(3) Dispozitiile art. 53 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
Art. 65
Litigiile in curs se vor judeca in continuare de catre instantele sesizate, indiferent de faza procesuala in care se afla, potrivit regulilor procedurale aplicabile la data sesizarii, tinand insa seama, cand este cazul, si de dispozitiile prezentei legi.
CAPITOLUL V:
- capitolul V a fost abrogat la 04-iun-1998 de Art. 19 din Legea 54/1998
CAPITOLUL VI: Folosirea terenului pentru productia agricola si silvica
Art. 74
Toti detinatorii de terenuri agricole sunt obligati sa asigure cultivarea acestora si protectia solului.
Art. 75
(1) Proprietarii de terenuri care nu isi indeplinesc obligatiile prevazute la art. 74 vor fi somati in scris de catre primariile comunale, orasenesti sau municipale, dupa caz, sa execute aceste obligatii .
(2) Persoanele care nu dau curs somatiei si nu executa obligatiile in termenul stabilit de primar, din motive imputabile lor, vor fi sanctionate, anual, cu plata unei sume de la 50.000 lei la 100.000 lei/ha, in raport cu categoria de folosinta a terenului.
(3) Obligarea la plata sumei se face prin dispozitia*) motivata a primarului si sumele se fac venit la bugetul local.
Art. 76
(1) Toti detinatorii de terenuri atribuite in folosinta in conditiile prezentei legi, care nu isi indeplinesc obligatiile prevazute la art. 74, vor fi somati in conditiile art. 75 alin. (1) .**)
(2) Cei care nu dau curs somatiei pierd dreptul de folosinta asupra terenului la sfarsitul anului in curs.
Art. 77
Schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor arabile, situate in extravilan, in alte categorii de folosinta agricola se poate face, in conditiile prevazute la art. 78 alin. (1) , in urmatoarele cazuri:
a) terenurile arabile situate in zonele de deal, ce constituie enclave din masivele de vii si livezi, din podgoriile si bazinele pomicole consacrate, stabilite de organele de specialitate ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, pot fi transformate in plantatii viticole si pomicole;
b) terenurile arabile din zonele de ses, necesare completarii masivelor viticole destinate pentru struguri de masa si stafide, si bazinele pomicole, stabilite de organele de specialitate ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, pot fi transformate in plantatii viticole si pomicole;
c) terenurile arabile cu soluri nisipoase pot fi amenajate si transformate in plantatii viticole si pomicole;
d) terenurile inregistrate la arabil, situate in zonele de deal si munte pe pante nemecanizabile, afectate de eroziune de suprafata si adancime, de alunecari active sau semistabilizate, care nu mai pot fi ameliorate si mentinute la aceasta folosinta, se pot amenaja si transforma in pajisti permanente;
e) terenurile arabile situate in albiile raurilor si a Dunarii, care nu pot fi folosite rentabil pentru alte destinatii agricole, pot fi amenajate in bazine piscicole.
Art. 78
(1) Schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor arabile situate in extravilan, altele decat cele prevazute la art. 77, vii si livezi, precum si a pajistilor permanente, altele decat cele prevazute la art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea si exploatarea pajistilor permanente si pentru modificarea si completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 86/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, se aproba prin decizie de aprobare a schimbarii categoriei de folosinta, data de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, pentru suprafetele de teren de peste 1 ha; iar pentru suprafetele de teren de pana la 1 ha, inclusiv, prin decizie de aprobare a schimbarii categoriei de folosinta, data de catre directia pentru agricultura judeteana.
(2) Pajistile permanente din extravilanul localitatilor, denumite in continuare pajisti permanente, sunt terenuri consacrate productiei de iarba si de alte plante furajere erbacee cultivate sau spontane, care nu au facut parte din sistemul de rotatie a culturilor din exploatatie timp de cel putin 5 ani sau mai mult, asa cum este prevazut la art. 4 alin. (1) lit. (h) din Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind platile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin in cadrul politicii agricole comune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului si a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului, denumit in continuare Regulament.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (2) terenurile ocupate de pajisti permanente care, prin degradare sau poluare, si-au pierdut total ori partial capacitatea de productie, terenuri pe care se vor executa lucrari de ameliorare si amenajare, potrivit reglementarilor legale in vigoare, precum si terenurile care sunt exceptate sau pentru care nu se aplica prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2013, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 86/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Actele administrative sau juridice emise ori incheiate cu nerespectarea prevederilor alin. (2) sunt lovite de nulitate absoluta.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) , persoanele fizice care detin in proprietate terenuri agricole, cu suprafata de pana la 1 ha, inclusiv, avand categoria de folosinta arabil, pot schimba, pe baza de declaratie, categoria de folosinta a acestora cu obligatia sa comunice schimbarea, in termen de 30 de zile, la primaria din raza unitatii administrativ-teritoriale unde se afla terenul, in vederea inregistrarii in registrul agricol.
(6) Dupa inregistrarea in registrul agricol a schimbarii categoriei de folosinta a terenurilor prevazute la alin. (5) , primariile au obligatia sa elibereze beneficiarului o adeverinta. In termen de 30 de zile de la emiterea adeverintei, beneficiarul va solicita biroului de cadastru si publicitate imobiliara competent actualizarea categoriei de folosinta a imobilului, cu respectarea legislatiei in materia cadastrului si publicitatii imobiliare. In adeverinta se va mentiona identificatorul unic al imobilului inscris in evidentele de cadastru si carte funciara . Pentru imobilele neinscrise in evidentele de cadastru si carte funciara se va elibera o adeverinta cu mentionarea datelor de identificare ale terenului din actele de proprietate, ce va fi atasata de catre beneficiar cererii de receptie si inscriere in cartea funciara, pentru a atesta actuala categorie de folosinta a imobilului.
(7) Beneficiarii aprobarii schimbarii categoriei de folosinta a terenurilor agricole, altii decat cei prevazuti la alin. (5) , sunt obligati sa inregistreze decizia de aprobare a schimbarii categoriei de folosinta, la primaria din raza unitatii administrativ-teritoriale unde se afla terenul, in termen de 30 de zile de la data comunicarii acesteia, in vederea inregistrarii in registrul agricol.
(8) Dupa inregistrarea deciziei de aprobare a schimbarii categoriei de folosinta in registrul agricol, in termen de 30 de zile de la inregistrarea deciziei, beneficiarii au obligatia sa solicite actualizarea categoriei de folosinta a imobilului la biroul de cadastru si publicitate imobiliara competent, pentru imobilele inregistrate in sistem informatic integrat de cadastru si carte funciara . In decizia de aprobare a schimbarii categoriei de folosinta se va mentiona identificatorul unic al imobilului din sistemul integrat de cadastru si carte funciara .
(9) Schimbarea categoriei de folosinta silvica - paduri, rachitarii, culturi de arbusti, detinute de persoane juridice - se aproba de catre Ministerul Apelor si Padurilor.
(10) Schimbarea categoriei de folosinta a terenurilor agricole ce constituie zone de protectie a monumentelor se face cu acordul Comisiei nationale a monumentelor istorice si/sau al Comisiei nationale de arheologie, dupa caz.
Art. 79
(1) Protectia si ameliorarea solului se realizeaza prin lucrari de prevenire si de combatere a proceselor de degradare si poluare a solului provocate de fenomene naturale sau cauzate de activitati economice si sociale.
(2) Lucrarile necesare pentru protectia si ameliorarea solului se stabilesc pe baza de studii si proiecte, intocmite la cerere de organele de cercetare si proiectare de specialitate, in corelare cu cele de amenajare si organizare a teritoriului, si se executa de catre detinatorii terenurilor sau prin grija acestora, de catre unitati specializate in executia unor asemenea lucrari.
(3) Statul sprijina realizarea lucrarilor de protectie si ameliorare a solului, suportand partial sau total cheltuielile in limita alocatiei bugetare aprobate, pe baza notelor de fundamentare elaborate de unitatile de cercetare si proiectare, insusite de organele agricole de specialitate judetene si aprobate de catre Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
Art. 80
Pentru realizarea coordonata a lucrarilor de interes comun, potrivit cu nevoile agriculturii, silviculturii, gospodaririi apelor, cailor de comunicatie, asezarilor omenesti sau altor obiective economice si sociale, documentatiile tehnico-economice si ecologice se vor elabora in comun de partile interesate. Prin documentatii se vor stabili contributia partilor interesate si ordinea de executie a lucrarilor.
Art. 81
Lucrarile de regularizare a scurgerii apelor pe versanti si de corectare a torentilor, care servesc la apararea si conservarea lucrarilor de irigatii, indiguiri, desecari, a lacurilor de acumulare ori a altor lucrari hidrotehnice, cai de comunicatii, obiective economice si sociale, se vor executa concomitent cu lucrarile de baza .
Art. 82
(1) Terenurile care prin degradare si poluare si-au pierdut, total sau partial, capacitatea de productie pentru culturi agricole sau silvice vor fi constituite in perimetre de ameliorare.
(2) Grupele de terenuri care intra in perimetrele de ameliorare se stabilesc de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, la propunerile ce au la baza situatiile inaintate de comune, orase si municipii.
(3) Delimitarea perimetrelor de ameliorare se face de catre o comisie de specialisti, al carei regulament de organizare si functionare se aproba de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei si de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului.
(4) Documentatiile intocmite se avizeaza de organele judetene agricole si silvice si de protectia mediului si se inainteaza la Ministerul Agriculturii si Alimentatiei care, impreuna cu ministerele si departamentele interesate, vor stabili programele de proiectare, finantare si executie.
Art. 83
(1) Detinatorii sunt obligati sa puna la dispozitie terenurile din perimetrul de ameliorare in vederea aplicarii masurilor si lucrarilor prevazute in proiectul de ameliorare, pastrand dreptul de proprietate .
(2) Includerea de catre primarie a unui anumit teren in categoria mentionata la alin. (1) se poate face cu acordul proprietarului. Daca proprietarul nu este de acord, primaria face propuneri motivate prefecturii, care va decide.
(3) Daca prefectul decide includerea terenului prevazut la alin. (2) in perimetrul de ameliorare, consiliul local este obligat sa-i atribuie in folosinta, titularului terenului in cauza, o suprafata de teren corespunzatoare, pe toata durata realizarii lucrarilor de ameliorare.
Actiune in revendicare. Efectele hotararii judecatoresti fata de terti Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi, Sectia civila, Decizia civila nr. 181/19.03.2020
Uzucapiune de scurta durata. Lipsa justului titlu. Respingere Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 461 din 7 februarie 2014
Actiune in revendicare. Imobil ce a apartinut patrimoniului sindicatului. Incidenta dispozitiilor art. 480 C.civ. Pronuntaţă de: Curtea de Apel Cluj, Sectia I-a civila, decizia nr. 319 din 30 martie 2014
Prescriptie. Actiune in raspundere pentru acoperirea prejudiciului suferit Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia a II-a civila, Decizia nr. 879 din 5 martie 2013
Anularea hotararii Consiliului local. Apartenenta la domeniul privat al comunei a terenului extravilan Pronuntaţă de: Curtea de Apel Bucuresti, Sectia de Contencios Administrativ si Fiscal, Decizia civila nr. 3481 din 20.12.2011
Respingerea ca prematura a cererii privind obligarea la reconstituirea dreptului de proprietate. Obligarea reclamantei sa lase in deplina proprietate si posesie terenul intervenientului in interes propriu Pronuntaţă de: Judecatoria Aiud, Sentinta civila nr. 305 din 06.03.2007
Obligarea autoritatii locale la incheierea contractului de concesiune Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj, Decizia nr. 190 din 11.04.2012
Dobandirea dreptului de proprietate prin accesiune Pronuntaţă de: Tribunalul Bucuresti, Sectia a IV-a Civila, Decizia civila nr. R 630 din 11.03.2011
Uzucapiune. Neindeplinirea conditiilor Pronuntaţă de: Tribunalul Sibiu, Decizia nr. 354 din 28.04.2011
Actiune in revendicare. Aratarea titularului dreptului Pronuntaţă de: Tribunalul Constanta, Decizia nr. 2 din 08.01.2010
Abuzurile savarsite in domeniul retrocedarii padurilor Sursa: EuroAvocatura.ro
Atributiile de control judiciar exercitate de Judecatorie Sursa: EuroAvocatura.ro