(2) In cazul in care autoritatea contractanta nu poate incheia contractul/acordul-cadru cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita ca fiind castigatoare, din cauza faptului ca ofertantul in cauza se afla intr-o situatie de forta majora sau in imposibilitatea fortuita de a executa contractul/acordul-cadru, autoritatea contractanta are obligatia sa declare castigatoare oferta clasata pe locul urmator, in conditiile in care aceasta exista si este admisibila.
(3) In cazul in care, in situatia prevazuta la alin. (2) , nu exista o oferta clasata pe locul urmator admisibila, sunt aplicabile dispozitiile art. 212 alin. (1) lit. e) .
Art. 208
Prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi se stabilesc cazurile si conditiile specifice in care autoritatea contractanta are dreptul, in cadrul procedurii de licitatie deschisa, sa evalueze conformitatea ofertelor cu specificatiile tehnice si celelalte cerinte prevazute in documentele achizitiei si sa aplice criteriul de atribuire si factorii de evaluare anterior verificarii indeplinirii criteriilor de calificare si selectie.
Art. 209
(1) In cazul in care informatiile sau documentele prezentate de catre operatorii economici sunt incomplete sau eronate sau in cazul in care lipsesc anumite documente, autoritatea contractanta are dreptul de a solicita intr-un anumit termen ofertantilor/candidatilor clarificari si, dupa caz, completari ale documentelor prezentate de acestia in cadrul ofertelor sau solicitarilor de participare, cu respectarea principiilor tratamentului egal si transparentei.
(11) In cazul procedurilor simplificate organizate pentru atribuirea contractelor din cadrul proiectelor de infrastructura finantate din fonduri europene, in situatia in care informatiile sau documentele prezentate de catre operatorii economici sunt incomplete sau eronate sau in situatia in care lipsesc anumite documente, autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ofertantilor/candidatilor, de regula, cel mult de doua ori in cursul procesului de evaluare, clarificari/ completari ale documentelor prezentate de acestia in cadrul ofertelor sau solicitarilor de participare, cu respectarea principiilor tratamentului egal si al transparentei.
(2) Autoritatea contractanta nu are dreptul ca prin clarificarile/completarile solicitate sa determine aparitia unui avantaj evident in favoarea unui ofertant/candidat.
(3) Termenul acordat ofertantilor/candidatilor pentru transmiterea raspunsului la solicitarea prevazuta la alin. (1) , inclusiv cu eventuala prelungire solicitata justificat de operatorul economic, este de cel mult 15 zile lucratoare si va fi stabilit in functie de complexitatea solicitarii.
Art. 210
(1) In cazul unei propuneri financiare aparent neobisnuit de scazuta in raport cu lucrarile, produsele sau serviciile care constituie obiectul contractului de achizitie publica/acordului-cadru care urmeaza a fi atribuit/incheiat, autoritatea contractanta are obligatia de a solicita ofertantului care a depus o astfel de oferta clarificari cu privire la pretul sau costurile propuse in respectiva oferta.
(2) Clarificarile prevazute la alin. (1) se pot referi in special la:
a) fundamentarea economica a modului de formare a pretului, prin raportare la procesul de productie, serviciile furnizate sau metodele de constructie utilizate;
b) solutiile tehnice adoptate si/sau orice conditii deosebit de favorabile de care beneficiaza ofertantul pentru furnizarea produselor sau a serviciilor ori executarea lucrarilor;
c) originalitatea lucrarilor, produselor sau serviciilor propuse de ofertant;
d) respectarea obligatiilor prevazute la art. 51 alin. (1) ;
e) respectarea obligatiilor prevazute la art. 218;
f) posibilitatea ca ofertantul sa beneficieze de un ajutor de stat .
(3) Autoritatea contractanta evalueaza informatiile si documentele furnizate de ofertantul a carui oferta are un pret aparent neobisnuit de scazut si respinge respectiva oferta numai atunci cand dovezile furnizate nu justifica in mod corespunzator nivelul scazut al pretului sau al costurilor propuse, tinand seama de elementele mentionate la alin. (2) .
(4) Autoritatea contractanta respinge intotdeauna o oferta atunci cand constata ca aceasta are un pret neobisnuit de scazut deoarece nu respecta obligatiile prevazute la art. 51 alin. (1) .
(5) Atunci cand autoritatea contractanta constata ca o oferta are un pret neobisnuit de scazut deoarece ofertantul beneficiaza de un ajutor de stat, oferta respectiva poate fi respinsa doar din acest motiv numai daca, in urma clarificarilor solicitate, ofertantul nu a putut demonstra, intr-un termen corespunzator stabilit de autoritatea contractanta, ca ajutorul de stat a fost acordat in mod legal.
(6) In cazul in care autoritatea contractanta respinge o oferta pentru motivul prevazut la alin. (5) , va informa Comisia Europeana dupa consultarea cu Consiliul Concurentei.
SECTIUNEA 12: Finalizarea procedurii de atribuire
Art. 211
Procedura de atribuire se finalizeaza prin:
a) incheierea contractului de achizitie publica/acordului-cadru; sau
b) anularea procedurii de atribuire.
Art. 212
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a anula procedura de atribuire a contractului de achizitie publica/acordului-cadru in urmatoarele cazuri:
a) daca nu a fost depusa nicio oferta/solicitare de participare sau daca nu a fost depusa nicio oferta admisibila;
b) daca au fost depuse oferte admisibile care nu pot fi comparate din cauza modului neuniform de abordare a solutiilor tehnice si/ori financiare;
c) daca incalcari ale prevederilor legale afecteaza procedura de atribuire sau daca este imposibila incheierea contractului;
d) Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor sau instanta de judecata dispune modificarea/eliminarea unor specificatii tehnice/cerinte din caietul de sarcini ori din alte documente emise in legatura cu procedura de atribuire astfel incat nu mai poate fi atins in mod corespunzator scopul achizitiei, iar autoritatea contractanta se afla in imposibilitatea de a adopta masuri de remediere, fara ca acestea sa afecteze principiile achizitiilor publice reglementate la art. 2 alin. (2) ;
e) daca contractul/acordul-cadru nu poate fi incheiat cu ofertantul a carui oferta a fost stabilita castigatoare din cauza faptului ca ofertantul in cauza se afla intr-o situatie de forta majora sau in imposibilitatea fortuita de a executa contractul/acordul-cadru si nu exista o oferta clasata pe locul urmator admisibila.
(2) In sensul dispozitiilor alin. (1) lit. c) , prin incalcari ale prevederilor legale se intelege situatia in care, pe parcursul procedurii de atribuire, se constata erori sau omisiuni, iar autoritatea contractanta se afla in imposibilitatea de a adopta masuri corective fara ca aceasta sa conduca la incalcarea principiilor prevazute la art. 2 alin. (2) .
Art. 213
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a anula procedura de atribuire a contractului de achizitie publica/acordului-cadru in situatiile prevazute la art. 78 alin. (8) , art. 82 alin. (8) , art. 88 alin. (8) si art. 97 alin. (8) .
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a face publica decizia de anulare a procedurii de atribuire a contractului de achizitie publica/acordului-cadru, insotita de justificarea anularii procedurii de atribuire, prin intermediul platformei electronice prevazute la art. 150 alin. (1) , in termen de o zi lucratoare de la adoptarea deciziei de anulare.
SECTIUNEA 13: Informarea candidatilor/ofertantilor
Art. 214
(1) Autoritatea contractanta are obligatia de a transmite ofertantului declarat castigator o comunicare privind acceptarea ofertei sale, prin care isi manifesta acordul de a incheia contractul de achizitie publica/acordul-cadru.
(2) - Art. 214, alin. (2) din capitolul IV, sectiunea 13 a fost abrogat la 04-iun-2018 de Art. I, punctul 20. din Ordonanta urgenta 45/2018
(3) Autoritatea contractanta intocmeste raportul procedurii intr-un termen care sa nu depaseasca:
a) 60 de zile lucratoare, pentru procedurile prevazute la art. 68 alin. (1) lit. a) , b) , e) si g) , de la data-limita de depunere a ofertelor/ofertelor initiale/proiectelor;
b) 20 de zile lucratoare, pentru procedurile prevazute la art. 68 alin. (1) lit. f) si i) , de la data-limita de depunere a ofertelor;
c) 100 de zile lucratoare, pentru procedurile prevazute la art. 68 alin. (1) lit. c) si d) , de la data-limita de depunere a ofertelor.
(4) Autoritatea contractanta intocmeste raportul intermediar aferent procedurilor prevazute la art. 68 alin. (1) lit. b) , c) , d) si e) intr-un termen care sa nu depaseasca 20 de zile lucratoare de la data-limita de depunere a solicitarilor de participare.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (3) si (4) , in cazuri temeinic justificate si cu aprobarea conducatorului autoritatii contractante, termenul de intocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar se poate prelungi o singura data, cu un termen ce nu poate depasi:
a) 30 de zile lucratoare, pentru procedurile prevazute la art. 68 alin. (1) lit. a) , b) , e) si g) ;
b) 15 zile lucratoare, pentru procedurile prevazute la art. 68 alin. (1) lit. f) si i) ;
Decizia Curtii Constitutionale nr. 738/2018 referitoare la admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 167 alin. (4) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice Pronuntaţă de: Curtea Constitutionala a Romaniei
Criteriu nelegal de atribuire in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1122 din 8 aprilie 2016
Aprecierea indeplinirii cerintelor legale in cazul contractului de achizitie publica Pronuntaţă de: Inalta Curte de Casatie si Justitie - Decizia nr. 1593 din 24 mai 2016