(85) Fiecare unitate administrativ-teritoriala, membra a unui consortiu administrativ, are in componenta o localitate rurala.
(9) Unitatile administrativ-teritoriale limitrofe zonelor de frontiera pot incheia intre ele acorduri de cooperare transfrontaliera cu structuri similare din statele vecine, in conditiile legii.
(10) Initiativa unitatilor administrativ-teritoriale de a coopera si de a se asocia cu unitati administrativ-teritoriale din strainatate, precum si de a adera la o asociatie internationala a unitatilor administrativ-teritoriale va fi comunicata, prin intermediul primarilor, respectiv al presedintilor consiliilor judetene, ministerului cu atributii in domeniul afacerilor externe si ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice. Proiectele de acord de cooperare pe care unitatile administrativ-teritoriale intentioneaza sa le incheie cu unitatile administrativ-teritoriale din alte tari trebuie transmise spre avizare conforma ministerului cu atributii in domeniul afacerilor externe si ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice inainte de supunerea lor spre adoptare de catre autoritatile deliberative .
(11) Ministerul cu atributii in domeniul afacerilor externe si ministerul cu atributii in domeniul administratiei publice emit avizele pentru proiectele de acorduri prevazute la alin. (10) in termen de 30 de zile de la primirea solicitarii. In caz contrar, autoritatile administratiei publice locale considera ca nu sunt obiectii si proiectul respectiv poate fi supus spre aprobare autoritatii deliberative interesate.
(12) Prin acordurile de cooperare transfrontaliera pot fi create si pe teritoriul Romaniei organisme care sa aiba, potrivit dreptului intern, personalitate juridica. Aceste organisme nu au, in sensul prezentului cod, competente administrativ-teritoriale.
(13) Unitatile administrativ-teritoriale care au incheiat acord de cooperare transfrontaliera au dreptul sa participe in alte state la organismele create prin respectivele intelegeri, in limita competentelor ce le revin, potrivit legii.
(14) Autoritatile administratiei publice locale din Romania pot incheia acorduri de infratire/cooperare cu autoritatile administratiei publice locale din alte state, prioritar cu autoritatile administratiei publice locale din statele in care se afla comunitati de romani, programe comune culturale, sportive, de tineret si educationale, stagii de pregatire profesionala si alte actiuni care contribuie la dezvoltarea relatiilor de prietenie, inclusiv finantarea acestora.
(15) Responsabilitatea privind acordurile de cooperare sau de asociere incheiate de unitatile administrativ-teritoriale revine in exclusivitate acestora.
(16) Guvernul poate aproba programe de finantare pentru activitatile prevazute la alin. (1) -(3) , (6) -(9) si (12) -(14) .
Art. 90: Finantarea asociatiilor de dezvoltare intercomunitara
(1) Asociatiile de dezvoltare intercomunitara se finanteaza prin contributii din bugetele locale ale unitatilor administrativ-teritoriale membre, precum si din alte surse, in conditiile legii.
(2) Guvernul sprijina asocierea unitatilor administrativ-teritoriale prin programe nationale de dezvoltare, finantate anual prin bugetul de stat sau din alte surse si prevazute distinct in cadrul bugetului ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice, in conditiile legii care reglementeaza finantele publice locale.
(3) Judetele pot sprijini asociatiile de dezvoltare intercomunitara prin programe de dezvoltare judetene sau locale, finantate anual din bugetul judetului sau din alte surse, in conditiile legii care reglementeaza finantele publice locale, inclusiv prin asigurarea finantarii acestora din bugetul propriu al unitatii administrativ-teritoriale.
Art. 91: Organizarea si functionarea asociatiilor de dezvoltare intercomunitara
(1) Organele asociatiilor de dezvoltare intercomunitara sunt: adunarea generala a asociatiei, consiliul director si comisia de cenzori.
(2) Organizarea si modul de functionare a organelor asociatiei de dezvoltare intercomunitara si a aparatului tehnic sunt stabilite prin actul de infiintare si statutul asociatiei de dezvoltare intercomunitara, aprobate prin hotararile consiliilor locale, respectiv judetene asociate.
(3) Adunarea generala este organul de conducere al asociatiei de dezvoltare intercomunitara, format din reprezentantii tuturor unitatilor administrativ-teritoriale asociate.
(4) Adunarea generala adopta hotarari in conformitate cu statutul asociatiei. Hotararile adunarii generale sunt asimilate actelor administrative si intra sub incidenta prevederilor legii contenciosului administrativ.
(5) Adunarea generala alege dintre membrii sai presedintele asociatiei de dezvoltare intercomunitara.
(6) Consiliul director este organul executiv de conducere a asociatiei de dezvoltare intercomunitara si este format din presedintele asociatiei de dezvoltare intercomunitara si inca cel putin 4 membri alesi din randul membrilor adunarii generale a asociatiei. Prin statut, asociatii pot sa prevada si un numar mai mare de membri, cu conditia ca numarul total de membri in consiliul director, inclusiv presedintele, sa fie impar.
(7) Pentru realizarea obiectivelor proprii, consiliul director poate propune adunarii generale infiintarea unui aparat tehnic, finantat din resursele asociatiei de dezvoltare intercomunitara.
(8) Dispozitiile prezentului cod privind asociatiile de dezvoltare intercomunitara se completeaza cu prevederile de drept comun privind asociatiile si fundatiile.
Art. 911: Organizarea si functionarea consortiilor administrative
(1) Organizarea, functionarea si finantarea consortiilor administrative se realizeaza potrivit prevederilor art. 90, 91 si 913.
(2) Consortiul administrativ, prin consiliul director ori una sau mai multe unitati administrativ-teritoriale membre, pe baza mandatului acordat de celelalte unitati administrativ-teritoriale membre, poate asigura pentru acestea, in exercitarea atributiilor mentionate la art. 129 alin. (2) lit. a) -d) , urmatoarele:
a) activitati de natura juridica, inclusiv reprezentare in justitie, potrivit legii;
b) contrasemnarea pentru legalitate a actelor administrative emise/adoptate pentru unitatile administrativ-teritoriale membre;
c) activitati de gestiune a resurselor umane, inclusiv salarizarea personalului platit din fonduri publice;
d) activitati de natura financiara, inclusiv administrarea impozitelor si taxelor locale, cu respectarea prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, si tinerea evidentei financiar-contabile;
e) exercitarea controlului financiar preventiv propriu, conform reglementarilor legale in domeniu, pentru unitatile administrativ-teritoriale membre;
f) activitati de elaborare a documentatiei de atribuire si de derulare a procedurilor de achizitii publice, inchiriere, concesionare pentru realizarea unor obiective de interes local;
g) activitati de elaborare si/sau avizare a documentatiilor de amenajare a teritoriului si urbanism pentru unitatile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;
h) emiterea certificatelor de urbanism si a autorizatiilor de construire/desfiintare, eliberarea avizului structurii de specialitate sau emiterea avizului de oportunitate in vederea elaborarii unui plan urbanistic zonal, dupa caz, pentru unitatile administrativ-teritoriale membre care nu au structuri de specialitate aferente;
i) activitati de elaborare, monitorizare sau evaluare de strategii si alte documente strategice similare in vederea promovarii dezvoltarii locale;
j) activitati de initiere si realizare de investitii in contextul Strategiei de dezvoltare teritoriala a Romaniei, Programului national de reforme si rezilienta sau altor strategii ori programe de finantare nationale sau internationale;
k) prestarea de servicii de asistenta sociala;
l) activitati privind registrul agricol;
m) activitati de stare civila;
n) activitati care sa faciliteze integrarea digitala a serviciilor publice;
n1) activitati privind administrarea bunurilor proprietate publica si privata a unitatilor administrativ-teritoriale membre ale consortiului administrativ, cu respectarea prevederilor art. 914;
n2) activitati de cadastru;
o) alte activitati .
(21) Prin hotarari ale autoritatilor deliberative, unitatile administrativ-teritoriale pot mandata consortiul administrativ sa angajeze si sa implementeze, pe seama si in numele lor, unele investitii care se circumscriu scopului si obiectivelor consortiului administrativ, in conditiile legii.
(22) Prin hotarari ale autoritatilor deliberative, unitatile administrativ-teritoriale pot mandata consortiul administrativ sa deruleze, pe seama si in numele lor, unele proceduri de achizitii publice, care se circumscriu scopului consortiului administrativ, in conditiile legii.
(3) In statutul consortiului administrativ, pe langa obiectivele consortiului administrativ, se precizeaza in mod expres:
a) atributiile prevazute la alin. (2) care se exercita in cadrul consortiului;
b) pentru fiecare din atributiile prevazute la lit. a) care sunt unitatile administrativ-teritoriale beneficiare sau prestatoare, dupa caz;
c) categoriile de resurse umane alocate pentru exercitarea fiecareia dintre atributiile prevazute la lit. a) de catre unitatea administrativ-teritoriala prestatoare;
d) modul de repartizare intre unitatile administrativ-teritoriale membre a eventualelor taxe sau tarife colectate de catre unitatea administrativ-teritoriala prestatoare;
e) modalitatea de repartizare a costului cu resursele umane utilizate in cadrul consortiului de catre unitatea administrativ-teritoriala prestatoare.
Anulare act administrativ. Calitate procesuala pasiva. Introducerea in cauza a altor subiecte de drept Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia contencios administrativ si fiscal, Sentinta nr. 19/14.04.2020
Functionari publici. Drepturi salariale functionari. Revocarea pentru viitor a efectelor unui act administrativ de stabilire a drepturilor salariale. Inlaturare pentru trecut a efectelor actului administrativ de stabilire a drepturilor salariale Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 628/30.07.2020
Institutie publica. Concurs pentru angajarea personalului contractual. Conditii de participare si criterii de selectie. Dispozitii legale aplicabile. Notiunile de �vechime in specialitatea studiilor absolvite� si �experienta profesionala si/sau in specialitate�. Activitate de voluntariat Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Contencios administrativ si fiscal, Decizia nr. 993/11.11.2020
Indemnizatie de concediu de odihna. Stabilirea prin luarea in considerare a sporului pentru conditii deosebite de munca Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia Litigii de munca si asigurari sociale, Decizia civila nr. 254/14.07.2020
Suspendarea de drept a raportului de serviciu nu poate opera in cazul in care este necesar a se evalua de catre angajator infractiunea pentru care s-a dispus trimiterea in judecata Pronuntaţă de: Tribunalul Arges - Sentinta civila nr. 292/2020
Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public. Conditii Pronuntaţă de: Tribunalul ARGES - Sentinta civila nr. 292/17.07.2020
Exercitarea unui drept nu poate constitui incalcare a atributiilor de serviciu. Refuzul salariatului de a presta ore suplimentare Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti - Sentinta civila nr. 878 din data de 06 Mai 2020
Actiunea in angajarea raspunderii delictuale a unor autoritati publice, ca urmare a refuzului acestora de emite o hotarare de Guvern Pronuntaţă de: ICCJ, Sectia a II-a civila, Decizia nr. 2204 din 26 noiembrie 2019
Decizia nr. 504/2019 asupra cererii de solutionare a conflictului juridic de natura constitutionala intre prim-ministru, pe de o parte, si Presedintele Romaniei, pe de alta parte Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Legalitatea procedurilor de organizare a concursului in institutiile publice Sursa: MCP avocati
CIM 2023. Model contract individual de munca 2023 Sursa: Avocat Marius-Catalin Predut
Despagubirile datorate de institutiile publice ca urmare a concedierilor abuzive. Plata integrala sau esalonare pe 5 ani? Sursa: avocat Emilia Alexandra Ioana | MCP Cabinet avocati
Necesitate sau absurditate? Formularea plangerii prealabile la autoritatea emintenta a actului administrativ de sanctionare disciplinara, inainte de sesizarea instantei competente Sursa: avocat Gales Iulian | MCP Cabinet avocati
Raspunderea administrativa in Codul Administrativ (VII) Sursa: Irina Maria Diculescu
Deconcentrarea administrativa � principiu al administratiei publice in Codul Administrativ. Serviciile publice deconcentrate (VI) Sursa: Irina Maria Diculescu
Functia publica sub imperiul Noului Cod Administrativ (V) Sursa: Irina Maria Diculescu