(3) Unitatile administrativ-teritoriale care hotarasc sa mandateze consortiul administrativ sa realizeze investitii in conditiile art. 911 alin. (21) se pot retrage din investitie inainte de data finalizarii proiectelor sau contractelor incheiate de aceasta in numele si pe seama lor, notificand adunarea generala cu privire la intentia de retragere din investitie, cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de adoptarea hotararilor consiliilor locale prin care aproba retragerea din consortiul administrativ si numai dupa plata despagubirilor prevazute in respectivele proiecte sau contracte sau, dupa caz, in conditiile stabilite in statutul consortiului.
(4) Bunurile rezultate in urma unor investitii realizate in cadrul consortiului administrativ apartin proprietatii publice sau private, dupa caz, a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului si se inregistreaza in inventarul acestora, in conditiile art. 289, respectiv art. 357.
(5) Bunurile prevazute la alin. (4) care raspund unui interes public apartin proprietatii publice a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ, dupa cum urmeaza:
a) bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unitati administrativ-teritoriale, pe care o si deservesc, apartin domeniului public al acesteia;
b) pentru bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unitati administrativ-teritoriale, care deservesc alte unitati administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ, apartenenta acestora se stabileste de catre adunarea generala a asociatiei inainte de demararea investitiei;
c) pentru bunurile situate exclusiv pe raza unei singure unitati administrativ-teritoriale, care deservesc si alte unitati administrativ-teritoriale membre ale consortiului, apartenenta acestora se stabileste de catre adunarea generala a consortiului inainte de demararea investitiei;
d) pentru bunurile situate pe raza mai multor unitati administrativ-teritoriale si/sau care deservesc mai multe unitati administrativ-teritoriale, apartenenta acestora se stabileste de catre adunarea generala a consortiului inainte de demararea investitiei.
(6) Bunurile prevazute la alin. (4) , care nu raspund unui interes public, apartin proprietatii private a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ sau, dupa caz, proprietatii consortiului. Apartenenta acestor bunuri se decide prin statut sau prin hotararea adunarii generale, dupa caz.
(7) In statutele consortiilor administrative se reglementeaza in mod expres situatiile prevazute la alin. (5) lit. b) -d) si alin. (6) .
(8) In vederea indeplinirii scopului si desfasurarii activitatii, consortiile administrative pot dobandi in proprietate bunuri, cu exceptia bunurilor care, prin natura sau destinatia lor, sunt bunuri proprietate publica, precum si a bunurilor care, potrivit statutului sau hotararii adunarii generale, apartin proprietatii private a unitatilor administrativ-teritoriale componente ale consortiilor administrative.
(9) Prin exceptie de la prevederile art. 312 alin. (1) si art. 333 alin. (1) , bunurile proprietate publica sau privata a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ pot fi concesionate sau inchiriate prin atribuire directa consortiilor administrative pentru realizarea activitatilor care se circumscriu scopului consortiului administrativ.
(10) Pentru implementarea corespunzatoare a investitiilor, consortiile administrative pot angaja personal contractual specializat propriu in cadrul aparatului tehnic prevazut la art. 91 alin. (7) , in situatia in care unitatile administrativ-teritoriale, membre ale consortiului, nu dispun de personal specializat care sa fie alocat consortiului in conditiile art. 911 alin. (3) -(5) .
(11) Consortiile administrative pot fi eligibile in calitate de solicitant sau partener in cadrul programelor de finantare, indiferent de tipul sau sursa acestora, atunci cand oricare dintre unitatile administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ se numara printre categoriile de solicitanti eligibili ai respectivelor programe de finantare .
(12) In cazul proiectelor cu finantare europeana se aplica prevederile legislatiei nationale si europene privind gestionarea fondurilor europene, precum si documentele procedurale specifice implementarii programelor operationale prin care se asigura finantarea tipurilor de interventii vizate.
(13) Pentru situatia prevazuta la alin. (11) este necesar mandatul unitatii administrativ-teritoriale membre a consortiului care se numara printre categoriile de solicitanti eligibili ai respectivelor programe de finantare, exprimat prin hotararea autoritatii deliberative.
Art. 915: Unele reguli specifice pentru derularea achizitiilor publice realizate in cadrul consortiilor administrative
(1) In aplicarea art. 911 alin. (22) , prin derogare de la prevederile art. 44 alin. (1) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice, cu modificarile si completarile ulterioare, prin hotarari ale autoritatilor deliberative, unitatile administrativ-teritoriale, membre in cadrul consortiului administrativ, pot mandata consortiul sa deruleze, in calitate de autoritate contractanta, proceduri de achizitii publice pentru realizarea unor obiective de interes local, inclusiv achizitii comune pentru furnizarea de bunuri si prestarea de servicii la nivelul consortiului administrativ.
(2) Prevederile art. 914 alin. (4) -(8) si alin. (10) se aplica in mod corespunzator.
Art. 916: Unele reguli specifice pentru finantarea consortiilor administrative
(1) Cuantumul contributiei prevazute la art. 90 alin. (1) se stabileste, pe baza unor criterii precum suprafata sau numarul utilizatorilor/beneficiarilor, de catre adunarea generala a asociatiei, prin hotarare .
(2) Autoritatile deliberative ale unitatilor administrativ-teritoriale membre in cadrul consortiului administrativ pot stabili, in conditiile legii, taxe locale speciale in vederea finantarii unor servicii publice locale furnizate de consortiul administrativ.
(3) Sumele incasate in bugetele locale, potrivit alin. (2) , se aloca consortiilor administrative sub forma de contributii, in conditiile alin. (1) .
(4) Consortiile administrative pot percepe, in conditiile legii, tarife in vederea finantarii serviciilor publice furnizate prin intermediul acestora.
Art. 92: Participarea cu capital sau cu bunuri
(1) Consiliile locale si consiliile judetene pot hotari asupra participarii cu imprumuturi, capital sau cu bunuri, dupa caz, in numele si in interesul colectivitatilor locale la nivelul carora sunt alese, la infiintarea, functionarea si dezvoltarea unor organisme prestatoare de servicii publice si de utilitate publica de interes local sau judetean, in conditiile legii.
(2) In acceptiunea prezentului cod, in categoria organismelor prestatoare de servicii publice sau de utilitate publica in unitatile administrativ-teritoriale se includ:
a) institutii publice de interes local sau judetean;
b) societati si regii autonome infiintate prin hotarari ale autoritatilor deliberative, denumite in continuare societati si regii autonome de interes local sau judetean;
c) asociatii de dezvoltare intercomunitara;
d) furnizori de servicii sociale, de drept public ori privat, care acorda servicii sociale in conditiile prevazute de lege;
e) asociatii, fundatii si federatii recunoscute ca fiind de utilitate publica, in conditiile legii;
f) operatori de servicii comunitare de utilitati publice locale sau judetene;
g) operatori regionali, constituiti in conditiile legii.
Art. 93: Controlul administrativ si financiar
(1) Controlul administrativ si financiar al activitatii autoritatilor administratiei publice locale se exercita in limitele si in conditiile prevazute de lege.
(2) Autoritatile si institutiile publice cu atributii de control/audit asupra activitatii administratiei publice locale au obligatia sa asigure indrumare, din oficiu sau la cererea autoritatilor administratiei publice locale, cu privire la aplicarea prevederilor legale din sfera lor de competenta .
(3) Autoritatile administratiei publice centrale cu atributii de control, constatare si sanctionare a contraventiilor au obligatia, corespunzator domeniilor aflate in responsabilitatea acestora, sa elaboreze si sa difuzeze materiale documentare si ghiduri si/sau sa aloce pe pagina de internet sectiuni special dedicate informarii publice.
Art. 94: Folosirea limbii minoritatilor nationale
(1) In unitatile/subdiviziunile administrativ-teritoriale in care cetatenii apartinand unei minoritati nationale au o pondere de peste 20% din numarul locuitorilor, stabilit la ultimul recensamant, autoritatile administratiei publice locale, institutiile publice aflate in subordinea acestora, precum si serviciile publice deconcentrate asigura folosirea, in raporturile cu acestia, si a limbii minoritatii nationale respective, in conformitate cu prevederile Constitutiei, ale prezentului cod si ale tratatelor internationale la care Romania este parte .
(2) Autoritatile administratiei publice locale prevazute la alin. (1) , prin hotarare, pot decide asigurarea folosirii limbii minoritatilor nationale in unitatile administrativ-teritoriale in care cetatenii apartinand minoritatilor nationale nu ating ponderea prevazuta la alin. (1) .
TITLUL IV: Unitatile administrativ-teritoriale in Romania
Art. 95: Tipurile de unitati administrativ-teritoriale
(1) Teritoriul Romaniei este organizat, sub aspect administrativ, in unitati administrativ-teritoriale care sunt comunele, orasele si judetele.
(2) Comunele si orasele sunt unitati administrativ-teritoriale de baza .
(3) Unele orase sunt declarate municipii in conditiile legii.
(4) Orice modificare a limitelor teritoriale ale unitatilor administrativ-teritoriale care priveste infiintarea, reinfiintarea sau reorganizarea acestora se poate efectua numai prin lege si dupa consultarea obligatorie a cetatenilor din unitatile administrativ-teritoriale respective prin referendum local, in conditiile legii.
Art. 96: Personalitatea juridica a unitatilor administrativ-teritoriale
(1) Unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu.
(2) Unitatile administrativ-teritoriale, precum si subdiviziunile administrativ-teritoriale sunt subiecte juridice de drept fiscal, titulare ale codului de inregistrare fiscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la unitatile bancare.
(3) Unitatile administrativ-teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.
Anulare act administrativ. Calitate procesuala pasiva. Introducerea in cauza a altor subiecte de drept Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 19/14.04.2020
Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020
Institutie publica. Concurs pentru angajarea personalului contractual. Conditii de participare si criterii de selectie. Dispozitii legale aplicabile. Notiunile de �vechime in specialitatea studiilor absolvite� si �experienta profesionala si/sau in specialitate�. Activitate de voluntariat Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 993/11.11.2020
Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020
Suspendarea de drept a raportului de serviciu nu poate opera in cazul in care este necesar a se evalua de catre angajator infractiunea pentru care s-a dispus trimiterea in judecata Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 292/2020
Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public. Conditii Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - Sentinta civila nr. 292/17.07.2020
Exercitarea unui drept nu poate constitui incalcare a atributiilor de serviciu. Refuzul salariatului de a presta ore suplimentare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 878 din data de 06 Mai 2020
Actiunea in angajarea raspunderii delictuale a unor autoritati publice, ca urmare a refuzului acestora de emite o hotarare de Guvern Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2204 din 26 noiembrie 2019
Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice Sursa: MCP avocati
CIM 2023. Model contract individual de munca 2023 Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI) Sursa: Irina Maria Diculescu
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu