din anul 2007, atuul tau de DREPT!
2385 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

  Publicat: 08 Dec 2023       23263 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice


Procedura juridica prin care un act sau un inscris este recunoscut in mod legal de catre o autoritate notariala.
In materie civila, Codul de procedura civila prevede, alaturi de poprirea asiguratoare, inca doua masuri asiguratorii, si anume: sechestrul asigurator si sechestrul judiciar.
Organ de stat insarcinat cu solutionarea litigiilor dintre persoane fizice sau dintre acestea si persoanele juricide.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Ansamblu unitar al regulilor de conduita obligatorii, susceptibile de a fi aduse la indeplinire prin puterea de stat.
Cuprinde regulile care guverneaza organizarea unui stat dat si raporturile dintre acel stat si agentii sai, pe de o parte, si ceilalti participanti la astfel de raporturi juridice, pe de alta.
Termen folosit in t. VIII, art. 145, C. pen., partea generala, prin el intelegandu-se tot ce priveste autoritatile publice,
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Alaturi de persoanele fizice, persoanele juridice apar in circuitul civil ca subiecte de drepturi si obligatii. In aceasta calitate, ele au aptitudinea generala si abstracta de a dobandi drepturi si de a-si asuma obligatii si, in virtutea acesteia, pot dobandi drepturi si isi pot asuma obligatii.
Una din hotararile judecatoresti, prevazuta in cap. I, t, II, C. proc. pen. partea speciala.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Forma specifica a motivatiei care consta in orientarea activa si durabila a persoanei spre anumite domenii de activitate, fiind cel mai puternic mobil al actiunilor omenesti.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Colectiv format din persoane fizice avand o organizare de sine statatoare, concretizata in structura de productie, de conceptie si functionala,
Indicator care masoara rezultatele la nivel microeconomic, reprezentand volumul incasarilor din activitatea proprie intr-o perioada de timp, incasari efectuate la pretul pietei.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Tranzactia este un contract prin care partile termina un proces inceput sau preintampina un proces ce se poate naste (art. 1704 Cod Civil) prin concesii reciproce, .
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
1. Din punct de vedere filozofic, acel fenomen care produce, genereaza efectul. Fenomenul care determina nasterea altui fenomen.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Din punct de vedere contabil, un document contabil de sinteza care are ca obiective principale completarea si explicarea datelor inscrise in bilant si contul de profit si pierdere
Ca si componenta a structurii organizatorice, totalitate a posturilor care au aceleasi caracteristici principale referitoare la obiective, sarcini, autoritate si responsabilitate.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Activitate desfasurata de organele de urmarire penala

d) servicii de certificare si autentificare a documentelor care sunt prestate de notari publici potrivit dispozitiilor legale;

e) servicii juridice furnizate de fiduciari sau administratori - sechestru ori alte servicii juridice furnizate de entitati desemnate de o instanta judecatoreasca nationala sau care sunt desemnati potrivit dispozitiilor legale sa indeplineasca sarcini specifice sub supravegherea si controlul instantelor judecatoresti;

f) servicii prestate de executorii judecatoresti.

SUBSECTIUNEA 5: Paragraful 5: Contracte de servicii atribuite pe baza unui drept exclusiv

Art. 30

Prezenta lege nu se aplica pentru atribuirea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru de servicii de catre o autoritate contractanta unei alte autoritati contractante/ entitati contractante definite de legea privind achizitiile sectoriale sau unei asocieri de autoritati contractante/entitati contractante, in baza unui drept exclusiv de care acestea beneficiaza pentru prestarea serviciilor respective in temeiul unor acte cu putere de lege sau acte administrative cu caracter normativ, in masura in care acestea sunt compatibile cu prevederile TFUE.

SUBSECTIUNEA 6: Paragraful 6: Contracte de achizitii publice/acorduri-cadru incheiate intre entitati din sectorul public

Art. 31

(1) Prezenta lege nu se aplica contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru atribuite de o autoritate contractanta unei persoane juridice de drept privat sau de drept public in cazul in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) autoritatea contractanta exercita asupra persoanei juridice in cauza un control similar celui pe care il exercita asupra propriilor departamente sau servicii;

b) mai mult de 80% din activitatile persoanei juridice controlate sunt efectuate in vederea indeplinirii sarcinilor care ii sunt incredintate de catre autoritatea contractanta care o controleaza sau de catre alte persoane juridice controlate de respectiva autoritate contractanta;

c) nu exista participare privata directa la capitalul persoanei juridice controlate, cu exceptia formelor de participare a capitalului privat care nu ofera controlul sau dreptul de veto, dar a caror existenta este necesara potrivit dispozitiilor legale, in conformitate cu Tratatele, si care nu exercita o influenta determinanta asupra persoanei juridice controlate.

(2) In sensul alin. (1) lit. a) , se considera ca o autoritate contractanta exercita asupra unei persoane juridice un control similar celui pe care il exercita asupra propriilor departamente sau servicii atunci cand exercita o influenta determinanta atat asupra obiectivelor strategice, cat si asupra deciziilor importante ale persoanei juridice controlate; un astfel de control poate fi exercitat si de o alta persoana juridica, ea insasi controlata in acelasi mod de catre autoritatea contractanta.

(3) Prevederile alin. (1) se aplica si atunci cand o persoana juridica controlata care are calitatea de autoritate contractanta atribuie un contract autoritatii contractante care o controleaza sau unei alte persoane juridice controlate de aceeasi autoritate contractanta, sub conditia sa nu existe participare privata directa la capitalul persoanei juridice careia i se atribuie contractul, cu exceptia formelor de participare a capitalului privat care nu ofera controlul sau dreptul de veto, dar a caror existenta este necesara potrivit dispozitiilor legale, in conformitate cu tratatele, si care nu exercita o influenta determinanta asupra persoanei juridice controlate.

(4) Prezenta lege nu se aplica contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru atribuite unei persoane juridice de drept privat sau de drept public de catre o autoritate contractanta care nu exercita asupra acelei persoane juridice un control in sensul alin. (1) in cazul in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) autoritatea contractanta exercita in comun cu alte autoritati contractante asupra persoanei juridice in cauza un control similar celui pe care il exercita asupra propriilor departamente sau servicii;

b) mai mult de 80% din activitatile respectivei persoane juridice sunt efectuate in vederea indeplinirii sarcinilor care ii sunt incredintate de catre autoritatile contractante care o controleaza sau de catre alte persoane juridice controlate de aceleasi autoritati contractante;

c) nu exista participare privata directa la capitalul persoanei juridice controlate, cu exceptia formelor de participare a capitalului privat care nu ofera controlul sau dreptul de veto, dar a caror existenta este necesara potrivit dispozitiilor legale, in conformitate cu Tratatele, si care nu exercita o influenta determinanta asupra persoanei juridice controlate.

(5) In sensul alin. (4) lit. a) , autoritatile contractante exercita in comun controlul asupra unei persoane juridice daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) organele de decizie ale persoanei juridice controlate sunt compuse din reprezentanti ai tuturor autoritatilor contractante participante, aceeasi persoana avand dreptul de a reprezenta mai multe sau toate autoritatile contractante participante;

b) autoritatile contractante sunt in masura sa exercite in comun o influenta determinanta asupra obiectivelor strategice si a deciziilor importante ale persoanei juridice controlate;

c) persoana juridica controlata nu urmareste interese contrare celor ale autoritatilor contractante care o controleaza.

(6) Prezenta lege nu se aplica contractelor incheiate exclusiv intre doua sau mai multe autoritati contractante in cazul in care sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) contractul instituie sau pune in aplicare o cooperare intre autoritatile contractante participante, cu scopul de a asigura ca serviciile publice a caror realizare trebuie sa o asigure sunt prestate in vederea indeplinirii unor obiective comune;

b) punerea in aplicare a cooperarii are la baza exclusiv consideratii de interes public;

c) autoritatile contractante participante desfasoara pe piata libera mai putin de 20% din activitatile vizate de cooperare.

(7) Procentele prevazute la alin. (1) lit. b) , alin. (4) lit. b) si la alin. (6) lit. c) se stabilesc pe baza cifrei medii de afaceri totale sau a unui indicator alternativ corespunzator bazat pe activitatea desfasurata, cum ar fi costurile suportate de persoana juridica sau de autoritatea contractanta, dupa caz, in legatura cu servicii, produse si lucrari din ultimii 3 ani anteriori atribuirii contractului.

(8) In cazul in care, in situatia prevazuta la alin. (7) , din cauza datei la care persoana juridica sau autoritatea contractanta, dupa caz, a fost infiintata ori si-a inceput activitatea sau ca urmare a reorganizarii activitatilor sale, cifra de afaceri ori un alt indicator alternativ corespunzator bazat pe activitatea desfasurata, cum ar fi costurile, nu este disponibil pentru ultimii 3 ani sau nu mai este relevant, procentele mentionate la alin. (1) lit. b) , alin. (4) lit. b) si la alin. (6) lit. c) pot li stabilite prin utilizarea unor metode estimative, in special prin utilizarea previziunilor de afaceri.

SUBSECTIUNEA 7: Paragraful 7: Alte exceptii

Art. 32

(1) Prezenta lege nu se aplica actelor juridice, altele decat contractele de achizitie publica/acordurile-cadru, incheiate de o persoana care are calitatea de autoritate contractanta potrivit prezentei legi, cum ar fi acordarea de finantari rambursabile sau nerambursabile persoanelor fizice ori juridice in conditiile legislatiei speciale ori constituirea impreuna cu persoane fizice ori juridice de societati sau asocieri fara personalitate juridica in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare.

(2) In cazul in care, indiferent de denumirea sau forma utilizata, actele juridice incheiate de persoane care au calitatea de autoritate contractanta potrivit prezentei legi reprezinta contracte de achizitie publica/acorduri-cadru, se aplica dispozitiile prezentei legi.

Art. 33

(1) Prezenta lege nu se aplica pentru atribuirea contractelor de achizitie publica pentru structurile autoritatilor contractante care functioneaza pe teritoriul altor state atunci cand valoarea contractului este mai mica decat pragurile valorice prevazute la art. 7 alin. (1) .

(2) Pentru atribuirea contractelor de achizitie publica care intra sub incidenta prevederilor alin. (1) , autoritatea contractanta elaboreaza norme proprii care sa asigure aplicarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) din prezenta lege.

SECTIUNEA 6: Achizitii mixte

Art. 34

(1) In cazul contractelor mixte care au ca obiect atat achizitii pentru care se aplica dispozitiile prezentei legi, cat si achizitii pentru care se aplica dispozitiile altor acte normative, iar diferitele parti ale unui anumit contract mixt sunt in mod obiectiv separabile, autoritatea contractanta are dreptul de a alege intre a atribui contracte distincte pentru partile separate si a atribui un singur contract .

(2) In cazul in care, in temeiul alin. (1) , autoritatea contractanta alege sa atribuie contracte distincte pentru partile separate, regimul juridic si actul normativ care se aplica atribuirii fiecaruia dintre aceste contracte distincte sunt cele determinate in functie de caracteristicile fiecarei parti avute in vedere.

(3) In cazul in care, in temeiul alin. (1) , autoritatea contractanta alege sa atribuie un singur contract, cu exceptia situatiei in care sunt aplicabile dispozitiile art. 38, atribuirea contractului mixt se realizeaza potrivit dispozitiilor prezentei legi, indiferent de valoarea partilor care, daca ar fi cuprinse in contracte separate, ar fi supuse unui alt act normativ si indiferent de actul normativ care s-ar aplica partilor respective.

(4) In cazul contractelor mixte care au ca obiect atat elemente de achizitie de produse, lucrari sau servicii, cat si de concesiuni, dispozitiile prezentei legi se aplica atribuirii contractului exclusiv in situatiile in care valoarea estimata a partii/partilor din contract care reprezinta achizitie publica, calculata potrivit dispozitiilor art. 9-25, este egala sau depaseste pragurile valorice corespunzatoare prevazute la art. 7 alin. (1) .

(5) Prin exceptie de la dispozitiile alin. (3) , atribuirea contractelor mixte care au ca obiect atat achizitii pentru care se aplica dispozitiile prezentei legi, cat si achizitii efectuate in scopul desfasurarii unei activitati care face obiectul dispozitiilor legii privind achizitiile sectoriale se realizeaza potrivit dispozitiilor legii privind achizitiile sectoriale.

(6) In cazul contractelor mixte care au ca obiect atat achizitii pentru care se aplica dispozitiile prezentei legi, cat si achizitii pentru care se aplica dispozitiile altor acte normative, iar diferitele parti ale unui anumit contract nu sunt in mod obiectiv separabile, contractul este atribuit potrivit actului normativ aplicabil in functie de obiectul sau principal.

Art. 35

(1) Contractele care au ca obiect cel putin doua tipuri de achizitie publica, constand in lucrari, servicii sau produse, pentru a caror atribuire se aplica dispozitiile prezentei legi se atribuie in conformitate cu dispozitiile prezentei legi aplicabile pentru tipul de achizitie care constituie obiectul principal al contractului in cauza.

(2) In cazul contractelor mixte care au ca obiect atat servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2, cat si alte servicii, precum si in cazul contractelor mixte care au ca obiect atat servicii, cat si produse, obiectul principal se determina in functie de cea mai mare dintre valorile estimate ale serviciilor sau produselor respective.

SECTIUNEA 7: Situatii speciale

SUBSECTIUNEA 1: Paragraful 1: Servicii de cercetare si dezvoltare

Art. 36

Prezenta lege se aplica contractelor de achizitie publica de servicii care au ca obiect prestarea de servicii de cercetare si dezvoltare care fac obiectul codurilor CPV cuprinse intre 73000000-2 si 73120000-9, 73300000-5, 73420000-2 sau 73430000-5, doar daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:





Afişează Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 98/2016    Legea 98/2016 actualizata 2024    Legea achizitiilor publice 2024    Legea achizitiilor actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016

Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016