in senatul universitar, pe cote-parti de reprezentare stipulate in Carta universitara.
(5) In institutiile de invatamant superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala, instructorii au un reprezentant in senatul universitar, din cota stabilita pentru personalul didactic si de cercetare.
(6) Fiecare institutie de invatamant superior isi stabileste, prin regulamentul propriu, modalitatea de alegere a membrilor senatului.
(7) In cadrul institutiilor de invatamant superior ai caror salariati sunt organizati in sindicat si acesta este reprezentativ, un reprezentant al acestuia participa, in calitate de observator, la sedintele senatului universitar.
(8) In cazul institutiilor de invatamant superior multiculturale se va asigura reprezentarea echitabila a liniilor de studiu/sectiilor de predare in limbile minoritatilor nationale in cadrul fiecarei facultati. In acele institutii de invatamant unde, la intrarea in vigoare a prezentei legi, exista facultati pentru fiecare limba de predare, reprezentarea acestora este egala pentru fiecare facultate.
(9) Senatul universitar isi alege, prin vot secret, un presedinte care conduce sedintele senatului universitar si reprezinta senatul universitar in raporturile cu rectorul. In caz de indisponibilitate a presedintelui senatului, regulamentele institutiei de invatamant superior prevad o procedura interna de asigurare a interimatului.
(10) Senatul universitar stabileste comisii de specialitate prin care controleaza activitatea conducerii executive a institutiei de invatamant superior si a consiliului de administratie. Rapoartele de monitorizare si de control sunt prezentate periodic si discutate in senatul universitar si stau la baza hotararilor acestuia.
Art. 133
(1) Rectorul institutiilor de invatamant superior de stat si particulare se desemneaza prin una dintre urmatoarele modalitati:
a) pe baza unui concurs public, in baza unei metodologii aprobate de senatul universitar nou-ales, conforma cu prezenta lege;
b) prin votul universal, direct si secret al tuturor cadrelor didactice titulare si cercetatorilor titulari din cadrul institutiei de invatamant superior si al reprezentantilor studentilor din senatul universitar si din consiliile facultatilor.
(2) Cu minimum 3 luni inainte de fiecare desemnare a rectorului se stabileste modalitatea de desemnare a acestuia, in conformitate cu prevederile alin. (1) , prin votul universal, direct si secret al tuturor cadrelor didactice titulare si al cercetatorilor titulari din cadrul institutiei de invatamant superior si al reprezentantilor studentilor din senatul universitar, care au o pondere de minimum 25% din totalul membrilor senatului universitar, precum si al reprezentantilor studentilor din consiliile facultatilor, care au o pondere de minimum 25% din totalul membrilor consiliului fiecarei facultati.
Art. 134
(1) In cazul in care modalitatea aleasa pentru desemnarea rectorului este cea pe baza unui concurs public, procedura de desemnare este cea prevazuta de prezentul articol .
(2) Senatul universitar nou-ales stabileste o comisie de selectie si de recrutare a rectorului formata in proportie de 50% din membri ai institutiei de invatamant superior si in proportie de 50% din personalitati stiintifice si academice din afara institutiei de invatamant superior, din tara si din strainatate. Aceasta comisie este formata din minimum 12 membri, dintre care cel putin un reprezentant al studentilor sau un absolvent al institutiei de invatamant superior desemnat de catre studentii din senatul universitar, conform cartei universitare, si un reprezentant al sindicatului reprezentativ, in calitate de observator. De asemenea, senatul universitar nou-ales elaboreaza si aproba metodologia de avizare, de selectie si de recrutare a rectorului, conform legii.
(3) Concursul public pentru desemnarea rectorului se desfasoara in baza metodologiei prevazute la alin. (2) . Comisia de concurs este comisia de selectie si recrutare prevazuta la alin. (2) .
(4) La concursul de ocupare a functiei de rector pot participa persoane cu prestigiu profesional din tara si din strainatate care, pe baza audierii in plenul senatului universitar nou-ales, au obtinut avizul de participare la concurs din partea acestuia. Avizul se acorda numai pe baza votului majoritatii simple a membrilor senatului universitar nou-ales.
Art. 135
(1) Rectorul, desemnat conform art. 133, este confirmat prin ordin al ministrului educatiei, in termen de 30 de zile de la data selectiei. Dupa emiterea ordinului de confirmare, rectorul poate semna acte oficiale, inscrisuri, acte financiare/contabile si acte de studii.
(2) Rectorul confirmat de ministrul educatiei numeste prorectorii, pe baza consultarii senatului universitar. In institutiile de invatamant superior multilingve si multiculturale, cel putin unul dintre prorectori este numit de catre rector la propunerea cadrelor didactice si cercetatorilor apartinand sectiei sau liniei de studiu intr-o limba a minoritatilor nationale, potrivit regulamentului liniei de studiu conform art. 24 alin. (2) , cu exceptia cazului in care rectorul provine de la linia de studiu cu predare in limba minoritatii nationale respective. Cadrele didactice apartinand sectiei sau liniei de predare trebuie sa propuna cel putin 2 candidati.
(3) Rectorul confirmat de ministrul educatiei incheie cu senatul universitar un contract de management, cuprinzand criteriile si indicatorii de performanta manageriala, drepturile si obligatiile partilor contractuale.
(4) In cazul exercitarii unei functii de membru al Guvernului sau de secretar de stat, rectorul are obligatia de a se suspenda din functie pe perioada exercitarii respectivei demnitati.
(5) Rectorul confirmat organizeaza concurs public de selectie a decanilor. La concurs pot participa candidatii avizati de consiliul facultatii cu votul majoritatii simple a membrilor acestuia si pe baza unei metodologii specifice elaborate de senatul universitar. Rezultatul concursului este validat de senatul universitar.
(6) Mentinerea in functie a directorului general administrativ si a directorului general adjunct administrativ se face pe baza acordului scris al acestora de sustinere executiva a planului managerial al noului rector.
(7) Consiliul de administratie al institutiilor de invatamant superior de stat este format din rectorul si prorectorii institutiei de invatamant superior, decanii facultatilor, directorul general administrativ, directorul general adjunct administrativ si un reprezentant al studentilor. In cadrul institutiilor de invatamant superior unde salariatii sunt organizati in sindicat, un reprezentant al acestuia participa, in calitate de observator, la sedintele consiliului de administratie.
(8) Consiliul de administratie al institutiilor de invatamant superior particulare este numit de catre fondatori.
Art. 136
(1) Rectorul confirmat al institutiei de invatamant superior de stat incheie, anual, un contract institutional cu Ministerul Educatiei.
(2) Rectorul poate fi demis de senatul universitar, in conditiile specificate prin contractul de management si carta universitara.
(3) Ministrul Educatiei poate elibera din functie rectorul, in conditiile prevazute la art. 158 alin. (5) lit. f) .
SECTIUNEA 2:Atributiile senatului universitar, ale rectorului, ale consiliului de administratie, ale decanului si ale directorului de departament
Art. 137
(1) Senatul universitar reprezinta comunitatea universitara si este cel mai inalt for de decizie si deliberare la nivelul institutiei de invatamant superior.
(2) Atributiile senatului universitar sunt urmatoarele:
a) aproba misiunea institutiei de invatamant superior, la propunerea rectorului;
b) garanteaza libertatea academica si autonomia universitara;
c) elaboreaza si adopta, in urma dezbaterii cu comunitatea universitara, carta universitara;
d) aproba planul strategic multianual de dezvoltare institutionala si planurile operationale, la propunerea rectorului;
e) aproba, la propunerea rectorului si cu respectarea legislatiei in vigoare, structura, organizarea si functionarea institutiei de invatamant superior, in conformitate cu prevederile cartei universitare;
f) aproba proiectul de buget la propunerea rectorului;
g) aproba executia bugetara;
h) aproba Codul-cadru de etica si deontologie universitara;
i) aproba procedurile privind asigurarea interna a calitatii;
j) adopta Codul universitar al drepturilor si obligatiilor studentului, cu respectarea prevederilor Codului drepturilor si obligatiilor studentului, aprobat prin ordin al ministrului educatiei;
k) aproba metodologiile si regulamentele privind organizarea si functionarea institutiei de invatamant superior, la propunerea rectorului;
l) incheie contractul de management cu rectorul;
m) controleaza activitatea rectorului si a consiliului de administratie prin comisii specializate;
n) valideaza concursurile publice pentru functiile din consiliul de administratie;
o) aproba metodologia de concurs si rezultatele concursurilor pentru angajarea personalului didactic si de cercetare si evalueaza periodic resursa umana;
p) aproba, la propunerea rectorului, sanctionarea personalului cu performante profesionale slabe, in baza unei metodologii proprii si a legislatiei in vigoare;