c) suporta pierderile care rezulta din exercitarea activitatii sale.
SECTIUNEA 4: Domeniu de aplicare
SUBSECTIUNEA 1: Paragraful 1: Praguri
Art. 5
Dispozitiile prezentei legi sunt aplicabile contractelor de achizitie publica, acordurilor-cadru si concursurilor de solutii.
Art. 6
(1) Prezenta lege se aplica pentru atribuirea de catre o entitate juridica fara calitate de autoritate contractanta a unui contract de lucrari, in cazul in care se indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) contractul este finantat/subventionat in mod direct, in proportie de mai mult de 50% din valoarea acestuia, de catre o autoritate contractanta;
b) valoarea estimata, fara TVA, a contractului este egala sau mai mare decat pragul prevazut la art. 7 alin. (1) lit. a) ;
c) contractul include una dintre activitatile mentionate la alin. (2) .
(2) Activitatile care fac obiectul alin. (1) lit. c) sunt urmatoarele:
a) lucrari de geniu civil;
b) lucrari de constructie pentru spitale, facilitati destinate activitatilor sportive, recreative si de agrement, cladiri ale institutiilor de invatamant preuniversitar si universitar si cladiri de uz administrativ.
(3) Prezenta lege se aplica pentru atribuirea de catre o entitate juridica fara calitate de autoritate contractanta a unui contract de servicii, in cazul in care se indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:
b) valoarea estimata, fara TVA, a contractului este egala sau mai mare decat pragul prevazut la art. 7 alin. (1) lit. c) ;
c) contractul este in legatura cu un contract de lucrari care face obiectul alin. (1) .
(4) Autoritatile contractante care finanteaza/subventioneaza contractele mentionate la alin. (1) si (3) au obligatia de a urmari respectarea dispozitiilor prezentei legi atunci cand nu atribuie ele insele contractul finantat/subventionat sau atunci cand il atribuie in numele si pentru alte entitati.
Art. 7
(1) Autoritatea contractanta are obligatia publicarii unui anunt de participare si/sau de atribuire in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene in cazul achizitiilor a caror valoare estimata, fara TVA, este egala sau mai mare decat urmatoarele praguri valorice:
a) 26.093.012 lei, pentru contractele de achizitie publica/acordurile-cadru de lucrari;
b) 678.748 lei, pentru contractele de achizitie publica/acordurile-cadru de produse si de servicii;
c) 1.042.363 lei, pentru contractele de achizitii publice/acordurile-cadru de produse si de servicii atribuite de consiliul judetean, consiliul local, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si de institutiile publice aflate in subordinea acestora;
d) 3.636.150 lei, pentru contractele de achizitie publica/acordurile-cadru de servicii care au ca obiect servicii sociale si alte servicii specifice, prevazute in anexa nr. 2.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a atribui contractele de achizitie publica/acordurile-cadru si de a organiza concursurile de solutii care privesc achizitii publice a caror valoare estimata este mai mica decat pragurile corespunzatoare prevazute la alin. (1) prin aplicarea unei proceduri simplificate, cu respectarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) .
(3) - Art. 7, alin. (3) din capitolul I, sectiunea 4, subsectiunea 1 a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. I, punctul 3. din Ordonanta urgenta 45/2018
(4) Conditiile si modalitatile de aplicare a procedurii simplificate prevazute la alin. (2) presupun cel putin termene mai scurte decat cele prevazute in cuprinsul prezentei legi si formalitati procedurale reduse fata de cele prevazute in cuprinsul acesteia pentru atribuirea contractelor de achizitie publica, acordurilor-cadru si concursurilor de solutii a caror valoare estimata este mai mare decat pragurile corespunzatoare prevazute la alin. (1) .
(5) Autoritatea contractanta are dreptul de a achizitiona direct produse sau servicii in cazul in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica de 270.120 lei, respectiv lucrari, in cazul in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica de 900.400 lei.
(6) Angajamentul legal prin care se angajeaza cheltuielile aferente achizitiei directe poate lua forma unui contract de achizitie publica sau a unei comenzi ori a altui tip de document incheiat in conditiile legii, inclusiv in cazul achizitiilor initiate prin intermediul instrumentelor de plata ce permit posesorului sa le utilizeze in relatia cu comerciantii in vederea efectuarii de plati, fara numerar, pentru achizitionarea de produse, servicii si/sau lucrari prin intermediul unui terminal, cum ar fi, dar fara a se limita la acestea, cardurile de plata si/sau portofele electronice.
(7) In cazul achizitiei directe, autoritatea contractanta:
a) are obligatia de a utiliza catalogul electronic pus la dispozitie de SEAP sau de a publica un anunt intr-o sectiune dedicata a website-ului propriu sau al SEAP, insotit de descrierea produselor, serviciilor sau a lucrarilor care urmeaza a fi achizitionate, pentru achizitiile a caror valoare estimata este mai mare de 200.000 lei, fara TVA, pentru produse si servicii, respectiv 560.000 lei, fara TVA, pentru lucrari;
b) are obligatia de a consulta minimum trei operatori economici pentru achizitiile a caror valoare estimata este mai mare de 140.000 lei, fara TVA, pentru produse si servicii, respectiv 300.000 lei, fara TVA, pentru lucrari, dar mai mica sau egala cu valoarea mentionata la lit. a) ; daca in urma consultarii autoritatea contractanta primeste doar o oferta valabila din punctul de vedere al cerintelor solicitate, achizitia poate fi realizata;
c) are dreptul de a achizitiona pe baza unei singure oferte daca valoarea estimata a achizitiei este mai mica sau egala cu 140.000 lei, fara TVA, pentru produse si servicii, respectiv 300.000 lei, fara TVA, pentru lucrari;
d) are dreptul de a plati direct, pe baza angajamentului legal, fara acceptarea prealabila a unei oferte, daca valoarea estimata a achizitiei este mai mica de 9.000 lei, fara TVA.
(8) Autoritatea contractanta are obligatia trimestrial de a transmite in SEAP o notificare cu privire la achizitiile directe, grupate pe necesitate, care sa cuprinda cel putin obiectul, cantitatea achizitionata, valoarea si codul CPV, cu exceptia achizitiilor realizate prin utilizarea catalogului electronic SEAP, in baza prevederilor alin. (7) lit. a) .
SUBSECTIUNEA 2: Paragraful 2: Revizuirea pragurilor
Art. 8
(1) Pragurile valorice prevazute la art. 7 alin. (1) , precum si orice praguri modificate rezultate in urma aplicarii prezentului alineat se modifica de catre Comisia Europeana conform regulilor si procedurilor corespunzatoare prevazute la art. 6 din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizitiile publice si de abrogare a Directivei 2004/18/CE.
(2) De la data intrarii in vigoare a oricaror praguri valorice modificate de catre Comisia Europeana conform regulilor si procedurilor corespunzatoare prevazute la art. 6 din Directiva 2014/24/UE, pragurile valorice prevazute la art. 7 alin. (1) sau orice praguri modificate anterior se inlocuiesc cu pragurile modificate corespunzatoare, iar orice referire sau trimitere din cuprinsul prezentei legi la pragurile prevazute la art. 7 alin. (1) este inteleasa ca referire sau trimitere la pragurile corespunzatoare astfel modificate.
(3) Agentia Nationala de Achizitii Publice, denumita in continuare ANAP, publica pe pagina sa de internet pragurile valorice stabilite de catre Comisia Europeana conform regulilor si procedurilor corespunzatoare prevazute la art. 6 din Directiva 2014/24/UE, la data intrarii in vigoare a acestora.
SUBSECTIUNEA 3: Paragraful 3: Modul de calcul al valorii estimate a achizitiei
Art. 9
(1) Pentru contractele de achizitie publica de lucrari sau de servicii al caror obiect vizeaza realizarea obiectivelor de investitii publice noi sau a lucrarilor de interventie asupra celor existente, autoritatea contractanta alege procedura de atribuire in functie de urmatoarele considerente:
a) valoarea estimata a contractului avand ca obiect prestarea serviciilor de elaborare a studiului de fezabilitate pentru fiecare obiectiv de investitii in parte, daca contractul prevede o clauza privind cedarea drepturilor patrimoniale de autor;
b) valoarea estimata a contractului avand ca obiect prestarea serviciilor de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului pentru fiecare obiectiv de investitii in parte cumulata cu cea a lucrarilor aferente obiectivului de investitii, daca acestea fac obiectul aceluiasi contract de achizitie publica de lucrari;
c) valoarea estimata a contractului avand ca obiect prestarea serviciilor de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului pentru fiecare obiectiv de investitii in parte, separata de valoarea estimata a contractului avand ca obiect executia lucrarilor aferente obiectivului de investitii, daca se atribuie contracte distincte de servicii de proiectare tehnica si asistenta din partea proiectantului, respectiv de lucrari;
d) pentru serviciile specifice aferente unei lucrari cum ar fi verificare proiecte, expertiza, audit energetic, studiu de impact asupra mediului, scenariu la incendiu, consultanta, asistenta tehnica si altele, care necesita specialisti certificati/atestati pentru realizarea acestora, se va stabili valoarea estimata a fiecarui serviciu pentru fiecare obiectiv de investitii in parte si in functie de valoarea obtinuta, pentru fiecare serviciu, se va stabili modalitatea de achizitie corespunzatoare.
(2) In cazul in care autoritatea contractanta prevede, in conformitate cu dispozitiile prezentei legi, acordarea unor premii/prime pentru ofertanti sau candidati, determinarea valorii estimate a achizitiei trebuie sa includa si valoarea premiilor/primelor respective.
Art. 10
(1) In cazul in care autoritatea contractanta are in structura sa unitati operationale separate, valoarea estimata se calculeaza prin luarea in considerare a valorii estimate totale pentru toate unitatile operationale luate separat.
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016