din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1114 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       4934 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Persoana careia ii apartine un drept sau ii revine o obligatie in mod direct. De exemplu, o persoana poate fi titulara a dreptului de proprietate, a dreptului de autor, a unui drept de creanta etc.
Reflectarea potentialului economic si a soliditatii financiare ale unei entitati economice,
Cuprind totalitatea activitatilor de pregatire teoretica si/sau practica destinate unor categorii de persoane, unui grup sau unor persoane
Orice forma de educatie care pregateste calificarea pentru o anumita profesie, sau pentru un anumit loc de munca, competentele necesare exercitarii profesiei respective sau ocuparii unui loc de munca adecvat acesteia.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Partea introductive a hotararii judecatoresti, care cuprinde: denumirea instantei; ziua, luna si anul sedintei de judecata, cu mentiunea daca aceasta a fost sau nu publica; numele si prenumele judecatorilor,
1. Acel fenomen care influenteaza actiunea cauzei, favorizeaza sau franeaza procesul dezvoltarii cauzei in efect.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
1. Determinare cu aproximatie (sinonim cu estimare) a unei anumite cantitati, in acest sens evaluarea poate reprezenta o anticipare a operatiei de masurare propriu-zisa sau o poate inlocui, atunci cand nu este posibila o masurare suficient de exacta
Una din conditiile pentru a fi parte in procesul civil sau pentru exercitarea actiunii civile,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Dovada scrisa prin care
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.

(2) Cadrele didactice si de cercetare din invatamantul superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala se supun prevederilor statutului categoriei de personal din care fac parte, precum si prevederilor legale aplicabile cadrelor didactice si de cercetare din institutiile civile de invatamant superior.

(3) Institutiilor de invatamant superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala li se aplica principiul autonomiei universitare.

(4) Cadrele didactice titulare din sistemul de aparare, ordine publica si securitate nationala, pensionate pentru limita de varsta si vechime integrala ca militari/politisti, pot sa isi continue activitatea didactica, in cadrul aceleiasi institutii de invatamant superior, in conditiile legii. In termen de 30 de zile calendaristice anterior implinirii conditiilor de pensionare, personalul didactic militar si personalul didactic titular poate opta pentru continuarea activitatii didactice pana la implinirea varstei legale de pensionare in invatamantul de stat, conform art. 219.

Art. 85

Viata universitara din institutiile de invatamant superior militar, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala se desfasoara in conformitate cu reglementarile legale pentru institutiile civile de invatamant superior, precum si cu regulamentele militare de ordine interioara.

CAPITOLUL IX:Invatamantul superior artistic si sportiv

Art. 86

(1) In invatamantul superior artistic si sportiv, procesul educational se desfasoara prin activitati didactice si prin activitati practice de creatie si performanta .

(2) Institutiile de invatamant superior artistic si sportiv, autorizate provizoriu sau acreditate, conform legii, pot organiza studii universitare de scurta durata, studii universitare de licenta, studii universitare de masterat si studii universitare de doctorat, precum si programe de formare profesionala a adultilor.

(3) In invatamantul superior artistic si sportiv, structura anului universitar poate fi adaptata in functie de programul activitatilor practice specifice.

(4) In invatamantul superior artistic si sportiv, practica studentilor se desfasoara in institutii de invatamant superior, in centre de proiectare, ateliere artistice, spatii destinate activitatii sportive de performanta, sali de spectacole, de concerte si de cinema, studiouri de radio, de televiziune, cinematografice si de inregistrari, ateliere de fotografie, studiouri muzicale, unitati de productie teatrale si cinematografice, institutii mass-media, precum si in institutii cu profil artistic sau sportiv, pe baza de parteneriat institutional.

Art. 87

In invatamantul superior artistic si sportiv, doctoratul stiintific sau profesional este o conditie pentru cariera didactica.

Art. 88

Creatia artistica, proiectarea si performanta sportiva in scopul cercetarii se desfasoara individual sau colectiv, in institutii de invatamant superior, centre de proiectare, laboratoare si ateliere artistice, spatii destinate activitatii sportive de performanta, sali de spectacole, de concerte si de cinema, studiouri de radio, televiziune, cinematografie si de inregistrari, ateliere de fotografie, studiouri muzicale, unitati de productie teatrala si cinematografica, institutii mass-media.

Art. 89

In invatamantul superior artistic si sportiv, alocarea fondurilor se face inclusiv in baza criteriilor specifice creatiei artistice si performantei sportive.

CAPITOLUL X:Invatamantul superior dual

Art. 90

(1) Invatamantul superior dual este forma de invatamant in care responsabilitatile cu privire la desfasurarea activitatilor de invatare, predare, aplicative, de cercetare si evaluare sunt partajate intre institutia de invatamant superior acreditata si operatorii economici.

(2) Institutia de invatamant superior organizeaza si desfasoara activitati de invatare, predare si evaluare, iar operatorii economici organizeaza activitati de invatare prin munca si participa la evaluare. Activitatile aplicative si de cercetare se pot desfasura atat la institutia de invatamant superior, cat si la operatorii economici.

(3) Institutia de invatamant superior incheie cu operatorii economici contractul de parteneriat, prin care sunt stabilite conditiile de colaborare, drepturile si obligatiile partilor, precum si costurile asumate de parteneri.

(4) La organizarea formei de invatamant superior dual pot contribui inclusiv financiar si autoritati ale administratiei publice locale, structuri asociative interesate, respectiv camere de comert, asociatii patronale de ramura, precum si alti parteneri relevanti la nivel national sau international.

(5) Studentul/studentul-doctorand incheie cu institutia de invatamant superior si operatorul economic un contract individual de studii si pregatire practica, prin care se stabilesc drepturile si obligatiile partilor.

(6) Institutiile de invatamant superior pot participa la constituirea de consortii de invatamant dual in conformitate cu prevederile legii invatamantului preuniversitar.

Art. 91

Curriculumul pentru invatamantul superior dual contine activitati de invatare, de predare si de invatare prin munca, precum si de evaluare. Volumul de munca specific activitatilor de invatare, de predare, respectiv de invatare prin munca, este partajat in mod egal. Volumul de munca este estimat in concordanta cu ECTS/SECT, exprimandu-se in termenii creditelor de studii.

Art. 92

(1) Pentru derularea activitatilor invatamantului superior dual, in cazul institutiilor de invatamant superior de stat, finantarea se realizeaza conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

(2) Operatorii economici si/sau autoritatile locale pot acorda burse cel putin la nivelul celor acordate din fonduri publice pentru invatamantul universitar, precum si din alte fonduri, pentru invatarea in conditii de calitate .

Art. 93

Invatamantul superior dual se organizeaza pentru ciclul scurt, ciclul I, ciclul II si ciclul III, prin doctorat profesional conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

Art. 94

Prevederile din prezenta lege referitoare la organizarea, asigurarea calitatii, admiterea, evaluarea pe parcurs, finalizarea, intocmirea si eliberarea actelor de studii se aplica in mod similar si pentru invatamantul superior dual.

Art. 95

(1) Pe toata durata activitatii de invatare prin munca, studentul inmatriculat in forma de invatamant superior dual beneficiaza de recunoasterea vechimii in munca si specialitate, fara plata contributiilor sociale obligatorii reglementate prin Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Dupa absolvirea studiilor, institutia de invatamant superior elibereaza o adeverinta care atesta perioada in care studentul a desfasurat activitati de invatare prin munca .

Art. 96

(1) Operatorii economici care incheie contract de parteneriat cu institutiile de invatamant superior pentru organizarea si desfasurarea formei de invatamant superior dual beneficiaza de facilitati la plata impozitelor, taxelor si contributiilor datorate bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetelor fondurilor speciale sau bugetelor locale, potrivit prevederilor legale, dupa cum urmeaza:

a) valoarea cumulata a burselor platite de operatorii economici studentilor inmatriculati la forma de invatamant superior dual se deduce din impozitul pe profit/pe venit, dupa caz, al acestora;

b) valoarea cumulata a investitiilor dedicate activitatilor de invatare prin munca se deduce din impozitul pe profit/pe venit, dupa caz, al operatorilor economici.

(2) Personalul desemnat de operatorul economic pentru indrumarea directa a invatarii prin munca beneficiaza de scutire a platii impozitului pe venitul din salarii, in conformitate cu metodologia aprobata prin ordin comun al ministrului finantelor si al ministrului educatiei.

(3) Persoanele fizice care desfasoara activitati de tutoriat, angajate la operatori economici implicati in programe de invatamant superior dual, beneficiaza de prevederile art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(4) De prevederile alin. (3) beneficiaza si studentii angajati de operatorii economici in baza prevederilor alin. (2) .

(5) Conditiile specifice pentru beneficiarii mentionati la alin. (3) si (4) sunt stabilite prin ordin comun al ministrului educatiei, ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului finantelor.

CAPITOLUL XI:Invatamantul superior particular si confesional particular

Art. 97

(1) Institutiile de invatamant superior particulare si institutiile de invatamant superior confesionale particulare sunt persoane juridice de drept privat, fondate din initiativa si cu resursele materiale si financiare ale unei fundatii sau asociatii, ale unui cult religios sau ale unei entitati a cultelor recunoscute ori a altui furnizor de educatie.

(2) Institutiile de invatamant superior particulare si confesionale particulare au autonomie universitara, conform prevederilor prezentei legi, si autonomie economico-financiara, avand drept fundament proprietatea privata, garantata de Constitutia Romaniei, republicata.

(3) Structurile institutiilor de invatamant superior particulare si confesionale particulare, atributiile, durata mandatelor, precum si alte considerente legate de statutul acestora sunt stabilite prin carta universitara, avizata de fondatori si aprobata de senatul universitar. Deciziile, in acest sens, apartin institutiei de invatamant superior.





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.