(2) Presedintele consiliului judetean depune juramantul prevazut la art. 117 in prima sedinta privind ceremonia de constituire a consiliului judetean sau in fata presedintelui tribunalului, in camera de consiliu, in cazul in care prima sedinta privind ceremonia de constituire a consiliului judetean nu are loc in termen de 60 de zile de la data alegerilor. Prevederile art. 150 alin. (2) si (3) se aplica in mod corespunzator.
(3) Durata mandatului presedintelui si al vicepresedintilor consiliului judetean este egala, de regula, cu durata mandatului consiliului judetean. In cazul in care mandatul consiliului judetean inceteaza inainte de expirarea duratei normale de 4 ani, inceteaza de drept si mandatul vicepresedintilor consiliului judetean fara vreo alta formalitate.
(4) Durata mandatului constituie vechime in munca si in specialitatea studiilor absolvite.
Art. 188: Alegerea si eliberarea din functie a vicepresedintilor consiliului judetean
(1) Consiliul judetean alege dintre membrii sai 2 vicepresedinti.
(2) Vicepresedintii consiliului judetean se aleg prin vot secret, cu majoritate absoluta. Presedintele consiliului judetean desemneaza prin dispozitie care dintre cei doi vicepresedinti exercita primul atributiile sale in alte cazuri de absenta decat cele prevazute la art. 192 alin. (1) .
(3) Pe durata exercitarii mandatului, vicepresedintii consiliului judetean isi pastreaza statutul de consilier judetean fara a beneficia de indemnizatia aferenta acestui statut, fiindu-le aplicabile incompatibilitatile specifice functiei de vicepresedinte al consiliului judetean prevazute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Eliberarea din functie a vicepresedintilor consiliului judetean se poate face de consiliul judetean, prin vot secret, cu majoritatea a doua treimi din numarul consilierilor in functie, la propunerea temeinic motivata a cel putin unei treimi din numarul acestora. Eliberarea din functie a vicepresedintilor consiliului judetean nu se poate face in ultimele 6 luni ale mandatului consiliului judetean.
(5) La deliberarea si adoptarea hotararilor care privesc alegerea sau eliberarea din functie a vicepresedintelui consiliului judetean participa si voteaza consilierul judetean care candideaza la functia de vicepresedinte al consiliului judetean, respectiv vicepresedintele consiliului judetean a carui eliberare din functie se propune.
Art. 189: Indemnizatia presedintelui si a vicepresedintilor consiliului judetean
(1) Pe durata mandatului, presedintele si vicepresedintii consiliului judetean au dreptul la o indemnizatie lunara, stabilita potrivit legii privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
(2) Prevederile art. 153 alin. (2) se aplica presedintelui consiliului judetean si vicepresedintilor consiliului judetean in mod corespunzator.
SECTIUNEA 2: Rolul si atributiile presedintelui consiliului judetean
Art. 190: Rolul presedintelui consiliului judetean
(1) Presedintele consiliului judetean reprezinta judetul in relatiile cu celelalte autoritati publice, cu persoanele fizice si juridice romane si straine, precum si in justitie.
(2) Presedintele consiliului judetean raspunde in fata alegatorilor de buna functionare a administratiei judetene.
(3) Aparatul de specialitate al consiliului judetean este subordonat presedintelui consiliului judetean.
(4) Presedintele consiliului judetean asigura respectarea prevederilor Constitutiei, punerea in aplicare a legilor, a decretelor Presedintelui Romaniei, a hotararilor si ordonantelor Guvernului, a hotararilor consiliului judetean, precum si a altor acte normative.
Art. 191: Atributiile presedintelui consiliului judetean
(1) Presedintele consiliului judetean indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele categorii principale de atributii:
a) atributii privind functionarea aparatului de specialitate al consiliului judetean, a institutiilor publice de interes judetean si a societatilor si regiilor autonome de interes judetean;
b) atributii privind relatia cu consiliul judetean;
c) atributii privind bugetul judetului;
d) atributii privind relatia cu alte autoritati ale administratiei publice locale;
e) atributii privind serviciile publice de interes judetean;
f) alte atributii prevazute de lege.
(2) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. a) , presedintele consiliului judetean:
a) intocmeste si supune spre aprobare consiliului judetean regulamentul de organizare si functionare a acestuia, organigrama, statul de functii si regulamentul de organizare si functionare a aparatului de specialitate, precum si ale institutiilor publice de interes judetean si ale societatilor si regiilor autonome de interes judetean;
b) numeste, sanctioneaza si dispune suspendarea, modificarea si incetarea raporturilor de serviciu sau, dupa caz, a raporturilor de munca, in conditiile legii, pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate al consiliului judetean si pentru conducatorii institutiilor si serviciilor publice de interes judetean.
(3) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. b) , presedintele consiliului judetean:
a) conduce sedintele consiliului judetean si dispune masurile necesare pentru pregatirea si desfasurarea in bune conditii a acestora;
b) prezinta consiliului judetean, anual sau la cerere, rapoarte cu privire la modul de indeplinire a atributiilor sale si a hotararilor consiliului judetean.
(4) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. c) , presedintele consiliului judetean:
a) exercita functia de ordonator principal de credite;
b) intocmeste proiectul bugetului judetului si contul de incheiere a exercitiului bugetar si le supune spre aprobare consiliului judetean, in conditiile si la termenele prevazute de lege;
c) urmareste modul de realizare a veniturilor bugetare si propune consiliului judetean adoptarea masurilor necesare pentru incasarea acestora la termen;
d) initiaza, cu aprobarea consiliului judetean, negocieri pentru contractarea de imprumuturi si emisiuni de titluri de valoare in numele judetului.
(5) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. d) , presedintele consiliului judetean:
a) indruma metodologic, prin aparatul de specialitate al consiliului judetean, activitatile de stare civila si autoritate tutelara desfasurate in comune, orase si municipii;
b) poate acorda, fara plata, prin aparatul de specialitate al consiliului judetean, sprijin, asistenta tehnica, juridica si de orice alta natura, consiliilor locale sau primarilor, la cererea expresa a acestora.
(6) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. e) , presedintele consiliului judetean:
a) coordoneaza realizarea serviciilor publice de interes judetean furnizate prin intermediul aparatului de specialitate al consiliului judetean sau prin intermediul organismelor prestatoare de servicii publice de interes judetean;
b) ia masuri pentru organizarea executarii si executarea in concret a activitatilor din domeniile prevazute la art. 173 alin. (5) si (6) ;
c) ia masuri pentru asigurarea inventarierii, evidentei statistice, inspectiei si controlului furnizarii serviciilor publice de interes judetean prevazute la art. 173 alin. (5) si (6) , precum si a bunurilor din domeniul public si privat al judetului;
d) emite avizele, acordurile si autorizatiile date in competenta sa, prin lege;
e) coordoneaza si controleaza organismele prestatoare de servicii publice de interes judetean, infiintate de consiliul judetean si subordonate acestuia;
f) coordoneaza si controleaza realizarea activitatilor de investitii si reabilitare a infrastructurii judetene.
(7) Presedintele consiliului judetean poate delega, prin dispozitie, atributiile prevazute la alin. (6) vicepresedintilor, conducatorilor compartimentelor functionale sau personalului din aparatul de specialitate, administratorului public, secretarului general al judetului, precum si conducatorilor institutiilor si serviciilor publice de interes judetean. Prevederile art. 157 se aplica in mod corespunzator.
(8) In situatii de urgenta sau de forta majora, presedintele consiliului judetean, in calitatea sa de vicepresedinte al comitetului pentru situatii de urgenta, colaboreaza cu prefectul judetului.
(9) Presedintele consiliului judetean poate fi membru in autoritatea teritoriala de ordine publica.
Anulare act administrativ. Calitate procesuala pasiva. Introducerea in cauza a altor subiecte de drept Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 19/14.04.2020
Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020
Institutie publica. Concurs pentru angajarea personalului contractual. Conditii de participare si criterii de selectie. Dispozitii legale aplicabile. Notiunile de �vechime in specialitatea studiilor absolvite� si �experienta profesionala si/sau in specialitate�. Activitate de voluntariat Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 993/11.11.2020
Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020
Suspendarea de drept a raportului de serviciu nu poate opera in cazul in care este necesar a se evalua de catre angajator infractiunea pentru care s-a dispus trimiterea in judecata Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 292/2020
Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public. Conditii Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - Sentinta civila nr. 292/17.07.2020
Exercitarea unui drept nu poate constitui incalcare a atributiilor de serviciu. Refuzul salariatului de a presta ore suplimentare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 878 din data de 06 Mai 2020
Actiunea in angajarea raspunderii delictuale a unor autoritati publice, ca urmare a refuzului acestora de emite o hotarare de Guvern Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2204 din 26 noiembrie 2019
Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice Sursa: MCP avocati
CIM 2023. Model contract individual de munca 2023 Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI) Sursa: Irina Maria Diculescu
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu