(2) Pentru organizarea si desfasurarea concursului national, Agentia Nationala a Functionarilor Publici poate solicita sprijinul autoritatilor si institutiilor publice.
(3) Concursul pe post prevazut la art. 467 alin. (3) lit. b) se organizeaza si se desfasoara, in conditiile legii, astfel:
a) de catre comisia de concurs si, dupa caz, de comisia de solutionare a contestatiilor, potrivit atributiilor ce revin acestor comisii, pentru ocuparea functiilor publice din categoria inaltilor functionari publici vacante;
b) de catre autoritatile si institutiile publice in cadrul carora sunt stabilite functiile publice pentru care se organizeaza concursul prevazut la art. 467 alin. (3) , ai caror conducatori au competenta de numire in functiile publice pentru care se organizeaza concursul pe post, pentru ocuparea functiilor publice de conducere si de executie vacante.
(4) Concursurile prevazute la art. 467 alin. (7) pentru ocuparea functiilor publice vacante prevazute la art. 385 alin. (3) sunt organizate si se desfasoara, in conditiile legii, de catre autoritatile si institutiile publice prevazute la art. 369 lit. b) , ai caror conducatori au competenta de numire in functiile publice .
(5) In vederea desfasurarii concursurilor pentru ocuparea functiilor publice de conducere si de executie vacante se constituie comisii de concurs si comisii de solutionare a contestatiilor.
(6) Pentru concursul pe post prevazut la art. 467 alin. (3) lit. b) , respectiv pentru concursul prevazut la art. 467 alin. (7) organizat pentru ocuparea functiilor publice de conducere, Agentia Nationala a Functionarilor Publici desemneaza un reprezentant al acestei institutii in comisiile prevazute la alin. (5) . Pentru concursul pe post prevazut la art. 467 alin. (3) lit. b) , respectiv pentru concursul prevazut la art. 467 alin. (7) organizate pentru ocuparea functiilor publice de executie, autoritatea sau institutia publica organizatoare poate solicita Agentiei Nationale a Functionarilor Publici desemnarea unui reprezentant pentru a face parte din comisiile prevazute la alin. (5) .
(7) In situatia prevazuta la alin. (6) reprezentantul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici poate fi desemnat din cadrul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici sau, dupa caz, din cadrul:
a) institutiei prefectului pentru concursurile organizate pentru ocuparea functiilor publice prevazute la art. 385 alin. (2) , la propunerea prefectului judetului respectiv;
b) institutiei prefectului sau consiliului judetean pentru ocuparea functiilor publice prevazute la art. 385 alin. (3) .
(8) In cazul in care Agentia Nationala a Functionarilor Publici nu desemneaza reprezentanti sau nu comunica un raspuns in termen de 5 zile lucratoare de la primirea solicitarii, respectiv de la publicarea anuntului, autoritatea sau institutia publica organizatoare poate solicita institutiei prefectului sau consiliului judetean desemnarea unui reprezentant in comisiile prevazute la alin. (5) .
(9) Membrii comisiilor de concurs, ai comisiilor de solutionare a contestatiilor, precum si secretarii acestor comisii au dreptul la indemnizatii acordate in conditiile si in limitele prevazute in actele normative prin care sunt reglementate.
(10) Cheltuielile aferente deplasarii persoanelor prevazute la alin. (6) -(8) pentru a participa la comisiile de concurs se suporta de catre autoritatile si institutiile publice care organizeaza concursul .
Art. 470: Notificarea prealabila a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici cu privire la organizarea concursurilor pe post
(1) Institutiile si autoritatile publice instiinteaza Agentia Nationala a Functionarilor Publici cu privire la organizarea unui concurs pe post cu cel putin 10 zile lucratoare inainte de data publicarii anuntului de concurs.
(2) Procedura de instiintare a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici si lista documentelor necesare aferente instiintarii, se aproba prin hotararea Guvernului prevazuta la art. 625 alin. (2) .
Art. 471: Amanarea organizarii concursului sau examenului la initiativa autoritatilor si institutiilor publice
(1) Autoritatea sau institutia publica organizatoare a concursului sau, dupa caz, a examenului, poate dispune amanarea desfasurarii concursului sau examenului in cazul in care, din motive obiective, nu se pot respecta data si ora desfasurarii concursului. In aceasta situatie concursul se amana pentru o perioada de maximum 15 zile calendaristice, calculate de la data initial stabilita pentru desfasurarea concursului.
(2) In situatia constatarii necesitatii amanarii concursului, autoritatea sau institutia publica organizatoare a concursului are obligatia:
a) sa anunte amanarea prin publicarea pe pagina de internet a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici a modificarilor intervenite in desfasurarea concursului;
b) sa informeze candidatii ale caror dosare au fost inregistrate, daca este cazul, prin orice mijloc de informare care poate fi dovedit.
Art. 472: Accesul persoanelor cu dizabilitati in functia publica
(1) Persoanele cu dizabilitati au dreptul de a participa la concursurile organizate pentru ocuparea unor functii publice pentru care indeplinesc conditiile generale si specifice stabilite.
(2) Autoritatile si institutiile publice organizatoare au obligatia de a asigura accesul neingradit al persoanelor cu dizabilitati la concursul pentru ocuparea unei functii publice, cu respectarea legislatiei in vigoare.
SECTIUNEA 2: Numirea functionarilor publici
Art. 473: Numirea in functii publice
Numirea in functii publice se face de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice sau, dupa caz, de persoana care are competenta legala de numire in conditiile unor acte normative specifice, prin act administrativ emis in termenele si in conditiile legii, pe baza rezultatelor concursului.
Art. 474: Perioada de stagiu
(1) Perioada de stagiu are ca obiect verificarea aptitudinilor profesionale in indeplinirea atributiilor si responsabilitatilor unei functii publice, formarea practica a functionarilor publici debutanti, precum si cunoasterea de catre acestia a specificului administratiei publice si a exigentelor acesteia.
(2) Durata perioadei de stagiu este de un an.
Art. 475: Finalizarea perioadei de stagiu
La terminarea perioadei de stagiu, pe baza rezultatului evaluarii activitatii, functionarul public debutant va fi:
a) numit functionar public de executie definitiv in clasa corespunzatoare studiilor absolvite, in functiile publice prevazute la art. 392, in gradul profesional asistent;
b) eliberat din functia publica, in cazul in care a obtinut la evaluarea activitatii calificativul necorespunzator.
SECTIUNEA 3: Promovarea functionarilor publici si evaluarea performantelor profesionale
Art. 476: Promovarea in functia publica
(1) Functionarul public poate promova in functia publica, in conditiile legii.
(2) Promovarea este modalitatea de dezvoltare a carierei prin:
a) ocuparea unei functii publice de executie de grad profesional imediat superior celui detinut;
b) ocuparea unei functii publice de executie dintr-o clasa corespunzatoare studiilor absolvite;
c) ocuparea unei functii publice din categoria inaltilor functionari publici vacante si a unei functii publice de conducere vacante.
Art. 477: Conditii generale privind promovarea in functia publica
(1) Promovarea in grad profesional si promovarea in clasa nu sunt conditionate de existenta unui post vacant.
(2) Promovarea intr-o functie publica din categoria inaltilor functionari publici, precum si promovarea intr-o functie publica de conducere este conditionata de existenta unui post vacant.
Art. 478: Promovarea in grad profesional
(1) Promovarea in grad profesional este modalitatea de dezvoltare a carierei prin ocuparea unei functii publice de executie de grad profesional imediat superior celui detinut de functionarul public.
(2) Promovarea in grad profesional se face prin concurs sau examen, organizat de catre autoritatile si institutiile publice, cu incadrarea in fondurile bugetare alocate, prin transformarea postului ocupat de functionarul public ca urmare a promovarii concursului sau examenului.
(3) Fisa postului functionarului public care a promovat in grad profesional se completeaza cu noi atributii si responsabilitati sau, dupa caz, prin cresterea gradului de complexitate a atributiilor exercitate.
(4) In situatia promovarii in gradul profesional imediat superior celui detinut de functionarul public care ocupa o functie publica temporar vacanta, postul aferent functiei publice se transforma pana la data incetarii raporturilor de serviciu ale acestuia, in conditiile legii.
Art. 479: Conditii pentru concursul sau examenul de promovare in grad profesional
Anulare act administrativ. Calitate procesuala pasiva. Introducerea in cauza a altor subiecte de drept Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 19/14.04.2020
Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020
Institutie publica. Concurs pentru angajarea personalului contractual. Conditii de participare si criterii de selectie. Dispozitii legale aplicabile. Notiunile de �vechime in specialitatea studiilor absolvite� si �experienta profesionala si/sau in specialitate�. Activitate de voluntariat Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 993/11.11.2020
Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020
Suspendarea de drept a raportului de serviciu nu poate opera in cazul in care este necesar a se evalua de catre angajator infractiunea pentru care s-a dispus trimiterea in judecata Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 292/2020
Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public. Conditii Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - Sentinta civila nr. 292/17.07.2020
Exercitarea unui drept nu poate constitui incalcare a atributiilor de serviciu. Refuzul salariatului de a presta ore suplimentare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 878 din data de 06 Mai 2020
Actiunea in angajarea raspunderii delictuale a unor autoritati publice, ca urmare a refuzului acestora de emite o hotarare de Guvern Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2204 din 26 noiembrie 2019
Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice Sursa: MCP avocati
CIM 2023. Model contract individual de munca 2023 Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI) Sursa: Irina Maria Diculescu
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu