din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2120 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       5134 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Act adoptat de organele de stat,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Act adoptat de organele de stat,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice

l) identificarea unor zone geografice si domenii de studiu strategice pentru atragerea cu prioritate a studentilor internationali si pentru a facilita dezvoltarea de parteneriate interuniversitare strategice;

m) implementarea unor politici de stimulare a tinerilor absolventi de a ramane in Romania dupa finalizarea studiilor;

n) sustinerea cooperarii cu alte institutii relevante, precum Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, pentru eficientizarea si flexibilizarea procedurilor si a mecanismelor de atragere a studentilor internationali si a cadrelor didactice si de cercetare;

o) dezvoltarea de actiuni de conectare, consolidare si valorificare a comunitatilor de alumni internationali ai institutiilor de invatamant superior din Romania;

p) sustinerea institutiilor de invatamant superior in parteneriate internationale care sa dezvolte capacitatea de accesare a finantarilor competitive in domeniul cercetare-dezvoltare-inovare;

q) sustinerea institutiilor de invatamant superior in procesul de dezvoltare a capacitatii si competentelor de transfer tehnologic, prin organizarea si participarea in parteneriate internationale;

r) dezvoltarea unui program pentru cadre didactice din strainatate invitate in Romania in scopul cresterii nivelului de internationalizare in cadrul institutiilor de invatamant superior romanesti.

CAPITOLUL XVI:Promovarea institutiei de invatamant superior centrate pe student

SECTIUNEA 1:Dispozitii generale

Art. 121

(1) Studentii sunt considerati parteneri ai institutiilor de invatamant superior si membri egali ai comunitatii academice.

(2) In invatamantul superior sunt promovate principiile invatamantului centrat pe student, punandu-se accentul pe student si pe nevoile sale de invatare.

(3) Invatamantul superior asigura oportunitati echitabile tuturor studentilor, in concordanta cu potentialul si aspiratiile lor.

(4) Principiile invatamantului superior centrat pe student au drept scop:

a) interactiunea sustinuta, intre studenti si profesori, pentru motivarea studiului disciplinelor predate;

b) cooperarea intre studenti pentru a incuraja invatarea reciproca, colaborarea si dialogul intre membrii comunitatii academice;

c) invatare activa sustinuta prin diverse strategii, metode si tehnici pentru responsabilizarea studentilor de a-si dezvolta gandirea critica si de a participa la dirijarea dobandirii propriilor cunostinte;

d) imbunatatirea continua a invatarii progresive, pe baza de evaluari sumative;

e) invatarea eficienta prin stabilirea realista a timpului necesar de predare, studiu individual si de evaluare;

f) comunicarea si clarificarea asteptarilor - rezultate ale invatarii preconizate, precum si a criteriilor de evaluare;

g) respectarea diferitelor moduri si talente de invatare pe baza diversitatii.

(5) Pentru a asigura respectarea principiilor invatamantului centrat pe student, statul sprijina si furnizeaza mijloace adecvate institutiilor de invatamant superior pentru:

a) imbunatatirea formarii initiale si continue a cadrelor didactice;

b) dezvoltarea profesionala a personalului didactic auxiliar si a personalului administrativ.

(6) Studentii sunt implicati in luarea deciziilor cu privire la organizarea si desfasurarea proceselor de invatare, predare si evaluare.

(7) Se infiinteaza Programul national de reducere a abandonului universitar, denumit in continuare PNRAU, finantat prin bugetul Ministerului Educatiei, in vederea cresterii retentiei studentilor in mediul universitar. Metodologia privind organizarea si functionarea PNRAU se aproba prin hotarare a Guvernului.

(8) Obiectivele PNRAU sunt adaptate specificului fiecarei institutii de invatamant superior si urmaresc:

a) sprijinirea tranzitiei de la invatamantul liceal la invatamantul universitar;

b) sustinerea si finantarea Centrelor de consiliere si orientare in cariera in vederea monitorizarii si implementarii de actiuni de combatere a abandonului universitar;

c) sustinerea schimbului de bune practici intre institutiile de invatamant superior cu privire la masurile de recrutare a studentilor, inclusiv prin implicarea asociatiilor reprezentative ale studentilor;

d) identificarea masurilor de sprijin printr-un feedback timpuriu optimizat si personalizat cu privire la progresul educational si riscurile aferente;

e) implicarea cadrelor didactice in programe si activitati pentru reducerea abandonului universitar, inclusiv prin oferirea de cursuri remediale;

f) dezvoltarea unor politici si practici de reinmatriculare si reintegrare a studentilor, de tip "A doua sansa", la nivelul fiecarei institutii de invatamant superior;

g) generalizarea introducerii in norma cadrelor didactice a activitatilor de consultatii cu studentii si a activitatilor remediale;

h) dezvoltarea spiritului de implicare si a sentimentului de apartenenta a studentilor la propria institutie de invatamant superior/facultate;

i) dezvoltarea unui instrument de monitorizare a tranzitiei catre invatamantul superior si de avertizare timpurie a abandonului universitar;

j) sustinerea posibililor candidati la studiile de invatamant superior si a studentilor care provin din familii care au un nivel scazut de educatie prin programe de tipul "Primul student din familie".

(9) Se infiinteaza Programul national de sprijinire a invatarii stiintelor exacte, a ingineriei si matematicii, denumit in continuare PN-STIM, in completarea programului similar din sistemul de invatamant preuniversitar.

(10) Prin intermediul PN-STIM, Ministerul Educatiei sprijina institutiile de invatamant superior pentru realizarea si dezvoltarea de laboratoare, centre de cercetare, programe de studii multidisciplinare, resurse de invatare, programe de mobilitate, atragerea si formarea cadrelor didactice si crearea de platforme de colaborare cu angajatorii.

(11) PN-STIM este organizat si finantat prin bugetul Ministerului Educatiei in conformitate cu o metodologie aprobata prin hotarare a Guvernului.

(12) In cadrul PN-STIM, Ministerul Educatiei si institutiile de invatamant superior pot sprijini unitatile de invatamant preuniversitar pentru dotarea laboratoarelor din domeniile STIM si prin resurse financiare alocate pentru stimularea cadrelor didactice si a elevilor in vederea cresterii competentelor in domeniile STIM.

Art. 122

(1) O persoana dobandeste statutul de student si de membru al unei comunitati universitare numai prin inmatriculare, in urma admiterii sale intr-o institutie de invatamant superior acreditata sau organizatie furnizoare de educatie autorizata sa functioneze provizoriu.

(2) Persoana care are statutul prevazut la alin. (1) , scolarizata in institutii de invatamant superior civil, pentru nevoi ale Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne sau ale altor institutii cu atributii in domeniul apararii, informatiilor, ordinii publice si securitatii nationale, este luata in evidenta si intr-o institutie de invatamant superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala, in vederea indeplinirii serviciului militar activ si acordarii drepturilor aferente, in conditiile stabilite prin ordin al conducatorului institutiei.

(3) Persoanele care au statutul prevazut la alin. (2) pot fi scolarizate pentru nevoi ale Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne sau ale altor institutii cu atributii in domeniul apararii, al informatiilor, al ordinii publice si al securitatii nationale, daca au fost declarate admis/apt la finalizarea proceselor de selectie specifice acestor institutii. Aceste persoane dobandesc calitatea de studenti militari/studenti de politie, cu toate drepturile si obligatiile ce decurg din aceasta.

(4) Procedurile prin care se pun in aplicare prevederile alin. (2) si (3) se stabilesc prin ordin al ministrului/conducatorului institutiei de resort.

(5) O persoana poate fi admisa si inmatriculata ca student concomitent la cel mult doua programe de studii, indiferent de institutiile de invatamant care le ofera. In cazul studentilor care beneficiaza de mobilitate definitiva intre institutii de invatamant superior sau programe de studii, subventiile urmeaza studentul.

(6) In vederea evaluarii competentelor si admiterii intr-un program de studii, institutiile de invatamant superior organizeaza concurs de admitere pentru fiecare program si ciclu de studiu.

SECTIUNEA 2:Inmatricularea studentilor. Gestiunea integrata a diplomelor prin Registrul unic national integrat al diplomelor si actelor de studii

Art. 123





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.