Art. 591: Gestiunea directa
(1) Gestiunea directa este modalitatea de gestiune prin care o autoritate a administratiei publice isi asuma/exercita nemijlocit competenta care ii revine cu privire la prestarea unui serviciu public potrivit legii sau actului de reglementare a serviciului public.
(2) Gestiunea directa se poate realiza de catre o autoritate a administratiei publice, de catre structurile cu sau fara personalitate juridica ale acesteia, de catre societatile reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu capital social integral al statului sau al unitatii administrativ-teritoriale infiintate de autoritatile administratiei publice sau alte persoane juridice de drept privat, dupa caz, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 592: Gestiunea delegata
(1) Gestiunea delegata este modalitatea de gestiune prin care prestarea serviciului public se realizeaza in baza unui act de delegare si/sau a unei autorizari din partea autoritatii administratiei publice competente, cu respectarea prevederilor din legislatia privind achizitiile publice, achizitiile sectoriale si concesionarea de servicii, de catre organismele prestatoare de servicii publice, altele decat cele prevazute la art. 591 alin. (2) .
(2) Gestiunea delegata poate implica dreptul organismului prestator de servicii publice de a utiliza infrastructura aferenta serviciului delegat, printr-una dintre modalitatile prevazute de legislatia aplicabila fiecarui tip de serviciu .
Art. 593: Actul de delegare pentru serviciile de interes economic general
(1) Actul de delegare catre un operator economic a prestarii serviciului de interes economic general este act administrativ si trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente, cu exceptia cazului in care prin legi speciale se prevede altfel:
a) continutul obligatiilor de serviciu public;
b) organismul prestator al serviciului/serviciilor publice si, daca este cazul, teritoriul pe care presteaza;
c) durata pentru care este incredintata prestarea serviciului;
d) natura oricaror drepturi speciale acordate organismului prestator de servicii publice de catre legiuitor sau de catre autoritatea administratiei publice competente;
e) o descriere a mecanismului de compensare si a parametrilor de calcul, control si revizuire a compensatiei acordate pentru prestarea serviciului public;
f) modalitatile de evitare a supracompensarii si de recuperare a unei eventuale supracompensatii;
g) drepturi exclusive acordate, in conditiile legii, organismului prestator de servicii publice de catre legiuitor sau de catre autoritatea administratiei publice competente;
h) cazuri si situatii de incetare a actului de delegare;
i) drepturile si obligatiile partilor implicate;
j) indicatorii de performanta si eficienta ai serviciului.
(2) Parametrii pe baza carora se calculeaza compensatia trebuie stabiliti inainte de identificarea organismului prestator in mod obiectiv, respectandu-se principiile transparentei si a liberei concurente.
(3) Compensatia nu trebuie sa depaseasca ceea ce este necesar pentru acoperirea integrala sau partiala a costurilor suportate pentru indeplinirea obligatiilor de serviciu public, luand in considerare veniturile rezultate si un profit rezonabil.
Art. 594: Competenta de monitorizare si control a modului de prestare a serviciilor publice
Autoritatile administratiei publice au obligatia de a monitoriza, evalua si controla modul de prestare a serviciilor publice din sfera lor de competenta, indiferent de modalitatea de gestiune adoptata, in limitele competentelor stabilite de legislatia aplicabila fiecarui tip de serviciu public .
TITLUL IV: Desfiintarea serviciilor publice
Art. 595: Situatii de desfiintare a serviciilor publice
In situatia in care un serviciu public nu mai raspunde unei nevoi de interes public se decide incetarea prestarii serviciului public printr-un act de acelasi nivel cu cel prin care a fost infiintat, la initiativa autoritatii administratiei publice competente si in urma consultarii publice.
Art. 596: Competenta de desfiintare sau dizolvare a structurii responsabile cu furnizarea/prestarea serviciilor publice
Desfiintarea sau dizolvarea, dupa caz, a structurii/structurilor responsabile pentru prestarea serviciului public se realizeaza la initiativa autoritatii administratiei publice centrale competente, in cazul serviciilor publice de interes national, si la initiativa autoritatii administratiei publice locale, in cazul serviciilor publice de interes local.
PARTEA IX: Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 597
(1) Prezentul cod intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cu urmatoarele exceptii:
a) prevederile art. 241, 331, 345, 352 si 537 intra in vigoare la 30 zile de la data intrarii in vigoare a prezentului cod;
b) prevederile art. 307 alin. (2) intra in vigoare la 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului cod;
c) prevederile art. 398 si ale art. 485 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2020;
d) prevederile art. 467 alin. (3) -(9) , art. 469, 470 si 484 intra in vigoare la 30 septembrie 2023;
e) prevederile art. 113-122, art. 143, 147, art. 164 alin. (1) , art. 171, 172, 183, 186, 187, art. 190 alin. (2) si art. 192 intra in vigoare la data desfasurarii alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale care se organizeaza incepand cu anul 2020;
f) prevederile anexei nr. 1 intra in vigoare la 180 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului cod;
g) prevederile art. 210 intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2020;
h) art. 479 alin. (1) lit. b) si 483 alin. (2) lit. f) intra in vigoare la un an de la data intrarii in vigoare a hotararii Guvernului prevazute la art. 483 alin. (3) .
i) prevederile art. 3981 si 4851 se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2025 pentru functionarii publici care ocupa functii publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2) .
(2) La data intrarii in vigoare a prezentului cod, se abroga:
a) Legea nr. 340/2004 privind prefectul si institutia prefectului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 225 din 24 martie 2008, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia prevederilor art. 20, 201-2010, ale art. 60 alin. (3) , ale art. 601-604, 621-6213 si ale anexei nr. 2 care se aplica pentru realizarea evaluarii performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici pentru activitatea desfasurata in anul 2019;
c) Legea nr. 90/2001 pentru organizarea si functionarea Guvernului Romaniei si a ministerelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 2 aprilie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
d) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 17/2009 privind stabilirea unor masuri pentru reorganizarea aparatului de lucru al Guvernului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 145 din 9 martie 2009, aprobata cu modificari prin Legea nr. 198/2013, cu modificarile ulterioare;
e) Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia art. 30-34, 55, 551, art. 79 alin. (1) , 88, 89, 90, 99, 991, 101 si art. 102 care se abroga la data desfasurarii alegerilor pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale care se organizeaza incepand cu anul 2020;
f) Ordonanta Guvernului nr. 35/2002 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a consiliilor locale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 2 februarie 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 673/2002;
g) Ordonanta Guvernului nr. 53/2002 privind Statutul-cadru al unitatii administrativ-teritoriale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 633 din 27 august 2002, aprobata cu modificari prin Legea nr. 96/2003;
h) Legea nr. 393/2004 privind Statutul alesilor locali, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) Legea-cadru a descentralizarii nr. 195/2006, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 453 din 25 mai 2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) Ordonanta Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului din administratia publica centrala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 30 ianuarie 1998, aprobata cu modificari prin Legea nr. 760/2001, cu modificarile si completarile ulterioare;
Anulare act administrativ. Calitate procesuala pasiva. Introducerea in cauza a altor subiecte de drept Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 19/14.04.2020
Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020
Institutie publica. Concurs pentru angajarea personalului contractual. Conditii de participare si criterii de selectie. Dispozitii legale aplicabile. Notiunile de �vechime in specialitatea studiilor absolvite� si �experienta profesionala si/sau in specialitate�. Activitate de voluntariat Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 993/11.11.2020
Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020
Suspendarea de drept a raportului de serviciu nu poate opera in cazul in care este necesar a se evalua de catre angajator infractiunea pentru care s-a dispus trimiterea in judecata Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 292/2020
Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public. Conditii Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - Sentinta civila nr. 292/17.07.2020
Exercitarea unui drept nu poate constitui incalcare a atributiilor de serviciu. Refuzul salariatului de a presta ore suplimentare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 878 din data de 06 Mai 2020
Actiunea in angajarea raspunderii delictuale a unor autoritati publice, ca urmare a refuzului acestora de emite o hotarare de Guvern Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2204 din 26 noiembrie 2019
Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice Sursa: MCP avocati
CIM 2023. Model contract individual de munca 2023 Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI) Sursa: Irina Maria Diculescu
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu