din anul 2007, atuul tau de DREPT!
695 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019

Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019

  Publicat: 08 Dec 2023       102689 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
Anexe_Codul_Administrativ_2024.docx
Ordonanta de urgenta 57/2019 privind Codul administrativ, actualizat 2024

Actualizat prin:
- Legea 387/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si pentru completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale
- Legea 348/2023 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 191/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ


Desemneaza situatia in care un membru al completului de judecata este oprit, in cazurile expres prevazute de lege, sa participe la solutionarea unui anumit litigiu.
Persoana fizica sau juridica, parte in contractul de asigurare, care, in temeiul acestui contract,
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
1. Grup comstituit de catre o autoritate cu scopul desfasurarii, coordonarii, supravegherii, controlului unei activitati din diferite domenii ale vietii sociale
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Act adoptat de organele de stat,
Varsta, genul, inaltimea, lungimea bratului, capacitatea fizica,
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul exercitarii prerogativelor de putere publica de catre autoritatile si institutiile publice.
Ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul exercitarii prerogativelor de putere publica de catre autoritatile si institutiile publice.
Totalitatea activitatilor desfasurate, in regim de putere publica,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul exercitarii prerogativelor de putere publica de catre autoritatile si institutiile publice.
Ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite in temeiul legii, in scopul exercitarii prerogativelor de putere publica de catre autoritatile si institutiile publice.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere

(7) In situatia prevazuta la alin. (6) lit. d) mandatul de membru al comisiei de concurs, respectiv al comisiei de solutionare a contestatiilor inceteaza la data comunicarii de catre autoritatea responsabila de asigurarea integritatii in exercitarea demnitatilor si functiilor publice si prevenirea coruptiei institutionale, catre structurile sau institutiile abilitate, in conditiile Legii nr. 176/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, a raportului de evaluare, ramas definitiv, privind existenta unei stari de incompatibilitate, respectiv a hotararii judecatoresti definitive de confirmare a existentei unei stari de incompatibilitate in exercitarea functiei sau profesiei sale.

(8) Membrii comisiei de concurs nu pot fi desemnati si ca membri ai comisiei de solutionare a contestatiilor.

(9) Secretariatul comisiilor prevazute la alin. (1) este asigurat de catre Agentia Nationala a Functionarilor Publici.

(10) La prima intrunire a comisiilor prevazute la alin. (1) acestea isi aproba regulamentele de organizare si functionare.

Art. 397: Competenta de emitere a actelor administrative privind raporturile de serviciu ale inaltilor functionari publici

Numirea, modificarea, suspendarea, incetarea raporturilor de serviciu ale inaltilor functionari publici, precum si sanctionarea disciplinara a inaltilor functionari publici se fac, in conditiile legii, de catre prim-ministru, prin decizie, cu exceptia functiilor publice pentru care competenta de numire este reglementata expres prin acte normative speciale.

Art. 398: Evaluarea performantelor individuale ale inaltilor functionari publici

(1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor functionari publici, cu exceptia celor din categoria inaltilor functionari publici parlamentari, se face de catre o comisie de evaluare, formata din 5 membri numiti pentru un mandat de 3 ani prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 396 alin. (2) si alin. (5) -(10) .

(2) Evaluarea prevazuta la alin. (1) se face anual pentru verificarea indeplinirii criteriilor de performanta si a gradului si modului de atingere a obiectivelor individuale, potrivit metodologiei prevazute in anexa nr. 6.

(3) Inaltii functionari publici au obligatia de a urma, de regula anual, cursuri de perfectionare profesionala, in conditiile legii.

Art. 3981: Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor functionari publici pe baza de competente

(1) Evaluarea performantelor profesionale individuale ale inaltilor functionari publici pe baza de competente, cu exceptia celor din categoria inaltilor functionari publici parlamentari, se face de catre o comisie de evaluare, formata din 5 membri numiti pentru un mandat de 3 ani prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului dezvoltarii, lucrarilor publice si administratiei, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 396 alin. (2) si (5) -(10) .

(2) Evaluarea prevazuta la alin. (1) se face anual si reprezinta aprecierea obiectiva a performantelor profesionale individuale ale inaltilor functionari publici, prin verificarea modului de indeplinire a obiectivelor individuale, utilizand cadrele de competente generale si nivelurile de complexitate aferente, precum si descriptorii si indicatorii comportamentali aferenti competentelor generale stabilite pentru functiile publice prevazute la art. 389, conform art. 17 din anexa nr. 8.

(3) Inaltii functionari publici au obligatia de a urma anual cursuri de perfectionare profesionala, in conditiile legii.

*) prevederile art. 3981 si 4851 se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2025 pentru functionarii publici care ocupa functii publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2) .

Art. 399: Norme de aplicare - procedura de organizare a concursului de selectie si a concursului de promovare pentru ocuparea functiilor publice din categoria inaltilor functionari publici

Prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice si a Agentiei Nationale a Functionarilor Publici, se aproba procedura de organizare a concursului de selectie si a concursului de promovare pentru ocuparea functiilor publice din categoria inaltilor functionari publici.

CAPITOLUL IV: Managementul functiei publice si al functionarilor publici si Sistemul electronic national de evidenta a ocuparii in sectorul public

SECTIUNEA 1: Managementul functiilor publice si al functionarilor publici

Art. 400: Agentia Nationala a Functionarilor Publici

(1) Pentru dezvoltarea unui corp de functionari publici profesionist, stabil si impartial si pentru crearea unei evidente necesare gestiunii personalului platit din fonduri publice se organizeaza si functioneaza, in subordinea ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice, Agentia Nationala a Functionarilor Publici, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica.

(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici este condusa de un presedinte cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepresedinte cu rang de subsecretar de stat, numiti de catre prim-ministru la propunerea ministrului cu atributii in domeniul administratiei publice. In exercitarea atributiilor care ii revin, presedintele Agentiei Nationale a Functionarilor Publici emite ordine cu caracter normativ si individual .

(3) Agentia Nationala a Functionarilor Publici este finantata de la bugetul de stat .

(4) Personalul Agentiei Nationale a Functionarilor Publici este format din demnitari, functionari publici si personal contractual. Salarizarea personalului Agentiei Nationale a Functionarilor Publici se face potrivit reglementarilor privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.

Art. 401: Atributiile Agentiei Nationale a Functionarilor Publici

(1) Agentia Nationala a Functionarilor Publici are urmatoarele atributii:

a) elaboreaza si propune politicile si strategiile privind managementul functiei publice si al functionarilor publici;

b) elaboreaza si avizeaza proiecte de acte normative privind functia publica si functionarii publici;

c) emite, la solicitarea autoritatilor si institutiilor publice, puncte de vedere cu privire la proiectele de acte normative privind functia publica si functionarii publici;

d) realizeaza evidenta si managementul functiei publice si ale functionarilor publici;

e) monitorizeaza si controleaza modul de aplicare a legislatiei privind functia publica, functionarii publici, precum si respectarea aplicarii normelor de conduita in cadrul autoritatilor si institutiilor publice si inainteaza ministerului de resort propuneri privind masurile ce se impun;

f) colaboreaza cu institutiile publice cu atributii in domeniul politicilor salariale si fiscal-bugetare, in vederea elaborarii cadrului normativ privind salarizarea functionarilor publici;

g) centralizeaza nevoile de instruire a functionarilor publici, pe baza planurilor de perfectionare profesionala a functionarilor publici transmise de autoritatile si institutiile publice si le pune la dispozitia Institutului National de Administratie si a altor furnizori de formare si perfectionare profesionala, in conditiile legii;

h) colaboreaza cu Institutul National de Administratie la stabilirea tematicii specifice programelor de formare specializata in administratia publica si de perfectionare a functionarilor publici;

i) administreaza Sistemul electronic national de evidenta a ocuparii in sectorul public si realizeaza evidenta personalului platit din fonduri publice;

j) furnizeaza ministerului de resort date statistice prelucrate, in conditiile legii, pe baza informatiilor cuprinse in Sistemul electronic national de evidenta a ocuparii in sectorul public, pentru fundamentarea politicilor de resurse umane cu privire la personalul platit din fonduri publice;

k) asigura baza de date pentru redistribuirea, la solicitarea autoritatilor si institutiilor publice, a functionarilor publici carora le-au incetat raporturile de serviciu prin eliberare din functia publica din motive neimputabile lor;

l) acorda, la cerere, asistenta de specialitate compartimentelor de resurse umane din cadrul autoritatilor si institutiilor publice referitor la aplicarea legislatiei privind functia publica si functionarii publici;

m) elaboreaza cadre de competente generale, in conditiile legii;

m1) avizeaza cadrele de competente specifice, elaborate de autoritatile si institutiile publice, pentru functiile publice prevazute la art. 385, cu exceptia celor care beneficiaza de statute speciale, in conditiile legii;

n) reglementeaza si monitorizeaza aplicarea normelor privind conduita functionarilor publici si activitatea consilierilor de etica din cadrul autoritatilor si institutiilor publice;

o) intocmeste raportul anual cu privire la managementul functiilor publice si al functionarilor publici, pe care il prezinta ministerului de resort, care contine si informatii cu privire la reorganizarile institutionale, precum si cu privire la aplicarea si respectarea normelor de conduita in cadrul autoritatilor si institutiilor publice;

p) elaboreaza reglementari comune, aplicabile tuturor autoritatilor si institutiilor publice, privind functiile publice, precum si instructiuni privind aplicarea unitara a legislatiei in domeniul functiei publice si al functionarilor publici;

q) organizeaza etapa de recrutare din cadrul concursului pentru ocuparea functiilor publice prevazute la art. 467 alin. (3) lit. a) ;

r) planifica recrutarea in functiile publice prevazute la art. 385 alin. (1) si (2) , cu exceptia celor care beneficiaza de statute speciale in conditiile legii, pe baza unui plan de recrutare.

(2) Agentia Nationala a Functionarilor Publici indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege.

(3) Normele privind cadrele de competente generale si specifice sunt prevazute in anexa nr. 8.

(4) In indeplinirea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. n) , Agentia Nationala a Functionarilor Publici:

a) elaboreaza studii si analize privind respectarea prevederilor privind conduita functionarilor publici;

b) elaboreaza cadrul metodologic privind activitatea de consiliere etica, precum si modelul, gestionarea si accesul la registrul de evidenta al acestei activitati;





Documente Atasate
Anexe_Codul_Administrativ_2024.docx

Afişează Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul administrativ    Codul administrativ actualizat    Codul administrativ actualizat 2024    OUG 57/2019    avocat contencios administrativ    avocat contencios bucuresti    avocat functionari publici    salarizare 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Anulare act administrativ. Calitate procesuala pasiva. Introducerea in cauza a altor subiecte de drept
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 19/14.04.2020

Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020

Institutie publica. Concurs pentru angajarea personalului contractual. Conditii de participare si criterii de selectie. Dispozitii legale aplicabile. Notiunile de �vechime in specialitatea studiilor absolvite� si �experienta profesionala si/sau in specialitate�. Activitate de voluntariat
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 993/11.11.2020

Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020

Suspendarea de drept a raportului de serviciu nu poate opera in cazul in care este necesar a se evalua de catre angajator infractiunea pentru care s-a dispus trimiterea in judecata
Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 292/2020

Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public. Conditii
Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - Sentinta civila nr. 292/17.07.2020

Exercitarea unui drept nu poate constitui incalcare a atributiilor de serviciu. Refuzul salariatului de a presta ore suplimentare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 878 din data de 06 Mai 2020

Actiunea in angajarea raspunderii delictuale a unor autoritati publice, ca urmare a refuzului acestora de emite o hotarare de Guvern
Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2204 din 26 noiembrie 2019

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei



Articole Juridice

Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice
Sursa: MCP avocati

CIM 2023. Model contract individual de munca 2023
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani?
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V)
Sursa: Irina Maria Diculescu