din anul 2007, atuul tau de DREPT!
4179 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019

Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019

  Publicat: 08 Dec 2023       97013 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Documente atasate
Anexe_Codul_Administrativ_2024.docx
Ordonanta de urgenta 57/2019 privind Codul administrativ, actualizat 2024

Actualizat prin:
- Legea 387/2023 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum si pentru completarea Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale
- Legea 348/2023 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 191/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ


(Consortium) Grup de companii format in scopul promovarii unui obiectiv comun sau al angajarii intr-un proiect benefic pentru toti membrii.
Comune, orase, municipii si judete.
Comune, orase, municipii si judete.
Prevazuta in sectiunea XIII, cap. II, t. III, C. proc. pen., partea generala,
Comune, orase, municipii si judete.
Comune, orase, municipii si judete.
Comune, orase, municipii si judete.
(Consortium) Grup de companii format in scopul promovarii unui obiectiv comun sau al angajarii intr-un proiect benefic pentru toti membrii.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
(Consortium) Grup de companii format in scopul promovarii unui obiectiv comun sau al angajarii intr-un proiect benefic pentru toti membrii.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Foaie care evidentiaza sistematic un mijloc economic, un proces economic, o suma.
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Conform art. 323 Cod Penal, fapta de a se asocia sau de a initia constituirea unei asocieri in scopul savarsirii uneia sau mai multor infractiuni,
Exceptie de la dispozitiile unui act normativ,
(Consortium) Grup de companii format in scopul promovarii unui obiectiv comun sau al angajarii intr-un proiect benefic pentru toti membrii.
Instiintare scrisa a beneficiarului unui acreditiv de catre banca emitenta, asupra faptului ca in favoarea sa a fost deschis un acreditiv;
Notiunea Stat de drept este, in general, utilizata pentru a sublinia diferentele existente intre regimurile democratice si regimurile autoritare (dictatoriale).
Act adoptat de organele de stat,
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Trasatura esentiala a infractiunii, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19 , C. pen., partea generala. Ea priveste latura subiectiva a infractiunii,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Comune, orase, municipii si judete.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Comune, orase, municipii si judete.
Numarul minim de membri prevazut de lege pentru intrunirea valabila a unui organ colegial
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Act adoptat de organele de stat,
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
(Annual general meeting) Adunare generala ce se intruneste o data pe an, in cadrul careia managerii unei companii prezinta actionarilor rezultatele economico-financiare anuale corespunzatoare anului fiscal incheiat si se alege noul consiliu de administratie.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Consum de resurse (mijloace de productie, forta de munca, mijloace banesti) pentru satisfacerea unor necesitati de productie sau individuale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Totalitatea atributelor si calitatilor prin care o presoana este individualizata in societate si familie, din punct de vedere al normelor de drept; stare juridica a persoanei.
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Suma de bani ce se acorda unei persoane pentru suportarea unor cheltuieli suplimentare (de deplasare, detasari etc) sau pentru efectuarea de activitati in afara programului obisnuit de lucru
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Contractul in temeiul caruia o persoana numita mandant, imputerniceste pe o alta persoana, numita mandatar, sa incheie in numele ei si pentru ea anumite acte juridice.
Persoana desemnata sa verifice gestiunea unei organizatii,
Din punctul de vedere al resurselor umane, o persoana care conduce o institutie, o intreprindere, o publicatie etc. sau un sector al acestora; functie detinuta de aceasta persoana.
Persoana desemnata sa verifice gestiunea unei organizatii,
Comune, orase, municipii si judete.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Facultatea proprietarului de a intrebuinta bunul sau, culegand sau percepand in proprietate toate fructele pe care acesta le produce.
Lucruri utile omului, cu valoare economica si susceptibile de apropiere.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,

f) cuantumul contributiilor din bugetele unitatilor administrativ-teritoriale membre in consortiul administrativ, in conditiile art. 90 alin. (1) ;

g) categoriile de atributii prevazute la alin. (2) care se asigura de catre consortiu pentru unele sau toate unitatile administrativ-teritoriale, membre ale consortiului administrativ.

(4) In aplicarea prevederilor alin. (3) lit. c) , unitatile administrativ-teritoriale pot beneficia de sprijin din partea personalului din unitatile administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat in conditiile alin. (7) , doar pentru functiile publice vacante sau temporar vacante pentru o perioada de cel putin 3 luni calendaristice, pentru care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) functiile publice nu au putut fi ocupate prin una dintre modalitatile de ocupare prevazute la art. 466 alin. (2) , respectiv art. 615;

b) nu a putut fi dispusa delegarea atributiilor aferente acestora in conditiile art. 438.

(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (4) , unitatile administrativ-teritoriale pot beneficia de sprijin din partea personalului din unitatile administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat in conditiile alin. (7) , si in cazul in care volumul de activitate determina un grad de incarcare a personalului acestora de peste 100%, cu exceptia posturilor unice si cu incadrarea in cheltuielile de personal aprobate.

(6) Unitatile administrativ-teritoriale membre ale unui consortiu administrativ au obligatia organizarii concursurilor de recrutare sau promovare pentru functiile publice prevazute la alin. (4) lit. a) , in termen de maximum 2 ani de la emiterea actului administrativ prevazut la alin. (7) , in conditiile legii.

(7) In aplicarea prevederilor alin. (3) lit. c) , prin act administrativ comun al autoritatilor executive, unitatea administrativ-teritoriala prestatoare si unitatea administrativ-teritoriala beneficiara, membre ale unui consortiu administrativ, nominalizeaza, cu acordul persoanelor in cauza, pentru o perioada de maximum 2 ani, in functie de natura activitatii, functionari publici sau personal contractual care sa indeplineasca activitati in cadrul consortiului, in exercitarea atributiilor prevazute la alin. (2) .

(8) Fisa postului pentru personalul nominalizat in conditiile alin. (7) se completeaza cu atributiile privind activitatile desfasurate in cadrul consortiului si devine anexa la actul administrativ comun de nominalizare.

(9) Prin derogare de la prevederile art. 94 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, personalul unitatii administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat in conditiile alin. (7) , poate indeplini activitati in cadrul consortiului, in exercitarea atributiilor prevazute la alin. (2) , pentru unitatea administrativ-teritoriala beneficiara.

(10) Personalul unitatii administrativ-teritoriale prestatoare, nominalizat in conditiile alin. (7) , care indeplineste activitati in cadrul consortiului, in exercitarea atributiilor prevazute la alin. (2) , pentru unitatea administrativ-teritoriala beneficiara, are obligatia sa respecte prevederile art. 79 din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

(11) Fiecare unitate administrativ-teritoriala beneficiara acorda personalului din unitatea administrativ-teritoriala prestatoare, nominalizat in conditiile alin. (7) , care realizeaza activitati in cadrul consortiului, in exercitarea atributiilor prevazute la alin. (2) , cu respectarea legislatiei in vigoare referitoare la programul de lucru, o indemnizatie lunara in valoare de 20% din salariul de baza de care beneficiaza persoana nominalizata, stabilit potrivit legii.

(12) Indemnizatia prevazuta la alin. (11) se acorda de la data comunicarii actului administrativ comun prevazut la alin. (7) si numai pe perioada in care persoana in cauza desfasoara activitatile prevazute in acordul de asociere .

(13) Indemnizatia prevazuta la alin. (11) nu se ia in calcul la stabilirea limitei prevazuta la art. 11 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

(14) Asocierea in conditiile prezentului articolul nu poate constitui temei pentru derogare de la conditiile de studii si vechime necesare a fi indeplinite de catre persoanele care ar ocupa functiile publice in unitatea administrativ-teritoriala beneficiara.

(15) Prevederile alin. (11) nu sunt aplicabile alesilor locali.

(16) Retragerea din consortiu se notifica tuturor membrilor consortiului administrativ cu minimum 90 de zile inainte de data de 31 decembrie si devine efectiva de la data de 1 ianuarie a anului calendaristic urmator celui in care s-a facut notificarea .

(17) Pentru a stimula cooperarea unitatilor administrativ-teritoriale in consortii administrative, incepand cu anul 2024 se infiinteaza Programul multianual pentru sprijinirea cooperarii unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiilor administrative, a carui finantare este asigurata de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei. Creditele de angajament si creditele bugetare se prevad prin legea bugetului de stat . Finantarea se asigura pe baza unor criterii de performanta transparente care se circumscriu obiectivelor prevazute la art. 89 alin. (84) .

(18) Programul multianual pentru sprijinirea cooperarii unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiilor administrative va avea urmatoarele obiective:

a) functionarea consortiilor administrative;

b) integrarea digitala a serviciilor publice furnizate de unitatile administrativ-teritoriale, membre ale consortiilor administrative, in vederea furnizarii de servicii publice intr-un timp mai scurt pentru cetateni si antreprenori.

(19) Descrierea Programului multianual pentru sprijinirea cooperarii unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiilor administrative se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice.

Art. 912: Raspunderea personalului care desfasoara activitati in cadrul consortiilor administrative

(1) Incalcarea de catre personalul care desfasoara activitati in cadrul consortiilor administrative, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu atrage raspunderea administrativa, civila sau penala, in conditiile legii si ale prezentului cod.

(2) In situatia in care instanta judecatoreasca constata vinovatia functionarului public sau personalului contractual de la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, membre ale consortiului administrativ, care a exercitat atributiile prevazute la art. 911 alin. (3) -(5) , prevederile art. 491 si 553 se aplica in mod corespunzator.

Art. 913: Reguli pentru eficientizarea procesului decizional la nivelul consortiilor administrative

(1) Unitatile administrativ-teritoriale sunt reprezentate in adunarea generala a consortiului administrativ de catre primari, in conditiile art. 132. Incetarea mandatului de primar atrage incetarea calitatii de reprezentare in adunarea generala a consortiului administrativ.

(2) Atributiile adunarii generale sunt stabilite prin statutul consortiului administrativ.

(3) Adunarea generala se intruneste cel putin o data pe an, la convocarea consiliului director sau ori de cate ori acest lucru este necesar, si adopta hotarari in conformitate cu statutul consortiului.

(4) In situatia in care membrii consiliului director nu sunt desemnati sau daca consiliul director nu este constituit, adunarea generala va fi convocata de catre oricare dintre primarii unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ.

(5) Pentru participarea la sedintele adunarii generale ale consortiului administrativ, membrii adunarii generale au dreptul la o indemnizatie de maximum 10% din indemnizatia presedintelui consiliului director, suportata din bugetul consortiului administrativ. Nivelul indemnizatiei se stabileste prin hotararea adunarii generale a consortiului.

(6) Adunarea generala adopta hotarari cu caracter obligatoriu, aplicabile tuturor unitatilor administrativ-teritoriale membre. In cazul in care doar unele dintre unitatile administrativ-teritoriale membre au mandatat consortiul administrativ in conditiile art. 911 alin. (21) , hotararile adunarii generale date in exercitarea mandatului se aplica in mod obligatoriu numai acestora.

(7) Modalitatea de adoptare a hotararilor, cvorumul necesar, modalitatea de intrunire, precum si eventualele majoritati diferentiate in functie de obiectul hotararilor se stabilesc prin statutul consortiului administrativ.

(8) Abtinerile se numara la voturile impotriva.

(9) Hotararile adunarii generale sunt comunicate consiliilor locale ale unitatilor administrativ-teritoriale care formeaza consortiul in termen de 5 zile lucratoare de la adoptarea acestora.

(10) Consiliul local al unei unitati administrativ-teritoriale, membra a consortiului administrativ, mandateaza reprezentantul unitatii administrativ-teritoriale in adunarea generala a consortiului sa sustina pozitii sau sa exprime puncte de vedere, sa formuleze propuneri sau amendamente la ordinea de zi a sedintelor adunarii generale sau la proiectele de hotarare inscrise pe ordinea de zi.

(11) Prin exceptie de la dispozitiile art. 91 alin. (6) , consiliul director este format din presedintele adunarii generale a consortiului administrativ si inca cel putin doi membri numiti de adunarea generala . Prin statut, asociatii pot sa prevada si un numar mai mare de membri, cu conditia ca numarul total de membri in consiliul director, inclusiv presedintele, sa fie impar.

(12) Componenta consiliului director va asigura cat mai bine reprezentativitatea in cadrul acestui organ a tuturor membrilor asociatiei, utilizand principiul reprezentarii prin rotatie.

(13) Consiliul director indeplineste urmatoarele atributii:

a) organizeaza, asigura si pune in executare hotararile adunarii generale cu privire la punerea in aplicare a obiectivelor consortiului;

b) raspunde de modul de gestionare a activitatilor si serviciilor publice prevazute la art. 911 alin. (2) , (21) si (22) furnizate de catre consortiul administrativ;

c) raspunde de gestiunea, patrimoniul si executia, in conditiile legii, a bugetului de venituri si cheltuieli al consortiului administrativ, situatiilor financiare anuale si proiectului programelor consortiului administrativ;

d) alte atributii prevazute de lege sau de statut .

(14) Membrii consiliului director au dreptul la o indemnizatie de maximum 30% din indemnizatia de ales local a presedintelui consiliului director, suportata din bugetul consortiului administrativ. Nivelul indemnizatiei se stabileste prin hotararea adunarii generale a consortiului.

(15) Membrilor consiliului director nu li se acorda indemnizatia prevazuta la alin. (14) pentru participarea la sedintele adunarii generale.

(16) Mandatul presedintelui adunarii generale este de un an. Presedintele adunarii generale poate indeplini maximum doua mandate consecutive.

(17) Consortiul administrativ are un cenzor ales si revocat de catre adunarea generala a consortiului administrativ, pe criterii de profesionalism, integritate si independenta fata de membrii consortiului administrativ, care poate fi retribuit conform hotararii adunarii generale a consortiului administrativ. Membrii consiliului director nu pot avea calitatea de cenzor.

Art. 914: Unele reguli specifice pentru investitiile realizate in cadrul consortiilor administrative

(1) In situatia prevazuta la art. 911 alin. (21) , unitatile administrativ-teritoriale asigura resursele necesare pentru realizarea respectivelor investitii, in limita alocarii existente in bugetul local al fiecarei unitati administrativ-teritoriale membre a consortiului administrativ sau acordand drept de folosinta gratuita asupra unor bunuri aflate in domeniul public sau privat al unitatilor administrativ-teritoriale membre.

(2) Modul de calcul si cuantumul sumelor stabilite potrivit prevederilor alin. (1) se aproba prin hotararea adunarii generale a consortiului administrativ.





Documente Atasate
Anexe_Codul_Administrativ_2024.docx

Afişează Codul administrativ, actualizat 2024 - OUG 57/2019 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Codul administrativ    Codul administrativ actualizat    Codul administrativ actualizat 2024    OUG 57/2019    avocat contencios administrativ    avocat contencios bucuresti    avocat functionari publici    salarizare 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Anulare act administrativ. Calitate procesuala pasiva. Introducerea in cauza a altor subiecte de drept
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 19/14.04.2020

Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020

Institutie publica. Concurs pentru angajarea personalului contractual. Conditii de participare si criterii de selectie. Dispozitii legale aplicabile. Notiunile de �vechime in specialitatea studiilor absolvite� si �experienta profesionala si/sau in specialitate�. Activitate de voluntariat
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 993/11.11.2020

Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020

Suspendarea de drept a raportului de serviciu nu poate opera in cazul in care este necesar a se evalua de catre angajator infractiunea pentru care s-a dispus trimiterea in judecata
Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 292/2020

Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public. Conditii
Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - Sentinta civila nr. 292/17.07.2020

Exercitarea unui drept nu poate constitui incalcare a atributiilor de serviciu. Refuzul salariatului de a presta ore suplimentare
Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 878 din data de 06 Mai 2020

Actiunea in angajarea raspunderii delictuale a unor autoritati publice, ca urmare a refuzului acestora de emite o hotarare de Guvern
Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2204 din 26 noiembrie 2019

Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei



Articole Juridice

Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice
Sursa: MCP avocati

CIM 2023. Model contract individual de munca 2023
Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut

Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani?
Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati

Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente
Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati

Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI)
Sursa: Irina Maria Diculescu

Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V)
Sursa: Irina Maria Diculescu