din anul 2007, atuul tau de DREPT!
3551 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       5132 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Se acorda autoritatilor publice sau organismelor private autorizate care infiinteaza, organizeaza si dezvolta servicii de prevenire a separarii copilului de familia sa,
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Reprezinta orice scriere care materializeaza pe hartie un act juridic, precum si orice obiect material care incorporeaza un asemenea act.
Se acorda autoritatilor publice sau organismelor private autorizate care infiinteaza, organizeaza si dezvolta servicii de prevenire a separarii copilului de familia sa,
Organ sau organizatie de stat care desfasoara activitati din domeniul conducerii statului sau al serviciilor publice
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
Potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, totalitatea bunurilor care formeaza obiectul dreptului de proprietate publica.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
In contabilitate, ca parte a capitalurilor proprii din cadrul pasivului bilantier, sunt constituite prin modalitati precis explicitate si pentru un scop precizat.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Drept, competenta sau imputernicire conferita unei unitati, unui organ, unei functii sau persoane determinate,
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Instrument care ofera clientilor protectie impotriva riscului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Desemneaza persoana juridica, autoritatea publica locala, asociatia de persoane juridice/autoritati publice locale, care beneficiaza de finantare provenind din asistenta financiara nerambursabila, ca urmare a selectarii cererii de finantare.
inseamna persoana fizica sau juridica, autoritatea publica, agentia sau alt organism care,
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.

(4) Institutiile de invatamant superior pot realiza independent parteneriate cu institutii de stat/private sau cu organizatii neguvernamentale care pot sa desfasoare activitati de pregatire practica in consiliere, logopedie, activitati extracurriculare si alte servicii in domeniu .

(5) Practica pedagogica din cadrul programelor de studii universitare de masterat didactic si activitatile de practica din cadrul programului de formare psihopedagogica se pot derula sub forma unei perioade de stagiu in strainatate in cadrul unui program al Uniunii Europene, care are o componenta dedicata formarii initiale a profesorilor, perioada certificata prin documentul de mobilitate Europass.

(6) Practica pedagogica din cadrul programelor de studii universitare de masterat didactic sau activitatile de practica didactica din cadrul programului de formare psihopedagogica se organizeaza in contexte variate, in medii scolare diverse, inclusiv in comunitati defavorizate, pe baza unui set de indicatori corelati cu profilul cadrului didactic, aprobat prin ordin al ministrului educatiei.

(7) Programul de studii universitare de masterat didactic se finalizeaza cu obtinerea diplomei de masterat. Programul de formare psihopedagogica se finalizeaza cu certificatul de absolvire a programului respectiv.

(8) Absolventii programelor de studii universitare de masterat didactic, de psihopedagogie speciala, respectiv de consiliere scolara si in cariera, care nu promoveaza examenul de licentiere in cariera didactica pot fi angajati in sistemul de invatamant preuniversitar numai pe perioada determinata, pentru cel mult 3 ani, cu statut de cadru didactic debutant suplinitor, in conditiile art. 183 alin. (3) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023.

Art. 105

Pentru absolventii invatamantului universitar de scurta durata organizat potrivit prevederilor Legii invatamantului nr. 84/1995, abrogata, realizat prin colegiul cu durata de 3 ani sau institutul pedagogic cu durata de 3 ani, se asigura echivalarea cu ciclul I de studii universitare de licenta, printr-o metodologie specifica, pe baza ECTS/SECT, potrivit legii.

Art. 106

(1) Pentru absolventii care au finalizat cu diploma de licenta/absolvire studii universitare de lunga sau scurta durata pana in anul 2005 la invatamantul de zi, respectiv pana in anul 2006 la invatamantul seral sau fara frecventa, se considera indeplinita conditia de formare psihopedagogica, daca prin foaia matricola fac dovada parcurgerii disciplinelor cu denumirile urmatoare sau cu denumiri echivalente: psihologie scolara, pedagogie, metodica predarii specialitatii si practica pedagogica la specialitatea inscrisa pe diploma de licenta/absolvire.

(2) Pentru absolventii studiilor universitare de licenta in domeniul Stiintele Educatiei se considera indeplinita conditia de formare prin programul de formare psihopedagogica, atat timp cat disciplinele acestui program sunt cuprinse in programul lor de licenta .

Art. 107

(1) Pentru a obtine alta specializare, absolventii studiilor universitare de licenta pot urma un program postuniversitar de formare profesionala a adultilor pentru reconversie profesionala, de minimum 90 de credite transferabile, care atesta obtinerea de competente de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare inscris pe diploma de licenta . Acest program de studii postuniversitare poate fi urmat in paralel cu programul de studii universitare de masterat didactic.

(2) Studentii care frecventeaza cursurile licentei didactice cu dubla specializare sau de masterat didactic, intr-o institutie de invatamant superior de stat pot beneficia de burse de studiu finantate de la bugetul de stat .

(3) Cuantumul unei burse acordate de la bugetul de stat studentilor inmatriculati la programele de studii universitare de licenta didactica cu dubla specializare sau masterat didactic este egal cu salariul net al unui profesor debutant. Criteriile generale de acordare a burselor de la bugetul de stat se stabilesc prin ordin al ministrului educatiei.

Art. 108

Absolventii programelor de studii universitare de licenta cu specializarea "Educatia timpurie", ai liceelor pedagogice cu specializarea "Pedagogia invatamantului primar" care au parcurs studii de licenta cu specializarea "Pedagogia invatamantului primar", ai programelor de studii de masterat didactic de 60 de credite studii transferabile ECTS/SECT, care au parcurs programul de formare psihopedagogica, ai programelor de studii universitare de masterat didactic de 90 de credite studii transferabile ECTS/SECT, ai programelor de studii universitare de masterat cu specializarea psihopedagogia speciala, respectiv consiliere scolara si in cariera, si cei ai programelor de studii postuniversitare de formare profesionala a adultilor pentru reconversie profesionala au dreptul de a participa la examenul de licentiere, pentru a obtine statutul de cadru didactic cu drept de practica.

CAPITOLUL XIII:Activitatea de cercetare, dezvoltare, inovare si creatie artistica

Art. 109

(1) Activitatea de cercetare, dezvoltare, inovare si creatie artistica din institutiile de invatamant superior se organizeaza si functioneaza pe baza legislatiei nationale si a politicilor si programelor Uniunii Europene in domeniu .

(2) Institutiile de invatamant superior care si-au asumat ca misiune si cercetarea stiintifica au obligatia sa infiinteze structuri tehnico-administrative, care sa faciliteze managementul activitatilor de cercetare si al proiectelor de cercetare-dezvoltare derulate de personalul institutiei de invatamant superior. Structurile tehnico-administrative deservesc personalul implicat in cercetare si raspund cerintelor acestuia.

(3) Personalul implicat in activitatile de cercetare in institute, laboratoare sau centre de cercetare ale institutiei de invatamant superior sau in proiecte de dezvoltare, inovare si/sau creatie artistica finantate prin programe nationale si internationale raspunde pentru desfasurarea proiectelor pe care le coordoneaza. Ordonatorul de credite poate sa ii delege acestuia atributii in realizarea achizitiilor publice si a gestionarii resurselor umane necesare derularii proiectelor. Aceste activitati se desfasoara conform reglementarilor legale in vigoare si fac obiectul controlului financiar preventiv propriu.

(4) Personalul implicat in activitati in cadrul proiectelor de cercetare, dezvoltare, inovare si creatie artistica este remunerat, in limita fondurilor disponibile, respectand regulile finantatorului.

Art. 110

(1) La finalul fiecarui an bugetar, conducerea institutiei de invatamant superior prezinta senatului universitar un raport referitor la activitatea de cercetare, dezvoltare, inovare si creatie artistica, la modul in care au fost efectuate cheltuielile de regie pentru granturile si contractele de cercetare, precum si informatii privind fondurile de cercetare si fondurile aferente proiectelor finantate prin programe nationale si internationale, derulate de institutia de invatamant superior.

(2) Cuantumul maximal al cheltuielilor de regie pentru granturile si contractele de cercetare este stabilit de finantator sau de autoritatea contractanta.

(3) Pentru granturile si proiectele de cercetare la care finantatorul sau autoritatea contractanta nu stabileste cuantumul maximal al cheltuielilor de regie, acesta este stabilit de institutia de invatamant superior.

Art. 111

(1) Ministerul Educatiei finanteaza cercetarea stiintifica universitara, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, pe baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(2) Institutiile de invatamant superior pot finanta, cofinanta si/sau avansa fonduri din venituri proprii, pentru a sustine implementarea proiectelor de cercetare, dezvoltare, inovare, resurse umane, mobilitate, dezvoltare institutionala, creatie artistica, precum si pentru alte tipuri de proiecte, nationale, europene sau internationale.

(3) Titularul grantului raspunde conform contractului incheiat cu autoritatea contractanta de modul de gestionare a grantului.

CAPITOLUL XIV:Promovarea calitatii si excelentei in invatamantul superior si in cercetarea stiintifica

SECTIUNEA 1:Dispozitii generale

Art. 112

(1) Asigurarea calitatii invatamantului superior si a cercetarii stiintifice universitare este o obligatie a institutiei de invatamant superior si o atributie fundamentala a Ministerului Educatiei. In realizarea acestei atributii, Ministerul Educatiei colaboreaza cu ARACIS, cu alte agentii inscrise in EQAR, precum si cu alte organisme cu competente in domeniu, conform legislatiei in vigoare.

(2) Institutia de invatamant superior infiinteaza Comisia de evaluare si asigurare a calitatii, denumita in continuare CEAC, si structuri tehnico-administrative si de suport, care sa faciliteze managementul activitatilor de asigurare si evaluare interna si externa a calitatii, finantate din veniturile acestora. Rolul si atributiile CEAC sunt stabilite printr-un regulament aprobat de catre senatul universitar.

(3) Studentii sunt parteneri cu drepturi depline in procesul de asigurare a calitatii.

Art. 113

(1) Institutiile de invatamant superior au obligatia de a furniza Ministerului Educatiei datele solicitate de acesta, conform prevederilor legale.

(2) Institutiile de invatamant superior care refuza sa faca publice datele de interes public solicitate de Ministerul Educatiei sau raporteaza date false incalca principiul raspunderii publice si sunt sanctionate conform prevederilor art. 174 alin. (5) .

(3) Raportarile institutionale solicitate de Ministerul Educatiei, cu exceptia celor prevazute la art. 124 alin. (2) , sau de comisiile consultative ale Ministerului Educatiei, prevazute la art. 154, de Institutul National de Statistica, de ARACIS sau de alte institutii catre care institutiile de invatamant superior raporteaza date institutionale se vor realiza printr-o raportare anuala unica, prin intermediul PNRUIS.

(4) Gestiunea PNRUIS se realizeaza de catre UEFISCDI in conformitate cu prevederile hotararii Guvernului privind operationalizarea PNRUIS initiata de Ministerul Educatieia�� in termen de un an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.

(5) Institutiile de invatamant superior si Academia Romana au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane responsabile cu completarea si actualizarea datelor in PNRUIS.

(6) Incarcarea datelor in PNRUIS face parte din raspunderea publica a institutiilor de invatamant superior.

(7) Ministerul Educatieia�� in calitate de proprietara�� beneficiar si operator al PNRUISa�� controleaza gestionarea sistemuluia�� decide cu privire la modificarile si imbunatatirile care i se aduca�� in urma consultarii si pe baza propunerilor inaintate de institutiile care utilizeaza sistemul informatica�� si raspunde solidar pentru confidentialitatea datelor cu caracter personal inregistrate in sistem alaturi de celelalte institutii care au acces la acestea.

(8) Datele colectate in PNRUIS se prelucreaza in conformitate cu prevederile Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) , cu modificarile ulterioare, precum si ale legislatiei nationale aplicabile domeniului protectiei datelor.

(9) Datele si informatiile inregistrate in PNRUIS sunt disponibile pentru Ministerul Educatiei. PNRUIS poate fi interoperabil cu alte baze de date electronice, atat ale institutiilor de invatamant superior de stat si particularea�� acreditate sau autorizate sa functioneze provizoriua�� cat si ale institutiilor publice centralea�� in beneficiul studentilor si cursantilora�� prin digitalizarea proceselora�� fiind in acelasi timp si un instrument de preventie a fraudelor si de monitorizare a parcursului profesional al absolventilor. Interoperabilitatea se realizeaza in baza unor proceduri specifice pentru institutiile din sistemul de invatamant superior sau a unor protocoale incheiate intre Ministerul Educatiei si alte ministere sau autoritati de care apartin institutiile care gestioneaza celelalte baze de date de la nivel national, cu respectarea prevederilor Legii nr. 190/2018, cu modificarile ulterioare, precum si ale legislatiei nationale aplicabile domeniului protectiei datelor.

(10) Lista protocoalelor prevazute la alin. (9) si continutul acestora se publica pe site-ul Ministerului Educatiei si se comunica in scris institutiilor de invatamant superior.

(11) Finantarea PNRUIS se realizeaza de la bugetul de stat si/sau din fonduri externe nerambursabile.

Art. 114

(1) Pentru promovarea calitatii si cresterea eficacitatii si a relevantei sistemului de invatamant superior, pentru cresterea vizibilitatii internationale, precum si pentru concentrarea si utilizarea eficienta a resurselor, institutiile de invatamant superior de stat, particulare si confesional particulare pot:





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.