(5) Promovarea in grade sau trepte profesionale imediat superioare se face din 3 in 3 ani, in functie de performantele profesionale individuale, apreciate cu calificativul foarte bine, cel putin de doua ori in ultimii 3 ani in care acesta s-a aflat in activitate, de catre o comisie desemnata prin dispozitie a ordonatorului de credite bugetare, din care fac parte si reprezentantii organizatiilor sindicale reprezentative la nivel de unitate sau, dupa caz, reprezentantii salariatilor, daca in statute sau in legi speciale nu se prevede altfel.
(6) Activitatea profesionala se apreciaza anual, ca urmare a evaluarii performantelor profesionale individuale, de catre conducatorul institutiei publice, la propunerea sefului ierarhic, prin acordare de calificative: foarte bine, bine, satisfacator si nesatisfacator. Ordonatorii principali de credite stabilesc criteriile de evaluare a performantelor profesionale individuale prin raportare la nivelul functiei detinute de persoana evaluata, cu respectarea prevederilor in domeniul legislatiei muncii. Ordonatorii principali de credite pot stabili si alte criterii de evaluare in functie de specificul domeniului de activitate .
(7) Ocuparea unui post vacant sau temporar vacant se face prin concurs sau examen pe baza regulamentului-cadru ce cuprinde principiile generale si care se aproba prin hotarare a Guvernului sau alte acte normative specifice.
(8) Ordonatorul principal de credite, in raport cu cerintele postului, poate stabili criterii de selectie proprii in completarea celor din hotararea Guvernului prevazuta la alin. (7) .
(9) Prevederile alin. (2) -(7) nu se aplica personalului prevazut in partea a VI-a titlul III la capitolul II.
Art. 555: Exercitarea cu caracter temporar a unei functii de conducere de catre personalul contractual
Exercitarea cu caracter temporar a unei functii de conducere se realizeaza in conditiile art. 30 din Legea-cadru privind salarizarea personalului platit din fonduri publice nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 556: Solutionarea contestatiilor in legatura cu stabilirea unor drepturi ale personalului contractual
(1) Solutionarea contestatiilor in legatura cu stabilirea unor drepturi care se acorda, in conditiile legii, personalului contractual este de competenta ordonatorilor de credite.
(2) Contestatia poate fi depusa in termen de 15 zile lucratoare de la data luarii la cunostinta a actului administrativ de stabilire, modificare ori comunicare a refuzului de acordare a drepturilor in cauza, la sediul ordonatorului de credite.
(3) Ordonatorii de credite vor solutiona contestatiile in termen de 10 zile lucratoare.
(4) Impotriva masurilor dispuse potrivit prevederilor alin. (1) persoana nemultumita se poate adresa instantei de contencios administrativ sau, dupa caz, instantei judecatoresti competente potrivit legii, in termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicarii solutionarii contestatiei in scris.
CAPITOLUL V: Managementul personalului contractual din administratia publica si gestiunea raporturilor juridice
Art. 557: Gestiunea curenta a personalului contractual si a functiilor exercitate de acesta
(1) Gestiunea curenta a personalului contractual si a functiilor exercitate de acesta este organizata si realizata, in cadrul fiecarei autoritati si institutii publice, de catre compartimentul de resurse umane.
(2) Autoritatile si institutiile publice au obligatia de a transmite, in formatele/forma stabilite/stabilita de institutiile abilitate, informatii cu privire la personalul contractual propriu institutiilor publice cu atributii in centralizarea sau gestionarea informatiilor cu privire la personalul din sectorul bugetar sau in elaborarea de politici publice cu privire la acesta.
Art. 558: Coordonarea si controlul normelor de conduita pentru personalul contractual
(1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia de a coordona, controla si monitoriza respectarea normelor de conduita de catre personalul contractual, din aparatul propriu sau din institutiile aflate in subordine, coordonare sau sub autoritate, cu respectarea prevederilor in domeniul legislatiei muncii si a legislatiei specifice aplicabile.
(2) Normele de conduita sunt obligatorii pentru personalul contractual din cadrul autoritatilor si institutiilor publice.
(3) In scopul indeplinirii corespunzatoare a activitatilor prevazute la alin. (1) autoritatile si institutiile publice:
a) urmaresc aplicarea si respectarea in cadrul autoritatilor si institutiilor publice a prevederilor prezentului cod referitoare la conduita personalului contractual in exercitarea functiilor detinute;
b) solutioneaza petitiile si sesizarile primite privind incalcarea prevederilor prezentului cod referitoare la conduita personalului contractual in exercitarea functiilor detinute sau le transmite spre solutionare organului competent, conform legii;
c) elaboreaza analize si rapoarte privind respectarea prevederilor prezentului cod referitoare la conduita personalului contractual in exercitarea functiilor detinute;
d) asigura informarea publicului cu privire la conduita profesionala la care este indreptatit sa se astepte din partea personalului contractual in exercitarea functiei;
e) asigura informarea personalului contractual propriu cu privire la conduita ce trebuie respectata;
f) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale care au ca scop promovarea si apararea intereselor legitime ale cetatenilor in relatia cu personalul din administratia publica.
(4) Pentru informarea cetatenilor, compartimentele de relatii publice din cadrul autoritatilor si institutiilor publice au obligatia de a asigura publicitatea si de a afisa normele privind conduita personalului propriu la sediul autoritatilor sau institutiilor publice, intr-un loc vizibil.
Art. 559: Solutionarea sesizarilor cu privire la incalcarea normelor de conduita de catre personalul contractual
Sesizarile cu privire la incalcarea normelor de conduita de catre personalul contractual sunt analizate si solutionate cu respectarea prevederilor in domeniul legislatiei muncii.
Art. 560: Asigurarea transparentei cu privire la respectarea normelor de conduita
(1) Institutiile si autoritatile publice intocmesc rapoarte anuale cu privire la respectarea normelor de conduita de catre personalul contractual din aparatul propriu sau din institutiile aflate in subordine, coordonare ori sub autoritate .
(2) Raportul anual cu privire la respectarea normelor de conduita de catre personalul contractual se transmite ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice.
(3) Formatul si informatiile se stabilesc prin ordin al ministrului cu atributii in domeniul administratiei publice.
(4) Raportul trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente:
a) numarul si obiectul sesizarilor privind cazurile de incalcare a normelor de conduita profesionala;
b) categoriile si numarul de angajati contractuali care au incalcat normele de conduita morala si profesionala;
c) cauzele si consecintele nerespectarii prevederilor referitoare la conduita personalului contractual in exercitarea functiilor detinute;
d) masurile de prevenire si/sau, dupa caz, sanctiunile aplicate.
(5) Raportul se publica pe pagina de internet a autoritatilor si institutiilor publice, iar publicarea se anunta prin comunicat difuzat printr-o agentie de presa.
Art. 561: Personalul contractual din cadrul autoritatilor administrative autonome
Dispozitiile prezentului titlu se aplica in mod corespunzator si personalului contractual din cadrul autoritatilor administrative autonome.
Art. 562: Alte dispozitii legale aplicabile personalului contractual
Dispozitiile prezentului titlu se completeaza cu prevederile legislatiei muncii, precum si cu reglementarile de drept comun civile, administrative sau penale, dupa caz.
PARTEA VII: Raspunderea administrativa
TITLUL I: Dispozitii generale
Art. 563: Raspunderea juridica
Raspunderea juridica reprezinta forma raspunderii sociale stabilita de stat, in urma incalcarii normelor de drept printr-un fapt ilicit si care determina suportarea consecintelor corespunzatoare de catre cel vinovat, prin utilizarea fortei de constrangere a statului in scopul restabilirii ordinii de drept astfel lezate.
Art. 564: Formele raspunderii juridice in administratia publica
(1) Savarsirea unor fapte ilicite, de catre personalul prevazut de art. 5 lit. gg) , in exercitarea atributiilor ce ii revin, atrage raspunderea administrativa, civila sau penala, dupa caz.
(2) Raspunderea civila si penala se angajeaza conform legislatiei specifice.
Anulare act administrativ. Calitate procesuala pasiva. Introducerea in cauza a altor subiecte de drept Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 19/14.04.2020
Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020
Institutie publica. Concurs pentru angajarea personalului contractual. Conditii de participare si criterii de selectie. Dispozitii legale aplicabile. Notiunile de �vechime in specialitatea studiilor absolvite� si �experienta profesionala si/sau in specialitate�. Activitate de voluntariat Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 993/11.11.2020
Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020
Suspendarea de drept a raportului de serviciu nu poate opera in cazul in care este necesar a se evalua de catre angajator infractiunea pentru care s-a dispus trimiterea in judecata Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 292/2020
Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public. Conditii Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - Sentinta civila nr. 292/17.07.2020
Exercitarea unui drept nu poate constitui incalcare a atributiilor de serviciu. Refuzul salariatului de a presta ore suplimentare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 878 din data de 06 Mai 2020
Actiunea in angajarea raspunderii delictuale a unor autoritati publice, ca urmare a refuzului acestora de emite o hotarare de Guvern Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2204 din 26 noiembrie 2019
Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice Sursa: MCP avocati
CIM 2023. Model contract individual de munca 2023 Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI) Sursa: Irina Maria Diculescu
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu