din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2236 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale » Legea somajului, actualizata 2024 - Legea 76/2002

Legea somajului, actualizata 2024 - Legea 76/2002

  Publicat: 08 Dec 2023       15250 citiri        Secţiunea: Legislatia Muncii si Asigurarilor sociale  


Legea 76/2002, actualizata 2024, privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca


Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Concedierea colectiva reprezinta concedierea, intr-o perioada de 30 de zile calendaristice, ca urmare a dificultatilor economice, a transformarilor tehnologice sau a reorganizarii activitatii, a unui numar de:
Act adoptat de organele de stat,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Pozitia sociala periferica, de izolare a indivizilor sau grupurilor cu acces limitat la resursele economice,
Una din institutiile fundamentale ale dreptului penal,
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Este o procedura diplomatica de reglementare a diferendelor internationale, drept conferit puterilor straine conflictului de a media ostilitatile, chiar in decursul acestora. Mediatorul trebuie sa fie un tertstat, un grup de state, O.N.U. sau institutiile sale specializate, alte organizatii internationale cu vocatie mondiala sau regionala sau o personalitate de prestigiu - acceptat de comun acord, de catre partile aflate in conflict.
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Asistenta financiara nerambursabila primita de Romania, in calitate de stat membru al Uniunii Europene,
(Haircut) In Statele Unite, termen utilizat in industria instrumentelor financiare care se refera la formulele folosite in evaluarea instrumentelor financiare pentru a calcula capitalul net al unui broker/dealer.
In sens general, cheltuiala in bani ce trebuie suportata pentru a putea beneficia de un bun sau serviciu.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,

In cazul concedierilor colective, angajatorii au obligatia sa instiinteze agentiile pentru ocuparea fortei de munca in vederea adoptarii unor masuri pentru combaterea somajului si prevenirea efectelor sociale nefavorabile ale acestor concedieri.

Art. 50

(1) In situatiile prevazute la art. 49 angajatorii sunt obligati sa acorde preaviz, conform prevederilor Codului muncii sau ale contractului colectiv de munca, angajatilor care urmeaza sa fie disponibilizati.

(2) In perioada preavizului prevazut la alin. (1) angajatii vor participa la serviciile de preconcediere realizate de agentiile pentru ocuparea fortei de munca ori de alti furnizori de servicii de ocupare din sectorului public sau privat, acreditati, selectati de catre acestea, in conditiile legii.

(3) In vederea realizarii serviciilor de preconcediere, angajatorii aflati in situatiile prevazute la art. 49 sunt obligati sa instiinteze agentiile pentru ocuparea fortei de munca cu cel putin 30 de zile calendaristice anterioare emiterii deciziilor de concediere .

Art. 51

In sensul prezentei legi, constituie servicii de preconcediere, in principal, urmatoarele activitati:

a) informarea privind prevederile legale referitoare la protectia somerilor si acordarea serviciilor de ocupare si de formare profesionala;

b) plasarea pe locurile de munca vacante existente pe plan local si instruirea in modalitati de cautare a unui loc de munca;

c) reorientarea profesionala in cadrul unitatii sau prin cursuri de formare de scurta durata;

d) sondarea opiniei salariatilor si consilierea acestora cu privire la masurile de combatere a somajului.

Art. 52

(1) De serviciile de preconcediere prevazute la art. 51 pot beneficia, la cerere, si alte persoane amenintate de riscul de a deveni someri.

(2) Procedurile privind accesul la masurile pentru prevenirea somajului, modalitatile de finantare si instructiunile de implementare a acestora vor fi elaborate de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, vor fi avizate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si vor fi aprobate prin hotarare a Guvernului.

CAPITOLUL V: Masuri pentru stimularea ocuparii fortei de munca

SECTIUNEA 1: Servicii specializate

Art. 53

Masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca vizeaza:

a) cresterea sanselor de ocupare a persoanelor in cautarea unui loc de munca;

b) stimularea angajatorilor pentru incadrarea in munca a somerilor si crearea de noi locuri de munca .

c) promovarea participarii pe piata muncii a tinerilor cu risc de marginalizare sociala.

d) stimularea angajatorilor pentru incadrarea in munca a persoanelor care au executat o pedeapsa privativa de libertate sau care au fost condamnate la executarea unei pedepse, a unei masuri educative ori a altor masuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare.

Art. 54

Masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca se adreseaza atat persoanelor in cautarea unui loc de munca, cat si angajatorilor si sunt realizate prin servicii specializate, furnizate de agentiile pentru ocuparea fortei de munca ori de alti furnizori de servicii din sectorul public sau privat.

Art. 55

(1) Furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei de munca pot sa presteze, pe baza de contracte incheiate cu agentiile pentru ocuparea fortei de munca, servicii finantate din bugetul asigurarilor pentru somaj, numai daca sunt acreditati.

(2) Acreditarea furnizorilor de servicii prevazuti la alin. (1) se face de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca .

(3) - Art. 55, alin. (3) din capitolul V, sectiunea 1 a fost abrogat la 26-mai-2014 de Art. VI, punctul 2. din Ordonanta urgenta 28/2014

(4) - Art. 55, alin. (4) din capitolul V, sectiunea 1 a fost abrogat la 26-mai-2014 de Art. VI, punctul 2. din Ordonanta urgenta 28/2014

Art. 56

Furnizorii de servicii pot presta serviciile specializate pentru stimularea ocuparii fortei de munca, finantate din alte fonduri decat bugetul asigurarilor pentru somaj, numai daca sunt acreditati de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca .

Art. 561

Nu se supun acreditarii de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocuparii fortei de munca din statele membre ale Uniunii Europene si din Spatiul Economic European care au fost supusi unei astfel de conditii in statul de origine sau de provenienta.

SECTIUNEA 2: Cresterea sanselor de ocupare a persoanelor in cautarea unui loc de munca

Art. 57

(1) Cresterea sanselor de ocupare a persoanelor in cautarea unui loc de munca se realizeaza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, in principal, prin:

a) informarea si consilierea profesionala;

b) medierea muncii;

c) formarea profesionala;

c1) evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;

d) consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri;

e) completarea veniturilor salariale ale angajatilor;

f) stimularea mobilitatii fortei de munca .

(2) Cresterea sanselor de ocupare a persoanelor in cautarea unui loc de munca se poate realiza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si prin promovarea unor programe speciale in parteneriat cu alte persoane juridice de drept public sau privat.

(21) Cresterea sanselor de ocupare a persoanelor in cautarea unui loc de munca se poate realiza de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si prin acordarea masurilor pe piata muncii de natura serviciilor si alocatiilor financiare personalizate care reprezinta actiuni eligibile conform prevederilor legale si sunt prevazute a se acorda prin proiectele derulate in cadrul programelor operationale finantate din instrumente structurale sau prin programele Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca pentru care se solicita o contributie financiara din partea Fondului European de Ajustare la Globalizare in conditiile reglementarilor europene specifice.

(3) Masurile care vizeaza cresterea sanselor de ocupare a persoanelor in cautarea unui loc de munca, prevazute la alin. (1) lit. a) -d) , se pot realiza si contra cost de catre furnizori de servicii din sectorul public sau privat acreditati si/sau autorizati in conditiile legii.

SUBSECTIUNEA 1: Informarea si consilierea profesionala

Art. 58

(1) Informarea si consilierea profesionala constituie un ansamblu de servicii acordate in mod gratuit persoanelor in cautarea unui loc de munca, care au ca scop:

a) furnizarea de informatii privind piata muncii si evolutia ocupatiilor;





Afişează Legea somajului, actualizata 2024 - Legea 76/2002 pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 76/2002    Legea 76/2002 actualizata    Legea 76/2002 actualizata 2024    Legea somajului actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 1965/M (26.10.2005)

LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 1965/M (26.10.2005)

LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 1965/M (26.10.2005)

Plata suma reprezentand impozit, asigurari sociale, asigurari de sanatate, somaj, tichete cadou
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.1177 din data 25.08.2011

Respingere drept la indemnizatie de somaj. Cauza neplatii poate fi asimilata unei situatii de forta majora
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Hotarare nr. 1233 din data 29.05.2012

Suspendarea executarii silite pe cale de ordonanta presedintiala
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Ploiesti - Decizie nr. 675 din data 23.03.2011

Contract individual de munca. Acordarea primei de instalare prevazuta de Legea 76/2002
Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta civila nr.286 din data 26.01.2012

Suspendare indemnizatie de somaj. Nerespectarea contractului de formare profesionala
Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj - Sentinta civila nr. 1014 din data 11.03.2010

LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 1965/M (26.10.2005)

Procedura administrativ jurisdictionala in materie fiscala
Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi - Contencios administrativ Decizie 22/C.A. (29.01.2007)



Articole Juridice

Acte necesare si conditii pentru primirea de subventii de catre angajatorii care incadreaza personal din randul somerilor
Sursa: EuroAvocatura.ro

Documente necesare pentru depunerea dosarului de somaj
Sursa: EuroAvocatura.ro