(1) O institutie de invatamant superior poate admite si inmatricula intr-un program de studii numai acel numar de studenti pentru care sunt asigurate conditii optime de calitate academica, de viata si de servicii sociale in spatiul universitar.
(2) Oferta anuala de scolarizare este facuta publica de catre rectorul institutiei de invatamant superior prin declaratie pe propria raspundere, cu respectarea capacitatii de scolarizare stabilite potrivit prevederilor art. 30 alin. (8) .
(3) Institutiile de invatamant superior care admit in programele de studii mai multi studenti decat capacitatea de scolarizare, aprobata conform prezentei legi, incalca principiul raspunderii publice, aplicandu-li-se sanctiunile prevazute de prezenta lege.
Art. 124
(1) Se infiinteaza RUNIDAS, ca sistem informatic integrat pentru gestiunea actelor de studii eliberate de unitatile de invatamant preuniversitar, de institutiile de invatamant superior si de Academia Romana, precum si a registrelor matricole de la nivelul sistemului de invatamant superior. RUNIDAS este gestionat de Ministerul Educatiei prin UEFISCDI.
(2) RUNIDAS cuprinde datele si informatiile existente in RMUR, precum si toate actele de studii obtinute de elevi, studenti, studenti-doctoranzi si cursanti, incepand cu finalizarea invatamantului liceal. Nomenclatorul acestor tipuri de documente va fi actualizat prin ordin al ministrului educatiei.
(3) RUNIDAS se gestioneaza prin raportare exclusiva la persoanele care au calitatea de beneficiari ai prezentei legi si ai Legii invatamantului preuniversitar.
(4) Analiza informatiilor cuprinse in RUNIDAS se realizeaza de UEFISCDI, in conformitate cu prevederile unei hotarari a Guvernului privind operationalizarea RUNIDAS initiata de Ministerul Educatiei, in termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(5) RUNIDAS functioneaza pe baza datelor inscrise in sistem, astfel:
a) elementele de identificare ale documentelor rezultate dupa finalizarea nivelului de invatamant liceal, respectiv emiterea diplomelor si actelor de studii pentru elevii care au fost inmatriculati, au urmat cursurile si au sustinut examenul de finalizare, in conformitate cu prevederile legale;
b) elementele de identificare ale documentelor rezultate dupa finalizarea ciclului de studii si emiterea diplomelor si actelor de studii pentru studentii/studentii-doctoranzi si cursantii care au fost inscrisi, au urmat cursurile si au sustinut examenele de finalizare a studiilor, in conformitate cu dispozitiile legale.
(6) Unitatile de invatamant preuniversitar, institutiile de invatamant superior si Academia Romana au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane responsabile cu completarea si actualizarea datelor in RUNIDAS.
(7) Actualizarea datelor privind documentele de studii se realizeaza in termen de 3 luni de la data emiterii acestora.
(8) Inregistrarea studentilor si studentilor-doctoranzi se realizeaza in termen de 3 luni de la data inmatricularii acestora.
(9) Situatia completarii datelor in RUNIDAS este prezentata de catre UEFISCDI intr-un raport anual, publicat la inceputul fiecarui an calendaristic.
(10) Incarcarea datelor in RUNIDAS face parte din raspunderea publica a institutiilor de invatamant superior, iar nerespectarea obligatiilor in acest sens se sanctioneaza conform prevederilor legale.
(11) Finantarea RUNIDAS se realizeaza de la bugetul de stat si/sau din fonduri externe nerambursabile.
Art. 125
(1) Pana la operationalizarea RUNIDAS functioneaza RMUR, ca baza de date electronica in care sunt inregistrati toti studentii din Romania din institutiile de invatamant superior de stat, particulare si confesionale acreditate ori autorizate sa functioneze provizoriu, precum si studentii-doctoranzi din Academia Romana. Registrele matricole ale institutiilor de invatamant superior si ale Academiei Romane sunt parte a RMUR.
(2) Avizarea numarului de formulare ale actelor de studii si eliberarea acestora de institutiile de invatamant superior acreditate si de Academia Romana se realizeaza in baza informatiilor inscrise in RMUR/RUNIDAS, pentru promotia respectiva. Lipsa acestor informatii reprezinta o nerespectare a obligatiilor prevazute la art. 12 si conduce la neavizarea/neeliberarea formularelor actelor de studii solicitate.
(3) Fac exceptie de la obligativitatea inregistrarii in RMUR/RUNIDAS:
a) studentii Academiei Nationale de Informatii "Mihai Viteazul" inmatriculati la programe de licenta, precum si personalul Serviciului Roman de Informatii si al celorlalte autoritati publice cu atributii in domeniul securitatii nationale, inmatriculat la programe de masterat profesional si studii postuniversitare;
b) cetatenii straini pregatiti in cadrul Academiei Nationale de Informatii "Mihai Viteazul" pe baza de protocoale incheiate in acest scop intre Serviciul Roman de Informatii si organe similare de informatii ale statelor de care apartin acestia, in conditiile legii.
(4) Inregistrarea persoanelor prevazute la alin. (3) se face intr-un Registru matricol special, care este o baza de date electronica, gestionata la nivelul Serviciului Roman de Informatii, in conformitate cu legislatia privind protectia informatiilor clasificate.
(5) Accesarea datelor din registrul prevazut la alin. (4) se poate face, cu respectarea principiului nevoii de a cunoaste, doar de catre persoane care detin autorizatie sau certificat de acces la informatii clasificate cu nivel de secretizare corespunzator.
(6) Ministerul Educatiei, la propunerea CNFIS, elaboreaza un regulament de alocare a codului matricol individual, precum si continutul informatiilor care vor fi scrise in RMUR/RUNIDAS, aprobat prin ordin al ministrului educatiei, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(7) In baza de date electronica aferenta RMUR/RUNIDAS se inregistreaza si se pastreaza evidenta diplomelor universitare emise in Romania. Institutiile de invatamant superior acreditate si Academia Romana inregistreaza datele aferente actelor de studii intocmite si eliberate.
(8) Ministerul Educatiei, in calitate de proprietar, beneficiar si operator al RMUR/RUNIDAS, controleaza gestionarea sistemului, decide cu privire la modificarile si imbunatatirile care i se aduc, in urma consultarii si pe baza propunerilor inaintate de institutiile care utilizeaza sistemul informatic, si raspunde solidar pentru confidentialitatea datelor cu caracter personal inregistrate in sistem alaturi de UEFISCDI si celelalte institutii care au acces la acestea.
(9) Datele colectate in RMUR/RUNIDAS se prelucreaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 190/2018, cu modificarile ulterioare, precum si ale legislatiei nationale aplicabile domeniului protectiei datelor.
(10) Datele si informatiile din formularele inregistrate in RMUR/RUNIDAS sunt disponibile pentru Ministerul Educatiei. RMUR/RUNIDAS poate fi interoperabil cu alte baze de date electronice, atat ale institutiilor de invatamant superior si organizatiilor furnizoare de educatie, cat si ale institutiilor publice centrale, in beneficiul studentilor si cursantilor, prin digitalizarea proceselor, fiind in acelasi timp si un instrument de preventie a fraudelor si de monitorizare a parcursului profesional al absolventilor. Interoperabilitatea se realizeaza in baza unor proceduri specifice pentru institutiile din sistemul de invatamant superior sau a unor protocoale incheiate intre Ministerul Educatiei si alte ministere sau autoritati de care apartin institutiile care gestioneaza celelalte baze de date de la nivel national. Aceste protocoale vor fi incheiate dupa informarea si consultarea, in prealabil, a institutiilor de invatamant superior si cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) , precum si ale legislatiei nationale aplicabile domeniului protectiei datelor.
SECTIUNEA 3:Principiile care reglementeaza activitatea studentilor
Art. 126
(1) Principiile care reglementeaza activitatea studentilor in cadrul comunitatii universitare sunt:
a) principiul nediscriminarii, in baza caruia toti studentii beneficiaza de egalitate de tratament din partea institutiei de invatamant superior si in baza caruia fiecare universitate adopta prin senatul universitar o strategie de combatere a discriminarii. Orice discriminare directa sau indirecta fata de student este interzisa;
b) principiul dreptului la asistenta si la servicii complementare in invatamantul superior de stat, exprimat prin: consilierea si informarea studentului de catre cadrele didactice, in afara orelor de curs si de activitati aplicative, consilierea in vederea orientarii profesionale, consilierea psihologica, asistenta medicala, accesul la principalele carti de specialitate si publicatii stiintifice, inclusiv prin accesul la bibliotecile universitare si bibliotecile centrale universitare, accesul la datele referitoare la situatia scolara personala, accesul la internet in intreg spatiul universitar. In invatamantul superior de stat serviciile complementare se asigura gratuit;
c) principiul participarii la decizie, in baza caruia deciziile in cadrul institutiilor de invatamant superior sunt luate cu participarea reprezentantilor studentilor;
d) principiul libertatii de exprimare, in baza caruia studentii au dreptul sa isi exprime liber opiniile academice, in cadrul institutiei de invatamant in care studiaza;
e) principiul transparentei si al accesului la informatii, in baza caruia studentii au dreptul de acces liber si gratuit la informatii care privesc propriul parcurs educational si serviciile oferite de institutiile de invatamant superior, inclusiv informatii cu privire la programa si cadrele didactice, precum si la viata comunitatii academice din care fac parte, in conformitate cu prevederile legii.
(2) Drepturile, libertatile si obligatiile studentilor sunt cuprinse in Codul drepturilor si obligatiilor studentului, propus de federatiile studentesti nationale si aprobat prin ordin al ministrului educatiei. Acesta este facut public pe site-ul fiecarei institutii de invatamant superior.
(3) Fiecare institutie de invatamant superior instituie un sistem de aplicare si monitorizare a respectarii prevederilor Codului drepturilor si obligatiilor studentului. Asociatiile studentilor pot prezenta un raport anual privind respectarea codului, care este public pe site-ul institutiei. Raportul se dezbate in prima sedinta a senatului universitar sau a consiliului facultatii de la inceperea anului universitar, dupa caz, universitatea sau facultatea fiind obligata sa publice, pe site-ul propriu, raportul realizat de asociatiile studentilor, precum si masurile asumate pentru remedierea eventualelor deficiente identificate.
(4) Institutiile de invatamant superior pot constitui structuri cu capacitate si competente necesare medierii conflictelor, in care una din parti este student sau student-doctorand.
(5) In institutiile de invatamant superior confesionale, drepturile, libertatile si obligatiile studentilor sunt stabilite si in functie de specificul dogmatic si canonic al fiecarui cult.
(6) In institutiile de invatamant superior confesionale, studentii se organizeaza cu respectarea statutului si a normelor dogmatice si canonice ale cultului respectiv.
Art. 127
(1) Studentii au dreptul sa infiinteze, in institutiile de invatamant superior, de stat sau particulare, ateliere, cluburi, cercuri, cenacluri, formatii artistice si sportive, organizatii, precum si publicatii, conform legii.
(2) Studentii sunt alesi, in vederea reprezentarii drepturilor si intereselor legitime proprii la nivelul fiecarei comunitati academice, in mod democratic, prin vot universal, direct si secret, la nivelul diverselor formatiuni de studiu, programe sau cicluri de studiu atat in cadrul facultatilor, cat si al institutiei de invatamant superior. Conducerea institutiei de invatamant superior nu se implica in organizarea procesului de alegere a reprezentantilor studentilor.
(3) In institutiile de invatamant superior confesionale, reprezentarea studentilor la nivelul comunitatii universitare se va face cu respectarea statutului si specificului dogmatic si canonic al cultului respectiv.
(4) Statutul de student reprezentant nu poate fi conditionat de conducerea institutiilor de invatamant superior. Un student inmatriculat intr-un program de licenta sau masterat, care are incheiat un contract individual de munca cu institutia de invatamant superior la care este inmatriculat, este incompatibil cu statutul de student reprezentant in structurile de conducere ale facultatii sau institutiei de invatamant superior.
(5) Studentii sunt reprezentati in toate structurile decizionale si consultative din institutiile de invatamant superior.
(6) Federatiile nationale studentesti, legal constituite, sunt organismele care exprima interesele studentilor din institutiile de invatamant superior, in raport cu institutiile statului.