din anul 2007, atuul tau de DREPT!
5374 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute » Legea 199/2023 a invatamantului superior

Legea 199/2023 a invatamantului superior

  Publicat: 09 Dec 2023       4879 citiri        Secţiunea: Legislatie pentru desfasurarea activitatilor profesionale. Statute  


Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Legea 199/2023 a invatamantului superior

Publicata in Monitorul Oficial cu numarul 614 din data de 5 iulie 2023


Candidat - persoana care participa la alegeri in urma propunerilor inaintate de competitori electorali sau in nume propriu pentru a obtine un mandat de deputat sau de senator,
Institutie de drept procesual penal, reglementata de Codul de procedura penala in diverse texte.
Confederatia este o uniune de state independente sau de unitati teritoriale autonome, infiintata pe baza unui acord international, prin care se determina conditiile de asociere a statelor si de functionare a acestora.
(in sensul legii contenciosului administrativ, legea 554/2004) Orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrative.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Document prin care se face o instiintare (publica) cu caracter oficial.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Inscris oficial sau particular prin care se atesta recunoasterea unui drept, o obligatie sau un fapt.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
1. Autorizarea eliberata de catre o administratie unei persoane pentru a exercita o profesie sau meserie.
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Participant la savarsirea unei infractiuni,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblul normativelor de calitate in furnizarea unui serviciu public si/sau de utilitate publica, stabilite prin acte normative.
1. Doctrina privind normele de conduita si obligatiile etice ale unei profesiuni.

(5) Procesul de abilitare, la nivelul unei IOSUD, cuprinde urmatoarele etape:

a) redactarea unei teze de abilitare care prezinta, in mod documentat, realizarile profesionale obtinute ulterior obtinerii diplomei de doctor, prin care probeaza originalitatea si relevanta contributiilor academice, stiintifice si profesionale;

b) constatarea de catre comisia de abilitare a indeplinirii de catre candidat a standardelor stabilite de IOSUD, care nu pot fi sub nivelul standardelor minimale nationale elaborate de CNATDCU. Dupa constatare, comisia de abilitare stabileste data sustinerii publice a tezei de abilitare;

c) sustinerea publica a tezei de abilitare in fata unei comisii de abilitare care adopta o rezolutie de admitere sau de respingere a tezei de abilitare;

d) rezolutia de admitere sau de respingere a tezei de abilitare pronuntata de comisia de abilitare, impreuna cu dosarul depus de catre candidat, se transmite de CSUD senatului universitar, in vederea validarii;

e) in situatia in care rezolutia comisiei de specialitate este de admitere a tezei de abilitare si aceasta este validata de catre senatul universitar, institutia de invatamant superior transmite CNATDCU dosarul tezei de abilitare, in vederea verificarii.

(6) Procesul de abilitare, la nivelul Ministerului Educatiei, cuprinde urmatoarele etape:

a) analizarea dosarului tezei de abilitare, pentru a verifica respectarea standardelor minimale prevazute la alin. (2) de catre CNATDCU;

b) adoptarea avizului de catre CNATDCU in vederea emiterii ordinului ministrului;

c) emiterea ordinului ministrului educatiei pentru acordarea atestatului de abilitare, pe baza avizului CNATDCU;

d) comunicarea catre IOSUD implicata in procesul de abilitare a ordinului ministrului privind atestatul de abilitare.

(7) Verificarea dosarului prevazut la alin. (5) lit. b) presupune analiza procedurii administrative desfasurate la nivelul institutiei de invatamant superior. Metodologia de obtinere a atestatului de abilitare se aproba prin ordin al ministrului educatiei.

(8) Specialistii care au dobandit dreptul legal de a conduce doctorate in institutii de invatamant superior sau de cercetare-dezvoltare din strainatate pot obtine atestatul de abilitare dupa cum urmeaza:

a) specialistii care au calitatea de conducator de doctorat in unul dintre statele membre ale Uniunii Europene sau ale Spatiului Economic European ori in Confederatia Elvetiana dobandesc automat calitatea de conducator de doctorat in Romania prin emiterea ordinului ministrului educatiei de acordare a atestatului de abilitare;

b) specialistii care au calitatea de conducator de doctorat in una din institutiile de invatamant superior, din afara tarilor prevazute la lit. a) , aflate printre cele mai prestigioase institutii de invatamant superior ale lumii dobandesc automat atestatul de abilitare prin emiterea ordinului ministrului educatiei de acordare a atestatului de abilitare. Ministerul Educatiei stabileste o lista a institutiilor de invatamant superior, din afara tarilor prevazute la lit. a) , aflate printre cele mai prestigioase institutii de invatamant superior ale lumii in baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educatiei;

c) specialistii care sunt conducatori de doctorat in cadrul unor institutii din strainatate, altele decat cele prevazute la lit. a) sau b) , pot obtine atestatul de abilitare in Romania fie printr-o conventie internationala de recunoastere reciproca, fie conform prevederilor alin. (5) si (6) .

(9) Un conducator de doctorat poate indruma studenti-doctoranzi numai in domeniul pentru care a obtinut acest drept .

(10) Prin exceptie de la prevederile alin. (9) , la infiintare, un nou domeniu de studii universitare de doctorat poate functiona cu conducatori de doctorat din aceeasi ramura de stiinta.

(11) Abilitarea se poate desfasura in limba romana sau intr-o limba oficiala a Uniunii Europene.

Art. 70

(1) Un conducator de doctorat nu poate indruma simultan studenti-doctoranzi decat intr-o singura IOSUD, exceptie facand doctoratele conduse in cotutela.

(2) Un conducator de doctorat poate indruma simultan 8 studenti-doctoranzi. Prin exceptie, pot fi indrumati pana la maximum 12 studenti-doctoranzi/conducator numai cu aprobarea senatului universitar, dar nu pentru mai mult de 20% din conducatorii de doctorat dintr-o scoala doctorala.

(3) Pentru activitatea pe care o desfasoara in aceasta calitate, conducatorii de doctorat sunt remunerati in conformitate cu legislatia in vigoare.

SUBSECTIUNEA 5:E. Teza de doctorat

Art. 71

(1) Teza de doctorat se elaboreaza conform cerintelor stabilite de IOSUD prin Regulamentul propriu privind studiile universitare de doctorat si in concordanta cu reglementarile prevazute in Regulamentul-cadru privind studiile universitare de doctorat.

(2) Comisia de sustinere publica a tezei de doctorat, denumita in continuare comisie de doctorat, este propusa de conducatorul de doctorat si aprobata de conducerea IOSUD. Comisia de doctorat este alcatuita din minimum 5 membri: presedintele, ca reprezentant al IOSUD, conducatorul de doctorat si cel putin 3 referenti din tara sau din strainatate, specialisti in domeniul in care a fost elaborata teza de doctorat si din care cel putin 2 isi desfasoara activitatea in afara IOSUD respective. Membrii comisiei de doctorat au diploma de doctor si au cel putin functia didactica de conferentiar universitar sau de cercetator stiintific gradul II ori au calitatea de conducator de doctorat, in tara sau in strainatate.

(3) IOSUD are obligatia ca inaintea sustinerii publice a tezei de doctorat sa verifice teza de doctorat prin intermediul unui program informatic de depistare a similitudinilor, in conformitate cu Regulamentul-cadru privind studiile universitare de doctorat. Verificarea se realizeaza pe baza standardelor cuprinse in Ghidul national privind redactarea tezelor de doctorat, elaborat de catre CNATDCU. Rezultatele analizei vor fi puse la dispozitia studentului-doctorand si comisiei de doctorat.

(4) Teza de doctorat se sustine in sedinta publica in fata comisiei de doctorat, dupa evaluarea de catre toti referentii si depunerea referatelor acestora cu cel putin 15 zile inainte de sustinerea tezei. Sustinerea tezei de doctorat poate avea loc in prezenta a cel putin 4 dintre membrii comisiei de doctorat, cu participarea fizica obligatorie a presedintelui comisiei si a conducatorului de doctorat, ceilalti membri ai comisiei putand participa si in sistem sincron online. Sustinerea publica include obligatoriu o sesiune de intrebari din partea membrilor comisiei de doctorat si a publicului.

(5) Pe baza sustinerii publice a tezei de doctorat, a rapoartelor referentilor, a declaratiei privind originalitatea lucrarii si a analizei privind gradul de similitudine, comisia de doctorat evalueaza si delibereaza asupra acordarii diplomei de doctor, cu respectarea standardelor minimale elaborate de CNATDCU pentru acordarea diplomei de doctor.

(6) Daca studentul-doctorand a indeplinit toate cerintele prevazute in programul de cercetare stiintifica, precum si standardele minimale aferente domeniului, comisia de doctorat propune acordarea diplomei de doctor, propunere care se inainteaza impreuna cu dosarul de doctorat, in maximum 30 de zile calendaristice, catre CNATDCU.

(7) In termen de 90 de zile calendaristice de la primirea dosarului de doctorat, CNATDCU emite un aviz conform, cu privire la respectarea procedurii administrative desfasurate la nivelul IOSUD si respectarea criteriilor minimale pentru acordarea diplomei de doctor. Procedura administrativa include ca pas distinct verificarea declaratiei privind originalitatea lucrarii si a analizei privind gradul de similitudine.

(8) In termen de 30 de zile calendaristice de la primirea avizului conform, institutia de invatamant superior emite decizia de acordare a diplomei de doctor, semnata de rector, intocmeste si elibereaza diploma de doctor.

(9) In cazul in care CNATDCU invalideaza argumentat procesul de validare a tezei de doctorat, IOSUD primeste din partea CNATDCU o motivare scrisa de invalidare, iar dosarul poate fi retransmis CNATDCU pentru reevaluare dupa remedierea motivelor care au stat la baza invalidarii, potrivit procedurii prevazute la alin. (7) .

(10) In cazul neindeplinirii standardelor minimale necesare acordarii diplomei de doctor, comisia de doctorat va preciza elementele care urmeaza sa fie refacute sau completate in teza de doctorat si va solicita o noua sustinere publica a tezei. A doua sustinere publica a tezei are loc in fata aceleiasi comisii de doctorat ca in cazul primei sustineri. In cazul in care nici la a doua sustinere publica nu sunt indeplinite standardele minimale, diploma de doctor nu va fi acordata, iar studentul-doctorand va fi exmatriculat.

(11) In cazul in care CNATDCU decide ca procedura administrativa desfasurata la nivelul IOSUD nu a respectat prevederile Regulamentului-cadru privind studiile universitare de doctorat, dosarul de doctorat va fi transmis inapoi catre IOSUD pentru a fi reanalizat si completat. Acesta poate fi retransmis CNATDCU pentru o noua analiza, conform prevederilor alin. (7) .

(12) Numele si prenumele titularului tezei de doctorat, numele si prenumele conducatorului de doctorat, respectiv numele si prenumele membrilor comisiei de doctorat sunt date publice. Teza de doctorat este un document public. Aceasta se redacteaza si in format digital. In domeniul artelor, teza de doctorat poate fi insotita de inregistrarea pe suport digital a creatiei artistice originale. Teza de doctorat si anexele sale vor fi disponibile pentru consultare 90 de zile calendaristice, inainte de sustinerea publica, pe platforma nationala gestionata de UEFISCDI, in conformitate cu prevederile legale in vigoare in domeniul drepturilor de autor. Dupa emiterea diplomei de doctor, teza de doctorat, in format tiparit, se arhiveaza la biblioteca institutiei de invatamant superior, cu termen permanent.

(13) In perioada in care teza de doctorat se afla in transparenta, inaintea sustinerii publice, orice persoana fizica sau juridica poate formula observatii cu privire la existenta unor abateri de la standardele de etica si deontologie profesionala, inclusiv din perspectiva existentei plagiatului. Observatiile pot fi depuse online sau la registratura institutiei de invatamant superior unde are loc sustinerea. Observatiile se consemneaza intr-un raport care va fi transmis IOSUD pentru analiza si decizie in vederea validarii sustinerii publice a tezei de doctorat si face parte din dosarul de doctorat.

(14) Daca studentul-doctorand nu opteaza pentru publicarea distincta a tezei sau a unor capitole din aceasta, forma digitala a tezei ramane publica si va putea fi accesata liber pe platforma nationala gestionata de UEFISCDI, inclusiv dupa emiterea deciziei de acordare a diplomei de doctor. Tezei i se va atribui o licenta de protectie a dreptului de autor.

(15) Daca studentul-doctorand opteaza pentru publicarea distincta a tezei de doctorat sau a unor capitole din aceasta, el primeste un termen de gratie de maximum 24 de luni pentru realizarea acestei publicari, timp in care teza de doctorat, in format digital, devine inaccesibila publicului. Dupa expirarea termenului de gratie, in cazul in care in platforma gestionata de UEFISCDI nu a fost incarcata nicio notificare cu privire la publicarea distincta a tezei, documentul in format digital devine automat liber accesibil, cu atribuirea unei licente de protectie a dreptului de autor.

(16) Dupa publicarea tezei sau a unor capitole din aceasta, autorul are obligatia de a notifica IOSUD asupra acestui fapt si de a transmite indicatia bibliografica si un link catre publicatie, care vor fi facute apoi publice pe platforma nationala gestionata de UEFISCDI.

(17) Dupa decizia de acordare a diplomei de doctor, in termen de maximum 180 de zile, IOSUD are obligatia transmiterii catre Biblioteca Nationala a Romaniei a unui exemplar tiparit al tezei de doctorat si al anexelor acesteia, conform Legii nr. 111/1995 privind Depozitul legal de documente, republicata, exemplar destinat Fondului intangibil, precum si a unui exemplar digital al acestora, pe suport electronic, destinat consultarii la cerere, la sediul Bibliotecii Nationale a Romaniei, de catre orice persoana interesata, in conditiile respectarii reglementarilor legale in vigoare.

(18) IOSUD are obligatia de a elabora si adopta regulamente privind standardele de calitate care trebuie respectate in elaborarea tezei de doctorat.

(19) Nerespectarea regulilor de deontologie profesionala sau pentru existenta plagiatului poate atrage raspunderea publica a IOSUD.

CAPITOLUL VI:Organizarea invatamantului postuniversitar

SECTIUNEA 1:Programele de studii postuniversitare si programele de studii postdoctorale

Art. 72

(1) Institutiile de invatamant superior organizeaza programe de studii postuniversitare, in conditiile legii. Pentru desfasurarea respectivelor programe se aproba, de catre senatul universitar, un regulament propriu, in conformitate cu legislatia in vigoare.

(2) Un program de studii postuniversitare functioneaza legal daca este acreditat. Acreditarea se realizeaza in conditiile titlului IV privind asigurarea calitatii in invatamantul superior.

(3) Un program de studii postuniversitare cuprinde totalitatea activitatilor de proiectare, organizare, predare si indrumare, precum si realizarea efectiva a invatarii, aplicarea practica, cercetarea si evaluarea, care impreuna conduc la obtinerea unor certificate sau altor acte de studii recunoscute de Ministerul Educatiei.





Afişează Legea 199/2023 a invatamantului superior pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 199/2023    Legea 199/2023 actualizata    Legea 1/2011

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.