(2) Institutiile de invatamant superior pot acorda burse pentru scolarizarea categoriilor de studenti prevazuti la alin. (1) . Cuantumul bursei este stabilit prin decizie a consiliului de administratie.
(3) Din taxele incasate de institutiile de invatamant superior de stat de la studentii si cursantii straini se vireaza la Ministerul Educatiei un procent de 5% din incasarile in valuta conform unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educatiei. Sumele sunt folosite in beneficiul sistemului national de invatamant.
CAPITOLUL XVII:Conducerea institutiilor de invatamant superior
SECTIUNEA 1:Dispozitii generale
Art. 131
(1) Structurile de conducere in institutiile de invatamant superior de stat sau particulare sunt:
a) senatul universitar si consiliul de administratie, la nivelul institutiei de invatamant superior;
b) consiliul facultatii;
c) consiliul departamentului;
d) consiliul pentru studiile universitare de doctorat;
e) consiliul scolii doctorale.
(2) Functiile de conducere sunt urmatoarele:
a) rectorul, prorectorii, directorul general administrativ, directorul general adjunct administrativ, la nivelul institutiei de invatamant superior;
b) decanul, prodecanii, la nivelul facultatii;
c) directorul de departament, la nivelul departamentului;
d) director al CSUD, functie asimilata cu cea de prorector;
e) directorul de filiala la nivelul filialei institutiei de invatamant superior, functie asimilata cu cea de prorector;
f) directorul de extensie universitara, la nivelul extensiei universitare, functie asimilata cu cea de director de departament;
g) directorul scolii doctorale, functie asimilata cu cea de director de departament.
(3) Procedura de stabilire si de alegere a structurilor si functiilor de conducere la nivelul institutiei de invatamant superior, al facultatilor si departamentelor trebuie sa respecte principiul reprezentativitatii pe facultati, departamente, linii, sectii de predare si programe de studii, dupa caz, si se stabileste prin carta universitara.
(4) Functiile de conducere prevazute la alin. (2) reprezinta functii in domeniul didactic, a caror indeplinire nu presupune prerogative de putere publica.
(5) Functiile prevazute la alin. (2) nu sunt functii publice de autoritate, activitatile din domeniul didactic specific care se deruleaza prin intermediul acestora sunt, in principal, urmatoarele:
a) indeplinirea misiunii institutiei de invatamant superior de a genera si de a transfera cunoastere catre societate;
b) organizarea derularii programelor de studii al caror element central este asigurarea calitatii educatiei, in scopul dezvoltarii personale, al insertiei profesionale a individului si al satisfacerii nevoii de competenta a mediului socioeconomic;
c) organizarea procesului de obtinere a calificarilor corelate cu nevoile identificate pe piata muncii;
d) gestionarea eficienta a activitatilor de invatamant, cercetare, productie sau transfer cognitiv si tehnologic;
e) realizarea si implementarea de proiecte finantate din surse interne sau externe institutiei de invatamant superior;
f) sprijinirea, in mod adecvat, a membrilor comunitatii universitare;
g) derularea de actiuni privind cooperarea internationala a institutiei de invatamant superior;
h) asigurarea libertatii academice a personalului didactic, didactic auxiliar si de cercetare, precum si a drepturilor si libertatilor studentilor;
i) respectarea autonomiei universitare, a transparentei deciziilor si activitatilor, a echitatii, eticii si deontologiei universitare;
j) asigurarea si gestionarea resurselor materiale si umane, cu respectarea regimului juridic al conflictelor de interese si a legislatiei in vigoare;
k) asigurarea, la nivelul institutiei de invatamant superior, a conditiilor necesare desfasurarii activitatii de cercetare stiintifica, dezvoltare, inovare si transfer tehnologic, prin creatie individuala si colectiva, in domeniul stiintelor, al stiintelor ingineresti, al artelor, al literelor, prin asigurarea performantelor si dezvoltarii fizice si sportive, precum si valorificarea si diseminarea rezultatelor acestora, in vederea producerii, transmiterii si valorificarii cunoasterii.
(6) La nivelul IOSUD, activitatea de pregatire doctorala este coordonata de CSUD, condus de un director. Functia de director al CSUD se ocupa prin concurs organizat de catre rector, in conformitate cu Regulamentul-cadru privind studiile universitare de doctorat.
(7) Studentii-doctoranzi reprezinta 25% din membrii consiliului si sunt alesi prin votul universal, direct, secret si egal al studentilor-doctoranzi din cadrul IOSUD.
(8) Componenta consiliului scolii doctorale se stabileste prin votul universal, direct si secret al conducatorilor de doctorat, respectiv al studentilor-doctoranzi din scoala doctorala respectiva. Studentii-doctoranzi au cel putin un reprezentant in cadrul consiliului.
(9) La nivelul facultatii, stabilirea structurilor si a functiilor de conducere se face dupa cum urmeaza:
a) componenta membrilor consiliului facultatii este de maximum 75% cadre didactice si de cercetare si de minimum 25% studenti. Reprezentantii cadrelor didactice si de cercetare in consiliul facultatii sunt alesi prin votul universal, direct si secret al tuturor cadrelor didactice si de cercetare titulare din departamentele facultatii, iar reprezentantii studentilor sunt alesi prin vot universal, direct si secret de catre studentii facultatii;
b) decanii sunt selectati prin concurs public, organizat de catre rectorul institutiei de invatamant superior la nivelul facultatii. La concurs pot participa persoane din cadrul institutiei de invatamant superior sau din orice facultate de profil din tara ori din strainatate care, pe baza audierii in plenul consiliului facultatii, au primit avizul acestuia de participare la concurs. Consiliul facultatii are obligatia de a aviza minimum 2 candidati;
c) dupa numirea decanului de catre rector, acesta isi desemneaza prodecanii;
d) in institutiile de invatamant superior multilingve si multiculturale, cel putin unul dintre prodecani se numeste la propunerea cadrelor didactice si cercetatorilor din departamentul sectiei sau liniei de studiu intr-o limba a minoritatilor nationale, potrivit regulamentului liniei de studiu conform art. 24 alin. (2) , cu exceptia cazului in care decanul provine de la linia de studiu cu predare in limba minoritatii nationale respective. Cadrele didactice apartinand sectiei sau liniei de studiu trebuie sa propuna cel putin 2 candidati.
(10) La nivelul departamentului, directorul de departament si membrii consiliului departamentului sunt alesi prin votul universal, direct si secret al tuturor cadrelor didactice si de cercetare titulare.
(11) In cazul institutiilor de invatamant superior confesionale, alegerea persoanelor in functiile de conducere se face cu avizul cultului fondator.
(12) Daca la nivelul institutiei de invatamant superior sunt constituite organisme functionale care exercita atributii intre sedintele consiliului facultatii, senatului universitar sau consiliului de administratie, studentii sunt reprezentanti in aceeasi pondere in cadrul acestor organisme, modalitatea de desemnare a reprezentantilor fiind stabilita prin carta universitara, dar nu mai putin de un membru.
(13) Deciziile si hotararile structurilor de conducere ale institutiei de invatamant superior se publica pe site-ul institutiei de invatamant superior sau al facultatii, dupa caz.
(14) Durata unui mandat pentru membrii in structurile de conducere prevazute la alin. (1) si toate functiile de conducere prevazute la alin. (2) este de 5 ani.
Art. 132
(1) Senatul universitar este compus din maximum 75% personal didactic si de cercetare si din minimum 25% reprezentanti ai studentilor.
(2) Membrii senatului universitar, cadre didactice si cercetatori titulari, sunt alesi, fara exceptie in circumscriptii electorale stabilite de senat, prin votul universal direct si secret al tuturor cadrelor didactice si cercetatorilor titulari din respectivele circumscriptii.
(3) Membrii senatului universitar, avand calitatea de studenti, sunt alesi, fara exceptie, in circumscriptii electorale stabilite prin carta universitara, prin votul universal, direct si secret al studentilor din respectivele circumscriptii.