din anul 2007, atuul tau de DREPT!
1787 de useri online



Prima pagină » Legislaţie » Contencios Administrativ » Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice

  Publicat: 08 Dec 2023       21852 citiri        Secţiunea: Contencios Administrativ  


Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice


Desfiintarea retroactiva a unui act juridic.
Stari, situatii, intamplari calitati sau alte date, care nu fac parte din continutul infractiunii,
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Organ suprem de control financiar si de jurisdictie financiara,care functioneaza pe lenga Parlamentul Romaniei.
Sanctiune administrativa, contraventionala, fiscala sau civila,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Cauza de impiedicare a punerii in miscare sau exercitarea actiunii penale,
(lat. culpa "vina")Forma a vinovatiei, prevazuta in cap. I, t. II, art. 19, C. pen., partea generala.
Efect negativ, cu caracter patrimonial sau nepatrimonial, produs unei persoane prin fapta ilicita a altei persoane ori prin actiunea lucrurilor sau animalelor care se afla sub paza juridica a altei persoane.
Parte intr-un contract de finantare care, in baza legii sau in baza unui alt contract de finantare la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui obiectiv, stabilind conditiile in care cealalta parte (beneficiarul propriu-zis al finantarii) va realiza contractul ce se incheie in acest scop (conform Ordonantei Guvernului nr. 59/1997).
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
inseamna o persoana fizica sau juridica, autoritate publica, agentie sau organism altul decat persoana vizata, operatorul,
Act procedural in care procurorul sau organul de urmarire penala consemneaza o dispozitie asupra unor acte sau masuri de urmarire penala.
Este acel raport juridic in continutul caruia intra dreptul subiectului activ, denumit creditor, de a cere subiectului pasiv, denumit debitor, sa dea, sa faca sau sa nu faca ceva, sub sanctiunea constrangerii de stat in cazul neexecutarii de buna voie.
Ansamblul complex de masuri si actiuni realizate pentru a raspunde nevoilor sociale ale persoanelor, familiilor, grupurilor sau comunitatilor,
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Acord liber consimtit intre doua sau mai multe persoane fizice sau juridice, in scopul nasterii, modificarii sau stingerii unor raporturi juridice, rezultat al unor negocieri.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Reprezinta anularea, suprimarea unei legi sau a unei dispozitii legale si care are ca rezultat scoaterea din vigoare, in total sau in parte, a unui act normativ printr-un alt act normativ de aceeasi valoare juridica sau de o valoare juridica superioara.
Act adoptat de organele de stat,
Modalitate a actului juridic, obligatie, care consta intr-un eveniment viitor si sigur, care suspenda, pana la indeplinirea lui, punerea in executare a actului sau exigibilitatea obligatiei, termen suspensiv,
Sistemul de facilitati, echipamente si servicii necesare operarii unei organizatii.
Reprezinta ansamblul de competente profesionale care permit unei persoane sa desfasoare activitati specifice unei ocupatii sau profesii.
Act adoptat de organele de stat,
Totalitatea cheltuielilor care se fac pentru cumpararea bunurilor de capital.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Pretul la care se vand si se cumpara hartiile de valoare si valuta straina.
Act normativ emis de catre organul legislativ al puterii de stat (in Romania acesta este Parlamentul), ce cuprinde norme generale, de conduita, obligatorii si impersonale.
Monitorul Oficial al Rom�niei este publicaţia oficială a statului rom�n, �n care se publică actele prevăzute de Constituţie, de prezenta lege şi alte acte normative.

i) nepunerea la dispozitia ANAP a informatiilor referitoare la atribuirea/modificarea contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru, in scopul indeplinirii functiilor sale;

j) incalcarea prevederilor art. 207 alin. (1) ;

k) anularea unei proceduri de atribuire in alte cazuri decat cele prevazute la art. 212 si 213 sau crearea unor circumstante artificiale de anulare a procedurii de atribuire;

l) incalcarea prevederilor art. 214 si art. 215 alin. (1) si (2) .

m) incalcarea prevederilor art. 218 alin. (1) si (3) .

(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu amenda intre 5.000 lei si 30.000 lei.

Art. 225

- Art. 225 din capitolul VII a fost abrogat la 22-dec-2017 de Art. I, punctul 41. din Ordonanta urgenta 107/2017

Art. 226

(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se realizeaza ex post de catre persoane imputernicite in acest scop de Curtea de Conturi a Romaniei.

(2) Aplicarea sanctiunii cu amenda contraventionala se prescrie in termen de 36 de luni de la data savarsirii faptei .

Art. 227

(1) Sanctiunea contraventionala se aplica autoritatii contractante, care dispune adoptarea de masuri impotriva persoanei/persoanelor implicate in procesul de achizitie publica ce a facut obiectul contraventiei numai daca instantele judecatoresti constata indeplinirea ori omisiunea indeplinirii de catre acestea, cu vinovatie, constand in culpa grava, a oricarui act ori fapt in legatura cu exercitarea, in conditiile legii, a atributiilor ce le revin.

(2) Savarsirea faptei contraventionale nu implica in mod obligatoriu si producerea unui prejudiciu.

(3) Stabilirea prejudiciului trebuie sa tina seama de circumstantele faptei contraventionale si sa fie fundamentata.

Art. 228

In cazul contraventiilor prevazute la art. 224 sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL VIII: Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 229

(1) In orice situatie in care o autoritate contractanta intentioneaza sa realizeze un proiect prin atribuirea unui contract pe termen lung care sa cuprinda fie executarea de lucrari si operarea rezultatului lucrarilor, fie prestarea, gestionarea si operarea de servicii, autoritatea contractanta are obligatia de a elabora un studiu de fundamentare prin care se va demonstra necesitatea si oportunitatea realizarii proiectului in acest mod.

(2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care proiectul pe termen lung presupune crearea unei societati avand ca actionari operatorul economic, pe de o parte, si autoritatea contractanta sau entitatea contractanta, pe de alta parte .

(3) - Art. 229, alin. (3) din capitolul VIII a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. I, punctul 30. din Ordonanta urgenta 45/2018

Art. 230

(1) Prin studiul de fundamentare mentionat la art. 229 alin. (1) , autoritatea contractanta are obligatia sa analizeze daca atribuirea contractului implica transferul unei parti semnificative a riscului de operare catre operatorul economic, astfel cum este definit in legea privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii .

(2) In cazul in care, ca urmare a analizei prevazute la alin. (1) , autoritatea contractanta constata ca o parte semnificativa a riscului de operare nu va fi transferata operatorului economic, contractul respectiv va fi considerat contract de achizitie publica.

Art. 231

In masura in care prezenta lege nu prevede altfel, sunt aplicabile dispozitiile dreptului comun.

Art. 232

(1) Sistemul national de achizitii publice cuprinde functii de reglementare, asistenta si sprijin operational, control ex-ante, control ex-post, monitorizare, supervizare, detectarea conflictului de interese, combaterea licitatiilor trucate si alte functii avand ca obiectiv respectarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) .

(2) Prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi se detaliaza obligatiile si responsabilitatile specifice ale autoritatilor contractante in raport cu indeplinirea acestor functii.

Art. 233

ANAP elaboreaza norme metodologice de aplicare a prezentei legi pe care le supune spre adoptare Guvernului in termen de 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 234

(1) In vederea realizarii sarcinilor prevazute in Strategia nationala in domeniul achizitiilor publice si in prezenta lege, personalul Curtii de Conturi a Romaniei se majoreaza cu 250 de posturi.

(2) Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca influentele financiare rezultate din aplicarea alin. (1) in bugetul Curtii de Conturi a Romaniei pe anul 2016.

Art. 2341

(1) In perioada derularii proceselor de achizitii ale contractelor din cadrul proiectelor de infrastructura finantate din fonduri europene, autoritatile contractante pot angaja experti, pe perioada determinata, cu contract individual de munca, in afara organigramei aprobate potrivit legii, pana la cel mult 30% din numarul membrilor comisiei de evaluare, pentru a asigura buna desfasurare a acestora, conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 325/2018 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea conditiilor de infiintare a posturilor in afara organigramei si a criteriilor pe baza carora se stabileste procentul de majorare salariala pentru activitatea prestata in proiecte finantate din fonduri europene nerambursabile.

(2) Expertii angajati potrivit alin. (1) trebuie sa detina calificare de experti in achizitii publice sau pot fi persoane cu calificare si experienta relevante in domeniul obiectului achizitiei.

Art. 235

(1) Pentru proiectele de infrastructura de transport transeuropean situate pe reteaua de transport (TEN-T) Centrala (Core) si Globala (Comprehensive) , astfel cum este aceasta definita de prevederile art. 9 alin. (1) si ale art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind orientarile Uniunii pentru dezvoltarea retelei transeuropene de transport si de abrogare a Deciziei nr. 661/2010/UE, precum si drumurile de legatura si variantele ocolitoare ale localitatilor urbane, modalitatea de certificare a situatiei economice si financiare, precum si a capacitatii tehnice si profesionale a operatorilor economici participanti in cadrul procedurilor de achizitie publica va fi reglementata prin hotarare a Guvernului, la initiativa Ministerului Transporturilor, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

(2) Modalitatea de inlocuire a subcontractantilor/personalului de specialitate nominalizat pentru indeplinirea contractului/membrilor asocierii, in perioada de implementare a contractului, va fi reglementata in cadrul unui capitol distinct al normelor metodologice de aplicare a prezentei legi.

(3) In sensul dispozitiilor alin. (1) , modalitatea de certificare a situatiei economice si financiare si a capacitatii tehnice si profesionale a operatorilor economici se refera la reglementarea unui sistem de certificare destinat procedurilor de achizitie publica pentru proiectele de infrastructura de transport trans-europene in vederea indeplinirii de catre operatorii economici a criteriilor de calificare si selectie.

(4) Prin hotarare a Guvernului se stabilesc conditiile contractuale generale si specifice pentru anumite categorii de contracte de achizitie publica aferente obiectivelor de investitii finantate din fonduri publice.

Art. 236

(1) Prezenta lege se aplica procedurilor de atribuire initiate dupa data intrarii sale in vigoare.

(2) Procedurilor de atribuire in curs de desfasurare la data intrarii in vigoare a prezentei legi li se aplica legea in vigoare la data initierii procedurii de atribuire.

(3) Prezenta lege se aplica contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru incheiate dupa date intrarii sale in vigoare.

(4) Contractele de achizitie publica/Acordurile-cadru incheiate inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi sunt supuse dispozitiilor legii in vigoare la data cand acestea au fost incheiate in tot ceea ce priveste incheierea, modificarea, interpretarea, efectele, executarea si incetarea acestora.

Art. 237

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2015 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 362 din 26 mai 2015, aprobata prin Legea nr. 244/2015, se completeaza dupa cum urmeaza:





Afişează Legea 98/2016, actualizata 2024, privind achizitiile publice pe o singură pagină



Citeşte mai multe despre:    Legea 98/2016    Legea 98/2016 actualizata 2024    Legea achizitiilor publice 2024    Legea achizitiilor actualizata 2024

Consultă un avocat online
MCP Cabinet avocati - Specializati in litigii de munca, comerciale, civile si de natura administrativa.

Jurisprudenţă

Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice
Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei

Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016

Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica
Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016