din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2505 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

  Publicat: 08 Dec 2023       23265 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice


Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Persoana fizica sau juridica ce livreaza unui client o marfa, un produs sau presteaza un anumit serviciu.
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Grup de cuvinte prin care se individualizeaza si se identifica o persoana fizica in societate si familie.
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Consimtamant la ceva, intelegere intre doua parti la incheierea unui act juridic.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Unitate de baza a organizarii administrativ-teritoriale a statului, alcatuita dintr-unul sau mai multe sate si
Actiunile prin care se concretizeaza relatia autoritatilor administratiei publice locale
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
(UE). Fondata la 1 ianuarie 1993 prin aplicarea Tratatului de la Maastricht , Uniunea Europeana (UE) preia initiativa constructiei europene de la Comunitatea Economica Europeana (CEE).
Sunt operatorii din sectorul agroalimentar care pot dona alimente aflate aproape de expirarea datei-limita de consum din cadrul fiecarei etape a lantului de aprovizionare cu alimente, mai exact:
Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Expresie numerica rezultata din compararea a doua niveluri ale aceluiasi indicator, proces, fenomen etc. aflat in situatii diferite (perioade sau locuri diferite).
Socoteala scrisa sub forma de balanta cu doua parti (debit si credit) care reflecta valoric si uneori in unitati naturale, in ordine cronologica si sistematica,
Orice munca sau serviciu impus unei persoane sub amenintare ori pentru care persoana nu si-a exprimat consimtamantul in mod liber.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Etapele ce trebuie parcurse de autoritatea contractanta si de catre candidati/ofertanti
Omul considerat in mod individual, ca membru al societatii, avand calitatea de subiect de drept.

(3) Atribuirea contractelor de achizitii publice de servicii privind furnizarea de activitati de achizitie auxiliare altfel decat de catre o unitate de achizitii centralizate potrivit alin. (2) se realizeaza prin aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de prezenta lege in cazul contractelor de achizitie publica de servicii .

(4) Dispozitiile prezentei legi nu sunt aplicabile in cazul in care o unitate de achizitii centralizate furnizeaza activitati de achizitie centralizate sau un furnizor de servicii de achizitie furnizeaza activitati de achizitie auxiliare pentru o autoritate contractanta altfel decat in temeiul unui contract de achizitie publica.

SUBSECTIUNEA 2: Paragraful 2: Achizitii comune ocazionale

Art. 44

(1) Doua sau mai multe autoritati contractante pot conveni sa efectueze in comun anumite achizitii specifice.

(2) In cazul in care o procedura de achizitie publica este organizata in intregime in comun, in numele si pe seama tuturor autoritatilor contractante prevazute la alin. (1) , acestea sunt responsabile in mod solidar pentru indeplinirea obligatiilor care le revin in temeiul prezentei legi.

(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica in mod corespunzator in cazul in care o singura autoritate contractanta organizeaza procedura de atribuire, actionand atat in nume propriu, cat si in numele si pe seama celorlalte autoritati contractante prevazute la alin. (1) .

(4) In cazul in care o procedura de achizitie publica nu este organizata in intregime in numele si pe seama autoritatilor contractante prevazute la alin. (1) , acestea sunt responsabile in mod solidar numai cu privire la activitatile efectuate in comun.

(5) In cazul prevazut la alin. (4) , fiecare autoritate contractanta este responsabila in mod individual pentru indeplinirea obligatiilor sale in temeiul prezentei legi in ceea ce priveste activitatile pe care le realizeaza in nume propriu.

SECTIUNEA 9: Achizitii care implica autoritati contractante din alte state membre

Art. 45

(1) Fara a aduce atingere dispozitiilor art. 31, autoritatile contractante nationale pot actiona in comun cu autoritati contractante din alte state membre pentru atribuirea contractelor de achizitie publica in conformitate cu dispozitiile art. 46-48.

(2) Autoritatile contractante nationale nu vor folosi mijloacele si instrumentele reglementate de dispozitiile art. 46-48 in scopul evitarii aplicarii normelor imperative nationale de drept public care, in conformitate cu dreptul Uniunii Europene, se aplica statutului sau activitatilor acestora.

Art. 46

(1) Autoritatile contractante nationale au dreptul de a utiliza activitatile de achizitie centralizate furnizate de o unitate de achizitii centralizate dintr-un alt stat membru.

(2) Furnizarea activitatilor de achizitie centralizate de catre o unitate de achizitii centralizate dintr-un alt stat membru se realizeaza in conformitate cu dispozitiile legislatiei nationale a statului membru in care este situata unitatea de achizitii centralizate.

(3) Dispozitiile legislatiei nationale a statului membru in care este situata unitatea de achizitii centralizate se aplica, de asemenea, pentru:

a) atribuirea unui contract in cadrul unui sistem dinamic de achizitii;

b) incheierea unui contract subsecvent prin reluarea competitiei in executarea unui acord-cadru;

c) stabilirea, in conformitate cu prevederile art. 118 alin. (1) lit. a) si c) , a operatorilor economici parte a acordului-cadru care indeplinesc o anumita activitate .

(4) Autoritatile contractante nationale pot, impreuna cu autoritati contractante din alte state membre, sa atribuie in comun un contract de achizitie publica, sa incheie un acord-cadru sau sa administreze un sistem dinamic de achizitii, precum si, in masura in care identitatea autoritatilor contractante a fost prevazuta in cuprinsul anuntului de participare publicat in cadrul procedurii de atribuire a acordului-cadru, sa incheie contracte in executarea acordului-cadru sau in cadrul sistemului dinamic de achizitii.

(5) In cazul prevazut la alin. (4) si cu exceptia situatiei in care elementele necesare sunt stabilite printr-un acord international incheiat intre Romania si statul membru in cauza, autoritatile contractante participante incheie un acord prin care stabilesc:

a) responsabilitatile partilor si dispozitiile de drept national aplicabile;

b) aspectele de organizare interna a procedurii de atribuire, inclusiv organizarea procedurii, repartizarea lucrarilor, produselor sau serviciilor care urmeaza sa fie achizitionate si incheierea contractelor.

Art. 47

(1) Autoritatea contractanta participanta la o achizitie realizata in conformitate cu dispozitiile art. 46 alin. (4) nu are obligatia de a aplica dispozitiile prezentei legi atunci cand achizitioneaza lucrari, produse sau servicii care fac obiectul achizitiei de la autoritatea contractanta responsabila pentru organizarea procedurii de atribuire.

(2) Autoritatile contractante participante la o achizitie realizata in conformitate cu dispozitiile art. 46 alin. (4) pot stabili, potrivit dispozitiilor art. 46 alin. (5) lit. a) , repartizarea responsabilitatilor specifice intre acestea si pot conveni asupra aplicarii legislatiei nationale interne a oricaruia dintre statele membre unde sunt situate autoritatile contractante participante.

(3) Modul de repartizare a responsabilitatilor si legislatia nationala aplicabila se mentioneaza in documentatia de atribuire pentru contractele de achizitie publica atribuite in comun in conformitate cu dispozitiile art. 46 alin. (4) .

Art. 48

(1) In cazul in care mai multe autoritati contractante din Romania si alte state membre au infiintat o entitate comuna, inclusiv o grupare europeana de cooperare teritoriala in temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.082/2006 al Parlamentului European si al Consiliului din 5 iulie 2006 privind o grupare europeana de cooperare teritoriala (GECT) sau o alta entitate in temeiul dreptului Uniunii Europene, autoritatile contractante participante convin, prin decizie a organismului competent al entitatii comune, asupra aplicarii dispozitiilor de drept national in materie de achizitii publice ale unuia dintre urmatoarele state membre:

a) statul membru in care entitatea comuna isi are sediul;

b) statul membru in care entitatea comuna isi desfasoara activitatile .

(2) Acordul prevazut la alin. (1) poate produce efecte pe o perioada nedeterminata, atunci cand este incorporat in actul constitutiv al entitatii comune, sau poate fi limitat la o perioada determinata, anumite tipuri de contracte ori una sau mai multe atribuiri de contracte individuale.

CAPITOLUL II: Reguli generale de participare si desfasurare a procedurilor de atribuire

SECTIUNEA 1: Operatori economici

Art. 49

(1) Autoritatile contractante au obligatia sa acorde operatorilor economici un tratament egal si nediscriminatoriu si sa actioneze intr-o maniera transparenta si proportionala.

(2) In masura in care intra sub incidenta anexelor 1, 2, 4 si 5, 6 si 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la AAP si a celorlalte acorduri internationale care prevad obligatii in sarcina Uniunii Europene, autoritatile contractante acorda lucrarilor, produselor, serviciilor si operatorilor economici ai semnatarilor acestor acorduri un tratament egal cu cel acordat lucrarilor, produselor, serviciilor si operatorilor economici din Uniunea Europeana.

Art. 50

(1) Autoritatile contractante nu vor concepe sau structura achizitiile ori elemente ale acestora cu scopul exceptarii acestora de la aplicarea dispozitiilor prezentei legi ori al restrangerii artificiale a concurentei.

(2) In sensul alin. (1) , se considera ca exista o restrangere artificiala a concurentei in cazul in care achizitia ori elemente ale acesteia sunt concepute sau structurate cu scopul de a favoriza ori dezavantaja in mod nejustificat anumiti operatori economici .

Art. 51

(1) Autoritatea contractanta precizeaza in documentatia de atribuire reglementarile obligatorii in domeniile mediului, social si al relatiilor de munca, stabilite prin legislatia adoptata la nivelul Uniunii Europene, legislatia nationala, prin acorduri colective sau prin tratatele, conventiile si acordurile internationale in aceste domenii, care trebuie respectate pe parcursul executarii contractului de achizitie publica ori sa indice institutiile competente de la care operatorii economici pot obtine informatii detaliate privind reglementarile respective.

(2) In cazul prevazut la alin. (1) , autoritatea contractanta are totodata obligatia de a solicita operatorilor economici sa indice in cadrul ofertei faptul ca la elaborarea acesteia au tinut cont de obligatiile relevante din domeniile mediului, social si al relatiilor de munca .

Art. 52

(1) Operatorii economici care, potrivit legislatiei statului in care sunt stabiliti, au dreptul sa presteze o anumita activitate inclusa in obiectul achizitiei nu pot fi respinsi numai pe motiv ca, in temeiul legislatiei statului membru in care se atribuie contractul, sunt obligati sa fie persoane fizice sau persoane juridice.

(2) In cazul contractelor de achizitie publica de servicii, al contractelor de achizitie publica de lucrari si al contractelor de achizitie publica de produse care includ si servicii sau lucrari ori operatiuni de amplasare si de instalare, autoritatea contractanta poate obliga persoanele juridice sau alte entitati constituite intr-o alta forma de organizare prevazuta de dispozitiile legale sa indice, in cadrul ofertelor ori solicitarilor de participare, numele si calificarile profesionale relevante ale persoanelor fizice responsabile cu executarea contractului in cauza.

Art. 53

(1) Au dreptul de a participa la procedurile de atribuire prevazute la art. 68, in calitate de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, operatorii economici definiti la art. 3 alin. (1) lit. jj) .

(11) Autoritatea contractanta exclude din procedura de atribuire orice persoana fizica sau juridica, avand calitatea de ofertant individual/ofertant asociat/candidat/tert sustinator/subcontractant, care nu se incadreaza in definitia de la art. 3 alin. (1) lit. jj) , fara a mai fi necesara verificarea incadrarii in prevederile art. 164, 165 si 167.





Afişează Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 98/2016    Legea 98/2016 actualizata 2024    Legea achizitiilor publice 2024    Legea achizitiilor actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016

Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016