b) profilarea si incadrarea in nivelul de ocupabilitate: usor ocupabil, mediu ocupabil, greu ocupabil si foarte greu ocupabil;
c) dezvoltarea abilitatii si increderii in sine a persoanelor in cautarea unui loc de munca, in vederea luarii de catre acestea a deciziei privind propria cariera;
d) instruirea in metode si tehnici de cautare a unui loc de munca;
e) indrumarea pe parcursul procesului de integrare socioprofesionala la noul loc de munca .
(2) Serviciile prevazute la alin. (1) se realizeaza in cadrul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca, iar serviciile prevazute la alin. (1) lit. a) , c) -e) se pot realiza si de furnizori de servicii din sectorul public sau privat acreditati.
(3) Persoanele carora le-a fost stabilit nivelul de ocupabilitate greu si foarte greu ca urmare a profilarii pot beneficia de serviciile prevazute la alin. (1) lit. e) dupa incadrarea in munca pe o perioada de maximum 3 luni, cu acordul angajatorului.
(4) Procedura de profilare a persoanelor in cautarea unui loc de munca inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca .
(5) Agentiile pentru ocuparea fortei de munca incheie, in scris, cu fiecare somer de lunga durata inregistrat, care nu poate beneficia de Garantia pentru Tineret, un acord de integrare in munca, intr-un termen ce nu va depasi 18 luni de la data inregistrarii ca somer .
(6) Procedura privind punerea in aplicare a prevederilor alin. (5) , precum si modelul acordului de integrare in munca se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca .
SUBSECTIUNEA 2: Medierea muncii
Art. 59
(1) Medierea muncii este activitatea prin care se realizeaza punerea in legatura a angajatorilor cu persoanele in cautarea unui loc de munca, in vederea stabilirii de raporturi de munca sau de serviciu .
(2) Agentiile pentru ocuparea fortei de munca au obligatia de a identifica locurile de munca vacante la angajatori si a le face cunoscute persoanelor in cautarea unui loc de munca .
(3) Serviciile de mediere pentru persoanele in cautarea unui loc de munca se acorda gratuit de catre agentiile pentru ocuparea fortei de munca si constau in:
a) informatii privind locurile de munca vacante si conditiile de ocupare a acestora prin publicarea, afisarea, organizarea de burse ale locurilor de munca;
b) mediere electronica avand ca scop punerea automata in corespondenta a cererilor si ofertelor de locuri de munca prin intermediul tehnicii de calcul;
c) preselectia candidatilor corespunzator cerintelor locurilor de munca oferite si in concordanta cu pregatirea, aptitudinile, experienta si cu interesele acestora.
Art. 60
(1) In vederea realizarii masurilor pentru stimularea ocuparii fortei de munca, agentiile pentru ocuparea fortei de munca au obligatia de a intocmi, pentru fiecare persoana in cautarea unui loc de munca, planul individual de mediere.
(2) Procedura de elaborare, continutul si monitorizarea planului individual de mediere vor fi stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca .
Art. 61
(1) Pentru somerii care beneficiaza de indemnizatii de somaj, in conditiile prevazute de prezenta lege, participarea la serviciile de mediere, la solicitarea agentiilor pentru ocuparea fortei de munca la care sunt inregistrati, este obligatorie.
(2) Somerii care nu beneficiaza de indemnizatii de somaj trebuie sa depuna o cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de munca pentru a fi luati in evidenta in vederea medierii si, in cazul neincadrarii in munca, sa reinnoiasca cererea la 6 luni.
*) O.U.G. 32/2020 art. XII alin. (2) : "Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (2) din Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul neincadrarii in munca, reinnoirea de catre somerii care nu beneficiaza de indemnizatii de somaj, in conditiile prevazute de aceasta lege, a cererii pentru a fi luati in evidenta in vederea medierii se face in termen de 30 de zile calendaristice de la data incetarii starii de urgenta."
(3) De servicii de mediere gratuite beneficiaza, la cerere, si persoanele prevazute la art. 16 lit. c) -f) .
Art. 62
Medierea muncii se poate realiza si contra-cost de catre furnizori de servicii specializate, din sectorul public sau privat, acreditati de Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca .
SUBSECTIUNEA 3: Formarea profesionala
Art. 63
(1) Persoanele in cautarea unui loc de munca pot participa la programe de formare profesionala care sa le asigure cresterea si diversificarea competentelor profesionale in scopul asigurarii mobilitatii si reintegrarii pe piata muncii.
(2) Programele de formare profesionala asigura, conform legii, initierea, calificarea, recalificarea, perfectionarea si specializarea persoanelor in cautarea unui loc de munca .
(3) Formarea profesionala a persoanelor in cautarea unui loc de munca se face tinandu-se seama de cerintele de moment si de perspectiva ale pietei muncii si in concordanta cu optiunile si aptitudinile individuale ale persoanelor respective.
(4) Formele prin care se realizeaza formarea profesionala a persoanelor in cautarea unui loc de munca sunt: cursuri, stagii de practica si specializare, precum si alte forme, in conditiile legii.
Art. 64
(1) Accesul la programele de formare profesionala se face in urma activitatii de informare si consiliere profesionala sau de mediere.
(2) Programele de formare profesionala a persoanelor in cautarea unui loc de munca se organizeaza in mod distinct pe niveluri de pregatire si specializari, precum si pe categorii si grupuri de persoane .
Art. 65
(1) Activitatea de formare profesionala a persoanelor in cautarea unui loc de munca se desfasoara pe baza planului national de formare profesionala elaborat anual de catre Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca .
(2) Planul national de formare profesionala se aproba de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale.
(3) Finantarea activitatii de formare profesionala se face din bugetul asigurarilor pentru somaj, in baza indicatorilor stabiliti prin planul national de formare profesionala aprobat.
Art. 66
(1) Persoanele prevazute la art. 16 lit. a) , b) , d) , e) si f) , precum si persoanele care desfasoara activitati in mediul rural si nu realizeaza venituri lunare sau realizeaza venituri mai mici decat valoarea indicatorului social de referinta in vigoare si care sunt inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca beneficiaza, in mod gratuit, de servicii de formare profesionala .
(2) Serviciile de formare profesionala se asigura, gratuit, la cererea persoanelor angajate, cu acordul angajatorului, sau la cererea angajatorului, si pentru persoanele aflate in urmatoarele situatii:
a) au reluat activitatea ca urmare a incetarii concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 2 ani, respectiv 3 ani sau 7 ani in cazul copilului cu handicap;
b) au reluat activitatea dupa perioada indeplinirii serviciului militar activ;
c) au reluat activitatea ca urmare a recuperarii capacitatii de munca dupa pensionarea pentru invaliditate.
(3) Prevederile alin. (2) se aplica in cazul in care cererea este formulata in termen de 12 luni de la data reluarii activitatii persoanelor, o singura data pentru fiecare situatie.
(4) Persoanele private de libertate, incepand cu finalul perioadei de carantina si pana la ultima zi de executare a pedepsei ori a masurii educative sau pana la data la care sunt propozabile pentru liberare conditionata ori pentru inlocuirea internarii cu masura asistarii zilnice, pot urma un program de formare profesionala organizat de agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, cheltuielile necesare formarii fiind suportate din bugetul asigurarilor pentru somaj.
(5) Persoanele care beneficiaza de servicii de formare profesionala gratuite si se incadreaza in munca, potrivit legii, pot beneficia in continuare, pana la finalizarea programului de formare profesionala inceput, de serviciile de formare profesionala gratuite la care aveau dreptul daca nu s-ar fi angajat.
Art. 661
LIPSA PREAVIZULUI.NULITATEA DECIZIEI DE DESFACERE A CONTRACTULUI DE MUNCA Pronuntaţă de: Curtea de Apel Brasov - Sectia Conflicte de Munca Decizie 1965/M (26.10.2005)
Plata suma reprezentand impozit, asigurari sociale, asigurari de sanatate, somaj, tichete cadou Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Decizie nr.1177 din data 25.08.2011
Respingere drept la indemnizatie de somaj. Cauza neplatii poate fi asimilata unei situatii de forta majora Pronuntaţă de: Curtea de Apel Galati - Hotarare nr. 1233 din data 29.05.2012
Suspendarea executarii silite pe cale de ordonanta presedintiala Pronuntaţă de: Curtea de Apel Ploiesti - Decizie nr. 675 din data 23.03.2011
Contract individual de munca. Acordarea primei de instalare prevazuta de Legea 76/2002 Pronuntaţă de: Tribunalul Gorj - Sentinta civila nr.286 din data 26.01.2012
Suspendare indemnizatie de somaj. Nerespectarea contractului de formare profesionala Pronuntaţă de: Tribunalul Dolj - Sentinta civila nr. 1014 din data 11.03.2010
Procedura administrativ jurisdictionala in materie fiscala Pronuntaţă de: Curtea de Apel Iasi - Contencios administrativ Decizie 22/C.A. (29.01.2007)
Acte necesare si conditii pentru primirea de subventii de catre angajatorii care incadreaza personal din randul somerilor Sursa: EuroAvocatura.ro
Documente necesare pentru depunerea dosarului de somaj Sursa: EuroAvocatura.ro