din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2900 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019

Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019

  Publicat: 08 Dec 2023       102170 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
Anexe_Codul_Administrativ_2024.docx
Ordonanta de urgenta 57/2019 privind Codul administrativ, actualizat 2024

Actualizat prin:
- Legea 387/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si pentru completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale
- Legea 348/2023 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 191/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ


Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
inseamna o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune, desemnata in scris de catre operator sau persoana imputernicita de operator in temeiul articolului 27 din GDPR,
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Persoana care, in schimbul muncii, primeste un salariu.
(Consortium) Grup de companii format in scopul promovarii unui obiectiv comun sau al angajarii intr-un proiect benefic pentru toti membrii.
Termen folosit pentru a desemna activitatea instantelor judecatoresti.
Ansamblul atributiilor stabilite de lege, care confera autoritatilor si institutiilor administratiei publice drepturi si obligatii de a desfasura,
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Prevazut in sectiunea III, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala, legamant solemn facut de martor cu prilejul ascultarii sale de catre organele judiciare.
Hotarare prin care instanta rezolva unele probleme ridicate in cursul judecatii,
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Act adoptat de organele de stat,
Act adoptat de organele de stat,
(lat. fraus, fraudis). Inducere in eroare, inselaciune, act de rea-credinta savarsit sprea a realiza un profit material prin atingere adusa drepturilor altei persoane
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
1. Din punctul de vedere al drepului civil, dreptul de dispozitie este alcatuit din dreptul de dispozitie materiala si dreptul de dispizitie juridica.
1. Indicatie pe scrisori, colete, etc., ce contine numele si domiciliul destinatarului.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Cale de atac; actiune introdusa la instanta judecatoreasca superioara celei care a pronuntat o hotarare in prima instanta, prin care se solicita anularea hotararii judecatoresti si judecarea in fond a cauzei; cerere de apel
Constatare si declarare ca nevalabile a anumitor acte procedurale (ex. poprirea) sau a unor alegeri de membri in organele reprezentative ale statului sau ale agentilor economico-sociali (societati comerciale, asociatii etc.).
Este instanta judecatoreasca ce judeca in prima instanta procesele si cererile date prin lege in competenta sa.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,

(2) In conditiile legii, se pot constitui autoritati ale administratiei publice locale si la nivelul subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor.

Art. 106: Autoritatile administratiei publice locale din comune, orase si municipii

(1) Autoritatile administratiei publice din comune, orase si municipii sunt consiliile locale, ca autoritati deliberative, si primarii, ca autoritati executive.

(2) Consiliile locale si primarii se aleg prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, in conditiile prevazute de legea pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.

(3) Consiliile locale si primarii functioneaza ca autoritati ale administratiei publice locale si rezolva treburile publice din comune, orase si municipii, in conditiile legii.

Art. 107: Autoritatile administratiei publice din judete

(1) Consiliul judetean este autoritatea administratiei publice locale pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale, orasenesti si municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean. Consiliul judetean este ales prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, in conditiile legii pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.

(2) Consiliul judetean este condus de un presedinte al consiliului judetean care reprezinta autoritatea executiva la nivelul judetului.

Art. 108: Administrarea domeniului public si privat al unitatilor administrativ-teritoriale

Consiliile locale si consiliile judetene hotarasc, in conditiile prevazute in partea a V-a a prezentului cod, ca bunurile ce apartin domeniului public sau privat, local sau judetean, dupa caz, sa fie:

a) date in administrarea institutiilor publice si regiilor autonome din subordinea unitatii administrativ-teritoriale care le are in proprietate;

b) concesionate;

c) inchiriate;

d) date in folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica;

e) valorificate prin alte modalitati prevazute de lege.

Art. 109: Reprezentarea in justitie a unitatilor administrativ-teritoriale

(1) Reprezentarea in justitie a unitatilor administrativ-teritoriale se asigura de catre primar sau de catre presedintele consiliului judetean.

(2) Primarul sau presedintele consiliului judetean sta in judecata in calitate de reprezentant legal al unitatii administrativ-teritoriale, pentru apararea drepturilor si intereselor legitime ale acesteia, si nu in nume personal.

(3) Atributia de reprezentare in justitie poate fi exercitata in numele primarului sau, dupa caz, al presedintelui consiliului judetean de catre consilierul juridic din aparatul de specialitate ori de catre un avocat angajat in conditiile legii.

(31) Prin exceptie de la alin. (3) , in situatia in care unitatea administrativ-teritoriala face parte dintr-un consortiu administrativ, atributia de reprezentare in justitie poate fi exercitata in numele primarului de catre consilierul juridic din aparatul de specialitate al altei unitati administrativ-teritoriale membra a consortiului administrativ, in baza statutului prevazut la art. 911.

(4) Cheltuielile de judecata sau, dupa caz, despagubirile stabilite pe baza hotararilor judecatoresti definitive se suporta/se fac venit de la/la bugetul local al unitatii administrativ-teritoriale. Cheltuielile de judecata cuprind toate sumele cheltuite din bugetul local.

CAPITOLUL II: Competentele autoritatilor administratiei publice locale

Art. 110: Tipurile de competente

(1) Autoritatile administratiei publice locale exercita competente exclusive, competente partajate si competente delegate, potrivit legii.

(2) Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, in cadrul actelor normative, precizeaza pentru fiecare competenta ce urmeaza a fi descentralizata tipul acesteia, potrivit alin. (1) .

CAPITOLUL III: Consiliul local

SECTIUNEA 1: Constituirea consiliului local

Art. 111: Structura consiliului local

Consiliul local se compune din consilieri locali alesi in conditiile stabilite de legea pentru alegerea autoritatilor administratiei publice locale.

Art. 112: Numarul de consilieri locali

(1) Numarul membrilor fiecarui consiliu local se stabileste prin ordin al prefectului, in functie de numarul locuitorilor comunei, ai orasului sau ai municipiului, conform populatiei raportate, in functie de domiciliu, de Institutul National de Statistica la data de 1 ianuarie a anului in care se organizeaza alegerile, dupa cum urmeaza:

Nr. crt.

Numarul locuitorilor comunei, ai orasului sau ai municipiului

Numarul consilierilor locali

0

1

2

1.

pana la 1.500, inclusiv

9

2.

intre 1.501 si 3.000, inclusiv

11

3.

intre 3.001 si 5.000, inclusiv

13

4.

intre 5.001 si 10.000, inclusiv

15

5.

intre 10.001 si 20.000, inclusiv

17

6.

intre 20.001 si 50.000, inclusiv

19

7.

intre 50.001 si 100.000, inclusiv

21

8.

intre 100.001 si 200.000, inclusiv

23

9.

intre 200.001 si 400.000, inclusiv

27

10.

peste 400.000 cu exceptia municipiului Bucuresti

31

(2) Consiliul General al Municipiului Bucuresti este compus din 55 de consilieri generali.

(3) Numarul membrilor consiliilor locale ale sectoarelor Municipiului Bucuresti se stabileste in functie de numarul locuitorilor sectoarelor respective, potrivit alin. (1) .

Art. 113: Constituirea consiliului local

(1) Consiliul local se constituie in cel mult 60 de zile de la data desfasurarii alegerilor autoritatilor administratiei publice locale. Anterior constituirii consiliului local, mandatele consilierilor locali declarati alesi sunt validate in conditiile prevazute la art. 114.

(2) Dupa validarea mandatelor de consilier local este organizata o sedinta privind ceremonia de constituire a consiliului local, ocazie cu care consilierii locali depun juramantul .

Art. 114: Validarea mandatelor de consilier local

(1) Mandatele consilierilor locali declarati alesi sunt validate in cel mult 25 de zile de la data desfasurarii alegerilor pentru autoritatile administratiei publice locale de judecatoria in a carei raza teritoriala se afla circumscriptia electorala pentru care au avut loc alegeri, in procedura necontencioasa, prin incheiere pronuntata in camera de consiliu, fara a fi aplicabila procedura de regularizare a cererii.

(2) Mandatul unui consilier local este validat daca, la data pronuntarii incheierii, consilierul local declarat ales indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:

a) are domiciliul pe teritoriul unitatii administrativ-teritoriale in care a fost ales, dovedit prin actul de identitate in copie;

b) nu si-a pierdut drepturile electorale, fapt dovedit prin cazierul judiciar;

c) nu si-a pierdut calitatea de membru al partidului politic pe lista caruia a fost ales, urmare a demisiei sau urmare a excluderii prin hotararea definitiva a forului competent al partidului politic ori prin hotarare definitiva a unei instantei judecatoresti, fapt dovedit prin confirmarile prevazute la art. 121 alin. (1) sau prin hotarare definitiva a instantei judecatoresti, dupa caz;

d) mandatarul financiar coordonator a depus raportul detaliat al veniturilor si cheltuielilor electorale in conformitate cu prevederile legii privind finantarea activitatii partidelor politice si a campaniilor electorale, fapt dovedit prin depunerea raportului, in conditiile legii;

e) nu a renuntat la mandat, in conditiile art. 115;

f) nu a fost ales prin frauda electorala constatata in conditiile legii privind alegerea autoritatilor administratiei publice locale, dovedita prin documentele privind rezultatele alegerilor inaintate de catre biroul electoral de circumscriptie judecatoriei in a carei raza teritoriala se afla circumscriptia electorala pentru care au fost desfasurate alegeri.

(3) Consilierii locali declarati alesi au obligatia transmiterii catre secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale a documentelor doveditoare pentru indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (2) lit. a) -e) in cel mult 15 zile de la data desfasurarii alegerilor, pentru care li se elibereaza o confirmare de primire. Termenul de 15 zile este termen de decadere, caz in care secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale transmite judecatoriei documentele care i-au fost puse la dispozitie inauntrul acestui termen, precum si o adresa prin care propune validarea consilierilor care au depus documentele prevazute la alin. (2) sau, dupa caz, invalidarea consilierilor care nu au depus aceste documente.

(4) Secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale are obligatia de a transmite judecatoriei in a carei raza teritoriala se afla circumscriptia electorala pentru care au avut loc alegeri documentele doveditoare pentru indeplinirea conditiilor prevazute la alin. (2) lit. a) -e) in termen de 2 zile de la implinirea termenului prevazut la alin. (3) , in vederea validarii mandatelor consilierilor locali declarati alesi.

(5) Incheierea judecatoriei privind validarea sau, dupa caz, invalidarea mandatelor consilierilor locali cuprinde numele consilierilor locali ale caror mandate au fost validate si se comunica de indata prefectului si secretarului general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale. In prima zi lucratoare ulterioara comunicarii incheierii, secretarul general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale informeaza consilierii locali declarati alesi cu privire la validarea mandatelor lor, supleantii acestora cu privire la invalidarea mandatelor consilierilor locali declarati alesi si partidele politice sau organizatiile cetatenilor apartinand minoritatilor nationale. Incheierea judecatoriei prin care sunt invalidate mandatele este comunicata si respectivilor consilieri locali declarati alesi.

(6) In termen de 3 zile de la comunicare, cei interesati pot formula apel impotriva incheierii judecatoriei de validare sau invalidare a mandatelor. Apelul se solutioneaza de tribunalul in a carui circumscriptie se afla judecatoria care a pronuntat incheierea in termen de 5 zile de la depunerea apelului, in procedura necontencioasa, fara a fi aplicabila procedura de regularizare a cererii, hotararea fiind definitiva. Hotararea se comunica de indata de la pronuntare prefectului, secretarului general al unitatii/subdiviziunii administrativ-teritoriale si consilierului local declarat ales.

(7) Pronuntarea incheierii judecatoriei, respectiv pronuntarea hotararii tribunalului se poate amana, o singura data, cel mult 24 de ore, iar termenul pentru motivarea incheierii, respectiv a hotararii este de cel mult 48 de ore de la pronuntare.





Documente Atasate
Anexe_Codul_Administrativ_2024.docx

Afişează Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul administrativ    Codul administrativ actualizat    Codul administrativ actualizat 2024    OUG 57/2019    avocat contencios administrativ    avocat contencios bucuresti    avocat functionari publici    salarizare 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Anulare act administrativ. Calitate procesuala pasiva. Introducerea in cauza a altor subiecte de drept
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 19/14.04.2020

Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020

Institutie publica. Concurs pentru angajarea personalului contractual. Conditii de participare si criterii de selectie. Dispozitii legale aplicabile. Notiunile de �vechime in specialitatea studiilor absolvite� si �experienta profesionala si/sau in specialitate�. Activitate de voluntariat
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 993/11.11.2020

Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020

Suspendarea de drept a raportului de serviciu nu poate opera in cazul in care este necesar a se evalua de catre angajator infractiunea pentru care s-a dispus trimiterea in judecata
Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 292/2020

Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public. Conditii
Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - Sentinta civila nr. 292/17.07.2020

Exercitarea unui drept nu poate constitui incalcare a atributiilor de serviciu. Refuzul salariatului de a presta ore suplimentare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 878 din data de 06 Mai 2020

Actiunea in angajarea raspunderii delictuale a unor autoritati publice, ca urmare a refuzului acestora de emite o hotarare de Guvern
Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2204 din 26 noiembrie 2019

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei



Articole Juridice

Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice
Sursa: MCP avocati

CIM 2023. Model contract individual de munca 2023
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani?
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V)
Sursa: Irina Maria Diculescu